10 år gammal kylpasta, behöver jag köpa nytt?

Permalänk

10 år gammal kylpasta, behöver jag köpa nytt?

Hej, ska strax lägga en beställning på nya delar och när jag tittade på kylpasta kom jag på att jag hade kvar sen innan.
Rotade runt i en låda med datorprylar och hittade en liten Arctic Cooling MX-1 och en Arctic Silver Ceramique.

Ceramique har jag förstått är riktigt bra men jag köpte den för nästan 10 år sedan.
Frågan lyder alltså, köra på den jag har eller köpa MX-2?

Tack på förhand / Johnny

Visa signatur

Gaming: i7 8700k delid @ 4.8ghz | Noctua NH-D15
ASUS Maximus Hero X | Corsair 32gb 3000Mhz | EVGA GTX 1080ti SC Black Edition
NAS: Ryzen 3 3200g | Asus Prime X370 Pro | Kingston 8gb ECC | 4x4tb WD Red

Permalänk

Ta inte detta som ett bestämmande svar men. Om den har varit försluten helt & hållet hela tiden som den förvarats och fortfarande är "hanterbar" så ser jag inget problem med att köra på den gamla.
Det kanske beror lite på vad du har för dator också... om du vill "riskera" gammal kylpasta på din nya bulldozer kan ju diskuteras. Du förstår vad jag menar
Lycka till

Permalänk
Medlem

Jag hade plockat med en ny "tub". När jag nångång under förra året skulle byta kylare så slängde jag på en 1år gammal tub av hyfsad kvalla (zalman) och fick ganska kassa temperaturer innan jag smetade på AS5.

Dock så var den nog öppnad innan, men var inte precis stel.

Permalänk

köp en ny istället för att chansa, kylpasta kostar ju ingenting ändå

Visa signatur

don't hate the game hate the players

Permalänk

Ibland får man kylpasta med kylaren som tex noctua. Hur bra den är ingen anning..

Permalänk
Skrivet av Madmoremax:

Ibland får man kylpasta med kylaren som tex noctua. Hur bra den är ingen anning..

jag har noctua och den pastan funkar bra, de e relativt låg temp

Visa signatur

don't hate the game hate the players

Permalänk
Medlem

Köp ny! Min MX-3 hade legat i typ 3månader försluten och den första halv centimetern var lite torrare än resten.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog köpt ny också. Med tanke på att det inte är någon större utgift :P.

Permalänk

Tack för alla snabba svar. Blir en ny tub MX-2'a.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k delid @ 4.8ghz | Noctua NH-D15
ASUS Maximus Hero X | Corsair 32gb 3000Mhz | EVGA GTX 1080ti SC Black Edition
NAS: Ryzen 3 3200g | Asus Prime X370 Pro | Kingston 8gb ECC | 4x4tb WD Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madmoremax:

Ibland får man kylpasta med kylaren som tex noctua. Hur bra den är ingen anning..

Skrivet av Cagyiceman:

jag har noctua och den pastan funkar bra, de e relativt låg temp

Noctua-pastan ger lägre temp än många andra välkända märken som oftast anses vara bättre (har bättre rykte). Såg detta i ett test för något år sedan.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850