Permalänk
Medlem

Råd på val av Vattenkylningskomponenter

Hej

Jag har funderat på att skaffa vattenkylning ett tag men även om jag är en person som lär sig snabbt så har jag inte riktigt fått kläm på vilka delar som är av bättrte kvalite eller om sånt har någon roll:S

jag är ute efter att vattenakyla CPU, GPU i första hand sen beror de på vad det kostar för mobo och hårddisk.

Så kan någon med erfarenhet leta upp delar till ett bra vattenkylningskit för dessa komponenter?=) (gärna sp billigt som möjligt utan att tumma på kvaliten för mkt!)

Intel 2500K
ATI 5970
Asus P8P67- mATX

(Är designfixerad så om man kan specialbeställa t.ex Rött baterivatten elr röda slangar vore det toppen=))

Ska klämma in sakerna i ett FD mini chassi som har hål för slangar i toppen så radiatorn kan liga ovanpå chassit:)

Tackar på förhand!

Permalänk
Medlem

Ingen som kan ta en snabb titt o se vad som kan hittats?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ska du ha mobo cpu och gpu får du nog tänka dig 4-5000kr

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk

Varför kyla moderkort? Eller skrev du det bara för infons skull?

I Sverige är det Indomo.se eller coolingstuff.se som är störst på vattenkylning.

Om du ringer till dessa så kan du be att dom sätter ihop ett paket till dig så tar du det som du tycker känns bäst.

Det är den enklaste vägen.

Annars finns det ju alltid begagnat, då kan det vara lite si och så med om alla monteringsdetaljer är med å så.

Men annars finns det säkert flitiga människor här på swec. som kan snickra ihop ett paket till dig.

Permalänk
Medlem

Vilket chassi har du, frågan är väl först om du kan ha radiator internt eller behöver lägga det utanför
Det där med rött vatten och eller slangar är inget problem

Både CPU och GPU är inte så billigt dels är vattenblocken inte så billiga till grafikort, samt systemet behöver vara dimensionerat tillräckligt

Edit FD mini ser jag ju nu att du har
http://www.aquatuning.se/ är också bra, dock ligger i Tyskland

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Artikel Pris Antal Summa

Slang 11/8mm PVC UV-röd 1m 42 kr 126 kr
EK-FC5970 - Acetal 1 072 kr 1 072 kr
MagiCool SLIM TRIPLE 360 Radiator 419 kr 419 kr
XSPC X2O 750 Dual 5.25 Bay Reservoi 752 kr 752 kr
EK-Supreme HF Intel + AMD - Full Co 673 kr 673 kr

Fraktkostnad: 79 kr

Alla priser är inkl. moms Totalt: 3121kr

Det som återstår är anslutningar och vätska...
Så räkna med runt 3500kr

Permalänk
Medlem

Skall bara höja ett varningensfinger, om du skall installera vattenkylning enkom för det estetiska så kommer du nog att tröttna snart. Det kostar en hel del med OK saker och det är en del bök med den typen av kylning. Vanlig luft behöver man bara damma av ibland. Vattenkylning skall, rengöras, luftas, byta slangar, köpa nya block vid generationsskiften och den ständiga oron över att något skall börja läcka eller att pumpen lägger av när du inte är hemma.
Kan man bortse från ovanstående är det snyggt, effektivt och tyst.

Permalänk
Medlem

Om du skippar moderkortet så är det inte så hemskt farligt dyrt.

Här är mitt förslag på grejor:
http://www.aquatuning.se/shopping_cart.php/bkey/5c32798994852...

2689,71 kr exkl frakten som ligger på en 50-lapp kanske.

Jag har endast inkluderat det mest nödvändiga exklusive vatten. Det räcker bra med batterivatten från Biltema eller Statoil.

Varje del kräver 2st anslutningar (förutom givetvis slangen själv), så tänk på att lägga till eller ta bort beroende på vad du vill ändra. Det kan även förenkla enormt med några vinklade anslutningar.

Skrivet av xrim:

Skall bara höja ett varningensfinger, om du skall installera vattenkylning enkom för det estetiska så kommer du nog att tröttna snart. Det kostar en hel del med OK saker och det är en del bök med den typen av kylning. Vanlig luft behöver man bara damma av ibland. Vattenkylning skall, rengöras, luftas, byta slangar, köpa nya block vid generationsskiften och den ständiga oron över att något skall börja läcka eller att pumpen lägger av när du inte är hemma.
Kan man bortse från ovanstående är det snyggt, effektivt och tyst.

Instämmer tillfullo! Det krävs att man är en mycket speciell individ som verkligen gillar att pilla en massa i burken.

Risken att det ska börja läcka är inte mycket större än med sluten vattenkylning om än inte lägre till och med. Så länge man är lugn och metodisk så är det inga problem att få ihop en läcksäker slinga. Risken med pumpen ger upp finns givetvis alltid i bakhuvudet, men det brukar gå att ställa in i BIOS eller Core/Real Temp att datorn ska stänga av sig om processorn går varmt. Då slipper man vara allt för orolig åtminstone!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Artikel Pris Antal Summa

Slang 11/8mm PVC UV-röd 1m 42 kr 126 kr
EK-FC5970 - Acetal 1 072 kr 1 072 kr
MagiCool SLIM TRIPLE 360 Radiator 419 kr 419 kr
XSPC X2O 750 Dual 5.25 Bay Reservoi 752 kr 752 kr
EK-Supreme HF Intel + AMD - Full Co 673 kr 673 kr

Fraktkostnad: 79 kr

Alla priser är inkl. moms Totalt: 3121kr

Det som återstår är anslutningar och vätska...
Så räkna med runt 3500kr

Okey men hur vet jag vilka anslutningar som behövs?

Skrivet av Hraf:

Om du skippar moderkortet så är det inte så hemskt farligt dyrt.

Här är mitt förslag på grejor:
http://www.aquatuning.se/shopping_cart.php/bkey/5c32798994852...

2689,71 kr exkl frakten som ligger på en 50-lapp kanske.

Jag har endast inkluderat det mest nödvändiga exklusive vatten. Det räcker bra med batterivatten från Biltema eller Statoil.

Varje del kräver 2st anslutningar (förutom givetvis slangen själv), så tänk på att lägga till eller ta bort beroende på vad du vill ändra. Det kan även förenkla enormt med några vinklade anslutningar.

Instämmer tillfullo! Det krävs att man är en mycket speciell individ som verkligen gillar att pilla en massa i burken.

Risken att det ska börja läcka är inte mycket större än med sluten vattenkylning om än inte lägre till och med. Så länge man är lugn och metodisk så är det inga problem att få ihop en läcksäker slinga. Risken med pumpen ger upp finns givetvis alltid i bakhuvudet, men det brukar gå att ställa in i BIOS eller Core/Real Temp att datorn ska stänga av sig om processorn går varmt. Då slipper man vara allt för orolig åtminstone!

Ajjemen ja tycker det är kul o pilla med datorer dock endast privat som en liten hobby och vattenkylning är något jag skulle föredra.

Tack för förslaget, tror priset är det bästa då jag räknade med runt 3k så det hamnar ju ungefär där. Ska kika närmare och se ifall jag skulle behöva något mer så återkommer och med frågor om det behövs:)

EDIT: Bestämde mig för att behålla referenkylaren på 5970 då jag hellre spar dem 1072 kr och endast kyler processorn med vatten. Så det som fattas då är bara en reservoar... vill helst att allt ska gå att klämma in inuti chassit och endast ha radiatorn på utsidan så en liten mindre modell av reservoar skulle nog sitta fint, kan du rekommendera någon?

Samt hur får jag tag på rött batterivatten elr finns det färgämnen som fixar det?

Permalänk

Klart du ska köra vattenkylning, en kul hobby helt klart om man inte är blyg för att ge sig in i burken.

Bättre du tar röda slangar om du tvunget ska ha rött.

Sedan ska du ha något korrisionsskydd och destillerat vatten (batterivatten).
Billigast på lantmännen då jag handlade senast. 4liters dunk räcker ett tag.

Ta dig sedan en ordentlig funderare hur du tänkt dra slangarna, tänker då på om du behöver vinklade kopplingar för att få till slangdragningen snyggt.

Permalänk
Medlem

Guteklockaren har rätt, undvik i det längsta att hälla färgämnen i loopen. Blir bara missfärgningar och problem!

Permalänk

Roda slangar ar battre an rott vatten, fargen brukar farga. Jag hade undvikit magicool slim, den radden ar inget vidare och det finns battre i den prisklassen, samma galler coolstream xt. Phobya G-changer kostar en hundring mer med roda ledflaktar och ar battre, framforallt om du skruvar ner hastigheten pa flaktarna (vilket du kan gora utan probs om bara kyler cpu). Den finns dock inte i lager forran nasta vecka. Det finns ett par par olika sorters microres tex http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p1765_Swiftech...

Jag hade personligen lagt mer pa en pump och kort pa en laing DDC av valfri modell. Vattenblock kan du ev hitta beg om du har tur, kolla pa ebay.co.uk ocksa

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av P!ngv!N:

Okey men hur vet jag vilka anslutningar som behövs?

Ajjemen ja tycker det är kul o pilla med datorer dock endast privat som en liten hobby och vattenkylning är något jag skulle föredra.

Tack för förslaget, tror priset är det bästa då jag räknade med runt 3k så det hamnar ju ungefär där. Ska kika närmare och se ifall jag skulle behöva något mer så återkommer och med frågor om det behövs:)

EDIT: Bestämde mig för att behålla referenkylaren på 5970 då jag hellre spar dem 1072 kr och endast kyler processorn med vatten. Så det som fattas då är bara en reservoar... vill helst att allt ska gå att klämma in inuti chassit och endast ha radiatorn på utsidan så en liten mindre modell av reservoar skulle nog sitta fint, kan du rekommendera någon?

Samt hur får jag tag på rött batterivatten elr finns det färgämnen som fixar det?

Om du bara tänkt vattenkyla CPUn så varför inte köpa ett färdigt kit? typ Corsair's H80 eller H100?
Jag var också inne på att vattenkyla på samma sätt för att det blir jävligt snyggt ^^ men det är ju lättare så med ett färdigt system bara ett tips

Själv ska jag köpa mig ett H100 till mitt Obsidian 650D chassi ^^

Visa signatur

- Chassi-Corsair Obsidian 650D, MB-Asus Sabertooth Z77 , CPU-Intel i5 2500k 3,7Ghz, RAM-16Gb Corsair Vengeance LP , GPU-Msi Lightning 580, PSU-Cooler Master Silent Pro Gold 800w, Skärm-BenQ G2420HD, Mus-Razer Imperator 4G, Tangentbord-Logitech G11, Hörlurar-Logitech G35 -
http://www.sweclockers.com/galleri/9230-purple-sands

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Roda slangar ar battre an rott vatten, fargen brukar farga. Jag hade undvikit magicool slim, den radden ar inget vidare och det finns battre i den prisklassen, samma galler coolstream xt. Phobya G-changer kostar en hundring mer med roda ledflaktar och ar battre, framforallt om du skruvar ner hastigheten pa flaktarna (vilket du kan gora utan probs om bara kyler cpu). Den finns dock inte i lager forran nasta vecka. Det finns ett par par olika sorters microres tex http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p1765_Swiftech...

Jag hade personligen lagt mer pa en pump och kort pa en laing DDC av valfri modell. Vattenblock kan du ev hitta beg om du har tur, kolla pa ebay.co.uk ocksa

Okej men den pumpen du länkade till, hur fungerar den? sitter reservoaren kopplad på sidan eller hur kommer det se ut? måste räkna på hur sakerna ska få plats oxå:)

EDIT: vart lite förvirrad av alla olika länkande hit och dit så tog reda på vart jag kan få plats med saker och ting och kom fram till detta

https://www.aquatuning.se/shopping_cart.php/showkey/fbbbece2d...

Vad säger ni om de utvalda delarna som pump, reservoar och radiator? Tänkte placera radiatorn i fronten 2x 120mm men är osäker på vilka anslutningar jag bör ta:s

Permalänk

Det du har plockat ihop ser valdigt vettigt ut. Dina compression fittings kommer inte in forran om en manad och det finns svarta fran bitspower vilka ar snygga. Annars kan du kora pa vanliga slanganslutningar (som den enstaka du har lankat till) och slangklammor eller clips, inte like cleant dock

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Det du har plockat ihop ser valdigt vettigt ut. Dina compression fittings kommer inte in forran om en manad och det finns svarta fran bitspower vilka ar snygga. Annars kan du kora pa vanliga slanganslutningar (som den enstaka du har lankat till) och slangklammor eller clips, inte like cleant dock

Okey bra de:)

http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p12195_Koolanc...

dem du menade var så dyra:o kan inte dessa funka ist? men blir det inte tajt på CPU blocket med dessa som är helt raka? sen undrar jag om ja tagit tillräckligt många anslutningar? räknade på 6 st men vet inte hur många som ska sitta på pump och reservoar?

Permalänk

Dom kommer funka bra, iom att du inte kyler nat annat blir det inte tajt, det ar mer om du borjar kyla minnen och annat. Slangarna funkar lika bra att komma rakt ut, jag kor tex med bara raka anslutningar och det funkar utan problem, kanske inte lika snyggt eftersom slangarna blir lite langre och det ar lattare att dom viks. Du kan ju alltid kopa en bojd anslutning senare om du vill, frakten kan val inte ga pa mycket om du vill ha det perfekt.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Dom kommer funka bra, iom att du inte kyler nat annat blir det inte tajt, det ar mer om du borjar kyla minnen och annat. Slangarna funkar lika bra att komma rakt ut, jag kor tex med bara raka anslutningar och det funkar utan problem, kanske inte lika snyggt eftersom slangarna blir lite langre och det ar lattare att dom viks. Du kan ju alltid kopa en bojd anslutning senare om du vill, frakten kan val inte ga pa mycket om du vill ha det perfekt.

Okey men tycker du det är ett paket jag ska satsa på att köpa då?:) senare kanske jag vill kyla något mer med vatten men det går att uttöka vid senare tillfälle ellerhur?

Edit: behövs inga kabelklämmor för att säkra mellan slang och anslutning eller tätar anslutningarna själv när man trycker in slangen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av P!ngv!N:

Okey men tycker du det är ett paket jag ska satsa på att köpa då?:) senare kanske jag vill kyla något mer med vatten men det går att uttöka vid senare tillfälle ellerhur?

Edit: behövs inga kabelklämmor för att säkra mellan slang och anslutning eller tätar anslutningarna själv när man trycker in slangen?

Jag har testat både pumpen och reservoaren och bägge är bortgömda i mitt förråd nu. Pumpen är klart stark, men låter därefter. Även med rejäl dämpning går den ej att få tyst på. Eventuellt om du har en stark fläktkontroller som pallar att driva den på lägre spänning. Reservoaren är relativt smidig, men skapar en del missljud när den är monterad med pumpen. Dessutom är den allt för liten så det är drygt att fylla på med vatten. Någon tipsade om denna http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p1765_Swiftech..., en bra och populär reservoar som må vara liten iofs.

Om du är fast bestämd på pumpen med reservoar direktmonterad räcker det med 6 st anslutningar, men med en "frikopplad" reservoar behöver du 8 st. Jag skulle också rekommendera kompressionsanslutningar då de är enklare att jobba med och idiotsäkra. De här tycker jag personligen mycket om i budgetklassen: http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p4199_13-10mm-...

Kompressionsanslutningar behöver såklart inte kabelklämmor, men kör du med vanliga anslutningar krävs antingen kabelklämmor eller buntband. Ett alternativ är att skaffa en anslutning för en storlek större slang, värmer du upp slangen i ändarna och trycker fast så sitter den fast hur hårt som helst. Det knepet fungerar inte med kompressionsanslutningar däremot.

Permalänk

det enda du inte har lagt till ar nat algdodande, antingen glykol, en bit silver eller nan av dom komersiella algdodarna

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Jag har testat både pumpen och reservoaren och bägge är bortgömda i mitt förråd nu. Pumpen är klart stark, men låter därefter. Även med rejäl dämpning går den ej att få tyst på. Eventuellt om du har en stark fläktkontroller som pallar att driva den på lägre spänning. Reservoaren är relativt smidig, men skapar en del missljud när den är monterad med pumpen. Dessutom är den allt för liten så det är drygt att fylla på med vatten. Någon tipsade om denna http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p1765_Swiftech..., en bra och populär reservoar som må vara liten iofs.

Om du är fast bestämd på pumpen med reservoar direktmonterad räcker det med 6 st anslutningar, men med en "frikopplad" reservoar behöver du 8 st. Jag skulle också rekommendera kompressionsanslutningar då de är enklare att jobba med och idiotsäkra. De här tycker jag personligen mycket om i budgetklassen: http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p4199_13-10mm-...

Kompressionsanslutningar behöver såklart inte kabelklämmor, men kör du med vanliga anslutningar krävs antingen kabelklämmor eller buntband. Ett alternativ är att skaffa en anslutning för en storlek större slang, värmer du upp slangen i ändarna och trycker fast så sitter den fast hur hårt som helst. Det knepet fungerar inte med kompressionsanslutningar däremot.

Ah okey ska kika närmre på det du sa, dock undrar jag hur man monterar en reservoar som liksom står upp i chassit? finns det ens några speciell skruvhål för att montera än sådan eller hur gör man? Har sett många som har den ståendes i luften till höger om mobo t.ex.

Permalänk
Medlem

Det här min plan just nu för hur det ska se ut och funka:

Det här min plan just nu för hur det ska se ut och funka:

Reservoaren kan som max vara 13cm på höjden mer utrymme finns inte och den undre hårddiskburen går ej att ta bort då den är Nitad i botten vilket jag inte orkar bråka med så enda alternativet är att köra radiatorn på toppen av chassit och dra slangarna in genom 2 hål som redan finns på baksidan samt att jag måste ha en fristående Pump och reservoar och inte några som sitter ihop

Permalänk
Medlem

Antar att det är ett R3 chassi du har, så här har jag gjort i mitt.

Skrivet av Inveramsay:

det enda du inte har lagt till ar nat algdodande, antingen glykol, en bit silver eller nan av dom komersiella algdodarna

Jag skulle rekomendera glykol då det innehåller korrisionsskydd, det finns både blå,grön och röd glykol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Antar att det är ett R3 chassi du har, så här har jag gjort i mitt.

http://img843.imageshack.us/img843/4081/20110705183358.jpg

Jag skulle rekomendera glykol då det innehåller korrisionsskydd.

Nej jag har ett FD mini så har lite sämre plats och är nu tvugnen att köra radiatorn utsidan på toppen och sen försöka klämma in en reservoar någonstans:S den där platta man kan köra in i en 3.5 elr 5.25 funkar väll men tycker det blir mkt snyggare med en normal stående reservoar...

Permalänk
Medlem

jag körde med Swiftech MCRES-Micro bara för att ha möjlighet att sätta fast den.

Permalänk
Medlem

Kollade även möjligheter på Indomo.se och jag måste säga att jag tyckte jag hittade mer passande prylar där än på Aquatuning.se.
Kollade upp ett paket som jag tror är det bästa som jag kan få plats med i mitt chassi. Nu vill jag bara se så att någon kan bekräfta att jag fått med allt och att delarna passar etc:) Slangar fanns tydligen ingen som jag vill ha så de köper jag från en annan butik med slangarna skall ha dimensionen 13/10 (3/8) ellerhur?

http://indomo.se/7381-PrimoCHILL-Dye-Bomb-UV-Red-3ml
http://indomo.se/7467-EK-CoolStream-RAD-XT-360-G1-4
http://indomo.se/8023-Phobya-DC12-400-12V-Pump
http://indomo.se/9824-EK-Multioption-RES-X2-150-Advanced
http://indomo.se/13781-Phobya-ZuperZero-Pure-Water-1000ml
http://indomo.se/11578-EK-PSC-Fitting-13mm-G1-4-Black
http://indomo.se/15027-EK-Supreme-HF-Intel-AMD-EN-Nickel

Permalänk

Jag hade lagt en hundring mer och kopt en phobya g-changer rad och du kan spara in dom pengarna pa att kopa en billigare res om du vill, vatten kan du kopa pa macken for en tjuga utan att det ar samre. Nipplarna du har valt ar for 13/19 (1/2" ID - 3/4" OD) sa 3/8 slang kommer inte passa

Snygga nipplar dock

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Jag hade lagt en hundring mer och kopt en phobya g-changer rad och du kan spara in dom pengarna pa att kopa en billigare res om du vill, vatten kan du kopa pa macken for en tjuga utan att det ar samre. Nipplarna du har valt ar for 13/19 (1/2" ID - 3/4" OD) sa 3/8 slang kommer inte passa

Snygga nipplar dock

http://indomo.se/7147-G3-8-S13-10mm-3-8-skruvanslutning

Funkar dessa istället då?:)

Permalänk

Jepp, om du vill kora pa tunnare 3/8" slang funkar dom, annars tar du dom andra och koper tjockare 1/2" slang. Dom har bara tre i lager och du kommer behova fler an sa

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Jepp, om du vill kora pa tunnare 3/8" slang funkar dom, annars tar du dom andra och koper tjockare 1/2" slang. Dom har bara tre i lager och du kommer behova fler an sa

Okey men då blir det dem svarta anslutningarna och 1/2 " slang istället så blir det snyggare med svarta färgen på anslutningarna:)

http://indomo.se/11578-EK-PSC-Fitting-13mm-G1-4-Black

Om jag tar 8 sådana så räcker det väll till allt som ska anslutas som ja länka till tidigare? SEn undrar jag hur mkt skillnad på grader det märks med 3x120mm radiator och 1x120mm?

Btw tack för all hjälp!