Permalänk
Medlem

!!AKUT!! morderkorts fel/ramminne

okej ska försöka förklara situationen nu fast jag är allmänt less...
polarens dator blev träffad av blixten för ett tag sedan och vela inte starta, jag kikar på den testar byta nätagg
men den vill inte starta, sen ska ja kolla vad som inte funkar i hans dator så kopplar in hårddisken i min dator, den
fungerar, graffekortet funkar, sen ramminnena... de är då allt går fel...

så när jag sätter in ramminnena startar min dator, så dör den direkt, testar starta en gång till sen dör den,
så då fattar jag ju att hans minnen har pajjat men de är nu allt som inte får hända redan har hänt...

Stoppar in mina egna minnen och de bara ryker till i dom och datorn tvär dör, tar ut dom snabbt som fan och ser att de
guldpletterade kontakterna(eller va de kallas) är helt svarta och minnena luktar bränt,

testar sedan att starta datorn utan minnena och allt fungerar som de ska förutom att ja inte får någon bild på skärmarna, så nu är frågan..
vad fan hända egentligen...

Drog ramminnena med sig hela moderkortet också ?
så varken graffe/ljud kortet fungerar av denna anledning ?

förlåt om de blev rörigt men har lite damp just nu....

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte återanvända något från en sån dator, just på grund av att det kan ha blivit fel i dem som kan förstöra andra komponenter. Det borde dock gå på hemförsäkringen.

Självklart startar inte din dator utan RAM i. En dator funkar inte utan RAM.

Och på vilket sätt är detta akut? Du vill ha hjälp precis som alla andra här, men det är inget som går sönder om du får vänta lite längre.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Av ditt inlägg får man nästan känslan av att du stoppat in minnena med strömmen påslagen till moderkortet, men så var det väl inte va?

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ANDI:

Av ditt inlägg får man nästan känslan av att du stoppat in minnena med strömmen påslagen till moderkortet, men så var det väl inte va?

nej ström knappen på nätagget var avstängd, tror dock inte kabeln var helt utdragen från agget utan att bara strömbrytaren var avstängd.
var förmodligen hans minnen som käkade upp mina minnes platser ?,

Permalänk
Medlem

Jadu.. stoppa komponenter som blivit slagen av blixten i en annan dator kanske inte var så smart tänkt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Jadu.. stoppa komponenter som blivit slagen av blixten i en annan dator kanske inte var så smart tänkt.

nej de förstår jag också såhär i efterhand, men inte de jag frågade utan om de förmodligen bara är moderkortet och mine ramminnen som har pajjat
eller graffe,ljudkort, och processor också ?

Permalänk
Medlem

När gick dina minnen sönder? När du stoppade dem i hans moderkort eller i ditt moderkort efter att ha haft hans minnen i?

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

När gick dina minnen sönder? När du stoppade dem i hans moderkort eller i ditt moderkort efter att ha haft hans minnen i?

efter hans minnen hade varit i mitt moderkort, när jag sedan satt tillbaka mina minnen i mitt moderkort brann dom upp..

btw hans minnen var ddr2 och mina ddr3 la ja märke till nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av englundz:

efter hans minnen hade varit i mitt moderkort, när jag sedan satt tillbaka mina minnen i mitt moderkort brann dom upp..

btw hans minnen var ddr2 och mina ddr3 la ja märke till nu...

Då måste du tagit i när du tryckte ned stickorna, eller så satt de inte i ordentligt:

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ANDI:

Då måste du tagit i när du tryckte ned stickorna, eller så satt de inte i ordentligt:
http://www.build-gaming-computer-guide.com/image-files/ddr3-v...

tack som fan, då har jag ju förstört minnesplatserna bara .... nytt moderkort och nya minnen som gäller då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av englundz:

efter hans minnen hade varit i mitt moderkort, när jag sedan satt tillbaka mina minnen i mitt moderkort brann dom upp..

btw hans minnen var ddr2 och mina ddr3 la ja märke till nu...

Då förstörde du nog moderkortet genom att försöka tvinga in DDR2 minnen i det. Du får skaffa nya minnen och moderkort, men grafikkort och CPU borde ha klarat sig.

Tvinga ALDRIG in en kontakt någonstans när du jobbar med en dator, om det tar emot så finns det nog en anledning till det.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Då förstörde du nog moderkortet genom att försöka tvinga in DDR2 minnen i det. Du får skaffa nya minnen och moderkort, men grafikkort och CPU borde ha klarat sig.

Tvinga ALDRIG in en kontakt någonstans när du jobbar med en dator, om det tar emot så finns det nog en anledning till det.

tips på moderkort och minnen 2000 kr ca sammanlagt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av englundz:

tips på moderkort och minnen 2000 kr ca sammanlagt ?

Vad har du för cpu? =p

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Vad har du för cpu? =p

i5 - 760 @ 4ghz h50 vattenkylningen gtx 480 med annan kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av englundz:

i5 - 760 @ 4ghz h50 vattenkylningen gtx 480 med annan kylning.

Detta moderkort har stöd för CFX men inte SLI. Så om du sitter med ett AMD-kort kankse detta kan vara värt att spana på. Finns inte så stort utbud till 1156 längre tyvärr. Alternativet är ju att hitta ett begagnat moderkort.

Detta asus-kort har stöd för både CFX och SLI. Kanske lite dyrt för en "inte så ny" socket.

Minnen till kan du ju plocka ganska friskt. Men dessa minnen verkar ju inte dumma. Då kan du ju köpa 8 gig för bara 2200 kr.

EDIT: Såg att du hade ett nvidia-kort. Men alltid vid mb-köp kan det ju vara värt o titta på stödet för flera grafikkort. Ett såå billigt sätt att uppgradera när behovet väl kommer.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Detta moderkort har stöd för CFX men inte SLI. Så om du sitter med ett AMD-kort kankse detta kan vara värt att spana på. Finns inte så stort utbud till 1156 längre tyvärr. Alternativet är ju att hitta ett begagnat moderkort.

Detta asus-kort har stöd för både CFX och SLI. Kanske lite dyrt för en "inte så ny" socket.

Minnen till kan du ju plocka ganska friskt. Men dessa minnen verkar ju inte dumma. Då kan du ju köpa 8 gig för bara 2200 kr.

EDIT: Såg att du hade ett nvidia-kort. Men alltid vid mb-köp kan det ju vara värt o titta på stödet för flera grafikkort. Ett såå billigt sätt att uppgradera när behovet väl kommer.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649118#info är de värt att köpa och köra med mitt gtx 480 ?