Permalänk

Kuhler 620 - dålig temp...

Bytte idag ut min Hyper 212 mot Kuhler 620 i hopp om lägre temp.

Rengjorde cpu:n och monterade dit 620:n enligt video på youtube(medföljande beskrivning totalt värdelös).
Det som dock gjort mig besviken är att tempen istället blev högre. Tidigare när jag spelade BF3 så gick tempen upp i 60-65 efter 1h spelande, nu när jag kikar så är tempen uppe i 75-80 grader...

Använder kylpastan som följde med kylaren, kanske ska man byta den mot arctic silver som jag har på tub hemma?

Har också hört att pastan ska "bränns in" och att tempen därefter sjunker(?). Hur som helst så är jag inte nöjd för tillfället...

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Kör också denna kulare och har min i7a klockad till 4.4 och ligger runt 65-70c..

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Jag kör den i PnP med GT 1850rpm nedvoltade max på i5 750@3.3Ghz. Ligger runt 50C som max. Processorn ger jag 1.17v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsorling:

Jag kör den i PnP med GT 1850rpm nedvoltade max på i5 750@3.3Ghz. Ligger runt 50C som max. Processorn ger jag 1.17v.

Hur har du gjort detta då man bara får med skruva som är långa nog till en fläkt? och hur har du volta ner fläktarna?

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Bytte idag ut min Hyper 212 mot Kuhler 620 i hopp om lägre temp.

Rengjorde cpu:n och monterade dit 620:n enligt video på youtube(medföljande beskrivning totalt värdelös).
Det som dock gjort mig besviken är att tempen istället blev högre. Tidigare när jag spelade BF3 så gick tempen upp i 60-65 efter 1h spelande, nu när jag kikar så är tempen uppe i 75-80 grader...

Använder kylpastan som följde med kylaren, kanske ska man byta den mot arctic silver som jag har på tub hemma?

Har också hört att pastan ska "bränns in" och att tempen därefter sjunker(?). Hur som helst så är jag inte nöjd för tillfället...

Pastan i sig kommer inte göra några underverk. Var noga med att kylaren sitter ordentligt, har god kontakt, och att du har hygglig ventilation. Om exempelvis luften som går genom radiatorn redan är uppvärmd av tex grafikkortet så blir det onekligen varmt. Testa och se vad temperaturen blir om du sätter radiatorn så att luft tas direkt utifrån.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Skrivet av PaddanL:

Pastan i sig kommer inte göra några underverk. Var noga med att kylaren sitter ordentligt, har god kontakt, och att du har hygglig ventilation. Om exempelvis luften som går genom radiatorn redan är uppvärmd av tex grafikkortet så blir det onekligen varmt. Testa och se vad temperaturen blir om du sätter radiatorn så att luft tas direkt utifrån.

Skulle säga att jag har hyfsad ventilation. Har 1 fläkt i fronten för inblås, 3 i taket och den på radiatorn som blåser ut. Testade nyss att montera om kylaren och "ruckade" lite på den för att jämna ut pastan och därmed få bättre kontakt sedan skruvade jag åt den tills det tog stopp.

Jag har satt fläkten som på denna bild:

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeZo:

Hur har du gjort detta då man bara får med skruva som är långa nog till en fläkt?

http://www.coolingstuff.se/p/561/unc-6-32-30mm-4st-skruvar

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeZo:

Hur har du gjort detta då man bara får med skruva som är långa nog till en fläkt? och hur har du volta ner fläktarna?

--------------
Behövs inte köpas fler skruvar, det sitter fyra st, en i varje hörn, det räcker med två stycken diagonalt, alltså i två hörn motsatta varandra, sen sätter du de två skruvar du tagit bort på den andra fläkten motsatt diagonalt.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

--------------
Behövs inte köpas fler skruvar, det sitter fyra st, en i varje hörn, det räcker med två stycken diagonalt, alltså i två hörn motsatta varandra, sen sätter du de två skruvar du tagit bort på den andra fläkten motsatt diagonalt.

Det kommer korta skruvar med, som man kan montera ena fläkten på insidan av kylaren.
På Noctua funkar det iallafall.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeZo:

Hur har du gjort detta då man bara får med skruva som är långa nog till en fläkt? och hur har du volta ner fläktarna?

Skrivet av godspeed:

--------------
Behövs inte köpas fler skruvar, det sitter fyra st, en i varje hörn, det räcker med två stycken diagonalt, alltså i två hörn motsatta varandra, sen sätter du de två skruvar du tagit bort på den andra fläkten motsatt diagonalt.

Så gjorde jag, och sen köpte jag en http://www.inet.se/artikel/5321325/scythe-kaze-q-3-5-flaktkontroller-svart som jag har i en av hårddiskvaggorna i ett FD R3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

--------------
Behövs inte köpas fler skruvar, det sitter fyra st, en i varje hörn, det räcker med två stycken diagonalt, alltså i två hörn motsatta varandra, sen sätter du de två skruvar du tagit bort på den andra fläkten motsatt diagonalt.

Fin fint tips! fixade det på direkten!

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk

Jag får också mycket höga temps med denna kylaren. Dock har jag klockat min I5 750 till 4.0 kör med 1 Noctua fläkt som blåser ut bak.

Har beställt 2 st GT 1450 fläktar som jag tänkte köra i PnP sen istället för att försöka få ner tempen. Dock funderar jag på om dem ska suga in luft från chassit eller bakifrån, vad är bäst?

Permalänk

Hade samma problem med min 920a, Tog av och på kylpastan tre gånger tills jag äntligen fattade att jag hade gjort ett fel, Inte Skruvat rätt, jag gjorde som så att jag gjorde fyra varv på varje skruv 2 ggr, sen 3, sen 2, och sedan 1 tills det blev bra, temperaturen droppade med 25-30 Grader! ( helt seriöst ), testa detta. Använder mig av Arctic Silver fem.

Visa signatur

[spoiler]Intel Core i7 2600K | x2 PNY 770 OC 1085/7000 | Cooler Master Silent Pro M 850W | 1600Mhz Ripjaws X Performance 8GB | 500GB Samsung Spinpoint 7200RPM | Antec 920 H2o | 120Gig Sandisk Extreme |[/spoiler]

Permalänk
Skrivet av kaihai123:

Hade samma problem med min 920a, Tog av och på kylpastan tre gånger tills jag äntligen fattade att jag hade gjort ett fel, Inte Skruvat rätt, jag gjorde som så att jag gjorde fyra varv på varje skruv 2 ggr, sen 3, sen 2, och sedan 1 tills det blev bra, temperaturen droppade med 25-30 Grader! ( helt seriöst ), testa detta. Använder mig av Arctic Silver fem.

Du menar att du drog åt den hårdare mot CPUn? Tror inte min går att dra så mkt mer :/

Permalänk
Skrivet av kaihai123:

Hade samma problem med min 920a, Tog av och på kylpastan tre gånger tills jag äntligen fattade att jag hade gjort ett fel, Inte Skruvat rätt, jag gjorde som så att jag gjorde fyra varv på varje skruv 2 ggr, sen 3, sen 2, och sedan 1 tills det blev bra, temperaturen droppade med 25-30 Grader! ( helt seriöst ), testa detta. Använder mig av Arctic Silver fem.

Hur gjorde du? Jag skruvade fast kylaren lite i taget diagonalt. Dvs lite i övre vänstra sedan nedre högra, nedre vänstra övre högra osv tills det tog stopp.

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Kan väl säga att min idlar i 40-53 grader. Fast då har jag väldigt varm luft i min burk. Använde mig av kylpastan som medföljde man kanske ska byta?

Sen har jag dratt åt min kylare så hårt så att plastplattan bakom moderkortet är lite böjd.

Processorn är en Amd Phenom X4 965 @ 3,4ghz

umm kommentarer? Känner mig halvt besviken.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk

Tror jag ska testa att låta den suga in luft bakifrån (utifrån) och sedan byta pasta så får vi se om det blir bättre.

Permalänk
Medlem

Jag är beredd på en bollspark med denna liiite off-topic fråga:

Får man fråga hurdan ljudnivån är ifrån Kuhler 620/920?

Funderade på att köpa någon utav dem...

Permalänk
Medlem

En sak till, glömde koppla i pumpen första gången jag körde med den antec kuhler h620. Så körde i ~10 minuter utan att pumpen gick. Är det något problem?

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Skrivet av Cexee:

Jag är beredd på en bollspark med denna liiite off-topic fråga:

Får man fråga hurdan ljudnivån är ifrån Kuhler 620/920?

Funderade på att köpa någon utav dem...

Nu kör jag förvisso med 5 fläktar i chassit(dock hyffsat tysta) men jag hör inte pumpen alls. Öppnar jag sidoplåten på chassit och lyssnar så hör jag ett svagt surrande från den. Men som sagt, med sidan stängd så hörs jag den inte alls.

När jag monterat om kylaren för 3:e gången så ligger tempen nu på 34-37 grader/kärna och 1h med occt så ligger tempen på 60-66 grader.

Så 3:e gången gillt så verkar max-tempen har sjunkit från 75-80 till 60-66.

Hade gärna haft ännu lägre maxtemp men jag gissar på att får vara nöjd med tanke på överklockningen.

Det jag gjorde var att jag tog lite mer kylpasta denna gång och skruvade fast kylaren som kaihai123 beskriver.
Det jag kan gissa mig till är att kylaren och cpu:n inte hade full kontakt med varandra. Om det beror på för lite pasta eller någon sorts luftbubblor alt. både och vet jag dock inte.

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Hur mycket kylpasta lägger du på då?

För mycket kylpasta ger motsatt effekt mot hur du vill ha det
För lite ger dig motsatt effekt mot hur du vill ha det.

Lagom är bäst.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av XpreS:

Hur mycket kylpasta lägger du på då?

För mycket kylpasta ger motsatt effekt mot hur du vill ha det
För lite ger dig motsatt effekt mot hur du vill ha det.

Lagom är bäst.

Lägger på så pass så att pastan täcker cpu:n när man smetat ut den. Svårt att säga hur tjockt lagret är men det är inte alls tjockt.

EDIT: Kan också tillägga att tempen verkar bli bättre om man väljer att låta fläktarna blåsa inåt i chassit.

Som denna bild:

56-60 grader blev resultatet vid OCCT-testet som tidigare när fläktarna blåste utåt hamnade på 66-70.

Sen beror det ju iofs på vad man har för chassi också. Jag kör med 3 fläktar i taket som utblås.

Men, ett tips som andra kan testa iaf

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk

Jag brukar lägga på typ ett ris korn till pasta och sedan trycka på kylaren. Är detta tillräckligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Lägger på så pass så att pastan täcker cpu:n när man smetat ut den. Svårt att säga hur tjockt lagret är men det är inte alls tjockt.

EDIT: Kan också tillägga att tempen verkar bli bättre om man väljer att låta fläktarna blåsa inåt i chassit.

Som denna bild:
https://lh4.googleusercontent.com/-YusguV-Tkaw/TiLBDH7NpOI/AA...

56-60 grader blev resultatet vid OCCT-testet som tidigare när fläktarna blåste utåt hamnade på 66-70.

Sen beror det ju iofs på vad man har för chassi också. Jag kör med 3 fläktar i taket som utblås.

Men, ett tips som andra kan testa iaf

Hur länge dröjer det tills radiatorn är full med damm då?
Corsair får nog skicka med ett filter om man ska ha den på inblås, som dom rekomenderade i början
Kühler rekommenderar utblås enligt manualen.
Jag rensade dotterns H50 här om dagen, den har fläktarna på utblås och filter vid alla ingångar (Define R2)
Hur blir det då om man inte har filter på den i bak?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Avstängd

Min första spåntana tanke är om du har kopplat in fläkten till radiatorn på cpu pinsen på moderkortet och sedan satt i pumpen på nåt ställe där det inte throttlas ner utan ger 12volt konstant. kan väll koppla in pumpen på molex också eller vad det nu finns för adapter.

Permalänk
Medlem

Jag ska aldrig köpa en low end vatten kylare igen. Känner mig lurad på min H50. Kommer upp i 66c vid 3.8ghz och vid 4 ghz är den helt körd, ja stängde av efter den kom upp i 70+. (systemet i sign) Kör Scyte gt 1450RPM i PnP som utblås. Köra inblås ger 2-3grader lägre load temp, men suger in allt damm och annat skit som finns i datorn. Och inte är den tyst heller, den medföljande fläkten är ju katastrofalt högljud. Ska man då lägga 500-600kr på kylaren +250kr på egna fläktar, då börjar de fan bli dyrt.

Har också monterat om min typ 5 gånger nu, först med AS5, sen med MX4 pasta. MX4 är lite bättre, men inte mkt. Monteringen är krånglig och ja tror inte konstruktionen tål så många ommonteringar, gängorna och bakplattan som är i plast börjar bli lite slitna nu.

Nästa gång ja köper kylare så kommer ja köpa en med stor radiator typ H100 eller någon av de större luftkylarna typ SilverArrow. H50/60/70 och Kûler lever ej upp till den hypen som är kring dessa.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Jag kör nu min I5 750 @ 4.0 Ghz och varmaste kärnan i Interlburntest blir nästan 80 C har jag gjort fel med pastan eller beror det på klockningen att den blir så varm?

Kör 2 st GT 1450 PnP (blåser in luft)

Och hur varm kan processorn bli utan att det är skadligt?