Datorn kraschar efter installation av Vattenkylning

Permalänk

Datorn kraschar efter installation av Vattenkylning

Tjena kära sweclockare! Idag monterade jag in ett CPU vattenkylnings block i datorn och allt var frid och fröjd fram tills jag skulle starta. Allting fungerar fin fint men jag får ingen bild på skärmen alltså den känner inte ens av om anslutning är i.

( skulle även installera ett block till GPUn men passade inte)

Kortfattat : datorn startar > allt låter sådär fint ett tag > datorn stänger av
Det är även så att den är igång olika långa tider.

Vad kan mitt problem vara ? Nätagget som inte pallar pump och hela körer ? Har ett fractal design Newton 650W.

Permalänk
Medlem

Kan vara en idé att skriva dina specs.

Har du demonterat kylaren till grafikkortet när du skulle prova vattenkylningen? Isåfall kan du kanske ha monterat något fel där eller glömt nån kabel eller liknande. Svårt att säga vad det är innan du gjort en total felsökning. Kolla även att CPU blocket sitter helt rätt. Kan ev bero på att CPU'n överhettar om kylningen inte funkar.

650W bör räcka, såvida du inte har SLI/CF, men det antar jag att du inte har. Själva vattenkylningen drar inte så himla mycket.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

"Nätagget som inte pallar pump och hela körer ?" Svar nej, pumpen drar typ 10w, så det ska inte vara den som är problemet. Antagligen någon kontakt som inte sitter i riktigt, eller har du skadat något under installationen.

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Kan vara en idé att skriva dina specs.

Har du demonterat kylaren till grafikkortet när du skulle prova vattenkylningen? Isåfall kan du kanske ha monterat något fel där eller glömt nån kabel eller liknande. Svårt att säga vad det är innan du gjort en total felsökning. Kolla även att CPU blocket sitter helt rätt. Kan ev bero på att CPU'n överhettar om kylningen inte funkar.

650W bör räcka, såvida du inte har SLI/CF, men det antar jag att du inte har. Själva vattenkylningen drar inte så himla mycket.

Jajamensan jag demonterade orginalkylaren och vart jäkligt försiktig, testade bara blocket lite ovan PCBn för att se om det var rätt så ingen större kontakt med det. Men om grafikkortet skulle vara paj borde väl datorn ändå köra (?)

Och jag vet inte hur snabbt en processor blir varm men det känns som på feb korta stunden som den lyckas hålla igång så blir inte processorn särskilt varm.

Specs
GPU: KFA2 Geforce 570 GTX
CPU: AMD phenom II 3.2Ghz
Moderkort: GA-FXA90-UD3
Nätagg: fractal design Newton 650W

Vattenkylningen är EK-KIT H30 - SUPREME 360 EN

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem som dig efter jag plocka ihop min burk. Det visade sig att processorn blev överhettad pga att kylblocket inte satt helt rätt.

Egentligen var montering, kylpasta mm helt rätt monterat, men någon millimeter eller liknande gjorde väll att det inte fungerade.
För när jag tog loss och montera dit det igen så har allt fungerat klockrent. Har du tankat ner Coretemp och checkat fall dina temps stiger? För tempsen kan vara OK i 10 min men så fort du börjar loada mycket i datorn stiger det fort och kan orsaka avstängningen.

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator

Permalänk
Skrivet av Kvarnan:

Jag hade samma problem som dig efter jag plocka ihop min burk. Det visade sig att processorn blev överhettad pga att kylblocket inte satt helt rätt.

Egentligen var montering, kylpasta mm helt rätt monterat, men någon millimeter eller liknande gjorde väll att det inte fungerade.
För när jag tog loss och montera dit det igen så har allt fungerat klockrent. Har du tankat ner Coretemp och checkat fall dina temps stiger? För tempsen kan vara OK i 10 min men så fort du börjar loada mycket i datorn stiger det fort och kan orsaka avstängningen.

Ska testa att montera om det när jag kommer hem!

Men eftersom jag inte får någon output på bildskärmen så vet jag inte hur jag ska kolla coretemp...? Datorn startar liksom inte ens fläktarna går bara igång ibland i en minut ibland längre och ibland bara några sekunder. Ibland går även propparna när elen sätts i, kan det vara något som är felkopplat? Pump fläkten skall väl sitta på CPU_FAN, men det är en 4-pins kontakt och pumpen har 3-pins, men det ska väl fungera det finns liksom små "gängor" eller vad man ska kalla det som guidar 3pins-kontakten rätt...

Permalänk
Medlem

Ja den 4:de pinnen är för att kunna reglera hastigheten på fläkten via bios om jag inte är ute och cyklar

Permalänk

Men kan det vara så att datorn inte ger något output eftersom processorn lägger av nästan direkt när jag startar för att kylningen inte sitter tillräckligt tätt? Ska se om jag dragit åt skruvarna på bakplåten ordentligt det ligger ju plastskydd mot moderkortet där så det borde gå att dra lite hårdare.

Permalänk
Medlem

Ja, är det så att inte kylaren har ordentlig kontakt så tar det bara någon sekund innan processorn överhettar. Dubbelkolla alla kontakter, testa sätt pumpen i en PWR_FAN eller CHA_FAN uttag utan den fjärde pinnen, den är för styrning av fläkthastigheten tror jag.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Ja, är det så att inte kylaren har ordentlig kontakt så tar det bara någon sekund innan processorn överhettar. Dubbelkolla alla kontakter, testa sätt pumpen i en PWR_FAN eller CHA_FAN uttag utan den fjärde pinnen, den är för styrning av fläkthastigheten tror jag.

Testade i PWR_FAN men då slurpade det bara till sen dog allt direkt. Har dessutom ingen CHA_FAN

Men det som är min stora fråga just nu är borde det inte komma bild på skärmen även om processorn blir överhettad liksom man borde väl hinns upp till BIOS rutan åtminstone ? Eller spelar det verkligen så stor roll om processorn är i "fara" att ingenting liksom fungerar :P?

Är jäkligt rädd att nånting hänt med GPUn men det är så osannolikt, står i alla fall "HDMI" på skärmen så ibland känner den av om sladden är kopplas till GPUn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testa koppla bort kylblocket till cpun och kör standardkylaren, hjälper det något?

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Skrivet av Tullis:

Testa koppla bort kylblocket till cpun och kör standardkylaren, hjälper det något?

Antar att jag ska monterA den helt :-)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandrerind:

Antar att jag ska monterA den helt :-)?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. Montera standardkylaren helt och ser om det kickar i gång. Om det inte gör det har du ju uteslutit en faktor.

Ett vanligt problem om datorn inte bootar brukar vara minnena, gör en dubbelcheck på dem och reseta CMOS (ta även ut batteriet).

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk

Jippi, nu funkar den fin fint! Fin temperaturförändring och så! Felet var något med RAM-minnena och för mycket kylpasta på CPUn!