Permalänk

Frågor om Corsairs Hydro -serie

Dessa frågor gäller Corsairs Hydro -serie (H60, H80, H100, osv) av CPU-kylare med inneslutna vattensystem.

1)
Åt vilket håll blåser fläkten? Hämtar den luft från inne i chassit och pumpar ut den bak, eller hämtar den från baksidan och pumpar in? Det senare låter ju korkat men man vet ju aldrig.
http://www.corsair.com/applicationnote/H60_Intel se bilden näst längst ner

2)
Om jag inskaffar en Phenom II X6 1090T processor - som jag vill överklocka +800 MHz iaf till 4GHz, vilken av kylarna i serien behöver jag då? Jag har läst blandade reviews och har inte riktigt bildat mig någon åsikt om hurvida det är så mycket bättre att gå från säg H60 till H80 eller från H80 till H100.

3)
Passar dessa kylare på moderkort som har socket AM3+?

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk
Avstängd

1. Ja det syns ju inte? Utblås e oftast bäst. Har du grafikkort som blåser ut all varmluft så ska du troligen inte ha inblås då det blir för varmt.

2. h100 passar inte i många chassin, vilket har du? Både H60 och H80 fungerar, lite fråga om din budget med, du kanske kan överklocka ännu mer med H80 :)?

3. Nästan 100 på det, kan ha fel dock! Testa googla först :)!

Permalänk

Den passqar på moderkortet om de stödjer Allt från AM2, då det är sqammqa kylarfäste sedan 939 om jag inte mins fel

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Skaffa inte h60, har själv den och det krävs push pull för att få hyfsade temps(har en i5 2500k)

Permalänk

jag har ett nzxt h2 chassi med en h80 i, jag har satt fläktarna som Corsair rekommenderar, dvs pumpa in kall luft från utsidan av chassit för att på så sätt få så kall luft som möjligt på radiatorn(om man tar luft inifrån chassit riskerar man ju att höja temperaturen på vätskan om det är varmt inuti chassit). Det följde även med monteringssats för amd processorer som bör fungera;) jag får ungefär 25-30 grader i idle på min 2500k och runt 55-60 i load

Permalänk

Jo jag förstår att det är bäst med kall luft - det säger ju sig självt.
Men om man har en push/pull -setup i chassit, med fläktar som suger in vid front och/eller underifrån och som blåser ut bak och vid toppen - vart ska man då sätta Hxx-fläkten? Är sladden tillräckligt lång för att sätta radiatorn vid chassits front?

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk
Medlem

slangarna mellan pumpen och radiatorn är 30cm så det går bara att montera radiatorn vid toppen eller bak på chassit.
eller möjligtvis på sidopanelen om du har ett chassi med plats för en 120mm fläkt över cpun.

Jag blir lite fundersam över "Men om man har en push/pull -setup i chassit, med fläktar som suger in vid front och/eller underifrån och som blåser ut bak och vid toppen" du vet väl att push pull är på radiatorn och inte i hela chassit.

Permalänk

Tror jag skippar dom här Hydro-kylarna. Det känns inte riktigt genomtänkt att man ska hämta in luft bredvid ett eller två andra utblås - det blir ju... ja vad kallar man det? En luft-kortslutning. Luften går runt i cirklar uppe i hörnet av chassit. Går väl att sätta den i sidopanelen möjligen men där kan det ju ske en olycka om man någon gång i framtiden öppnar panelen för snabbt, rycker sönder Hxx-sladdarna och sabbar datorn med vatten.

Skrivet av Matte573:

...

Jag blir lite fundersam över "Men om man har en push/pull -setup i chassit, med fläktar som suger in vid front och/eller underifrån och som blåser ut bak och vid toppen" du vet väl att push pull är på radiatorn och inte i hela chassit.

Enligt vem då? Push/Pull är ett generellt aerodynamiskt begrepp och är väl inte låst till att enbart handla om två fläktar vid en radiator? Jag menar ju självklart att ena sidan av chassit (front) suger in och den andra (back och top) trycker ut.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niteshade:

Tror jag skippar dom här Hydro-kylarna. Det känns inte riktigt genomtänkt att man ska hämta in luft bredvid ett eller två andra utblås - det blir ju... ja vad kallar man det? En luft-kortslutning. Luften går runt i cirklar uppe i hörnet av chassit. Går väl att sätta den i sidopanelen möjligen men där kan det ju ske en olycka om man någon gång i framtiden öppnar panelen för snabbt, rycker sönder Hxx-sladdarna och sabbar datorn med vatten.

Enligt vem då? Push/Pull är ett generellt aerodynamiskt begrepp och är väl inte låst till att enbart handla om två fläktar vid en radiator? Jag menar ju självklart att ena sidan av chassit (front) suger in och den andra (back och top) trycker ut.

Tycker också det är lite skumt tänkt med radiator. Men i alla fall, tanken är ett du ska sätta den med fläktarna på inblås i bak och ha bra utsug i toppen, då kommer den varma luften du blåser in från just radiatorn inte hinna påverka grafikkort och andra kretsar. Eftersom du bara har utblås i toppen kommer ju den övriga luften i lådan att åka uppåt och blandas ihop med radiatorluften en kort stund innan allt åker ut.

Har du dock just H100 med sin dubbla radiator så får du ju ha den i toppen som inblås isf, och kör du push-pull så har du 4 fläktar + 1-2 i fronten och en i sidan som slåss mot en ensam fläkt i bak X) Blir ett sjuhelsikes övertryck då. I det fallet skulle jag ha satt dubbelradiatorfläktarna som utblås och kanske satt bakfläkten som insug för att hjälpa till i toppen.

Personligen köpte jag en stor fet Phanteks dubeltorn-kylare och slängde upp min 1090T i 4GHz. Funkar bra och är ruskigt tysta 140mm-fläktar på den. Var inte värst bökig att montera heller.

Silver Arrow är väl fortfarande den billigaste av "topp-5"-kylarna och har dessutom tystast fläkter + att de är PWM-styrda. Jag kör ju mina på max hela tiden eftersom CPU_FAN-headern på mitt Sabertooth bara styr med PWM. Noctuas NH-D14 har väl samma problem med icke-PWM-fläktar vad jag vet.

Dock är ju alla de här fläktarna ruskigt tysta även på max. Jag hör knappt suset, utan låter mer som ett viskande tåg, hehe, tror att luftflödet till min 200mm toppfläkt har blivit lite ändrat av den gigantiska metallklumpen till kylare bara, så det går lite whooom whooom whooom i vågor så. Som sagt, fortfarande tyst enligt mig.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Tycker också det är lite skumt tänkt med radiator. Men i alla fall, tanken är ett du ska sätta den med fläktarna på inblås i bak och ha bra utsug i toppen, då kommer den varma luften du blåser in från just radiatorn inte hinna påverka grafikkort och andra kretsar. Eftersom du bara har utblås i toppen kommer ju den övriga luften i lådan att åka uppåt och blandas ihop med radiatorluften en kort stund innan allt åker ut.

Har du dock just H100 med sin dubbla radiator så får du ju ha den i toppen som inblås isf, och kör du push-pull så har du 4 fläktar + 1-2 i fronten och en i sidan som slåss mot en ensam fläkt i bak X) Blir ett sjuhelsikes övertryck då. I det fallet skulle jag ha satt dubbelradiatorfläktarna som utblås och kanske satt bakfläkten som insug för att hjälpa till i toppen.

Personligen köpte jag en stor fet Phanteks dubeltorn-kylare och slängde upp min 1090T i 4GHz. Funkar bra och är ruskigt tysta 140mm-fläktar på den. Var inte värst bökig att montera heller.

Silver Arrow är väl fortfarande den billigaste av "topp-5"-kylarna och har dessutom tystast fläkter + att de är PWM-styrda. Jag kör ju mina på max hela tiden eftersom CPU_FAN-headern på mitt Sabertooth bara styr med PWM. Noctuas NH-D14 har väl samma problem med icke-PWM-fläktar vad jag vet.

Dock är ju alla de här fläktarna ruskigt tysta även på max. Jag hör knappt suset, utan låter mer som ett viskande tåg, hehe, tror att luftflödet till min 200mm toppfläkt har blivit lite ändrat av den gigantiska metallklumpen till kylare bara, så det går lite whooom whooom whooom i vågor så. Som sagt, fortfarande tyst enligt mig.

Tack för ett bra svar.
Jo jag förstår ditt tänk gällande fläktplaceringen men jag tycker verkligen inte att det är en bra idé.
Placerar man en fläkt för insug direkt bredvid en fläkt för utsug så uppstår ju en - på engelska "short circuit" - av luften: dvs en "kortslutning".
En del av varmluften som trycks ut sugs direkt in i chassit igen av fläken bredvid, och det bildas ett cirkulärt luftflöde. Det är ju direkt dåligt eftersom man ju vill ha en jämn luftström som går igenom hela chassit (med exempelvis, standarduppsättningen att ha insug i front och side, och utsug vid back och top). Med en Hxx-kylare så går det verkligen inte att uppnå samma flöde - om man nu inte installerar den som insug vid sidan av chassit. Det är klart att det går att göra så men jag blir paranoid då över att man i framtiden kanske öppnar sidopanelen för snabbt och rycker loss vattenslangarna och på så sätt pajar datorn. Men min paranoia är kanske bara larvig?

Det hade ju varit perfekt om vattenslangarna var lite längre så man hade kunnat suga luft från fronten istället.

EDIT: Fast iof kan man ju vända på hela den här skiten och ha insug vid topp/back och utsug vid front och side. Fast ja, värme stiger och kyla sjunker så det är väl inte optimalt egentligen men det är ju bara en fråga om 30 till 40cm höjdskillnad. Fördelen blir ju en aning mindre damm dessutom.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk

Har själv ett FD Define R3 chassi och Corsair H80 monterad på 2500K propp. Kör med push/pull på fläktarna så luften dras *ut* på baksidan och inte den rekommenderade Corsair konfigurationen att dra *in* luften från baksidan.
Funkar bra för min del och proppen ligger under 50 grader på full load med Prime95. Alltså med H80 kylaren på lägsta läge.
Ännu lägre temperaturer går att få om jag låter kylaren köra i "performance" läge men då låter original fläktarna för mycket för min smak.

Inga temperaturer är särskilt oroväckande höga och allt funkar bra. Dock är burken fylld med tysta lågvarviga fläktar och bara två vanliga hårddiskar som kan generera värme och störa luftflödet.