Permalänk
Medlem

Fläktljud XFX HD6850

Hej!

Sedan jag stoppade in alla delar i mitt nyköpta fractal design arc chassi så har jag nu upptäckt ett konstigt ljud från mitt ena 6850, det låter precis som om det skulle vara en hårddisk som arbetar 24/7.. Har kollat och det verkar inte vara något som tar emot eller dylikt!

Är fläkten påväg att "dö"?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Hej!

Sedan jag stoppade in alla delar i mitt nyköpta fractal design arc chassi så har jag nu upptäckt ett konstigt ljud från mitt ena 6850, det låter precis som om det skulle vara en hårddisk som arbetar 24/7.. Har kollat och det verkar inte vara något som tar emot eller dylikt!

Är fläkten påväg att "dö"?

Kan vara lagren i fläkten som blivit dåliga

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Hej!

Sedan jag stoppade in alla delar i mitt nyköpta fractal design arc chassi så har jag nu upptäckt ett konstigt ljud från mitt ena 6850, det låter precis som om det skulle vara en hårddisk som arbetar 24/7.. Har kollat och det verkar inte vara något som tar emot eller dylikt!

Är fläkten påväg att "dö"?

Det är förmodligen en hårddisk, de har ett väldigt penetrerande ljud och man kan ha svårt att veta vart det kommer från, koppla ur sladdarna till din/dina hårddiskar, eventuella chassifläktar koppla ur det andra grafikkortet och testa, så att du bara hör CPU kylaren, Graffekortet och nätagget. Detta ger dig en garanti att det är från grafikkortet och om det fortfarande låter, skicka in det!

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Kan vara lagren i fläkten som blivit dåliga

Lite min tanke, men kortet är väl bara runt 1-1½ år så det borde ju hålla längre?

Skrivet av klemze:

Det är förmodligen en hårddisk, de har ett väldigt penetrerande ljud och man kan ha svårt att veta vart det kommer från, koppla ur sladdarna till din/dina hårddiskar, eventuella chassifläktar koppla ur det andra grafikkortet och testa, så att du bara hör CPU kylaren, Graffekortet och nätagget. Detta ger dig en garanti att det är från grafikkortet och om det fortfarande låter, skicka in det!

Är säker på att det är fläkten, har stoppat den och då slutar ljudet :/

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Lite min tanke, men kortet är väl bara runt 1-1½ år så det borde ju hålla längre?

Är säker på att det är fläkten, har stoppat den och då slutar ljudet :/

Skicka in den, det ska inte få hända.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Skicka in den, det ska inte få hända.

Hade jag ju kunnat gjort om inte kortet var gammalt

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Thumbii:

Hade jag ju kunnat gjort om inte kortet var gammalt

Du har val tva ars garanti?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

^

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Du har val tva ars garanti?

Xfx får 5 års garanti om man reggar sig på hemsidan med dörrhängarn dessutom har jag för mig.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Xfx får 5 års garanti om man reggar sig på hemsidan med dörrhängarn dessutom har jag för mig.

Tyvärr inte för oss. Det gäller bara för Nordamerika har jag för mig.

Permalänk
Medlem

det är 2 år i europa har jag för mig... annars är det bara och kika upp någon grafikkorts kylare om det inte går med garanti..

articcooling har några som passar hd 6850

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Okej! Tack för hjälpen.. Ska undersöka vidare.. Kanske får bli ett garantiärende!

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz