Lägre priser på hårddiskar i december

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Nautilus011: Nu är hårddiskarna inte livsnödvändiga, men ett företag strävar ju efter att tjäna pengar. Skulle Intel/Microsoft få monopol med stora mängder ekonomiska resurser så stämmer man de mindre tillverkarna tills de går i konkurs. Därav Anti-trustlagar i USA. Skulle jag få en sån möjlighet så skulle jag ABSOLUT göra det. Se på Apple. Om Samsung/HTC/Google ha mindre muskler. Tror du inte de skulle gå i konkurs.

Det är ju "nackdelen" med att INTE ha monopol. Om iett företag inte har muskler så riskerar dom att konkurreras ut

Monopol är varken bra för dig eller mig. Ponera att Arla kontrollerar produktionen av mjölk och mjölkersättningsprodukter. Slutar du dricka mjölk då?

Om Arlas ponerade monopol innebar att en liter mjölk skulle kosta 100kr så skulle jag sluta dricka mjölk.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

Detta är marknadsekonomi i dess fulla charm. Vore pricken över i om nu folk som raljerar om när företag så som Microsoft, AMD, Intel får för stor marknadsandel (monopol) skulle psierna chockhöjas. Det fungerar inte riktigt så. Är inte markanden (vi konsumenter) inte berädda att betala ett pris så får dom ingenting sålt.

Ett litet frågeexempel, vad tror Ni skulle hända om Google Chrome som många använder, anses bra/bäst. Vad skulle hända om dom skulle ta betalt för sin webläsare?
Jag skulle i alla fall våga sätta min högra hand att dom skulle tappa marknadsandelar.

Problemet är ju dock att om nu ett företag skulle få Monopol ja då skulle det bara finns det företaget som levererade den sortens hårdvara.. alltså står man mellan att köpa överprisade delar eller helt enkelt vara utan. Då väljer folk som har råd att betala det företagen vill ha för hårdvaran. Alltså så säljer om man nu ska ta ett exempel, Intel 30% mindre CPU:er men kompenserar detta med att höja priset med 30%.. I grund och botten är det konsumenterna som indrekt styr priserna JA men bara om ingen köper deras produkter.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

Om den så kallade "osynliga handen" hade fungerat så skulle vi ha dumpat regleringarna för länge sen. Man dras åt vinstmaximering för företag ägnar sig inte åt välgörenhet.

Säg att du kommer på lösningen att bota HIV. Du tar patent på det och vägrar att avslöja "receptet" och du kräver en miljon per dos =). Du stämmer alla som försöker härma receptet. Varje läkemedelföretags våta dröm ^^. Vi konsumenter luras tro att vi har makten, men det stämmer endast om vi står enade. Ett annat exempel är avregleringen av elmarknaden. Kika på Nordpool. Om inte du betalar din egen elräkning så kan du nog fråga dina föräldrar hur mycket de betalar nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Jag väljer att inte lägga mig i era ekonomidiskussioner...
Tänkte bara säga att jag har länge planerat en inköpslista till min nästa dator, in i minsta detalj. Innan översvämningarna så var det en bra prislapp men med tanke på att det ska bli en lagringsdator så steg priset på den datorn med nästan det dubbla. Så jag längtar som sagt efter prissänkningarna:P

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Det ända positiva med de höga prisera (för min del) är att min systemdisk mår skit och rekomenderas av Windows och HDtune att byta ut den. Skyhögapriser -> SSD känns "billigt" och prisvärt Så att köpa en 500 GB hdd för 800:- eller en 120GB SSD får 1200:- blev plötsligt ett enkelt val^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

Hoppas att vi kommer till på vettiga nivåer igen då snart!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Behöver nog inga hårdiskar förrän kanske tidigast mars eller april eller nu priserna är nere på tidigare nivåer så klarar mig nog, men hade tänkt byta ut min NAS till en större och snabbare tidigare, men inte nödvändigt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

Det känns inte kul när sådan händer. Jag minns minneshysterin på 90-talet. Tror jag betalade 2300 för en 4x256MB SDRAM. Sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Det känns inte kul när sådan händer. Jag minns minneshysterin på 90-talet. Tror jag betalade 2300 för en 4x256MB SDRAM. Sjukt.

haha fullkomligt GALET

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

En vändning är inte samma sak som att priserna faller till samma nivåer som innan. Om priset faller nån hundring till julhandeln är inte vad jag kallar en ljusning.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Köpte 2st 2TB WD Green för ½år sen. De kostade då 700kr och nu är priset uppe på 4800kr på dem. Galet.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Dessutom, om nu efterfrågan är på väg ner på grund av att priserna höjdes så mycket på kort tid, vad skulle hända om priserna låg kvar på samma nivå om ett år?

Då skulle förmodligen många fler känna sig "tvungna" att köpa en ny hårddisk, trots det höga priset. Och då skulle efterfrågan gå upp igen...

Om jag skulle gissa så tror jag nog det är rätt många som skulle betala 3-4000kr/TB om priserna i genomsnitt låg på den nivån och gjorde det tillräckligt lång tid. Men bara för att jag tror det så tycker jag inte att det är ett rimligt pris.

Jo visst, men sen är det också många som kommer tycka att de klarar sig bra på sin nuvarande i några år till, och/eller väljer att rensa sina existerande diskar istället för att köpa nya, och när de nya väl är köpta, väntar man längre tills man byter dem. Det är också mot-mekaniken mot monopoler, även om de klarar av att hålla konkurrenter borta.
Utöver dålig efterfrågan, vad tror du händer med tillgången? Med så skyhöga priser så skulle det snabbt dyka upp nya företag som vill ha en del av kakan och som blir tvungna att konkurrera med de nuvarande tillverkarna, och den av dem som har lägre kvalitet på sina diskar tvingas då att konkurrera med priset.

Jag tror inte heller på några sänkningar så fort, det kan möjligtvis hejda prisökningen ett tag, men inte ge några meningsfulla pris sänkningar. Alla involverade vet att de inte kommer kunna fylla lagren igen på ett tag till rimligt pris, så då kan höja priset och acceptera att de tar längre tid att sälja.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Inaktiv

SteveK: Om det gick så fort att starta upp företag som tillverkar hårddiskar, då skulle vi väl inte ha brist? Problemet är att det är komponentbrist och man har koncentrerat tillverkningen i Thailand. Dessutom finns det ett antal patent som Hitachi, Western Digital & Seagate äger. Tror du de vill släppa in en nykomling på marknaden som skulle ta deras marknadsandelar. Tror inte så och skulle de bli tvingade, så blir licensieringsavgifterna bli skyhöga.

Permalänk
Skrivet av Arginj:

Trevliga nyheter!

Vad fan har det blivit för jävla trend att skriva "först" till varenda nyhet? Tycker att moderatorerna ska ta bort liknande inlägg och förbjuda dem, precis som med "+1".

Finns en annan trend som också verka undkomma moderatorerna... "Trevlig" istället för "först", "+1

Flickvännen fick tag på en 2TB extern seagate freeagent för 999kr hos clas ohlsson för ett par dagar sen.

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

SteveK: Om det gick så fort att starta upp företag som tillverkar hårddiskar, då skulle vi väl inte ha brist? Problemet är att det är komponentbrist och man har koncentrerat tillverkningen i Thailand. Dessutom finns det ett antal patent som Hitachi, Western Digital & Seagate äger. Tror du de vill släppa in en nykomling på marknaden som skulle ta deras marknadsandelar. Tror inte så och skulle de bli tvingade, så blir licensieringsavgifterna bli skyhöga.

Vem sa något om fort? Jag svarade på ett inlägg där någon tror att 4000/TB skulle kunna bli nytt permanent normal pris.
Nu har jag ingen jättekoll på patentfrågor, men jag tror knappast att de nuvarande tillverkarna äger dem tillsammans, antingen ägs de av någon annan som de redan betalar licens till, precis som ett nytt företag skulle kunna göra, eller så äger de ett patent var för motsvarande delar, och då kan säkerligen ett nytt företag hitta en egen lösning på den delen som skiljer sig tillräckligt för att ta ett eget patent på det.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Mycket knepigt att "Digitimes" förutspår att hårddiskarna prissänks till jul? När Seagate anser att det blir brist på hårddiskar under hela 2012 och att tillverkarna inte klarar av efterfrågan. Det senaste kvartalet låg tillverkarna back med ca 50 miljoner enheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av turismo:

Mycket knepigt att "Digitimes" förutspår att hårddiskarna prissänks till jul? När Seagate anser att det blir brist på hårddiskar under hela 2012 och att tillverkarna inte klarar av efterfrågan. Det senaste kvartalet låg tillverkarna back med ca 50 miljoner enheter!

Precis, så även om det finns lager hos en del återförsäljare så är det ju rätt självklart vilket håll det kommer gå åt.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av turismo:

Mycket knepigt att "Digitimes" förutspår att hårddiskarna prissänks till jul? När Seagate anser att det blir brist på hårddiskar under hela 2012 och att tillverkarna inte klarar av efterfrågan. Det senaste kvartalet låg tillverkarna back med ca 50 miljoner enheter!

Vilket naturligtvis inte betyder att de måste skicka ut 50 milj diskar före de kan börja sälja till konsumentmarknaden,
troligtvis så går de första hårddiskarna som görs att gå direkt ut till marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Vilket naturligtvis inte betyder att de måste skicka ut 50 milj diskar före de kan börja sälja till konsumentmarknaden,
troligtvis så går de första hårddiskarna som görs att gå direkt ut till marknaden.

Jag tvivlar på att det verkligen blir prissänkningar redan till jul, även om produktionen kommer igång snart.
Men hoppas naturligtvis att dom som behöver hårddiskar, snart kan köpa dessa till vettigare priser och inte till de överpriser som gäller nu.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 2tb extern för 700kr några månader sedan och det räcker för mig, jag kommer inte köpa en hdd på 10 år känns det som, det ligger alltid nån stackars western digital 250gb som ännu lever.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk

Man kan ju fundera hur all tillverkning av mekaniska hårddiskar har hamnat på samma ställe? Samsung t.ex tillverkar inte de sina produkter i hemlandet Syd-Korea längre,finns det överhuvudtaget olika modeller eller är det en fabrik som gör dem alla med lite skillnader i styrkretsar och formgivning?