Intel planerar sex styrkretsar i 7-serien till processorfamiljen Ivy Bridge

Permalänk
Inaktiv

Har ni KRAV på 3-way SLI eller ännu fler kort? Ivy Bridge prollarna har ju 16 lanes + chipset 16 lanes ger ju full bandbredd för vanlig SLI eller Crossfire. Duger till emr än en arbetsterminal för min del iallafall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det ser ju helt värdelöst ut, duger bara till arbetsterminaler.

1 st 1x16 pci-e, vilket skämt.

Det är liten skillnad dock om dom åsyftar PciEx 3.0 i sina dokument, vilket innebär att det i PciEx 2.0-mått mätt är 1x32, dvs. du kan köra två kort i pci-ex 2.0 x16-läge. (om någon nu förstår vad jag menar..)

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av R34p3r:

Det är liten skillnad dock om dom åsyftar PciEx 3.0 i sina dokument, vilket innebär att det i PciEx 2.0-mått mätt är 1x32, dvs. du kan köra två kort i pci-ex 2.0 x16-läge. (om någon nu förstår vad jag menar..)

Reaper, det är för visso sant, men jag tror inte att de tänker pci-e 3.0. Om de gör det så är det mycket stor skillnad och då hade det nog varit ok för de flesta.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IceDread:

Reaper, det är för visso sant, men jag tror inte att de tänker pci-e 3.0. Om de gör det så är det mycket stor skillnad och då hade det nog varit ok för de flesta.

Det är förvisso ganska luddigt, i bild 3 står det PCIe 2.0, men på alla övriga bilder där det nämns står det Gen3. Oavsett så resulterar det i ett minimum på två stycken 16x med tanke på att Ivy Bridge också har 16 lanes. Som jag påpekade tidigare.

Permalänk
Medlem

Blir nog att köpa nytt när Ivy Bridgs släpps, tycker styrkretsarna från Intel är lite tråkiga atm (inget PCI-E 3.0 eller USB 3.0). Om inte AMD gör något vettigt av sina Bulldozer-CPUer innan dess vill säga då kanske det blir AMD istället.

Permalänk

i7 3960X äger dom andra intelprocessorerna med stor marginal .. i cinebench . .annars är det typ ingen skillnad .. köp en om du tjänar pengar på 3dgrafik, då lär den betala sig själv ganska fort.. annars kan du lika gärna torka dig i arslet med 9000 och spola ner dom i toaletten ..

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det råder ju en allmän brist på styrkretsar, speciellt oändliga olika kombinationer är ju speciellt eftertraktat.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Fast jag tror att Intel är i en ohelig allians med moderkortstillverkarna. Det är därför de släpper snikkretsar som standard, så att moderkortstillverkarna sedan med tredjepartskretsar kan sälja dyrare moderkort för entusiaster.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Joakim Ågren:

Fast jag tror att Intel är i en ohelig allians med moderkortstillverkarna. Det är därför de släpper snikkretsar som standard, så att moderkortstillverkarna sedan med tredjepartskretsar kan sälja dyrare moderkort för entusiaster.

Va!? Tror du?

Nää! Det vore ju skandal! Skulle jag aldrig tro om ett sådant fint företag med gamla anor.

Det är bara att luta sig tillbaka och bevittna. Vad som sker och har skett under en längre period är att Intel utnyttjar sin i närmaste monopoliska ställning genom att utveckla en himla massa produkter i olika pseudo-segment för att tjäna så mycket som möjligt på en och samma produkt.

Är det någon som tror att det finns ett reellt marknadsbehov för alla dessa olika styrkretsar och processormodeller?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

Är det någon som tror att det finns ett reellt marknadsbehov för alla dessa olika styrkretsar och processormodeller?

Säljer dem? Då finns behovet. Behov är lika mycket ett behov vare sig det är framvuxet eller skapat, titta bara på surfplattorna. Vatten på flaska. Smartphones.

Nu vet jag inte om alla dessa styrkretsar och modeller fatiskt säljer, men Intel skulle nog inte ha så många om de inte kunde sälja dem.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Mazda:

Säljer dem? Då finns behovet. Behov är lika mycket ett behov vare sig det är framvuxet eller skapat, titta bara på surfplattorna. Vatten på flaska. Smartphones.

Nu vet jag inte om alla dessa styrkretsar och modeller fatiskt säljer, men Intel skulle nog inte ha så många om de inte kunde sälja dem.

Min öppna fråga var om det finns ett reellt marknadsbehov.

Då jämför du det med nya produktsegment. Här pratar vi ett och samma produktsegment; styrkretsar till PC. Jag är övertygad om att det hade räckt med två, tre modeller på styrkretsar, om ens det.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

Min öppna fråga var om det finns ett reellt marknadsbehov.

Då jämför du det med nya produktsegment. Här pratar vi ett och samma produktsegment; styrkretsar till PC. Jag är övertygad om att det hade räckt med två, tre modeller på styrkretsar, om ens det.

OEM vill ha två olika modeller och har krav på dem som hemmabyggare inte skulle ställa upp på eller bryr sig om såsom Legacy PCI och AMT, vilket de skulle fått mycket kritik för om de använde i konsumentmodellerna.
Två modeller för entusiaster/överklockare då det finns en bredd bland dessa som berättigar två modeller.
En modell för konsumenter, de som bygger sin egen dator men inte överklockar och har sig. Vettigt.
En budgetmodell, bör alltid finnas oavsett hur man delar upp de övre segmenten.

Det handlar om att träffa så många tjocklekar på plånböcker som möjligt och ge så många kunder som möjligt just vad de vill ha. Idag är vi vana vid att kunna välja en styrkrets som passar just oss. Om Intel skulle nöja sig med att göra en eller två modeller skulle andra företag se chansen och vilja göra mer skräddarsydda modeller som skulle likna de Intel faktiskt producerar idag. Nu skulle de antagligen inte få licens att göra det, men det skulle leda till massa bittra kunder som inte vill betala massa extra pengar för överklockningsfunktioner de inte kommer och inte tycker att modellen under erbjuder tillräckligt med funktioner.

Om du tänker på att två av modellerna egentligen (jag skriver egentlige för det komemr säkert dyka upp konsumentbrädor med de på ändå) är riktade mot OEM och företag finns det fyra modeller kvar till hemmabyggare:
- Budget
- Konsument
- Hobbyklockare
- Hardcoreklockare

Låter ganska genomtänkt i mina öron.