Permalänk
Medlem

Vattenkylning? nybörjare!

Tänkte testa på det här med vattenkylning, då jag aldrig gjort det förut ber jag er experter att
titta igenom paketet jag plockat ihop och kolla om jag ska ändra på nåt.
Fast det blir dyrare så gör det inte så mycket bara det är motiverat.
Är inte ute efter nåt mera än lite tystare dator och bra kylnig förstås, börjar bara med prollen sen kasnke jag köper till GPU-block.

Räcker det med en 2x120 radiator och sen ifall jag vill vattenkyla GPUN så
tänkte jag en 120 radiator till, är det vettigt?

Är det nån ide att köra P'n'P eller är vinsten för knapp för att motivera 2 fläktar till? Plus att det tar upp mera plats.

Datorn i sig som sagt.

http://www.aquatuning.fi/shopping_cart.php/bkey/25d08a7aed08d...

Destillerat vatten (batterivatten) köper jag på biltema eller liknande.

Mvh Jakob

Visa signatur

|i7 950 @ 4.0 Ghz 1,3v TR Archon P'n'P | Asus P6X58D-E | Dominator 6 Gb 1600 mhz | Msi GTX580 TWNFRZR II @ 840/1680/4140 | Seasonic X-750 W | WD Black 500 Gb | Samsung F3 1Tb | CM ATCs 840 | Win 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem

För bara cpu borde en 240 definitivt räcka, speciellt om du inte klockar utan bara är ute efter en tystare rigg.

Eftersom du har en ganska tjock radiator skulle push/pull definitivt göra skillnad, dom är ofta ganska onödiga på tunnare radiatorer men med en tjock så kommer du se skillnad.

Att lägga till en 120 är helt klart ett alternativ, en annan sak du kan överväga är att köra 2 separata loops. Har du t.ex en 5'25" bay pump-res combo kopplad till din cpu, kopplad till en 120mm radiator så ska det kyla på ganska bra som singel-loop för din cpu. Då kan 240n utan problem ta hand om grafikkorten i din andra loop. Då kan du återanvända allt det du köper nu för gpu-loopen och bara köpa till en singelradiator, en bay pump-reservoir, och gpu-block. Du behöver dessutom inte plocka isär rubbet om du ska utföra maintenance på bara en av dina loops.

Permalänk

PnP brukar ge nan grad till men savida du inte ha problem med tempen eller forsoker kyla bade cpu och gpu pa en 240 ar det nog mest bortkastad energi. Det kommer ge mindre pa din rad an andra eftersom din har glest mellan bladen och gillar darfor langsamma flaktar. Med en gpu hade jag inte brytt mig om att gora tva loopar eftersom det inte kommer ge mycket i temperatur men kosta en hel del med en pump till.

Visa signatur

Simlärare