Guide: Gratis mail, kalender, dokument och hemsidor till din egen domän med Google Ap

Permalänk
Medlem

Guide: Gratis mail, kalender, dokument och hemsidor till din egen domän med Google Ap

Inledning
Den här guiden kommer att behandla alla steg från att köpa en domän till att ha din mail redo att börja användas i sex enkla steg och riktar sig till dig som vill skaffa en egen domän (exempelvis hemsidan.se) och använda den för mail, kalender osv. genom att använda Googles kända programsvit Google Apps. I den ingår bland annat den (enligt mitt tycke) bästa mailklienten, Gmail (AKA Google Mail). Guiden är skriven för såväl hackers som nybörjare vilka aldrig hört talas om hur internet fungerar. Den kan därför verka överförklarande i vissa delar för de mest avancerade användare, men jag vill att alla ska kunna förstå och klara av detta. Svårare än så är det inte.

Steg 1, köp en domän.
Detta är den enda utgiften du kommer att göra, och den är tyvärr helt omöjlig att komma undan om du vill ha ett bra och enkelt domännamn. I guiden kommer jag att anta att vi ska köpa domänen hemsidan.se och komfigurera mailen för detta.

Börja med att gå till iis.se och sök på det tilltänkta namnet. Om domänen redan är tagen kommer du att få se bland annat ägarinformation för den.

Om den är ledig kommer du att istället få se en glad text om att den är ledig och att du ska klicka dig vidare för att köpa den. I nästa steg trycker du på den svenska flaggan för att få en hel lista med återförsäljare. För att göra listan lite kortare kan du kryssa i dessa två filter: Erbjuder registrering till privatpersoner och Erbjuder registrering av domännamn utan krav på avtal om andra tjänster.

Om du inte orkar leta efter det bästa priset kan du välja till exempel Loopia (nix, jag har inget med Loopia att göra) som är ganska billiga. De tar 99 kronor per år för att registrera domänen genom dem. Använder man Loopia så får man Nameservrar gratis vilket gör att man kan hoppa över hela avsnittet om EveryDNS!

När du har registrerat domänen kommer du att få fylla i någonting som kallas Namnservrar (Nameserver eller NS). Det är dessa som pekar vidare din adress till en hemsida och är därför mycket viktiga. Som tur är finns det några företag som erbjuder gratis nameservrar, men jag tänker bara ta upp det största företaget i branschen, EveryDNS

Steg 2, Skapa ett konto hos EveryDNS för dina nameservrar.
DNS står för Dynamic Name System och är det som översätter ett domännamn till en IP-adress (en IP-adress är den unika adress som en server eller dator har på internet).

Gå till everydns.net och registrera ett konto. Det är inte svårare än att fylla i dina kontaktuppgifter och ett lösenord.

När detta är klart är du redo att gå tillbaka till din domänregistrar (exemlepvis Loopia) för att fylla i följande namnservrar:

ns1.everydns.net
ns2.everydns.net
ns3.everydns.net
ns4.everydns.net

Jag kan inte ge några detaljerade uppgifter om hur detta går till då varje registrar kan ha olika tillvägagångssätt, men i värsta fall får ni maila supporten. Detta borde inte vara några problem om ni valt en registrar som skyltar med att man kan köpa endast domännamn, då domännamnen är värdelösa så länge man inte fyller i några nameservrar.

Det kan ta upp till 48 timmar innan nameserverinformationen är uppdaterad för din domän, men det hindrar inte att gå vidare och göra resten guiden för att sedan vänta.

Steg 3, Skapa ett Google Apps konto och registrera din domän.
Du har nu en domän som du kopplat till ett par gratis nameservrar. Du kan nu börja använda domänen till någonting häftigt. I den här guiden tar vi upp hur du skapar en gratis mail-lösning med hjälp av Gmail. För detta måste du registrera ett gratiskonto hos Google Apps. Jag hade själv svårt att hitta sidan för själva registreringen så jag rekommenderar att ni följer den här länken.

Välj att du är administratör och skriv in ditt domännamn (exmpelvis hemsidan.se) och tryck på Kom igång. Fyll i alla dina personuppgifter och gå vidare till konfigureringen.

Du kommer nu till Instrumentpanelen. Överst på sidan står det När du vill aktivera Google Apps-tjänster måste du verifiera att du äger din domän – hemsidan.se. Verifiera äganderätt till domän. Tryck på Verifiera äganderätt till domänen och välj på nästa sida Ändra din CNAME-post. Du kommer nu att få en unik sträng (som står i punk 2 på sidan i fet stil) som ser ut som någonting i stil med googleed548c1b22cc88c3. Kopiera denna sträng eftersom du kommer att behöva den i nästa steg.

Det är nu dags att gå tillbaka till everydns.net för att lägga till ditt domännamn, verifiera äganderätten och samtidigt konfigurera mailen.

Steg 4, Konfigurera din domän och peka om mailen till Google
Gå till everydns.net och logga in med dina inloggningsuppgifter. Till vänster efter inloggningen kan du nu se rubriken Add a new domain: och under det rubriken (Basic). I fältet under (basic), där det från början står eg: everydns.net fyller du i din domän (ex. hemsidan.se) och trycker knappen till höger som heter >>(basic).

Din domän har nu dykt upp lite högre upp i den vänstra kolumnen under rubriken Primary Domains:. Tryck på själva domännamnet för att få upp konfigureringssidan. Vi ska nu lägga till några records för att verifiera för Google att du äger domänen och för att peka om alla mail till Google.

Mitt på sidan visas nu en tabell med två rader. Du kan strunta i dessa för tillfället. Titta istället under tabellen där rubriken Add a record: står. Under denna ska du fylla i:

Fully Qualified Domain Name: Här skriver du in den sträng du fått av google punk din domän. (exempel: googleed548c1b22cc88c3.hemsidan.se)
Record Type: CNAME
Record Value: google.com
If MX Record, MX Value: lämna denna rutan tom.
Tryck på Add Record

Under detta står det Axfr Control: krysas i allow all och välj Change Axfr settings

Nu ska vi lägga till fem records till som pekar om all mailtrafik till Google. Dessa ser ut som följande: (glöm inte att ändra hemsidan.se till din domän)

Fully Qualified Domain Name: hemsidan.se
Record Type: MX
Record Value: ASPMX.L.GOOGLE.COM
If MX Record, MX Value: 1
Tryck på Add Record

Fully Qualified Domain Name: hemsidan.se
Record Type: MX
Record Value: ALT1.ASPMX.L.GOOGLE.COM
If MX Record, MX Value: 5
Tryck på Add Record

Fully Qualified Domain Name: hemsidan.se
Record Type: MX
Record Value: ALT2.ASPMX.L.GOOGLE.COM
If MX Record, MX Value: 5
Tryck på Add Record

Fully Qualified Domain Name: hemsidan.se
Record Type: MX
Record Value: ASPMX2.GOOGLEMAIL.COM
If MX Record, MX Value: 10
Tryck på Add Record

Fully Qualified Domain Name: hemsidan.se
Record Type: MX
Record Value: ASPMX3.GOOGLEMAIL.COM
If MX Record, MX Value: 10
Tryck på Add Record

Steg 5, Skapa adresser för dina Apps-tjänster
Gå tillbaka till Google Apps (http://www.google.com/a/hemsidan.se/). Du kan i detta steg vara tvungen att vänta några timmar på att Google ska kontrollera att du verkligen är ägare till domänen och på att Google ska göra alla nödvändiga inställningar för din mail. Under tiden kan du göra inställningar för Gmail, kalendern, dokumenten samt hemsidorna. Du måste nämligen manuellt ställa in adressen till dem.

Börja med att trycka på Gmail och sedan på Byt webbadress. Här kryssar du det andra alternativet och väljer adressen för att komma till din mail. Förslagsvis väljer du standarden (http://mail.hemsidan.se/) trycker Fortsätt och slutligen Jag har slutfört dessa steg.

Utför exakt samma steg för Kalender, Dokument och Webbplatser. För enkelhets skull antar jag att du valt mail, calendar, docs och sites (.hemsidan.se) som adresser för motsvarande fyra tjänster.

Vi ska nu tillbaka till everydns.net för att ställa in dessa adresser.

Steg 6, lägg till korta adresser till Googles tjänster
Gör precis som i steg 4 när du lade till verifieringen och mail recordsen. Logga in, uppe till vänster trycker du på din domän och under Add a record: fyller du i följande: (glöm inte att byta ut hemsidan.se till din domän, och även prefixen (mail, calendar...) om du ändrat dem.)

Fully Qualified Domain Name: mail.dindomän.se
Record Type: CNAME
Record Value: ghs.google.com
If MX Record, MX Value: lämna rutan tom
Tryck på Add Record

Fully Qualified Domain Name: calendar.dindomän.se
Record Type: CNAME
Record Value: ghs.google.com
If MX Record, MX Value: lämna rutan tom
Tryck på Add Record

Fully Qualified Domain Name: docs.dindomän.se
Record Type: CNAME
Record Value: ghs.google.com
If MX Record, MX Value: lämna rutan tom
Tryck på Add Record

Fully Qualified Domain Name: sites.dindomän.se
Record Type: CNAME
Record Value: ghs.google.com
If MX Record, MX Value: lämna rutan tom
Tryck på Add Record

Du är nu klar med all konfigurering!
Allt som återstår nu är att vänta på att alla ändringar ska gå igenom. Du kommer sedan att kunna använda dina nya adresser för att komma åt din mail och din kalender samt dina dokument och dina hemsidor. Du kommer även att kunna använda Google Talk med din nya maildress för att chatta med andra Gmail-användare precis som med vanliga Gmail.

Lek gärna runt lite på sidan för Google Apps, det finns många inställningar som bara du kan välja och sidan är lätt nog att förstå utan vidare förklaringar. Du kan exempelvis lägga till upp till 50 nya konton helt kostnadsfritt på bara några få sekunder.

På EveryDNS bör tabellen se ut ungefär såhär:

Överkurs - jag vill att http://hemsidan.se/ ska leda till min dator
För att få http://hemsidan.se/ att gå till din dator eller server måste du lägga till ett så kallat A-record hos everydns.net. Du lägger till detta precis som tidigare, men skriver istället:

Fully Qualified Domain Name: dindomän.se
Record Type: A
Record Value: <valfri IP-adress>
If MX Record, MX Value: lämna rutan tom
Tryck på Add Record

Du måste dock ha en IP-adress att binda din domän till, men mer om detta kommer jag inte att ta upp i den här guiden. Om din IP-adress hem inte ändras (alltså statisk IP) kan du skriva in denna, men många har så kallad dynamisk IP, vilket innebär att den kan ändras ibland.

Om du skriver in din egen IP kan du sedan installera någon enklare webserver på din dator och vips, så har du både gmail, google calendar, google documens google sites (och kanske även din egen webserver) med din egen domän för bara 99 kronor om året!

Ett bra tips om du vill ha egen webserver är att kolla in XAMPP (X Apache, MySQL, PHP & Perl. XAMPP är lätt att installera och använda och finns tillgängligt för både Windows, Linux, OSX och Solaris.

Permalänk
Medlem

Bra guide!

Men jag har en fråga, kan man använda Google Apps utan att peka om och använda deras mail? Tänker på saker som kalender och Google Sites, mail är inte intressant.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Bra guide!

Men jag har en fråga, kan man använda Google Apps utan att peka om och använda deras mail? Tänker på saker som kalender och Google Sites, mail är inte intressant.

Javisst, det borde gå bra, hoppa bara över alla MX-records och de CNAME som har med mailen att göra.

Permalänk

Bra guide! Du nämner Loopia som exempel i guiden. Vill bara tillägga att om man köpt sitt domännamn via dem så ingår väll DNS-tjänster så man behöver inte skapa ett konto hos tex Every DNS? Använder nämligen själv Google apps och har gjort alla DNS-inställningar för mail mm. hos Loopia.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Det låter grymt, jag har själv inte köpt nån domän från loopia så jag visste inte det! Bra tips

Permalänk

Ser att det var ett tag sen du skrev guiden. Men jag fick nyligen höra om denna underbara tjänst google apps.
Har köpt en domän via Loopia.se och försöker nu att verifiera mitt ägande av min domän. Men det går sådär.

Väl inne på google apps så Står det såhär:
Rekommenderas: Lägg till en DNS-post i domänens konfiguration
Det här alternativet funkar om du kan logga in till domänregistratorn eller leverantören av webbhotell och lägga till en ny DNS-post.
Anvisningar:
Då kan vi ge dig mer specifika anvisningar.
En textpost är en post i domännamnssystemet (DNS) som anger ytterligare information om din domän. Du kan skapa en textpost som bevisar för Google att du äger domänen.

1. Lägg till textposten nedan till DNS-konfigurationen för mindomän.se.

google-site-verification=z6S5N3FZl6vavnq5KaNHVYGo-XXXXXXXXXXXXXXXX0WAY

2. Klicka på Verifiera nedan.
När Google hittar DNS-textposten gör vi dig till verifierad ägare av domänen. (Obs! DNS-ändringar kan ta tid. Om vi inte hittar en post direkt söker vi igen med jämna mellanrum.)
Ta inte bort textposten även om verifieringen genomförs. Då kan verifieringen återtas.

Exemplet som du ger i din tråd är googleed548c1b22cc88c3.hemsidan.se en sådan verifierings kod hittar jag inte nån stans. google-site-verification=z6S5N3FZl6vavnq5KaNHVYGo-XXXXXXXXXXXXXXXX0WAY går heller inte att lägga in. Så som du beskriver.

Har dem ändrat systemet eller är det jag som är lite vilse?

Permalänk
Skrivet av Stranden82:

Ser att det var ett tag sen du skrev guiden. Men jag fick nyligen höra om denna underbara tjänst google apps.
Har köpt en domän via Loopia.se och försöker nu att verifiera mitt ägande av min domän. Men det går sådär.

Väl inne på google apps så Står det såhär:
Rekommenderas: Lägg till en DNS-post i domänens konfiguration
Det här alternativet funkar om du kan logga in till domänregistratorn eller leverantören av webbhotell och lägga till en ny DNS-post.
Anvisningar:
Då kan vi ge dig mer specifika anvisningar.
En textpost är en post i domännamnssystemet (DNS) som anger ytterligare information om din domän. Du kan skapa en textpost som bevisar för Google att du äger domänen.

1. Lägg till textposten nedan till DNS-konfigurationen för mindomän.se.

google-site-verification=z6S5N3FZl6vavnq5KaNHVYGo-XXXXXXXXXXXXXXXX0WAY

2. Klicka på Verifiera nedan.
När Google hittar DNS-textposten gör vi dig till verifierad ägare av domänen. (Obs! DNS-ändringar kan ta tid. Om vi inte hittar en post direkt söker vi igen med jämna mellanrum.)
Ta inte bort textposten även om verifieringen genomförs. Då kan verifieringen återtas.

Exemplet som du ger i din tråd är googleed548c1b22cc88c3.hemsidan.se en sådan verifierings kod hittar jag inte nån stans. google-site-verification=z6S5N3FZl6vavnq5KaNHVYGo-XXXXXXXXXXXXXXXX0WAY går heller inte att lägga in. Så som du beskriver.

Har dem ändrat systemet eller är det jag som är lite vilse?

Det löste sig nu! gud så skönt

Permalänk
Medlem

Skitbra guide, Du är mycket pedagogisk!
En lika bra guide om webbhotell och allmän publicering vore underbart.

Tack för denna!

Permalänk
Medlem

CapFever, tack så mycket! Det var kul att höra att du tycker om den. Har du gått igenom den och kan verifiera att det fortfarande fungerar och är någorlunda nära sanningen? Det var ju ett tag sen jag skrev den och mycket kan ändras. Till exempel såg jag everydns.net inte längre fungerar. När jag får tid ska jag uppdatera guiden så att man använder en motsvarande gratistjänst, nämligen http://dyndns.dk/pro/ annars rekommenderar jag att använda Loopia eftersom det då blir mycket lättare, det är vad jag själv gör.

Stranden82, har du något tips till efterföljande hur du löste problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stranden82:

Ser att det var ett tag sen du skrev guiden. Men jag fick nyligen höra om denna underbara tjänst google apps.
Har köpt en domän via Loopia.se och försöker nu att verifiera mitt ägande av min domän. Men det går sådär.

Väl inne på google apps så Står det såhär:
Rekommenderas: Lägg till en DNS-post i domänens konfiguration
Det här alternativet funkar om du kan logga in till domänregistratorn eller leverantören av webbhotell och lägga till en ny DNS-post.
Anvisningar:
Då kan vi ge dig mer specifika anvisningar.
En textpost är en post i domännamnssystemet (DNS) som anger ytterligare information om din domän. Du kan skapa en textpost som bevisar för Google att du äger domänen.

1. Lägg till textposten nedan till DNS-konfigurationen för mindomän.se.

google-site-verification=z6S5N3FZl6vavnq5KaNHVYGo-XXXXXXXXXXXXXXXX0WAY

2. Klicka på Verifiera nedan.
När Google hittar DNS-textposten gör vi dig till verifierad ägare av domänen. (Obs! DNS-ändringar kan ta tid. Om vi inte hittar en post direkt söker vi igen med jämna mellanrum.)
Ta inte bort textposten även om verifieringen genomförs. Då kan verifieringen återtas.

Exemplet som du ger i din tråd är googleed548c1b22cc88c3.hemsidan.se en sådan verifierings kod hittar jag inte nån stans. google-site-verification=z6S5N3FZl6vavnq5KaNHVYGo-XXXXXXXXXXXXXXXX0WAY går heller inte att lägga in. Så som du beskriver.

Har dem ändrat systemet eller är det jag som är lite vilse?

Instruktion: Loopia

1. Gå in under "Domäninställningar"
2. Välj domän mindomän.se
3. Välj DNS-editorn
4. Tryp på "+" framför "@" och skriv in följande:
Typ: TXT
TTL: 600
Data: google-site-verification=Den strängen du får av google!
5. Tryck på lägg tilll.

Nu ska det vara klart men det tar minst 30min innan systemen är uppdaterade och Google kan registrera detta!

För att pekningen till mail.mindoman.se ska fungera följ denna instruktionen:
http://www.google.com/support/a/bin/answer.py?hl=en&answer=53...

Mvh Zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Skrivet av zonar:

Instruktion: Loopia

1. Gå in under "Domäninställningar"
2. Välj domän mindomän.se
3. Välj DNS-editorn
4. Tryp på "+" framför "@" och skriv in följande:
Typ: TXT
TTL: 600
Data: google-site-verification=Den strängen du får av google!
5. Tryck på lägg tilll.

Nu ska det vara klart men det tar minst 30min innan systemen är uppdaterade och Google kan registrera detta!

För att pekningen till mail.mindoman.se ska fungera följ denna instruktionen:
http://www.google.com/support/a/bin/answer.py?hl=en&answer=53...

Mvh Zonar

Du har lite fel, det måste finnas " framför [google-site-verification=Den strängen du får av google] och efter.

dvs. "google-site-verification=Den strängen du får av google!"

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.