Permalänk
Medlem

Väldigt kalla temps!

God kväll.

Jag upptäckte idag på min HTPC att processorn låg på 7 grader vid idle enligt CoreTemp på alla kärnorna. Är det ens möjligt?

Processorn är en A8-3850 Llano @ stock 2.9Ghz.

Visst, jag kan förstå att en sådan "klen" processor utan OC inte producerar så mycket värme, men 7 grader?! CPU kylaren är den medföljande standard kylaren från AMD. Rumstemperaturen i rummet var runt 19 grader.

Vad tror ni?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Låter lite galet att cpu'n ligger på 7 grader om du har 19 i rumstemp
tror knappast att cpu'n tillför kyla till kylarn Prova CPUID HW Monitor och kolla tempen där!

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Låter lite galet att cpu'n ligger på 7 grader om du har 19 i rumstemp
tror knappast att cpu'n tillför kyla till kylarn Prova CPUID HW Monitor och kolla tempen där!

Aa, jo precis. Om rumstemperaturen ligger på 19 grader och processorn på 7 så borde det tekniskt sätt bli kallare om jag tar bort fläkten som blåser den "varma luften" på den kalla processorn. Men det hela verkar mysko...

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Jo , så prova CPUID HW Monitor och skriv här sen Själv sitter jag på en Athlon 64 x2 3800+ med 50-55 i idle men jag har satt på en extra 80mm fläkt och då hamnar jag på 30 ungefär

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

givetvis är inte din processor 7 grader .............

Visa signatur

MSI P67A-C45, 2600k @ 4.7ghz + Corsair H50, Corsair 8GB XMS3 ddr3 1600mhz, Chieftec 1000W, MSI 480 @ 845/2000, WD black 1TB + 3st WD green 2TB, Fractal Design R3 XL. Benq G2420HD
-----------------------------------------------------------------------------------
Lenny

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts så stämmer det säkerligen inte.
Förmodligen så sitter du på en gammal version av CoreTemp, så förslaget att testa ngt annat program eller bara dra hem en nyare version av CoreTemp (om det finns) är en god idé.

Lycka till!

Visa signatur

The most ULF of them all.

Permalänk
Avstängd

En gammal bärbar dator som jag har från 2006 med 17tums skärm (var extremt dyr och modern på den tiden) men felet med den var att den blev mycket varm.

Vi pratar temperaturer på 70-90grader enligt programmen jag använde, att ha den i knäet var inte ens möjligt och man var tvungen att använda något för att höja upp den lite från bordet, annars blev den inte kyld nog.

För något ett år sedan när jag väntade på att åka iväg på LAN och hade packat ihop datorn, så jag tog den för att fördriva lite tid, lyssna på lite musik, då börja hela datorn gå segt och den börja lagga när jag endast använde youtube, såg på mitt program att enligt de så var datorn (brinnande varm) på temperaturer som jag inte förstår hur plast kan tåla. Av ren frustration så slet jag bort kablarna ur datorn och gick ut på altanen och la den på bordet. De var minus 19grader ute. Efter ca 30sekunder så började fläkten sänka farten och temperaturen gick ner till 10grader. Ställde då in fläktarna att de skulle gå 100% hela tiden. Precis då så kom de jag skulle åka iväg med så lämnade datorn ute i kylan för en stund. Efter ca 3-4minuter så kom jag tillbaka och tittade till datorn igen, då stod CPU tempen på minus 5grader ^__^ (om nu de stämde är ju en annan sak)

De blev inge fukt skador eller något och jag tror datorn aldrig har varit så glad förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

God kväll.

Jag upptäckte idag på min HTPC att processorn låg på 7 grader vid idle enligt CoreTemp på alla kärnorna. Är det ens möjligt?

Processorn är en A8-3850 Llano @ stock 2.9Ghz.

Visst, jag kan förstå att en sådan "klen" processor utan OC inte producerar så mycket värme, men 7 grader?! CPU kylaren är den medföljande standard kylaren från AMD. Rumstemperaturen i rummet var runt 19 grader.

Vad tror ni?

1. Temp-sensorerna är gjorda för att visa rätt värde i load, inte lika noggranna i idle.

2. Särskilt cores brukar visas för lågt på AMD, på min 1090t visar Coretemp 21-22 grader, när jag har samma temp i rummet, vilket är rätt så otänkbart givetvis. Kollar man på CPU-temp istället så ligger den uppåt 32-35 vilket är mer realistiskt även med min stora kylare.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

1. Temp-sensorerna är gjorda för att visa rätt värde i load, inte lika noggranna i idle.

Ja, du har helt rätt, den visar bara rätt i load. Satte igång en stress test och då plötsligt hoppade den upp i 50 grader.

Klart jag förstår att den inte kan bli 7 grader, men det var ändå lite ironiskt ^^

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial