Lagg "spikar" med nyuppgraderad hårdvara samt klockad cpu

Permalänk

Lagg "spikar" med nyuppgraderad hårdvara samt klockad cpu

**SPEC**

GPU: Gtx 560 Ti.

CPU: i5 760 @ 4ghz (200x21 multiplier)

Nätagg: Silver Power SP-SS500 500W PSU

Moderkort: ASUS P7H55-M PRO, H55, Socket-1156

RAM: Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 och ett styck Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 2GB

HDD: Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2[/I]

Halloj!
Jag har nyligen investerat i en fin liten noctua Dh14 kylare och är supernöjd med hur den kyler! Jag har även satt in ett extra ram-minne utöver de två kingston 1333mhz på 2gb var så har 6gb totalt.

gammalt ram: Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9

Nytt RAM: Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 2GB
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=616485 det ska vara samma hastighet men timingen är inte samma och inte heller volt-styrkan som på det nya ligger på 1.65v gentemot de gamla 1.5v. Så kör dram volten på 1.60 volt i nuläget. Är detta fel val av mig då kanske? Kör ram minnerna på 1200Mhz bara för att vara säker kan tilläggas.

Jag är hyffsat ny på att klocka upp cpu:n men har till slut kommit upp till mitt 4ghz mål för processorn och den ligger på temperaturer runt 37 grader idle knappt över 50 i spel. Det enda problemet är att jag får konstigt fps lagg i t.e.x mw3 där när man skjuter ibland så kan spelet helt plötsligt fastna på en frame i runt 5 sekunder. Detta händer även i bf3 där det blir sjukt irriterande i längden, förutom detta flyter spelen på fint i run 60 fps+ osv. Även testat att köra bf3 på medium vilket mitt system ska klara av mycket väl inom gränserna. (Skyrim flyter dock på utan lagg förutom ett sånthär litet fps drop i timmen kanske)

Det känns som att jag kan ha gjort något misstag i mina bios, men mitt system är ju stabilt men kanske inte så super effektivt då? Skulle jag kunna få lite guidlines på att klocka sin cpu på ett effektivt sett som håller 24/7 utan att dra ner alltför mycket på cpu:n´s livslängd samtidigt som man får ut tillräckligt för att kunna köra monsterspelen utan sådana här konstiga fps drops. (t.e. x vilken multiplier är bra att använda? står inte i de guider jag har läst vad som rekommenderas och för vad så jag kör på något random emellan 19-22 för att få den specifika hastighet jag vill få ut i slutändan.

vcore: 1.34v
imc: 1.20 (går inte högre med mitt moderkort konstigt nog?)
dram: 1.60v.
pll V: 1.85

Behövs det kanske ett nytt nätagg för denna typen av klockning, eller vad tror ni om det hela? (behöver ni bios bilder för att kunna hjälpa mig till fullo kan det ordnas)

Har pengar om det skulle behövas ett nytt nätagg eller helt nya RAM.

Tack!

Permalänk
Medlem

kan ju vara hårddisken som orsakar detta testa och byt sata port och spela igen sedan och se om det blir skillnad
har liknande problem
och det löste sig efter byte av hårddisk från ide 200 gb till sata 250 gb men nu har det börjat dykt upp igen men det är min 500 gb disk som gör det (blir lite för varm tror jag eller så behöver den ompartioneras delad i två av acer burken den kom ifrån som är ifrån 2006 )

min windows disk 250 gb är frisk och funkar fint med och ladda upp prylar och även spela (installerade steam och cs på den för och testa och det funkar fint...)
men min 500 gb disk ska snart bytas ut så fort priserna sjunkigt lite till sen ompartioneras den och då kommer det bli skillnad (kan inte göra det nu för att jag inte kan ta backup på prylarna på den än...)

lite jobbig text jag vet...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Inaktiv

ominstallerat drivrutiner och testat? kan va det som spökar, hade de problemet ett tag med mitt grafikkort(6970) och det löste sig när jag körde om drivrutiner

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

kan ju vara hårddisken som orsakar detta testa och byt sata port och spela igen sedan och se om det blir skillnad
har liknande problem
och det löste sig efter byte av hårddisk från ide 200 gb till sata 250 gb men nu har det börjat dykt upp igen men det är min 500 gb disk som gör det (blir lite för varm tror jag eller så behöver den ompartioneras delad i två av acer burken den kom ifrån som är ifrån 2006 )

min windows disk 250 gb är frisk och funkar fint med och ladda upp prylar och även spela (installerade steam och cs på den för och testa och det funkar fint...)
men min 500 gb disk ska snart bytas ut så fort priserna sjunkigt lite till sen ompartioneras den och då kommer det bli skillnad (kan inte göra det nu för att jag inte kan ta backup på prylarna på den än...)

lite jobbig text jag vet...

Det ligger någonting i det med tanke på att jag faktiskt sitter i nästan 10min ibland för att ladda in en map i bf3 vilket känns sinnesjukt! Funderar kanske på att köpa en fin SSD kanske rentav om det är värt det?

Permalänk
Skrivet av anon175067:

ominstallerat drivrutiner och testat? kan va det som spökar, hade de problemet ett tag med mitt grafikkort(6970) och det löste sig när jag körde om drivrutiner

Yes det är med 99%s säkerhet jag meddelar att det inte är drivrutins problem. Funkade inte med den stabila drivern och är exakt samma med beta drivern!