Permalänk
Medlem

i7 2600k Hög temperatur load

Hej swec, läste en annan tråd på detta forum att det krävs runt 4.4ghz för att inte bottlenecka 2 gtx580s i sli. Jag testade med att trycka igång turbo funktionen i bios på min ASUS P8P67 WS REVOLUTION B3.

Den klockade processorn till 4.4ghz och prestandan verkar vara mycket bättre nu gick från 43800 till 49000 i 3dmark vantage tex, och jag upplever mycket bättre fps i bf3. Problem är dock att enligt coretemp går processorn upp till 86 grader vid load i BF3.

Hur farligt är detta? Vad jag vet så stänger cpun av sig själv vid för höga temperaturer, jag har också för mig att cpus inte slits med tiden oavsett.

Är jag ute på farligt vatten eller kommer detta att fungera?

Är tacksam för svar!

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem

Skaffa gärna en bättre CPU kylare, 86 grader i load, visst - det går, men har du inte pengar till en ersättare är det inte värt det!

Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannen:

Skaffa gärna en bättre CPU kylare, 86 grader i load, visst - det går, men har du inte pengar till en ersättare är det inte värt det!

Kommer nog köpa en ny kylare om någon månad eller så men vill gärna veta om jag kommer få några problem med att köra den i denna config medans jag väntar.

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem

Största anledningen till att jag inte vill byta fläkt är för att mitt chassi inte har nån enkel åtkomst till undersidan av moderkortet. Detta gör att för att montera en fläkt där man behöver sätta i sockel på baksidan, måste man ta ur alla komponenter för att kunna fästa dem.

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spruce89:

Kommer nog köpa en ny kylare om någon månad eller så men vill gärna veta om jag kommer få några problem med att köra den i denna config medans jag väntar.

i kortare stunder går det nog (kommer nog gå lite längre om du har det kallt i rummet där du är ) men för och vara på den säkra sidan så drar du ner den till 4.0 ghz eller mindre tills du får ny kylare

btw du kan ju också testa med öppet chassie och kolla temperaturerna igen i T ex prime 95

se till och vara beredd på att den kan bli varm snabbt bara i det programmet

du ska helst hålla dig under 90 grader innan den klockar ner sig och möjligtvis krashar och startar om

testa alltid stabilitet och temperatur med prime 95 då den belastar till 100% och i bf3 kan den gå lite olika beroende på vad som händer på spelet...

btw processorer kan slitas av hög värme och mycket ström under längre perioder T ex 4 år innan den möjligtvis inte orkar med den klocken längre och måste ha högre volt eller helt enkelt klockas ner...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Man bör inte klocka med stockkylaren om det är den du har... slutar aldrig bra

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av zelxi:

Man bör inte klocka med stockkylaren om det är den du har... slutar aldrig bra

Någon som kan rekommendera en bra kylare där man inte behöver pilla på baksidan av moderkortet?

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem

Antec H2O 920!
Kanon kylare som med sitt medföljande program låter sjukt lite när man bara surfar och medelmycket vid load i BF3!
Rekommenderas!

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Läs på lite om klockning så kan du sänka spänningen och bibehålla din klockning förmodligen. Annars är det ingen fara med 86 grader.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Läs på lite om klockning så kan du sänka spänningen och bibehålla din klockning förmodligen. Annars är det ingen fara med 86 grader.

I mitt asus bios har jag 3 lägen för autoconfig, ett av dem kallas turbo. Genom att bara klicka i den drog den upp till denna klock. Kan faktiskt inte så mycket mycket om klockning det var därför jag pröva att köra denna lathund.

Läste någonstans att det som intel tycker är säkra temperaturer är allt under TJ max, TJ max på sandybridge verkar ju vara 98. Vad är det värsta som kan hända? När man snackar om livslängds förkortning vilka tider pratar vi om då 4 år+ eller kan det bli att den bara håller något år.

Tack för att ni upplyser en okunnig

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

Antec H2O 920!
Kanon kylare som med sitt medföljande program låter sjukt lite när man bara surfar och medelmycket vid load i BF3!
Rekommenderas!

Ser ut att vara en kylare som man måste fästa socknar i genom att komma åt baksidan av moderkortet. Dessutom fick inte H60 kylarn jag köpte med de andra delarna plats i min burk då jag har 2 asus gtx 580 i burken. Skulle helst vilja ha någon luftkylare som man trycker i ungefär som stockfläkten.

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem

Tänkte låna tråden lite då jag har ungefär samma problem. Har försökt klocka lite olika men när man går upp till 4.5 så går tempen i graven runt 75+ med en Antec 620 kylare :S Vad är felet?

Edit* Märkte även nu att när jag köra Prime95 så går hoppar processorn mellan 3.8 - 3.9.. Vad är nu problemet -.-

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Så vad tycker ni? Kan jag köra på dessa temps om det värsta som kan hända är att cpun går tillbaka till stock efter 3-4 år gör det inte riktigt mig så mycket? Vill gärna veta då jag helst inte byter fläkt :).

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spruce89:

Så vad tycker ni? Kan jag köra på dessa temps om det värsta som kan hända är att cpun går tillbaka till stock efter 3-4 år gör det inte riktigt mig så mycket? Vill gärna veta då jag helst inte byter fläkt :).

Kör inte på dom tempsen då intel säger att du inte skall överstiga 72.5 grader typ.
Var inte lat nu, ryck ut komponenterna ur moderkortet och skruva loss det, tar ca 1 min å göra det.
Skruva loss kylaren från cpu, rengör med tops + t-sprit, lägg på pasta, skruva dit ny kylare.
Sen så skruvar du fast snabbt moderkortet i chassit och sätter dit komponenterna som dom var & så var det klart.
Borde max ta 20-40 min beroende på hur jobbig kylaren är att sätta dit.
bara onödigt att chansa, du kan klara detta, det vet jag

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nedfryst:

Kör inte på dom tempsen då intel säger att du inte skall överstiga 72.5 grader typ.
Var inte lat nu, ryck ut komponenterna ur moderkortet och skruva loss det, tar ca 1 min å göra det.
Skruva loss kylaren från cpu, rengör med tops + t-sprit, lägg på pasta, skruva dit ny kylare.
Sen så skruvar du fast snabbt moderkortet i chassit och sätter dit komponenterna som dom var & så var det klart.
Borde max ta 20-40 min beroende på hur jobbig kylaren är att sätta dit.
bara onödigt att chansa, du kan klara detta, det vet jag

Är väll mest orolig att något ska gå sönder, är inte klumpig men skit kan ju alltid hända. Känns som en onödig risk om det inte behövs :). Vet inte varifrån du fått att intel har sagt att det inte ska överstiga 72.5 grader. Har läst lite mer om detta och hitta detta

The maximum tempurature that your i7 2600 cpu should be running at is called your TJMax. TJMax is around 95 to 105 Celcius for most Intel Cores that we have seen including your i7 2600.
Manufacturers like Intel and Amd understand that cpu’s will get hot during use. This is why they specify a TJMax for each CPU. In general a comfortable temperature range is around 35-50 at idle and 60-85 when your computer is under a heavier load. Boot up and gaming are both heavier on your processor and will raise the temperature of your i7 2600 CPU. “Comfortable” is probably maxing out around 75 or 85 at LOAD and sitting at MAX 45-50 at idle… but with a Stock cooler if you overclock your i7 2600 at all you can easily hit 90 under load…

Känns ju som att det värsta som kan hända är att livslängden går ner till 3-4 år på processorn. Har ju inte tänkt behålla denna så länge endå.

Har fått pilla så mycket med datorn efter jag byggde den för 2 veckor sen då jag blev tvungen att felsöka i 2 dar. Då hade jag fått ett dåligt moderkorts exemplar, därav anledningen till att jag inte är så sugen på att installera en ny kylare om det inte verkligen behövs. Får jag nån krash eller märker att den på en varm dag går över 90 byter jag nog kylare men tror nog jag behåller den i detta läge ett tag

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk

Du kan ju alltid gå ner till 4 ghz och sänka vcore (stock vcore borde funka) och få den lite svalare. Men jag skulle inte vara orolig ändå. Processorer tål en jäkla massa. Folk är alldeles för rädda för att köra hög vcore eller med höga temps, men processorerna klarar det.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Du kan ju alltid gå ner till 4 ghz och sänka vcore (stock vcore borde funka) och få den lite svalare. Men jag skulle inte vara orolig ändå. Processorer tål en jäkla massa. Folk är alldeles för rädda för att köra hög vcore eller med höga temps, men processorerna klarar det.

Måste ju faktiskt säga att jag starta datorn nu och den starta om sig några gånger sen stod det "overclocking failed" men den startade med samma klock nu igen. Jag satt q-fan på turbo i bios, får se om det blir någon skillnad

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spruce89:

Måste ju faktiskt säga att jag starta datorn nu och den starta om sig några gånger sen stod det "overclocking failed" men den startade med samma klock nu igen. Jag satt q-fan på turbo i bios, får se om det blir någon skillnad

Läs lite om klockning först att ändra q-fan och hoppas på att få de stabilt är inte tillräckligt. läs på och lägg in standard, det kommer sluta med att det flödar bluescreens och din dator stannar av sig själv tills du fixar en någorlunda temp, visst du kan säkert köra på det där, men tbh ska du riskera ca 2000:- kr bara för att du har så bråttom ?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Läs lite om klockning först att ändra q-fan och hoppas på att få de stabilt är inte tillräckligt. läs på och lägg in standard, det kommer sluta med att det flödar bluescreens och din dator stannar av sig själv tills du fixar en någorlunda temp, visst du kan säkert köra på det där, men tbh ska du riskera ca 2000:- kr bara för att du har så bråttom ?

Skulle självklart läsa på något ordentligt om jag skulle klocka på vanliga sättet. Men den här turbo funktionen ska ju fungera så att den klockar säkert av sig själv upp till en viss nivå. Satt den på vanliga läget nu igen då den starta om sig några gånger innan den starta när jag hade turbo igång. Dock tror jag inte den gör så på grund av temperatur, det kanske är minnena? Jag har inte bråttom, men jag vill som sagt helst inte installera en ny fläkt där man måste komma in bakom moderkortet.

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem

Hmm ok ändrade lite i bios nu då jag såg att minnena körde i 1648 mhz då busshastigheten var inställd på 103, jag klickade i X.M.P och då valde den 100mhz med 43 multiplier och minnena blev 1600mhz så som de ska vara(låg på 1300 stock) har kvar samma volt inställningar som bios satte automatiskt. Vad tror ni om detta?

Kör jag memtest och prime nu för att se att det är stabilt?

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |