Permalänk

Hjälp fort! Montera en fläkt!!!

Hej, min CPU fläkt har lite lagg och går då och då. Så jag tänkte fara och köpa denna: http://www.jula.se/chassiflakt-med-temperatursensor-924649 hur kopplar man in den??

jag har en intel p4 3,0
1,5 gb ram
Ati x1950 DDR3 512mb
150GB hdd

Så, måste ni veta moderkortet? och isf hur gör man så att man ser hur det ser ut?

Och var kan jag koppla in dom?

Permalänk

Alltså man brukar köpa en CPU-kylare, inte en fläkt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Medlem
Skrivet av benzinlol:

Hej, min CPU fläkt har lite lagg och går då och då. Så jag tänkte fara och köpa denna: http://www.jula.se/chassiflakt-med-temperatursensor-924649 hur kopplar man in den??

jag har en intel p4 3,0
1,5 gb ram
Ati x1950 DDR3 512mb
150GB hdd

Så, måste ni veta moderkortet? och isf hur gör man så att man ser hur det ser ut?

Och var kan jag koppla in dom?

Att kyla CPUn med den är nog ingen bra ide!

Permalänk

Asså, den ska ju inte kyla hela CPUN utan hjälpa till, den jag har går lite då och då och tempen ligger på runt 50. Tänkte ha den som hjälp elr något liknande!!!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Jo, men nu var inte frågan den. Utan passar den från jula att koppla in på moderkortet och på något sätt luta så att den blåser kallt mot processorn, har 50 spänn på mig, måste ha något som funkar någolunda tills 25:de...

så kan ni nu svara mig, passar den från jula på mitt moderkort?

Permalänk
Medlem

koppla den direkt till PSU i stället, men det kommer att låta mera än den gör nytta

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Vad menar du med PSU? kan inget om datorer!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av benzinlol:

Vad menar du med PSU? kan inget om datorer!!!

PSU är den delen som ger ström åt datorn.

Dessutom; Du kan inte bara låta en fläkt utan kylfläns blåsa mot processorn. Processorn kommer överhetta med en gång. För 50 Kr kommer du inte få något vettigt, om ens något alls.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Lol, men läser du inte tråden? fläkten kyler ju redan men inte tillräckligt, om jag köper en usb bordsfläkt och riktar mot procerssorn blir den svalare då??

Permalänk
Medlem

Snälla gott folk, kan ni inte försök då inte ge några tips..

Vad använder du för kylare? använder din kylare en 80mm fläkt?
Om den har en 80mm fläkt så kommer den passa alldeles utmärkt, jag har själv bara bytt ut fläkten på äldre system.

Du stoppar 3pins kontakten i en 3pins kontakt på moderkortet, alt att du sätter Molex kontakten (den avlånga kontakten) i en Molex kontakt från nätaggregatet.

Vi behöver inte veta vilket moderkort du har utan bara kylaren, en bild kanske?

Permalänk

Extremt med utropstecken det var här då..

OT: jämför fläktens kontakter med det som sitter på moderkortet och till PSU'n. Om det inte finns någon ledig fläkt-kontakt på moderkortet så går det fortfarnade att köra fläkten, men då kommer den gå på max och inte göra någon som helst nytta, för det är en skit-luffar fläkt.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Kanske göra den nuvarande fläktens å dess kylflänsar fri från damm med hjälp av luft på burk som också köps från jula?

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Grejen är att din cpu-fläkt inte kommer snurra snabbare bara för att den har mer luft som strömmar emot sig, jag skulle tippa att prestandan inte blir annorlunda alls, det enda som kommer hända är nog att du vispar runt luften i chassit lite mer. Det skulle vara om du ansluter den direkt till chassit så den blåser in KALL luft utifrån, rakt på cpukylaren, men jag skulle inte rekommendera det då du har sagt att det är en temporär lösning, så jag gissar att du inte vill såga hål i sidoplåten. Vänta till den 25 och köp en ny cpukylare istället.

Om du är orolig fram tills dess så kan du ladda ner coretemp eller nåt så du håller koll på temperaturerna sålänge, du kanske till och med kan ta av sidopanelen och sätta en bordsfläkt riktad mot cpukylaren så det kommer så mycket kall luft som möjligt.

Permalänk

Joo, ska iväg och köpa en bordsfläkt så den får väl kyla borde hjälpa lite tkr man ;D

Permalänk
Medlem

Köp en eftermarknadskylare i stället. Även de billigaste eftermarknadskylarna krossar kylaren du får med när du köper en processor.

Som svar på din fråga: Om du sätter in en extra fläkt som blåser mot processorn utöver det kylsystem du har nu kommer processorn gå något svalare. Dock ska påpekas att detta är i princip försumbart jämfört med att byta till en vettig kylare. Om processorn går varm skulle jag först och främst rensa ut dammet som alltid fastnar i flänsarna och sedan fundera på en ny kylare. Det kan också vara en idé att byta kylpasta även om det ger klart mindre än att köpa en bra kylare i vanliga fall.

Kom ihåg att det är skillnad på fläktar och fläktar, det är stor skillnad i ljudnivå och "ljud kvallite" mellan de olika fläktarna. Vad jag menar med ljudkvalite är att vissa fläktar kan ha iriterande klickljud även om det inte ger hög decibell. Du får vad du betalar för.

Edit: Påpekas ska att vinsten af chassifläkar framförallt kommer i att flytta bort den varma luften runt processorkylaren så att "ambient temprature" runt kylaren blir lägre. En bordsfläkt kan säkerligen göra detta men det är billigare, bättre och tystare att köpa en ny kylare.

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem

jag menar inte att vara otrevlig men bara en liten tanke som slog mig, är det verkligen värt att hålla på och leta aftermarket-kylare till en pentium 4 med 1.5 gb ram? kanske dags att tänka på att uppgradera burken istället?

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk

Jooo, det jag menar. Behöver något så jag klarar mig till 25de då jag ska köpa ett uppgraderingspaket med moderkort processor, ram osv

Grafikkortet får vara kvar, det klarar ju iaf CS och Wow samt LoL

Permalänk
Medlem

Hade du inte redan köpt en fläkt?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av benzinlol:

Jooo, det jag menar. Behöver något så jag klarar mig till 25de då jag ska köpa ett uppgraderingspaket med moderkort processor, ram osv

Grafikkortet får vara kvar, det klarar ju iaf CS och Wow samt LoL

Ta ledigt från datorn till den 25e ?

Permalänk
Medlem

fråga 1, behöver du ett kallare system ?
fråga 2, mena du att ha den i ditt chassi riktad som inblås mot processorn ?
fråga 3, behöver du temperatur sensor på fläkten ?
fråga 4, Har du chassit öppet ?
fråga 5, var "ja" svar på det 4 övre frågorna ?

Att ens tänka dig att köpa en sådan fläkt gör det illa du ska inte behöva ha en bordsfläkt mot din dator, fläkten du får till din nya processor ska vara mer än tillräcklig så köp lite julmust och en choklad tomte för pengarna istället.

Har du problem med att cpu'n blir varm nu e förmodligen för att det sitten en massa damm i din dator för att du svarade ja på fråga 4, då du funderade på att ha en bordsfläkt riktad mot datorn

Permalänk
Skrivet av benzinlol:

Asså, den ska ju inte kyla hela CPUN utan hjälpa till, den jag har går lite då och då och tempen ligger på runt 50. Tänkte ha den som hjälp elr något liknande!!!

Runt 50 grader på cpun är ingen fara.
Det är inte så att du har nått i still med "cool and quiet" igång? Vilket gör att fläckten inte går under 50 grader.

Visa signatur

Stationär Corsair 750D | HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB | Seasonic Platinum 660 XP2 | AMD Ryzen 7 3800X | Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | ASUS RX 6800 Ref | ASUS ROG Strix LC 240 |
Skärmar Gigabyte 27" M27Q QHD IPS 170 Hz, Samsung S27D930, Samsung S24F350

Permalänk
Medlem

Jag har en Corsair a50 http://www.inet.se/artikel/5321627/corsair-a50-cpu-kylare-int...

Såhär installerar du en CPU-kylare:

http://www.youtube.com/watch?v=PH5o6v73Jww

Notera: Du måste kolla vilken socket ditt moderkort har och köp en cpu-kylare efter det. De flesta cpu-fläktar monteras likadant, det som skiljer är socket, storleken på bracketen.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Om tempen ligger runt 50, har du egentligen inte något tydligt problem.
P4 går varmt...

Att fläkten går upp och ner i varv, är förmodligen pga fläktstyrningen på moderkortet.

Som andra sagt, se till så att kylflänsarna är dammfria.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av benzinlol:

Asså, den ska ju inte kyla hela CPUN utan hjälpa till, den jag har går lite då och då och tempen ligger på runt 50. Tänkte ha den som hjälp elr något liknande!!!

Asså.. köp en redig CPU Kylare istället för att krångla, det är inte svårt att montera den, leta upp nån film på youtube och läs om kylaren och hur den ska monteras och till vilken socket den används till..

Permalänk
Medlem

Du kan ju också montera av nuvarande kylare och lägga på ny kylpasta.
Det kan sänka din temp med 5-6°C lätt

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Har du värmerelaterade problem eller är det bara vetskapen om att fläkten slutar snurra som stör dig?

Köp kylpasta.
Köp en billig cpu-kylare som passar.
Plocka isär datorn och gör rent allt från damm.
Dra om alla kablar och spänn fast dem så att du får ett så öppet och luftigt chassi som möjligt.
Montera dit kylaren med kylpasta (i formen/storleken/mängden av ett okokt riskorn) i mitten på processorn.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk

Öppna chassit...rengör CPUkylaren från damm...om detta inte hjälper montera av rengör kylaren och cpu samt applicera ny kylpasta. Tycker inte att det är lönt att köpa ny cpukylare till det systemet...kylaren skulle bli den värdefullaste komponenten i dator;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Du kan ju också montera av nuvarande kylare och lägga på ny kylpasta.
Det kan sänka din temp med 5-6°C lätt

Killen visste inte vad PSU var för något då han inte är så kunnig på datorer, jag tvivlar på att han skulle våga byta kylpasta. tänk till ^^

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

Killen visste inte vad PSU var för något då han inte är så kunnig på datorer, jag tvivlar på att han skulle våga byta kylpasta. tänk till ^^

När jag byggde min första rigg visste jag inte heller någonting, jag googlade.

Sen visar ju videon jag skickade i en tidigare post hur man applicerar kylpasta
och sätter på en ny kylare.

När jag sen plockade isär min rigg för första gången så skrev jag ned hur allt satt
Då var jag 14 nu är jag 24 och arbetar som kock
Skillnaden mellan då och nu är att jag minns hur allt ska sitta
Övning ger färdighet

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.