Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindrax:

Eh va?

Jag kör ett 570 och kör allt på ultra plus att jag tweakat med min setup som jag publicerat. Flyter hur bra som helst och ser bra ut. Tror nog att riggarna du sett med 580 på har någon flaskhals som stryper prestandan utöver grafikkortet.
Var har du sett 580-testet du uppenbarligen refererar till? Eller talar du av egen erfarenhet?
Har en polare som bara kör ett 460 och det är inga problem med prestanda heller. Dock vet jag inte riktigt hur hans spel ser ut rent grafiskt med texturerna osv men för egen del kan jag säga att mitt spel ser riktigt bra ut trots Bethesdas nedbantade texturer.

Har en polare som har suttit och lirat med som har samma rigg som jag fast ett 580 och lite mer ram, han har varit galen på att han droppar ner till 40~ fps ibland med allt på högsta, mina 460 droppar ner till 30-35 ibland och ligger då på 40-50% load och då har jag ändå sänk aa:n nåt snäpp :/ men kul att höra att det flyter för dig, då kanske det finns nån lösning jag inte hittat än

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Mina två 6870 ligger mellan 70-99% load men ändå går jag under 30fps ibland, stängde av ett av korten aldrig under 40... Allt på ultra och 8xaa 16xaf...

Permalänk
Medlem

ja det borde absolut inte gå ner under 30fps på bra hårdvara.. taskigt kodat spel helt enkelt

Permalänk

Nån som vet om man kan stänga av skuggorna helt och hållet?

Permalänk
Medlem

Snabb fråga, kan jag få fram "display fps" direkt i spelet genom något konsolkommando, eller måste jag använda ett extern program?

Har sökt, men inte hittat något vettigt kommando som funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Det löste problement. Underligt nog har jag inte märkt det i något annat spel... Jag antar de flesta andra spel skickar ut ljud på alla 3 front högtalare även om det är rakt framifrån :/

Härligt! Vad löste problemet? var det inställt på 4/4.1?

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk

kan nån fixa en samanstälning på vad man ska ändra, elr är det bara o ta det som står i alla inläg

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Gi:

[Gurra;11593009']Letar själv efter samma sak. Just nu har jag följande speldödande problem

Spelet går inte går att styra med mus över huvud taget :(:
1. I menyerna hoppar pekaren 4-6 pixlar åt gången(oabsett dpi-inställning i windows och editeringar i skyrims ini.).
2. Kör man med vsync på får man tokstort eftersläp/mouselag.
3. Kör man utan vsync så skalar vertikala mushastigheten med hur hög fps du har, jag har varit i situationer där dom är lika snabba och vips stunden efter så kommer man 10 grader horisontellt på samma rörelse som ger 90 vertikalt - Helt omöjligt att styra.

- Har försökt nu i en timme ungefär utan att få det spelbart, så får nog säga att jag ger upp tills dom förhoppningsvis släpper en patch. Annars verkar storyn och grafiken helt acceptabla.
Menysystemet verkar helt galet dåligt men det borde kunna lösas med en mod.

Kanske man blir tvungen att gå ut och köpa en xbox-kontroll för att få det här att fungera.

Hej, jag hade samma problem, musen var seg som sirap, jag testade att ändrade Look sensitivity till 100% och då funkade musrörelserna perfekt, annars hade det inte gått att spela överhuvudtaget fastän jag har HD 6990.

Ett annat tips som ger minst 10 mer fps utan att grafiken blir direkt sämre är att köra fxaa istället för AA.

Permalänk
Medlem

Jag har lösningen på alla era problem. Spela på en konsol

Permalänk
Relik 📜

Som någon sade innan och visade exempel på en bit upp gör nog skuggorna för träd mest skillnad av alla tweaks. Mycket mindre "plastiga" eller vad man ska säga.
Gjorde en jämförelesebild med båda i samma..
http://i.imgur.com/CiMc6.jpg

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av qif:

Jag har lösningen på alla era problem. Spela på en konsol

det är konsolerna som skapade problemet

specielt xbox serju skit ut i skyrim ps3 är inte så långt ifrån datorn innan tweaks, men somsagt om spelet gjorts till datorn så hade grafiken sett bra mkt bättre ut

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av qif:

Jag har lösningen på alla era problem. Spela på en konsol

Eh, tror inte det helt ärligt
Noll känsla med konsoler, sega kontroller och dessutom kass grafik/prestanda mot min PC.
Konsoler är för folk som har tummen mitt i näven och nedsatt simultanförmåga

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem

Det går ju inte att spara över ini-filen, den säger bara "åtkomst nekad" om jag försöker.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk

ta bort skrivskyddet

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel när spelet "flimmrar" till? Bli svart på vissa delar av skärmen och så kommer de något ljud, låter som om man plaskar i vatten.

Tacksam för hjälp!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

ta bort skrivskyddet

Skrivskyddet är inte på. Hade det varit det hade den sagt att filen är skrivskyddad. Nu säger den bara "åtkomst nekad" och vill spara som ny fil.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Eftersom ett 580 går på knäna vid ultra och sli skalar typ 20% så tror jag man får vänta till de optimerat skiten innan man börjar med extra ögongodis

Skickades från m.sweclockers.com

Låter väldigt konstigt då 560 Ti SLI går aldrig under 60 FPS. :-/

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Som någon sade innan och visade exempel på en bit upp gör nog skuggorna för träd mest skillnad av alla tweaks. Mycket mindre "plastiga" eller vad man ska säga.
Gjorde en jämförelesebild med båda i samma..
http://i.imgur.com/CiMc6.jpg

Jag verkar vara dålig på att se skillnad mellan olika inställningar, men finns det något speciellt man kan titta på i de där bilderna för att se någon skillnad ?
På vilket sätt är bilderna olika ?

Edit : Ok tycker mig kunna se en skillnad i granen högst upp till vänster. Mer som plastgran i den översta bilden.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Låter väldigt konstigt då 560 Ti SLI går aldrig under 60 FPS. :-/

Ah låter otroligt mystiskt.

Jag kör allt ultra plus alla tweaks jag har hittat, 580gtx i SLI... slår jag av vsync så går jag nog aldrig under 120fps
men kör vsync på så konstant 60 fps, aldrig sett 59 oavset situation.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Låter väldigt konstigt då 560 Ti SLI går aldrig under 60 FPS. :-/

Jaha ja, jag har 560 Ti SLI och jag är under 60 lite hela tiden. Ibland under 40.

Vad använder du för inställningar? V-sync?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Avstängd

Har inte hunnit att testa ännu ty får ej mitt exemplar förens i början utav veckan som kommer. Men kanske någon själ kan säga ifall det går att använda både gamepad och mus inkopplade samtidigt. Tänkte att man skulle spela med gamepad men navigera i menyer och listor med musen. Ett spel som Baldurs gate och Dragon Age anser jag vara klockrent att spela med mus och tangentbord men exempelvis Fable tyckte jag fungerade mycket bra med gamepad. Förvisso spelade jag det på gamla krysslådan så fanns inget alternativ men tycker det känns som om lite action betonade rollspel där man enbart styr en karaktär verkar fungera mycket bra med gamepad. Ett party som i Baldurs gate blir ju tveklöst bäst med mus och tangentbord.

Eller har jag missuppfattat att det är lite "action rollspel" över detta skyrim som exempelvis Fable? Eller är det bara att trycka på en knapp och datorn sköter resten?, i Fable fanns det ju lite olika slag och pareringar som hade betydelse när man mötte bossar och liknande.

Någon som har provat och har åsikter?

Permalänk
Skrivet av Utopolitan:

Skrivskyddet är inte på. Hade det varit det hade den sagt att filen är skrivskyddad. Nu säger den bara "åtkomst nekad" och vill spara som ny fil.

kan du spara den som en ny fil med samma namn?
på en annan plats ofc

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joker-Man:

Ni kan ändra FOV (field of view) genom att ta upp konsolen med § knappen och skriva fov 90 (om ni vill ha 90, annars kan ni pröva högre eller lägre). Jag blev faktiskt illamående med fov på standard vilket jag tror är runt 70. 70-75 är alldeles för lågt för mig.

Tack! Helvete vad mycket mer najs det blev!

Dock så fuckar det upp lite om man är i first person och kollar neråt, men wth.

Edit: att man ser igenom armarna fixade sig vid omstart av spelet, funkar sjukt bra nu!

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Jaha ja, jag har 560 Ti SLI och jag är under 60 lite hela tiden. Ibland under 40.

Vad använder du för inställningar? V-sync?

Jag har ett ensamt 560 ti och jag kirrar 60 fps nästan hela tiden med allt på högsta.

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem

Tja jag har ett 560 TI också men FPS'n är allt från stabil, ibland 250 FPS ibland 30 FPS. Oftast ligger den mellan 50-70 FPS.

Problemet värkar mer vara spelet än något annat då jag kan bara flytta någon grad och FPS'n dö ner till 30, flytta någon grad tillbaka och den är uppe igen till ca 60-70.....

Riktigt udda men aja, inte stört mig så mycket på det än.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Så varför har vissa bra fps och andra sämre trots att hårdvaran är densamma? Jag har ju förfan två st 560 och får sämre fps än Cyklar som bara har ett.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qif:

Jag har lösningen på alla era problem. Spela på en konsol

Ja! Så jag kan spela i 720p med 30 låsta fps samt sämre grafik!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av JesperT:

Jag verkar vara dålig på att se skillnad mellan olika inställningar, men finns det något speciellt man kan titta på i de där bilderna för att se någon skillnad ?
På vilket sätt är bilderna olika ?

Edit : Ok tycker mig kunna se en skillnad i granen högst upp till vänster. Mer som plastgran i den översta bilden.

Hm, det är lite konstigt, jag ser rätt stor skillnad på de två. Träden är "ljusare" i brist på bättre ord, de har liksom inga skuggor utan är jämn och konstant upplysta över hela. Det syns ännu bättre när man rör sig i en skog.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Har inte märkt något lagg alls med ett 580 all ultra + ini tweaks. Visst att den inte håller 60fps 100% av tiden men det kan jag leva med.
1920x1080

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Så varför har vissa bra fps och andra sämre trots att hårdvaran är densamma? Jag har ju förfan två st 560 och får sämre fps än Cyklar som bara har ett.

Mänskliga faktorn, skulle ni dra ett benchmark på samma ställe så skulle det troligen bli lika.