PC-spel ger Bethesda huvudvärk

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är där nu ingen som har sagt i heller.

Märklig inställning. Du besvärar dig alltså bara med forskning från partsinlagor? Du är medveten om att termen oberoende forskning avser forskning där man bedriver sin verksamhet efter de vetenskapliga principerna, och sen får resultaten bli vad de blir, istället för när man får sponsring för att ta fram ett i förväg bestämt resultat. Oberoende forskning är orsaken till varför vi får korkade undersökningar med resultat som "man blir tjock av för mycket fet mat", men jag tror att vi får leva med det, för att kunna få fortskridande som exempelvis kvantdatorer och andra spännande julklappar forskningen vid CERN kan ge oss.

B!

Nej men du skrev (inte sa) detta Piratkopiering har inte påvisats vara relaterad till vikande försäljning av oberoende forskning..
Säger en forskare nåt så in i helvete korkat, så ger jag inte fem öre för honom/henne, jag skiter i de som stödjer parapsykologi, homopati och annat skrock också.

edit Jag måste kanske förtydliga att jag anser Antipiratbyrons påståenden om att varje nedladdad kopia av något är en förlorad försäljning som minst lika korkade, det finns människor som laddat ned 50 000 låter, de har inte haft en chans att ens provlyssna på en bråkdel av dessa, dessa människor skulle givetvis inte skaffat mer än någon procent av dessa om de var tvungna att betala för dem.

Det är kanske lite av en moralisk ilska jag har, det är ynkligt att en del med goda inkomster, köper en speldator för 10 000+, men ändå inte är beredda att betala för ett spel de roar sig med i timmar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag säger att det inte finns någon oberoende forskning i frågan, och du protesterar, men jag vet inte riktigt mot vad. Vi tar det en gång till. Det finns ingen forskning från oberoende forskare / institut som påvisar någon korrelation mellan piratkopiering och försäljning av spel, mjukvara, eller musik. Vare sig positiv, eller negativ effekt. Alla siffror som påvisar vikande försäljning och pekar på piratkopiering som orsak är mindre fakta än bevisen för Det flygande Spagetthimonstret.
Det finns helt enkelt inte underlag för att dra sådana slutsatser.

Och nu. Exakt vad var det du protesterade mot? Så vitt jag kan se är du i det närmaste 100% överens med mig.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag säger att det inte finns någon oberoende forskning i frågan, och du protesterar, men jag vet inte riktigt mot vad. Vi tar det en gång till. Det finns ingen forskning från oberoende forskare / institut som påvisar någon korrelation mellan piratkopiering och försäljning av spel, mjukvara, eller musik. Vare sig positiv, eller negativ effekt. Alla siffror som påvisar vikande försäljning och pekar på piratkopiering som orsak är mindre fakta än bevisen för Det flygande Spagetthimonstret.
Det finns helt enkelt inte underlag för att dra sådana slutsatser.

Och nu. Exakt vad var det du protesterade mot? Så vitt jag kan se är du i det närmaste 100% överens med mig.
B!

Bra!
Då var det bara lite missuppfattning det var frågan om, lätt hänt på nätet.
Peace?
edit Jag måste erkänna att jag kanske bröt mot regeln, att aldrig börja argumentera på ett forum när man är berusad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Peace!
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

I en intervju med Joystiq förklarar han hur utvecklarna tvingas brottas med ett närmast oändligt antal hårdvarukonfigurationer och trilskande drivrutiner. Spel som i själva verket fungerar bra riskerar att framstå som buggiga eller slarvigt utformade på grund av yttre faktorer som utvecklarna inte nödvändigtvis kan påverka.

From a technical standpoint, yes, the PC is a headache. It just is. A million different possibilities of hardware, drivers, etc. As you saw with Rage, all it takes is some bad video card drivers and years of hard work comes off as 'buggy' when in fact it's a really solid, stable game.

Problemet med den väldiga variationen bland datorkonfigurationerna är något som spelkonsolerna undviker genom en enhetlig utformning med resultatet att utvecklingstiderna kan förkortas. I förlängningen innebär det även högre kostnader för att utveckla spel till persondatorer.

Ett PC spel ska prata med DirectX, DirectX pratar med drivrutinerna som sedan pratar med Hårdvaran.

I ovanstående scenario så slipper man huvudvärk med både "tusentals" konfigurationer och när man portar.

Hela anledningen att Microsoft började hypa DirectX i windows 95 var att spelen kördes mot DX och så länge samma eller högre DX version var installerad på datorn så var det sak samma vilket windows eller hårdvara man hade i burken.

Enkelt, eller hur?

nix, det verkar fan vara helt omöjligt att ge fan i att prata med operativsystemet eller drivrutiner (och i vissa fall hårdvaran) direkt.

Sedan så blir det ju inte bättre när hårdvarutillverkarna börjar kompensera för ovanstående beteende i sina drivrutiner och vissa "optimeringar" ger feedback.

Resultatet är spel som får spel(!?!) när man försöker köra dem på nåt annat än utvecklarens dator.

Fan värsta missdådare i jag kommer på just nu är EA med NFS 3 (eller var det 4) där man var tvungen att hacka inifiler om man hade ett för nytt grafikkort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technoid:

Ett PC spel ska prata med DirectX, DirectX pratar med drivrutinerna som sedan pratar med Hårdvaran.

I teorin är det ju så det ska fungera. Som du skriver så försöker tillverkare "optimera" för saker de tycker de kan göra på ett bättre sätt utan DirectX. I grunden är det ju rätt, och något jag egentligen efterlyser mer av. Fast då på konsoler, och inte på PC. Fast numera fungerar inte det i heller, eftersom hårdvaran mellan olika hårdvarurevisioner av samma konsoler kan vara så olika att om man optimerat för hårdvaran fungerar det inte alls. Så i stället optimerar man för automatisk portning till "alla" olika plattformer, och stoppar in sina egna godtyckliga "optimeringar" som ett lappverk på den automatiskt genererade koden. Vilket gör att det mest blir hästpiss alltihop.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Skitspel eller piratkopiering - vad är det egentliga problemet?

När musikindustrin slutade sälja bra musik, och körde gangsta-rap för hela slanten gick försäljningen ner. Sen skyllde man på piraterna. Samma sak har nu hänt med spelindustrin. Det finns i stort sett inget annat än mediokra och fantasilösa FPS-kloner på marknaden. Eftersom 99 % av spelen inte är värda att köpa testar folk först genom att ladda ner en piratkopia. Det kallas självbevarelsedrift!

När det gäller Skyrim så är detta ett extremt sällsynt djur nuförtiden - ett kvalitets-RPG! Självklart supportade jag utvecklarna genom att förhandsköpa det!

Och visst är det ett sjujävla bra spel! Det bästa RPG jag någonsin spelat faktiskt!

Men det är också BUGGIGT SOM FAN, och nej, det är inte PC'n som plattform som är problemet, det är Bethesda som till skillnad från ett antal andra utvecklare inte klarar att göra buggfria spel. Deras uttalande är ett patetiskt undvikande av ansvar.

Buggigheten kan jag leva med i ett så bra spel som detta. Men det som retar gallfeber på mig, är att användargränssnittet är gjort för konsoll, och suger storarschle på PC'n. Menysystemet är plågsamt, men det värsta av allt är att man inte kan använda mer än två spells på ett smidigt sätt. Det finns en massa bra spells som skulle kunna bjuda på ett intressant strategitänkande, men vem orkar stoppa spelet, lägga upp ett ovanligt spell på en hand, kasta det, stoppa spelet igen, och lägga tillbaka ditt standardspell?

Aaaaaaaaaaaaaaaahrg!

Hundra man har jobbat i tre år på detta MÄSTERVERK till spel. Spelet kunde ha varit en 100 %-ig fullträff, ifall de lagt ner EN SKETEN JÄVLA ARBETSDAG på att fixa till ett fungerande spelupplägg för PC'ns tangentbord! Men icke. Ordet "konsollhoror" användes av någon ovan, och jag tvingas nu lägga det till min vokabular. Att Bethesda sedan kommer och gnäller om piratkopiering, och hur jobbigt det är att testa olika konfigurationer känns lite magstarkt.

Enligt sweclockers regler är det förbjudet att ens ANTYDA innehav av piratkopierat material på detta forum, så jag får väl uttrycka följande mening försiktigt:

Jag funderar på att skaffa en piratkopia av detta spel, för jag har köpt det, och det är definitivt värt att spela, men jag vill inte ha STEAM installerat på min dator, tack så mycket. Tack och lov för piraterna, vad gjorde vi utan dem?!!

(Detta utgör endast en antydan om funderingar om ETT EVENTUELLT FRAMTIDA innehav av piratkopierat material, så det borde vara OK enligt forumreglerna.)

felstavning
Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Tänk på §7
All form av "wäsch-hosta" och andra mer eller mindre tydliga uppmaningar/erkännanden kring piratkopiering är inte tillåtet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Lägg ner med konsolkonverteringarna så kanske spelen fungerar bättre. Jävla undanflyter. Jag säger inte att det är lätt att utveckla spel men det verkar ju inte vara någon som verkligen anstränger sig för PC längre. Inte konstigt att man inte är villig att betala 600 spänn för en copypasta från XBOX360.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

En lösning på piratkopieringen vore väl att ställen som Steam slutar ta ockerpriser på nya spel (och gamla) jämfört med fysiska butiker (100-200 kr dyrare). Jag bryr mig att priserna är så höga p.g.a. t.ex. Bethseda och EA inte vill stöta sig med butikerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Här är sanningen om Bethesda och så gott som alla stora spelutvecklare/utgivare idag. Såklart att man kan göra PC-spel som inte är en buggfest. Bethesda är ju knappast kända för buggfria spel, varför de går under öknamnet Buggthesda på en del PC-forum. Det enda positiva i deras uttlanade är angående kopieringsskyddet.

Att skylla på piratkopiering känns lika aktuellt som Gudrun Schymans värderingar idag. Det kommer alltid att existera på alla plattformar, det är bara att räkna bort "förlorad inkomst" till piratkopiering när de sitter med sina budgetar.

Vad menar du med det? Att jämställdhet och lika lön för lika arbeta är inaktuellt, att undanröja orättvisor som bygger på klass, tro, sexualitet, ålder och funktionalitet är något som går att jämföra med spelutvecklingens problem med piratkopiering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjompers:

Att jämställdhet och lika lön för lika arbeta är inaktuellt.

Vänta nu här. Killen gjorde en jämförelse mot Gudrun Schyman, inte Per Gessle. Gudrun är inte för lika lön för lika arbete, hon är för kvotering, istället för att låta kompetens avgöra vem som hamnar var. Observera att jag inte säger att män är bättre direktörer än kvinnor per automatik, men nog fan ska lämplighet för platsen vara en högre kvalifikation är huruvida man står upp när man kissar eller inte. Det verkar ju jävligt orättvist att tvinga män som vill bli direktörer skaffa sig en intim piercing, en så kallad Prins Albert, bara för att de ska ha en ursäkt till att sitta och pinka menar jag...

Och ja, Gudrun Schymans värderingar är till stora delar omoderna i dagsläget. Kvotering är inte längre på varje politikers läppar som ett försök till röstfiske, då man insett att det skulle vara rena döden för många branscher, och kanske värre, tvinga kvinnor att ta jobb de inte vill ha, eller är lämpade för. Jag sticker inte under stol med att det finns många kvinnor som är bättre lämpade för tunga lyft, och hårt fysiskt arbete än vad jag är, men jag är å andra sidan inte terminalarbetare och lastar lastbilar, jag är sjukpensionär... Mest för att jag är tokig, men i alla fall. Det är inte fel på en arbetsgivare för att han väljer en person som är mer lämpad för tunga lyft, om arbetet innebär tunga lyft. Om ett kön är överrepresenterat i en bransch, kommer det vara underrepresenterat, antingen i alla andra, eller lika kraftigt underrepresenterat i en annan bransch. Jag för min del tycker närmast att det är positivt att kvinnors naturliga modersinstinkt gör dem mer lämpade än mig för arbeten som dagmamma, och inom vården. Det må vara hänt att det är ineffektivt, men jag blir hellre tillfrågad en gång extra om jag har ont, och kanske behöver en extra kudde när jag ligger på akuten, än att en inkvoterad kille skiter i mig. Givetvis generaliserar jag. Det finns flera kvinnor som arbetar med omlastning som terminalare, och det finns flera mycket trevliga killar som arbetar inom sjukvården. Bara för att jag inte träffat någon, betyder det inte att det inte finns manliga dagmammor, som är helt rätt man, på helt rätt plats, men förhoppningsvis är alla dessa på ställen där de vill vara, av eget val, och inte för att de blivit inkvoterade någonstans.

För att således återgå till topic i någon utsträckning.
Är det möjligen så att spelindustrin i stor utsträckning viker sig för aktieägarnas krav på snabba resultat, istället för att säga som Blizzard, vi släpper spelet när vi tycker det är färdigt. Är det möjligen en effekt av att de snabba resultaten uteblir, eller inte blir vad man hoppas på som man skyller på piratkopieringen?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinSko:

När musikindustrin slutade sälja bra musik, och körde gangsta-rap för hela slanten gick försäljningen ner. Sen skyllde man på piraterna. Samma sak har nu hänt med spelindustrin. Det finns i stort sett inget annat än mediokra och fantasilösa FPS-kloner på marknaden. Eftersom 99 % av spelen inte är värda att köpa testar folk först genom att ladda ner en piratkopia. Det kallas självbevarelsedrift!

När det gäller Skyrim så är detta ett extremt sällsynt djur nuförtiden - ett kvalitets-RPG! Självklart supportade jag utvecklarna genom att förhandsköpa det!

Och visst är det ett sjujävla bra spel! Det bästa RPG jag någonsin spelat faktiskt!

Men det är också BUGGIGT SOM FAN, och nej, det är inte PC'n som plattform som är problemet, det är Bethesda som till skillnad från ett antal andra utvecklare inte klarar att göra buggfria spel. Deras uttalande är ett patetiskt undvikande av ansvar.

Buggigheten kan jag leva med i ett så bra spel som detta. Men det som retar gallfeber på mig, är att användargränssnittet är gjort för konsoll, och suger storarschle på PC'n. Menysystemet är plågsamt, men det värsta av allt är att man inte kan använda mer än två spells på ett smidigt sätt. Det finns en massa bra spells som skulle kunna bjuda på ett intressant strategitänkande, men vem orkar stoppa spelet, lägga upp ett ovanligt spell på en hand, kasta det, stoppa spelet igen, och lägga tillbaka ditt standardspell?

Aaaaaaaaaaaaaaaahrg!

Hundra man har jobbat i tre år på detta MÄSTERVERK till spel. Spelet kunde ha varit en 100 %-ig fullträff, ifall de lagt ner EN SKETEN JÄVLA ARBETSDAG på att fixa till ett fungerande spelupplägg för PC'ns tangentbord! Men icke. Ordet "konsollhoror" användes av någon ovan, och jag tvingas nu lägga det till min vokabular. Att Bethesda sedan kommer och gnäller om piratkopiering, och hur jobbigt det är att testa olika konfigurationer känns lite magstarkt.

Enligt sweclockers regler är det förbjudet att ens ANTYDA innehav av piratkopierat material på detta forum, så jag får väl uttrycka följande mening försiktigt:

Jag funderar på att skaffa en piratkopia av detta spel, för jag har köpt det, och det är definitivt värt att spela, men jag vill inte ha STEAM installerat på min dator, tack så mycket. Tack och lov för piraterna, vad gjorde vi utan dem?!!

(Detta utgör endast en antydan om funderingar om ETT EVENTUELLT FRAMTIDA innehav av piratkopierat material, så det borde vara OK enligt forumreglerna.)

Ett par stora brister i din argumentation, om folk nu generellt tankar spel för att undvika dåliga spel och massproducerade FPS-kloner, hur kan då de unika, bra selen sälja då dåligt och bli grovt piratade medan CoD, BF3, Reach, MoH, Crysis m.fl. säljer allt bättre ju mindre de erbjuder?
Det motbevisar ju direkt din tes, och tyder snarast på att folk är för dumma/snåla/låg veckopeng som inte kan köpa spelen som är bra, utan tankar dem och njuter av bra spel, medan de köper de köper massproducerade FPS-kloner för att de är populära och de vill kunna lira med sina väner/vara "inne" i spelvärlden.
Sen undrar vän av ordning hur begränsningen till att bara ha 2 sels på något sätt kan tyda på att det är en konsolklon?
Dragon Age, Divinity, Sacred, Risen, massvis med spel som erbjuder mer än 2 spells, när jag tänker efter är det enda spel jag kan minnas som kräver att du "pausar, byter spell, kastar, byter spell" etc är just Dragon Age 1, ett spel som var gjort för att tilltala PC-spelare av den gamla skolan. Spelare som älskade just det systemet, som avskyddes på konsol, men som ändå gör spelet till en konsolport (låter motsägelsefullt). Speciellt då konsolspel som sagt tillåter mer än 2 spells generellt, och har gott om knappar över för sådant. I sacred får du in 12 spells på hotkeys, och de finns plats för långt fler...

Jag kan dock hålla med om att Bethesda alltid släpper ruskigt buggiga spel (därför köper man aldrig dem på release) utan väntar på en Goty, och att Steam är klatrt avskyvärt, ytterligare en anledning till att konsolen går varm medan min PC samlar damm. det enda jag kan hålla med om är att det är synd att de inte utvecklar ett bra användargränssnitt för PC, men så är det när marknaden är liten. Spel som släpps till Mac brukar inte heller vara direkt bra optimerade, som exempel...

De spel som folk köper och investerar pengar i, de spel blir primära när man utvecklar nya spel. FPS säljer bra, alltså skapas många FPS, spel säljer bra på konsol, alltså utvecklas mycket till konsol (piratverksamheten påverkar inte vinsten nämnvärt och utvecklingen är billig). Storsäljande (hög inkomst) titlar på PC är antingen MMO, super-casual (sims/farmville), konsolportar (CoD, Bf3 etc). Om ett spel inte klarar av att sälja över miljonen på konsol är det ett stort misslyckande, 1,5-3 miljoner kan anses vara dåligt, medan om ett spel säljer en miljon på PC är det ett under och hyllas, 1,5 är rena drömen (jämför The Witcher 2, årets utan tvekan bästa RPG-spel som lämnar skyrim i slummen, har snyggare grafik än Bloomfield 3, och är utvecklat för PC men ändå säljer drygt 1,5 miljoner) med ett random konsolspel som når detsamma även om det suger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Om ett spel inte klarar av att sälja över miljonen på konsol är det ett stort misslyckande, 1,5-3 miljoner kan anses vara dåligt, medan om ett spel säljer en miljon på PC är det ett under och hyllas, 1,5 är rena drömen (jämför The Witcher 2, årets utan tvekan bästa RPG-spel som lämnar skyrim i slummen, har snyggare grafik än Bloomfield 3, och är utvecklat för PC men ändå säljer drygt 1,5 miljoner) med ett random konsolspel som når detsamma även om det suger.

Jag tror du förenklar för mycket. The Witcher är andra spelet i en spelserie. CoD:MW3 är 8'de. Fans köper vad för skit som helst, skulle man kunna skylla på, men uppenbarligen har CoD något som gör att de kommer tillbaka år efter år. Om The Witcher serien har det får tiden utvisa. Ettan sålde i över en miljon exemplar det första året. Enligt uppgifter tog det ett halvår för tvåan att sälja lika många.

I mitt tycke är förövrigt The Witcher serien skitspel. Jag spelar inte rollspel för att det ska gå ut på hur fort jag kan trycka på knappar, vilka combos jag lyckas lära mig att utföra, och hur mycket tur jag har med kameran. Vem fan bestämde att man skulle sväva någon meter bakom / över axeln på sin karaktär? Det har tyvärr blivit mer och mer så här, vilket gör att det är färre och färre RPG som är intressanta. Vilket ju gör att det är tur gamla spel fortfarande är bra. Det här är ju självklart min högst personliga åsikt, att det finns folk som gillar The Witcher serien är ju uppenbart.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Vad snackar du om?

Om de inte vill sälja spel till pc så behöver de inte göra det. Inte svårare än så.

Att hålla på att beklaga sig som dom gör får en att ifrågasätta deras kompetens och om de vill skuldbelägga pc spelare.

Jag snackar om att de antagligen vill göra spel till PC men tar upp en av svårigheterna med det.
Varför är det inte OK att föra den diskussionen? Förstår inte problemet med att man tar upp problemet.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrgrim:

Ja, tänk om det ändå kunde finnas en massa recensioner och videos på youtube så man kunde få en uppfattning av spelen på så sätt....

Bara för att någon annan gillar ett spel så betyder inte det att du gör det. Black Ops var kritikerrosat, dock så hatade jag det och har inte spelat det mer än tio timmar.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag snackar om att de antagligen vill göra spel till PC men tar upp en av svårigheterna med det.
Varför är det inte OK att föra den diskussionen? Förstår inte problemet med att man tar upp problemet.

Det är inte det som är min poäng. Din poäng tycks vara att kritisera mig och intet mer.

Om du läser deras inlägg igen så ser det ut som att de försöker skuldbelägga pc kunder samtidigt som de beklagar sig att det är så svårt att utveckla till pc. Det är som sagt en valfrihet, ingen tvingar dem att utveckla till pc. Varför är det inte en poäng som får lyftas fram för?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Det är inte det som är min poäng. Din poäng tycks vara att kritisera mig och intet mer.

Om du läser deras inlägg igen så ser det ut som att de försöker skuldbelägga pc kunder samtidigt som de beklagar sig att det är så svårt att utveckla till pc. Det är som sagt en valfrihet, ingen tvingar dem att utveckla till pc. Varför är det inte en poäng som får lyftas fram för?

Risken är att många stora utvecklare lämna PC-plattformen helt och hållet.
Jag litar på bethesda. Om dom säger att det är svårt så tror jag dom, men jag vet också att deras buggar är ökända.
Att utveckla separat för PC ist för konsoller blir såklart dyrare, och som jag redovisade tidigare så går PC-branschen back år efter år (både internationellt och i sverige).

Att säga "det kan absolut inte vara piratkopiering, för det kan man inte bevisa", som vissa envisas med är intellektuellt oansvarigt och en partisk inställning.

Något som hänt inom spelbranschen som inte fanns för 10 år sen är att utvecklare inte vågar utveckla nya intressanta typer av spel. CoD har 8 spel (tror jag), Halo-serien har 6, battlefield har 7, etc... Detta är ett koncept som håvar in mer cash, men tyvärr tillkommer inte mkt innovativt tänk. självklart är battlefield 3 mkt djupare än 1942, men jag menar mer att skapa nya genrer, intressanta historier etc...

I'm out, den här diskussionen är en circlejerk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Risken är att många stora utvecklare lämna PC-plattformen helt och hållet.
Jag litar på bethesda. Om dom säger att det är svårt så tror jag dom, men jag vet också att deras buggar är ökända.
Att utveckla separat för PC ist för konsoller blir såklart dyrare, och som jag redovisade tidigare så går PC-branschen back år efter år (både internationellt och i sverige).

Att säga "det kan absolut inte vara piratkopiering, för det kan man inte bevisa", som vissa envisas med är intellektuellt oansvarigt och en partisk inställning.

Något som hänt inom spelbranschen som inte fanns för 10 år sen är att utvecklare inte vågar utveckla nya intressanta typer av spel. CoD har 8 spel (tror jag), Halo-serien har 6, battlefield har 7, etc... Detta är ett koncept som håvar in mer cash, men tyvärr tillkommer inte mkt innovativt tänk. självklart är battlefield 3 mkt djupare än 1942, men jag menar mer att skapa nya genrer, intressanta historier etc...

I'm out, den här diskussionen är en circlejerk.

Spelbranschen går definitivt framåt, vilka siffror kan du visa att inte spelbranschen för pc gör det? Jag har aldrig sett några sådana siffror.

Angående piratkopiering så har jag svårt att tro att det skulle vara mer % del nu än förr. Varenda lir gick hur lätt som helst att få tag på, cracked, för 15 år sedan. Det är bara en aning mer synliggjort nu än förr och ingen som behöver bränna skivor eller kopiera disketter för alla har bra bredband.
Dessutom har fler som vuxit upp med spel nu blivit äldre och arbetar och orkar inte bekymra sig om krackat när spel är helt överkomliga ändå för sitt pris. Så om något har den % andelen som köper blivit större. Att däremot bevisa det ena eller andra där kan bli svårt.

Blizzard anser att PC platformen är den optimala plattformen för deras spel, jag tar deras ord högt ovanför ditt.

Bethseda anses rätt bra på att bygga motorer men inte att skapa själva spelen. Men ta deras ord högt du. Uppenbarligen går det fint för andra, det kräver givetvis mer men uppenbarligen är det värt besväret för vinsten.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Spelbranschen går definitivt framåt, vilka siffror kan du visa att inte spelbranschen för pc gör det? Jag har aldrig sett några sådana siffror.

Läs mina inlägg, skeptikson.

Skrivet av IceDread:

Angående piratkopiering så har jag svårt att tro att det skulle vara mer % del nu än förr. Varenda lir gick hur lätt som helst att få tag på, cracked, för 15 år sedan. Det är bara en aning mer synliggjort nu än förr och ingen som behöver bränna skivor eller kopiera disketter för alla har bra bredband.
Dessutom har fler som vuxit upp med spel nu blivit äldre och arbetar och orkar inte bekymra sig om krackat när spel är helt överkomliga ändå för sitt pris. Så om något har den % andelen som köper blivit större. Att däremot bevisa det ena eller andra där kan bli svårt.

Du svarade på det själv. Tillgänglighet.

Skrivet av IceDread:

Blizzard anser att PC platformen är den optimala plattformen för deras spel, jag tar deras ord högt ovanför ditt.

Blizzard gör bara spel till PC. Ditt argument säger ingenting. De har även battlenet för nästan alla sina spel vilket motverkar piratkopiering.

Skrivet av IceDread:

Bethseda anses rätt bra på att bygga motorer men inte att skapa själva spelen. Men ta deras ord högt du. Uppenbarligen går det fint för andra, det kräver givetvis mer men uppenbarligen är det värt besväret för vinsten.

Jag tar en utvecklares ord högre än ditt eller någon annan som inte kan hänvisa till varken studier, statistik eller uttalanden. De jobbar i spelbranschen, du spekulerar.
Mitt argument är att det kanske inte ens är värt att utveckla spel till PC snart, därför att försäljningen till PC inte går en tiondel så bra som den till konsoller.

Jag kommer inte bry mig om vad du skriver om du ska fortsätta spekulera. antingen kommer du med fakta eller så kan du prata med dig själv.
För er andra som läser detta: PC-branschen har gått back i försäljning de 3 senaste åren, att inte utforska piratkopieringens relevans i detta är oansvarigt och spekulationer för inte kunskapen vidare.

Permalänk
Skrivet av martinboson:

Ok så jag skriver att statistik är det som är intressant och jag skiter i anekdoter om "jag köper minsann sådetså"... Och du svarar med att DU har köpt en massa spel? är du världens befolkning? "Mr_B köper minsann spel så vi behöver inte oroa oss för piratkopiering"
ÄR DU SERIÖS?

Här: http://www.dataspelsbranschen.se/statistik.aspx
Det är statistik för försäljning i Sverige.

Värde för PC-branschen:
förändring mellan:2007-2008: -6,8%
-II- 2008-2009: -15,4%
-II- 2009-2010: +1.0%

Så vi kan konstatera att spelmarknaden för PC mellan 2007-2008 minskade med 6,8%, 2008-2009 minskade med 15,4% och mellan 2009-2010 har värdet legat på ungefär samma. Det ökade med 1%.
Under samma period (2008/2009/2010) ökade xbox 360 med 66,1%/4,5%/6.9%. PS3 ökade med 151,2%/3,9%/9,3%.
Notera under 2008 hur konsolförsäljningen fullständigt exploderade. under samma år gick PC-försäljningen back.

Omsättning under 2010 (Sverige):
PC: 39 306 22 €
XBOX 360: 47 718 80 €
PS3: 51 938 49 €

total inkomst för alla spelplattformar var 203 694 739 €. Det är en minskning med -8.8%

Slutsats: Det går bättre för konsoler.:

Notera att den här statistiken endast är för Sverige, där vi har någon av den bästa bredbandstäckningen i världen. Så jag kan tänka mig att PC-spelare är en stark grupp. Därför kan gruppen PC-spelare vara ännu mindre sett internationellt (NU SPEKULERAR JAG SOM MR_B).

edit: hittade t.o.m. trevlig info:

Så kommer man med relevant info. peace bitches.

Redigering: jag hittade siffror från svensk försäljning och uppdaterar därför siffrorna. Det skiljer inte mycket dock.

http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4llkritik

Om du vill presentera siffror så är det en bra sak att inte presentera den ena sidans siffror. Just saying. Spelindustrin har lika många anledningar att vilja blåsa upp piratkopieringens (ev.) negativa effekter på försäljning och tona ner dess (ev.) positiva effekter på detsamma, som meningsmotståndare har av att vilja göra det motsatta.

Att det går bättre för konsoller kan bero på massor av anledningar. Samma sida som du länkar till menar på att marknaden för spel är enorm i norden, bla för det kalla vinterklimatet. Kanske är det vinterklimatet som orsakat förändringen (nej, jag menar inte att det är rimligt att påstå det, men hemsidan menar på fullaste allvar att det är en orsak till att många spelar spel i norden, vilket ju bara är... ja, skrattretande.)? Hur menar du att denna statistik bevisar eventuella samband med piratkopiering?

/K

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Läs mina inlägg, skeptikson.

Du svarade på det själv. Tillgänglighet.

Blizzard gör bara spel till PC. Ditt argument säger ingenting. De har även battlenet för nästan alla sina spel vilket motverkar piratkopiering.

Jag tar en utvecklares ord högre än ditt eller någon annan som inte kan hänvisa till varken studier, statistik eller uttalanden. De jobbar i spelbranschen, du spekulerar.
Mitt argument är att det kanske inte ens är värt att utveckla spel till PC snart, därför att försäljningen till PC inte går en tiondel så bra som den till konsoller.

Jag kommer inte bry mig om vad du skriver om du ska fortsätta spekulera. antingen kommer du med fakta eller så kan du prata med dig själv.
För er andra som läser detta: PC-branschen har gått back i försäljning de 3 senaste åren, att inte utforska piratkopieringens relevans i detta är oansvarigt och spekulationer för inte kunskapen vidare.

Du var inte så aktiv i samhället för 15 år sedan uppenbarligen.

Du har inte heller lärt dig läsa.

Förstå att tillgängligheten var god förr. Nu är den bara mer öppen för alla att se. Det förändrar inget.

Du tycks inte heller ha i åtanke att nu när många är vuxna så orkar och vill inte många hålla på med krackat, lagligt är ofta bättre och inte dyrt för nedlagt jobb från industrin.

Blizzard gör bara spel till pc för att det är den optimala plattformen för dem. Du läser inte bra och uppenbarligen inte mycket, blizzard har sagt att de kan komma att utveckla för konsoler också. Men hittills för deras produkter så är det inte en bra plattform.

Gå och lägg dig nu.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av laurinkalle:

http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4llkritik

Om du vill presentera siffror så är det en bra sak att inte presentera den ena sidans siffror. Just saying. Spelindustrin har lika många anledningar att vilja blåsa upp piratkopieringens (ev.) negativa effekter på försäljning och tona ner dess (ev.) positiva effekter på detsamma, som meningsmotståndare har av att vilja göra det motsatta.

Att det går bättre för konsoller kan bero på massor av anledningar. Samma sida som du länkar till menar på att marknaden för spel är enorm i norden, bla för det kalla vinterklimatet. Kanske är det vinterklimatet som orsakat förändringen (nej, jag menar inte att det är rimligt att påstå det, men hemsidan menar på fullaste allvar att det är en orsak till att många spelar spel i norden, vilket ju bara är... ja, skrattretande.)? Hur menar du att denna statistik bevisar eventuella samband med piratkopiering?

/K

Det är inte så att snöskoter, snowboard, slalom är tråkigt. Det är inte heller så att folk slutar umgås med vänner och lever ett uteliv för att det är vinter. Den är artikeln han länkar till tycks inte vara professionell, den är definitivt inte vetenskaplig. Jag tror vi talar med ett barn som inte har vidgat sina horisonter ännu.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Det är inte så att snöskoter, snowboard, slalom är tråkigt. Det är inte heller så att folk slutar umgås med vänner och lever ett uteliv för att det är vinter. Den är artikeln han länkar till tycks inte vara professionell, den är definitivt inte vetenskaplig. Jag tror vi talar med ett barn som inte har vidgat sina horisonter ännu.

Nåja. Jag tycker ändå att han ska bemötas med argument och inte med förminskande omdömen om att han är barn.

/K

Permalänk
Skrivet av laurinkalle:

http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4llkritik

Om du vill presentera siffror så är det en bra sak att inte presentera den ena sidans siffror. Just saying. Spelindustrin har lika många anledningar att vilja blåsa upp piratkopieringens (ev.) negativa effekter på försäljning och tona ner dess (ev.) positiva effekter på detsamma, som meningsmotståndare har av att vilja göra det motsatta.

Att det går bättre för konsoller kan bero på massor av anledningar. Samma sida som du länkar till menar på att marknaden för spel är enorm i norden, bla för det kalla vinterklimatet. Kanske är det vinterklimatet som orsakat förändringen (nej, jag menar inte att det är rimligt att påstå det, men hemsidan menar på fullaste allvar att det är en orsak till att många spelar spel i norden, vilket ju bara är... ja, skrattretande.)? Hur menar du att denna statistik bevisar eventuella samband med piratkopiering?

/K

Så du menar att statistiken för spelbranschen skulle vara falsk, eller skulle behöva källkritisk granskning? Jag tror att den redan är källkritiserad och kan redovisa fakta som stödjer försäljningssiffrorna. Om du inte tror det kan du slänga ett mail till dataspelsbranschen och fråga var de får sina siffror ifrån... Jag tycker du fokuserar fel.

I ett annat inlägg visar jag även statistik från USAs spelmarknad. här är länken om du inte orkar kolla: http://www.theesa.com/facts/pdfs/ESA_EF_2011.pdf. Så spekuleringar om kallt klimat har inte med saken att göra. Det är ju varmt i USA. Men jag förstår ditt tänk.

Den statistiken jag länkar till gör inga slutsatser om piratkopiering, det är JAG som gör det utifrån dem siffror jag ser. Det är bra statistik som dessutom tar hänsyn till skillnad i samhället mellan olika länder. T ex att Sverige hade en större andel hemdatorer på 90-talet + bättre bredbandstäckning.

Statistiken bevisar ingenting. Den gör faktiskt inte det. Men när vi ser på argumenten som många här framför kan de på sin höjd förklara varför en del konsumenter i periferin piratkopierar (jag går igenom dessa i ett tidigare inlägg).
Jag spekulerar också, men jag gör det utifrån äkta försäljningssiffror. Och de siffrorna säger att det går bättre för konsoller än för PC - BÅDE NATIONELLT OCH INTERNATIONELLT.

Min förklaring?
För att piratkopiera till en XBOX 360
måste du lämna in konsollen för lödning av ett chip, ändra firmware i DVD-spelaren samt installera IXTREME (XBOX 360). Vill du dessutom ha en konsol som du kan ha intern HDD med spel på måste den vara inköpt före juni 2009 (xbox 360-burkar efter detta hade skydd mot JTAG-crackning som det kallas)
PS3:s metod är liknande. Du måste även ha speciella DVD-skivor (Verbatim +8,5gb) och en speciell imagefil för att kunna spela på LIVE. Det krävs en del pillande.

För att piratkopiera till PC?
Deamon tools -> installera ->kolla i nfo-filen för key/öppna crackprogram -> Spela.

Detta för mig till slutsatsen att det går bättre för konsoller därför att det är enklare att piratkopiera till PC.

Kanske anekdoter också?
Jag har flera vänner som alltid har piratkopierat till PC. De har köpt Blizzards spel för att de inte orkar ta sig runt online-skydden (WoW har piratservrar, men det fuskas). De har däremot köpt ALLA sina spel till XBOX 360/PS3 därför att det är för mkt jobb med att flasha konsoll etc... Dessutom kan du inte piratkopiera DLC och spel från Live Marketplace. Det är även en risk att spela online. Blir du upptäckt kan din konsoll bli bannad.

Själklart kan du presentera andra förklaringar, men ha gärna en faktabaserad utgångspunkt. Du får gärna analysera statistiken jag länkade och komma med en annan förklaring.

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Du var inte så aktiv i samhället för 15 år sedan uppenbarligen.

Du har inte heller lärt dig läsa.

Förstå att tillgängligheten var god förr. Nu är den bara mer öppen för alla att se. Det förändrar inget.

Du tycks inte heller ha i åtanke att nu när många är vuxna så orkar och vill inte många hålla på med krackat, lagligt är ofta bättre och inte dyrt för nedlagt jobb från industrin.

Blizzard gör bara spel till pc för att det är den optimala plattformen för dem. Du läser inte bra och uppenbarligen inte mycket, blizzard har sagt att de kan komma att utveckla för konsoler också. Men hittills för deras produkter så är det inte en bra plattform.

Gå och lägg dig nu.

Sista inlägget:

Tillgängligheten var inte alls bättre förr. Jag har piratkopierat sen jag var 8 år gammal. det är 16 år. Du kunde INTE använda internet för piratkopiering i samma utsträckning. Torrent fanns inte. DC fanns inte. Jag fick spel av kompisar som hade en storebror med DVD-brännare (ja, de var ovanliga då). Kopieringsskydd var inte alls lika utbrett.

Och vadå " mer öppen för alla att se"? Det ÄR tillgänglighet.

"Du tycks inte heller ha i åtanke att nu när många är vuxna så orkar och vill inte många hålla på med krackat, lagligt är ofta bättre och inte dyrt för nedlagt jobb från industrin."
Du har inte tänkt att folk föds och blir tonåringar? Var har det att göra med att vår generation blir äldre? det kommer alltid finnas konsumenter i alla skikt. Ditt argument förklarar dessutom varför det piratkopieras mer till PC (ja det gör det, sett till procent). Det är enklare att cracka (inte kracka, farfar) till PC. Jag täcker skillnaderna i ett annat inlägg.

Jag tänker inte ens gå in på Blizzard.

Godnatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av laurinkalle:

Nåja. Jag tycker ändå att han ska bemötas med argument och inte med förminskande omdömen om att han är barn.

/K

De som tycker det är förnedrande att inse att de har fel är mindre personer med ett ego som inte tål det. Sådant är vanligt bland psykopater och de med psykopatiska tendenser. Jag tror han är ung och någon dag lär sig att det är ok att ha fel och att komma till insikt att det finns aspekter man kan missa, men jag håller med. Man bör bemöta med argument med argument.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Sista inlägget:

Tillgängligheten var inte alls bättre förr. Jag har piratkopierat sen jag var 8 år gammal. det är 16 år. Du kunde INTE använda internet för piratkopiering i samma utsträckning. Torrent fanns inte. DC fanns inte. Jag fick spel av kompisar som hade en storebror med DVD-brännare (ja, de var ovanliga då). Kopieringsskydd var inte alls lika utbrett.

Och vadå " mer öppen för alla att se"? Det ÄR tillgänglighet.

"Du tycks inte heller ha i åtanke att nu när många är vuxna så orkar och vill inte många hålla på med krackat, lagligt är ofta bättre och inte dyrt för nedlagt jobb från industrin."
Du har inte tänkt att folk föds och blir tonåringar? Var har det att göra med att vår generation blir äldre? det kommer alltid finnas konsumenter i alla skikt. Ditt argument förklarar dessutom varför det piratkopieras mer till PC (ja det gör det, sett till procent). Det är enklare att cracka (inte kracka, farfar) till PC. Jag täcker skillnaderna i ett annat inlägg.

Jag tänker inte ens gå in på Blizzard.

Godnatt

Åter igen, lär dig läsa.

Det är inte ok att försöka vränga andras ord.

Du framstår då bara som patetisk.

Jag har inte skrivit att tillgången var bättre förr. Den var god förr, man fick bara anstränga sig en smula mer än idag.

Öppen för alla att se? Nu för tiden finns det flera piratsidor som vem som helst kan komma åt, tex våra kära sjörövares sida.

Vad har tid, ålder och generationer med något att göra? Förr i tiden var det mycket ovanligt med datorer, det var när jag växte upp som det började bli riktigt vanligt med datorer och datorspel. Föregående generationer växte inte upp med det, det kom när de var vuxna och de flesta av dem tog inget större intryck av datorspel.

Du tänker inte ens gå in på Blizzard för att du har fel.

Sov så gott, tänk till lite innan du somnar.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av martinboson:

Så du menar att statistiken för spelbranschen skulle vara falsk, eller skulle behöva källkritisk granskning? Jag tror att den redan är källkritiserad och kan redovisa fakta som stödjer försäljningssiffrorna. Om du inte tror det kan du slänga ett mail till dataspelsbranschen och fråga var de får sina siffror ifrån... Jag tycker du fokuserar fel.

I ett annat inlägg visar jag även statistik från USAs spelmarknad. här är länken om du inte orkar kolla: http://www.theesa.com/facts/pdfs/ESA_EF_2011.pdf. Så spekuleringar om kallt klimat har inte med saken att göra. Det är ju varmt i USA. Men jag förstår ditt tänk.

Den statistiken jag länkar till gör inga slutsatser om piratkopiering, det är JAG som gör det utifrån dem siffror jag ser. Det är bra statistik som dessutom tar hänsyn till skillnad i samhället mellan olika länder. T ex att Sverige hade en större andel hemdatorer på 90-talet + bättre bredbandstäckning.

Statistiken bevisar ingenting. Den gör faktiskt inte det. Men när vi ser på argumenten som många här framför kan de på sin höjd förklara varför en del konsumenter i periferin piratkopierar (jag går igenom dessa i ett tidigare inlägg).
Jag spekulerar också, men jag gör det utifrån äkta försäljningssiffror. Och de siffrorna säger att det går bättre för konsoller än för PC - BÅDE NATIONELLT OCH INTERNATIONELLT.

Ang din pdf-länk så går den återigen till en bransch-organisation. Statistik därifrån är inte oanvändbar, men man kan inte använda den hur självklart som helst heller. Källkritik är inget som du kan förvänta dig redan "är gjort". Det är aldrig färdigt. Det är alltid upp till dig som slutkonsument av informationen att kritiskt granska den. Detta innebär bla att fråga sig vad vederbörande kan tänkas ha för intresse av att säga det den säger.
Vilket fokus upplever du att jag har egentligen om du tycker att det är fel?

Du skriver ju själv att denna sida inte bevisar något. Gott så. Låt oss lämna de kategoriska slutsatserna då.

Skrivet av martinboson:

Min förklaring?
För att piratkopiera till en XBOX 360
måste du lämna in konsollen för lödning av ett chip, ändra firmware i DVD-spelaren samt installera IXTREME (XBOX 360). Vill du dessutom ha en konsol som du kan ha intern HDD med spel på måste den vara inköpt före juni 2009 (xbox 360-burkar efter detta hade skydd mot JTAG-crackning som det kallas)
PS3:s metod är liknande. Du måste även ha speciella DVD-skivor (Verbatim +8,5gb) och en speciell imagefil för att kunna spela på LIVE. Det krävs en del pillande.

För att piratkopiera till PC?
Deamon tools -> installera ->kolla i nfo-filen för key/öppna crackprogram -> Spela.

Detta för mig till slutsatsen att det går bättre för konsoller därför att det är enklare att piratkopiera till PC.

Kanske anekdoter också?
Jag har flera vänner som alltid har piratkopierat till PC. De har köpt Blizzards spel för att de inte orkar ta sig runt online-skydden (WoW har piratservrar, men det fuskas). De har däremot köpt ALLA sina spel till XBOX 360/PS3 därför att det är för mkt jobb med att flasha konsoll etc... Dessutom kan du inte piratkopiera DMC och spel från Live Marketplace. Det är även en risk att spela online. Blir du upptäckt kan din konsoll bli bannad.

Själklart kan du presentera andra förklaringar, men ha gärna en faktabaserad utgångspunkt. Du får gärna analysera statistiken jag länkade och komma med en annan förklaring.

Ser man på den statistik som du för fram från branschorganisationen så ser man (totalt sett) en stadig uppgång fram till 2009 (en för mig solklar orsak för dippen är ju exempelvis finanskrisen och den ekonomiska nedgången för det året). Det jag inte riktigt kan utläsa är hur inflationen är beräknad. Vidare så vill denna sida 'sälja' dataspelsbranschen. Det ger grund för en ganska kraftig skepticism. 2010-års pdf säger dessutom själv att det är svårt att få fram information om online-försäljningen.

"Siffrorna i rapporten avser endast fysisk försäljning eftersom
vi ej har tillgång till statistik för digital distribution. Med dessa
siffror skulle vi kunna förmedla en betydligt positivare helhetsbild
av spelförsäljningen."

Min slutsats-> källorna är inte tillförlitliga som sådana!
Nu använder du inte heller statistiken helt vårdslöst, bara lite aningslöst.

Jag håller helt och hållet med dig om att det verkar vara enklare att piratkopiera till pc än till konsoll. Man kan mycket väl tänka sig en sådan effekt som du beskriver. Men man kan inte mäta en sådan effekt med den statistik som du för fram. Därför är din argumentation lika lite/mycket baserad på fakta som någon annans.

/K

Permalänk
Skrivet av IceDread:

De som tycker det är förnedrande att inse att de har fel är mindre personer med ett ego som inte tål det. Sådant är vanligt bland psykopater och de med psykopatiska tendenser. Jag tror han är ung och någon dag lär sig att det är ok att ha fel och att komma till insikt att det finns aspekter man kan missa, men jag håller med. Man bör bemöta med argument med argument.

Så för att sammanfatta; han är ung, och skulle han inte vara det är han troligtvis psykopat, för det är vanligt bland psykopater och folk med sådana tendenser att argumentera "som han gör". Men nu är han troligtvis bara ung (phu, vad skönt!), så vi ska inte oroa oss allt för mycket. I slutändan ska vi dock, i princip inte bry oss om det överhuvudtaget.

Om jag bara får tillägga att det faktiskt går att finna ack så små drag av vad du beskriver i dina egna inlägg, vilket ju framkallar frågan (vars svar vi principiellt ska ignorera); är du ung, eller bara psykopat?

(Förlåt, jag menar inget seriöst med ovanstående, du menar nog heller egentligen inget seriösare med det du skriver, det är bara den allmänna tonen som vissa internetforum drabbas av ibland, I get it. Hoppas bara du ser humorn i det jag skrev.)

/K