Permalänk

Noctua NH-D14 vs Corsair Hydro H60/H100

Hej

Vag vet att jag fått bra svar om det men jag villl reda ut hur det ligger till mellan de olika lösningarna. Några frågor:
1)
Vet att man måste damsuga heatsink och radiatorer men hur mycket arbete i övrigt med vattensystem är det, det måste ju ändå börja rosta i rören någongång?

2)
Går garantin i vi läckage m.m.?

3)
Ger verkligen vatten lägre temperaturer än luft?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag är ingen expert men...

1. Det är inte järnrör vi pratar om så nej, inget skall rosta sönder Corsairsystemen ska vara helt underhållsfria vad jag vet

2. Se Corsairs hemsida

3. Tydligen så kyler det bättre än luft, även om vi snackar fetingkylare som Noctua.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hej

Vag vet att jag fått bra svar om det men jag villl reda ut hur det ligger till mellan de olika lösningarna. Några frågor:
1)
Vet att man måste damsuga heatsink och radiatorer men hur mycket arbete i övrigt med vattensystem är det, det måste ju ändå börja rosta i rören någongång?

2)
Går garantin i vi läckage m.m.?

3)
Ger verkligen vatten lägre temperaturer än luft?

Mvh Fredrik

1) inte så mkt jobb. alla saker går sönder tillslut. men vid det laget har du nog ny rigg iaf
2) om du typ slagit sönder den får du ju ingen garanti. men är det fabrikationsfel så gäller den ju
3) i teorin så ger luft och vatten samma resultat. du kommer aldrig få lägre temperaturer än hur varm luften i rummet är. men vatten låter mindre än luft och kyler väl liiiite bättre kanske

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

1) inte så mkt jobb. alla saker går sönder tillslut. men vid det laget har du nog ny rigg iaf
2) om du typ slagit sönder den får du ju ingen garanti. men är det fabrikationsfel så gäller den ju
3) i teorin så ger luft och vatten samma resultat. du kommer aldrig få lägre temperaturer än hur varm luften i rummet är. men vatten låter mindre än luft och kyler väl liiiite bättre kanske

Mer stabila temperaturer.
Jag ligger
Idle: Rumstemp
Load: Rumstemp + 30c (ca 50c)

Med min Antec küler 620.
Fördelen är ju att det är ballt att säga "Jag har vattenkyld pc" hahah

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Något att tänka på är att efter garantin gått ut så blir man lite orolig för att den ska gå sönder och vill helst byta, medan en luft kan du använda längre utan att behöva oroa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamaon:

Något att tänka på är att efter garantin gått ut så blir man lite orolig för att den ska gå sönder och vill helst byta, medan en luft kan du använda längre utan att behöva oroa dig.

Nu fick du mig att tveka på H70n jag ville köpa nästnästa vecka

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

1) Slutna vattensystem sköter sig själva inget du behöver göra mer än att hålla radiotorn ren precis som med kylfrlänsarna på en vanlig kylare.

2)Ska bara vara att skicka tillbaka och få ny, Vad jag vet så är vätskan inte strömförande. Garantin ligger på 5 år och den beräknade livslängen är 7 år om jag inte minns fel.

3) Ja, eftersom vattensystem kan vara mycket större. Speciellt om du ska köpa en h80/h100. Har en h100 själv körde på en CNPS9900 innan och H100 kör varv runt den ^^.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem

tex en h80 på high har svårt att klå en noctua d14 , h100 och noctua d14 är RÄTT jämbördiga

http://www.overclockersclub.com/reviews/corsair_hydro_series_... intressantast är väl LOAD overclock delen...

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk

Hej

Låter som att det är ett bra val idag att välja luftkylaren Noctua NH-D14

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Tänk också på att NH-D14 ÄR tystare än valfri vattenkylare från Corsair!
Pumpen i dessa kylare väsnas en hel del och kan ibland ge mycket otrevligt ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hej

Låter som att det är ett bra val idag att välja luftkylaren Noctua NH-D14

Då ger jag mig in i den här tråden med då Blivit ett par trådar om vatten vs luft och eftersom jag köpte kylare nyligen har jag läst på en hel del med tester och egen erfarenhet.

H100 kan få ner tempen vid hög överklockning, men då sitter det ju 4st 120mm-fläktar och låter en hel del mer än de 2st 140 som sitter på dubbeltornkylarna (vissa har en 120+140 iofs som Noctuan).

Nackdelen med H100 är att du blåser in luft genom radiatorer, då gäller det att du har en dubbel 120mm-plats för inblås och sedan tillräckligt med utblås i lådan i övrigt, vilket är få lådor som fixar. Känns dumt att behöva ha ett chassi baserat på kylaren.

Sedan finns det ju många likvärdiga alternativ till Noctua NH-D14 som kyler någon grad bättre eller sämre, men till varierande ljudnivå och pris.

Phanteks, har gått ner lite i pris sedan jag köpte min, finns i vit/röd/orange/blå färg ifall man bryr som om sånt, kyler lite bättre än alla de andra dubbeltornen då den har fler tjocka heatpipes.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=960281

Thermalright Silver Arrow, den tystaste av de stora och oftast billigaste med dubbla 140mm TY-140-fläktar som fått guld-recensioner överallt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=733925

Vill man ha smalare för minnenas skull så det inte täcker platserna så har Thermalright två kylare med den bra fläkten (dock bara en fläkt inkluderad.

Archon
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=780132

HR-02 Macho
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=691638

Archon koster faktiskt mer än Silver Arrow, men kyler ungefär på samma nivå eftersom den är så hög. Machon kyler lite sämre, men kostar ett par hundra bara.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Tycker att chassit spelar lika stor roll med H100 som med NH-D14 eller andra stora tower kylare du länkade. Finns Många fulltower chassin som inte har plats till en
NH-D14 Så tycker chassit spelar lika stor roll oavsett vilket håll man går.

Sen har man Grafikkort med eftermarknadskylare eller kör SLI/CF så kommer luften bli betydligt varmare i chassit vilket påverkar en luftkylare mycket mer än en vattenkylare för de har man oftast på insyg i alla fall h100 eller större custom made lösningar.

Tycker många klagar på pumpen i 100 och diverse men måste säga att personligen kan jag inte ens höra den, särskilt inte med ljud på högtalarna eller headsettet på. Att fläktarna låter kan jag hålla med om , om man kör dem på 2500 rpm (vilken fläkt låter inte då) kör mina i low 1100 RPM får 60 grader i load (se spec).

Tycker dock för den minimala skillnaden på h100 i Pnp jämfört med en NH-D14 så är det inte värt kostnaden, men har du pengarna varför inte? Marginalerna blir dyrare och dyrare desto högre du kommer så är det bara med nästan allting :p.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaksylt:

Tycker att chassit spelar lika stor roll med H100 som med NH-D14 eller andra stora tower kylare du länkade. Finns Många fulltower chassin som inte har plats till en
NH-D14 Så tycker chassit spelar lika stor roll oavsett vilket håll man går.

Sen har man Grafikkort med eftermarknadskylare eller kör SLI/CF så kommer luften bli betydligt varmare i chassit vilket påverkar en luftkylare mycket mer än en vattenkylare för de har man oftast på insyg i alla fall h100 eller större custom made lösningar.

Tycker många klagar på pumpen i 100 och diverse men måste säga att personligen kan jag inte ens höra den, särskilt inte med ljud på högtalarna eller headsettet på. Att fläktarna låter kan jag hålla med om , om man kör dem på 2500 rpm (vilken fläkt låter inte då) kör mina i low 1100 RPM får 60 grader i load (se spec).

Tycker dock för den minimala skillnaden på h100 i Pnp jämfört med en NH-D14 så är det inte värt kostnaden, men har du pengarna varför inte? Marginalerna blir dyrare och dyrare desto högre du kommer så är det bara med nästan allting :p.

Skillnaden vad gäller chassin är att luftkylarna är ganska så låga ändå och oavsett så kräver de bara ett "tillräckligt brett" chassi, medan en dubbelradiator som i just H100 kräver att du har plats för två 120mm bredvid varandra, så det blir lite färre lösningar, men visst, man är lite begränsad i bägge fallen.

I övrigt håller jag väl med, särskilt om man ska köpa till extra fläktar till H100 för PnP så drar ju priset iväg lite. Ska man även titta på de andra lösningarna med enkel 120mm som H80/Antec 920 osv så tappar man ju kylningsfördelen mot luften med.

Personligen skulle jag nog köra på Silver Arrow, då den är både tystast och billigast av gänget i toppen. (köpte mest en Phanteks själv för att jag hade råd och den röda kylflänsen matchade mitt HAF med sina röda LEDs X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Hej

Jag kommer nog att köra på noctuan men är den temp styrd?

Det står mellan:
CMZ8GX3M2A1600C9
CML8GX3M2A1600C9 lp

Till antingen:
Noctua NH-D14
eller
Thermalright Silver Arrow

Blir det lika bra skylning för ram minnena utan den höga skylflänsen som de lp inte har?
Om lp är bäst oavsett med tanke på utrymme så tar jag noctuan för dessa verkar vara jämbördiga!?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hej

Jag kommer nog att köra på noctuan men är den temp styrd?

Det står mellan:
CMZ8GX3M2A1600C9
CML8GX3M2A1600C9 lp

Till antingen:
Noctua NH-D14
eller
Thermalright Silver Arrow

Blir det lika bra skylning för ram minnena utan den höga skylflänsen som de lp inte har?
Om lp är bäst oavsett med tanke på utrymme så tar jag noctuan för dessa verkar vara jämbördiga!?

Jag kör LP-minnen eftersom min Phanteks täcker alla slotarna med fläkten på Minnen blir inte så varma, så flänsen är mest för att se bra ut antar jag.

Ja, de är rätt likvärdiga i kylning, men Silver Arrow är
1. Billigare
2. Tystare med kanske 10dB, en hyfsat märkbar skillnad i alla test jag läst
3. Fläktarna är PWM-styrda, alla moderkort fixar inte att styra med spänning på CPU-fläkten, medan alla fixar PWM

Så Silver Arrow har tre hyfsat stora fördelar enligt mig och ett tiotal recensioner på nätet X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Silver Arrow låter ju mer än Noctua NH-D14 så tystare är den ju inte.
Jämförde med polares datorn som har en silver arrow och jag hade en noctua. Både jag och polaren tycker att noctua låter mindre och inte lika störigt som silver arrow.
Men är väl en smak sak men jag skulle hellre välja noctua.

Permalänk

Kan noctuan styras av tempen på cpu:n då?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Kan noctuan styras av tempen på cpu:n då?

Noctuan i sig även utan motstand är väldigt tyst. Det medföljer tva motstand om ja inte minns fel. Sa nej kan inte styras via PWM.

Min noctua kan inte överrösta min HDD. Kör den pa ca 1100 RPM. Sa om ditt system ar aningen högljud kommer du inte märka av noctuan.

Permalänk
Avstängd

Tänkte bara förklara skillnaden mellan luft och vatten. Vattnet har ju en kemisk komposition som tillåter att temperaturer att ledas bättre. Har du t.ex ett 20 graders i hemmet och sedan en skål med vatten som är 20 grader så kommer det upplevas som om vattnet är kallare för att i luften sprids inte kylan lika bra. Ta annars ett exempel, du är ute på en sjö av is. Det är runt -5 grader i luften och runt 0 grader i vattnet. Då råkar du ramla i vattnet och då känns det mycket kallare eftersom vattnet leder bort din värme fortare än vad luften kan göra. Vet inte den exakta skillnaden, men vattenkylning slår luft med hästlängder, om man har en bra vattenkylning. En sådan H60/100 är ju inte den bästa man kan få direkt, finns ju vattenkylning som man kan bygga ihop själv som ligger runt 2000 kr, men jävlar vilken kylning man får ut då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hailhugen:

Silver Arrow låter ju mer än Noctua NH-D14 så tystare är den ju inte.
Jämförde med polares datorn som har en silver arrow och jag hade en noctua. Både jag och polaren tycker att noctua låter mindre och inte lika störigt som silver arrow.
Men är väl en smak sak men jag skulle hellre välja noctua.

Antar att det varierar lite, men i allmänhet så tas ju ljudnivån upp som en stor fördel med TY-140-fläktarna på alla Thermalright kylare.

Då kör de ju samma låda med alla andra komponenter lika utom just kylaren med sina egna fläktar, samma rum och omgivningsljud.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Antar att det varierar lite, men i allmänhet så tas ju ljudnivån upp som en stor fördel med TY-140-fläktarna på alla Thermalright kylare.

Då kör de ju samma låda med alla andra komponenter lika utom just kylaren med sina egna fläktar, samma rum och omgivningsljud.

Mjo försej men tyckte de var mer störigt ljud som kom från silver arrow fläktarna än noctua fläktarna.
Men hur som helst är de båda awsome!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hailhugen:

Mjo försej men tyckte de var mer störigt ljud som kom från silver arrow fläktarna än noctua fläktarna.
Men hur som helst är de båda awsome!

Ja, jämfört med en liten 70mm turbofläkt som AMD har på sina defaultkylare t.ex. så är det inte mycket till ljud på någon av de stora kylarna Min Phanteks låter lite wobblande, om det nu inte är toppfläkten som gör det ljudet, jag har svårt att höra.

Whoooum Whoooum, Whoooum låter det, fast väldigt tyst då, som att luftflödet trycker på och kommer ut i cykler. Toppfläkten är ju en 200mm som floffar på så det kan vara den som fått det ljudet när jag monterade Phanteksen i vägen för utblåset.

Synd att det inte var PWM-fläktar på den bara, särskilt som mitt Sabertooth har dubbla fina CPU-fan-headers för PWM.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

1) inte så mkt jobb. alla saker går sönder tillslut. men vid det laget har du nog ny rigg iaf
2) om du typ slagit sönder den får du ju ingen garanti. men är det fabrikationsfel så gäller den ju
3) i teorin så ger luft och vatten samma resultat. du kommer aldrig få lägre temperaturer än hur varm luften i rummet är. men vatten låter mindre än luft och kyler väl liiiite bättre kanske

Vatten har bättre värmeledningsförmåga än luft så i teorin så presterar vattenkylare bättre än luftkylare. Fördelen med vattenkylning är att man kan dra slangar och få bort värmen till en radiator som man kan placera var som helst. En luftkylare måste sitta över processorn och därför får man inte plats med hur stor radiator/hur stora flänsar som helst. Dessutom kan man placera radiatorn vadd som helst så att man kan få ut varmluften direkt eller få kall luft in i den. En H80/H100 presterar ungefär lika bra som en D14. Jag kan tänka mig att H100 kyler lite bättre men jag är inte säker.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gardart:

Mer stabila temperaturer.
Jag ligger
Idle: Rumstemp
Load: Rumstemp + 30c (ca 50c)

Med min Antec küler 620.
Fördelen är ju att det är ballt att säga "Jag har vattenkyld pc" hahah

1. Det är inte ett dugg "ballt" att säga, det är inte speciellt unikt
2. Det är inte vatten i slangarna, det är propylenglykol
3. När det gäller själva kylningen så har jag en Noctua NH-D14 och ligger Idle 19 grader, Load 27-28 grader (aldrig varit över 30) och den är tyst

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaksylt:

1) Slutna vattensystem sköter sig själva inget du behöver göra mer än att hålla radiotorn ren precis som med kylfrlänsarna på en vanlig kylare.

2)Ska bara vara att skicka tillbaka och få ny, Vad jag vet så är vätskan inte strömförande. Garantin ligger på 5 år och den beräknade livslängen är 7 år om jag inte minns fel.

3) Ja, eftersom vattensystem kan vara mycket större. Speciellt om du ska köpa en h80/h100. Har en h100 själv körde på en CNPS9900 innan och H100 kör varv runt den ^^.

Är 5 års garanti bra eller dåligt jämfört med Noctua Noctua NH-D14 som har 6 års garanti, vad det gäller totala livslängden vet jag inte, men förmodar att den är längre än 7 år, kylningen är ungefär den samma på båda

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Skrivet av FallenHero:

1. Det är inte ett dugg "ballt" att säga, det är inte speciellt unikt
2. Det är inte vatten i slangarna, det är propylenglykol
3. När det gäller själva kylningen så har jag en Noctua NH-D14 och ligger Idle 19 grader, Load 27-28 grader (aldrig varit över 30) och den är tyst

sitter du utomhus eller?
Du kan aldrig få processorn kallare än rumstemp = fysiskt omöjligt, vilket borde betyda att du har en rumstemp på vaddå 15-17c?

sitter själv i ett rum på 21c, och min H60 med originalfläkt håller min i5 2500k @4,0ghz i ca 25-29c när jag bara sitter och surfar och under 2 timmar prime95 kom jag aldrig över 55c. Köpte vatten för att mitt chassie är för litet för en större noctua kylare, och jag tror aldrig jag kommer ligga i farozon med h60 då inet rekomenderar att jag håller mig under 85c, och där har jag ju lite marginal kvar
Sen folk som klagar på ljudet av pumpen, det måste ju typ vara folk med migränanfall, jag håller med om att fläkten som följer med inte är knäpptyst, men jag har redan beställt några scytle gentle typhoon 1450 som jag tänkte köra PnP med. Men pumpen, jag kan knappt höra den ens om jag ligger med örat emot burken i ett tyst rum. och skulle något annat låta, så är det omöjligt.

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shitpommfrit:

Tänkte bara förklara skillnaden mellan luft och vatten. Vattnet har ju en kemisk komposition som tillåter att temperaturer att ledas bättre. Har du t.ex ett 20 graders i hemmet och sedan en skål med vatten som är 20 grader så kommer det upplevas som om vattnet är kallare för att i luften sprids inte kylan lika bra. Ta annars ett exempel, du är ute på en sjö av is. Det är runt -5 grader i luften och runt 0 grader i vattnet. Då råkar du ramla i vattnet och då känns det mycket kallare eftersom vattnet leder bort din värme fortare än vad luften kan göra. Vet inte den exakta skillnaden, men vattenkylning slår luft med hästlängder, om man har en bra vattenkylning. En sådan H60/100 är ju inte den bästa man kan få direkt, finns ju vattenkylning som man kan bygga ihop själv som ligger runt 2000 kr, men jävlar vilken kylning man får ut då!

Mitt kylskåp kyler bättre än luft, men radiatorn för ett himla liv

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Quatermain:

sitter du utomhus eller?
Du kan aldrig få processorn kallare än rumstemp = fysiskt omöjligt, vilket borde betyda att du har en rumstemp på vaddå 15-17c?

Faktiskt så har jag 21 grader i luften hemma

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem

Jag har NH-D14 och det är fan det bästa köp jag gjort inom kylning, gav 700 spänn för en kylare som lätt lät mig komma upp i 4.0 ghz på min 1090T (har inte pressat den nära gränsen, kan nog komma en bit högre tror jag). Dessutom har jag fläktmotstånden påkopplade, så kylaren är i princip 100% knäpptyst. Båda dessa mål uppnår du inte samtidigt med ett slutet vätskekylningssystem i mina ögon. Enda nackdelen med noctuan är att den tar en jävla plats, men mig kvittar det fullständigt

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

1. Det är inte ett dugg "ballt" att säga, det är inte speciellt unikt
2. Det är inte vatten i slangarna, det är propylenglykol
3. När det gäller själva kylningen så har jag en Noctua NH-D14 och ligger Idle 19 grader, Load 27-28 grader (aldrig varit över 30) och den är tyst

1. I mina "kretsar" anses det lite ballt x) Menmen..
2. Okej, tack för infon
3. Och din processor är inte klockad till 4.8-5.1 ghz heller för den delen.

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!