Sämre kylning med nya fläktar - Antec Kühler H2O 620

Permalänk
Medlem

Sämre kylning med nya fläktar - Antec Kühler H2O 620

Köpte i veckan två stycken Nexus Real Silent fläktar i hopp om en i alla fall tystare och förhoppningsvis bättre kylning än innan.Tidigare körde jag med original fläkten + Antec Tricool (original fläkt i ett Antec 1200).

Har nu testat de nya fläktarna i några dagar och de är givetvis tystare, men temperaturerna vid load (främst BF3) har inte sjunkit, i genomsnitt har de faktiskt ökat med 1 grad? Idle temps ligger på samma nivå, vet inte om de kan gå så mycket lägre.

Idle Temps
Varierar mellan 28-32 grader
Max vid vid spelande
Core: Temp:
0 47°C
1 48°C
2 51°C
3 46°C

Tidigare låg Core 2, som blir varmast, som max på 50°C. Har fläktar och pump kopplade enligt följande:
Pump - PWR_FAN1
Fläkt 1 - CPU_FAN
Fläkt 2 - PWR_FAN2

Nu kanske ni tänker, men 1 grad hit o dit spelar väl ingen roll? Egentligen gör det väl inte det, men när man köper nya fläktar, så förväntar man ju sig ändå att de ska prestera lika bra, om inte lite bättre än original? Är det något jag kan justera eller får jag helt enkelt ta och leva med detta?

Permalänk
Medlem

Har du kollat hur många varv respektive fläkt snurrar i..?
Hur mycket luft de flyttar?

Det kan ju vara som att begära att en Volvo med minsta motorn ska köra lika snabbt som den med största motorn med turbo.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Att få både tystare och bättre kylning om man bara byter mellan fläktar av samma storlek är nog ovanligt. Kanske med chassifläktar där mina Slipstrem 800RPM blåste mer och tystare än mina Coolermaster orginal, men oftast går man upp i fläktstorlek iom ny kylare, chassi med plats för 140mm+ osv.

Hursomhelst, jag har tittat lite på data för fläktarna.

Antec Tricool har enligt prisjakt.nu följande specs:
Ljudnivå: 25 - 30 dB
Luftflöde: 39 - 79 CFM
Hastighet: 1 200 - 2 000 RPM

Orginalfläkten på kylaren (enligt Antec's hemsida):
Max luftflöde 81.3 CFM
Hastighet: 1450-2000 RPM

Dina nya fläktar (info från din länk till webhallen)
• Luftflöde (cfm) 36,87
• Ljudnivå (dBa) 18
• Rotationshastighet (rpm) 1000

De nya har alltså kylförmåga som en Tricool i lägsta hastigheten, så det är inte konstigt att du får högre temp. På max ligger både orginalet och Tricool mer än dubbelt så högt i luftflöde, men låter då därefter också.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Tack för ett bra svar! Det du säger är helt rätt, har inte riktigt jämfört siffrorna tidigare, men nu när man ser dem bredvid varandra så är ju svaret självklart. Fick i alla fall bort det hemska ljudet från originalfläkten, så får nöja mig med det.