Permalänk
Medlem

Datorn stängs av under installation

Min lillebror har lyckats få ett problem med sin dator, men då han är lite dålig på att förklara så är allt vad jag lyckades få ur honom att det var "Fel" och att den ej går in i windows typ.
Jag bestämde mig därför för att ta hand om problemet och fick datorn levererad hem till mig.
I detta läge vet jag att min far och min lillebror antagligen har försökt med väldigt mycket konstigt som antagligen bara fått allt att bli fel, så jag utgår i min felsökning från att de pillat i bios, försökt installera om windows och gjort massa annat som bara gör det mer komplicerat att felsöka.

Jag startade datorn och fick felmeddelandet "Felaktig Boot.ini fil".
Mitt givna första alternativ var att slänga in en linux skiva och försöka boota via live cd. Datorn startar från skivan och den normala lila skärmen direkt i början på installationen (ubuntu) kommer upp, varpå datorn stänger av sig efter 15 sekunder. Jag har i detta läge altså inte fått några som helst val eller liknande.
Jag startar om datorn och varje gång så stänger den av sig vid precis samma ställe.
Jag går vidare och sätter i en windows 7 skiva istället. Windows skivan startar, laddar in filer (grå progress bar) och kommer till "Starting windows" skärmen direkt efter (väldigt tidigt i installationen innan man fått göra några som helst val) varpå den direkt stänger av sig.
Jag testar med en äldre version av ubuntu (8.04 LTS) som direkt går in i möjligheten att välja språk varpå jag väljer "Try ubuntu without any change to your computer". Den börjar läsa in linux kärnan. Precis när denna progressbar är klar (tar ca 4 sekunder) så stänger den av.

Alla dessa försök till installation ger altså precis samma resultat. Den startar om direkt när något ska göras. (Observera att den startar om på precis samma ställe vid alla tillfällen)

De steg jag testat efter detta utan resultat är följande:
* Plocka ur hårddisk och starta från CD utan någon hårddisk inkopplad.
* Plocka ut vart och ett av minnena var för sig och köra med en minnesmodul istället för 2.
* Byta DVD läsare
* Reseta BIOS

Då jag tyvärr ej har någon extra processor av sama typ, något annat moderkort som klarar en sån processor eller ett grafikkort att testa med så har jag här fastnat lite i min felsökning och innan jag försöker gå vidare så tänkte jag om det är någon som har något råd kring det hela.

Funderingar jag har är följande:
Processorn blir av någon anledning överhettad just när den måste börja göra något mer avancerat och därmed stängs den av?
Nätagregatet klarar inte att försörja skiten?
Grafikkortet (som sitter på moderkortet) har problem?
Moderkortet är helt enkelt trasigt?

Lösningar på dessa problem skulle givetvis vara att byta ut nämnda delar, men då datorn inte är speciellt ny och jag inte känner att det är värt att lägga ner pengar på massa delar av äldre modell, så kanske man kan försöka med det som är mest troligt först.

Är det någon som har någon idé om vad som kan vara problemet och är det någon som vet vad som händer i en installation (ur datorns perspektiv) i just det läget på installationen?

Går det kanske att göra något i bios som jag inte tänkt på?

Tack på förhand!

Moderkortet är ett Elitegroup GeForce6100SM-M (V1.0/1.0A) (ECS HT2000) - http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Product/Product_Detail.aspx?...
Minnena är 2x 2GB 800 MHz DDR2 - http://www.corsair.com/vs2gb800d2-198.html
Processorn är en AMD Athlon 64 3200+ (Socket AM2) - http://www.cpu-world.com/CPUs/K8/AMD-Athlon%2064%203200+%20-%...
Nätagregatet är ett Altis ATX-350PT (EC) 350W

Visa signatur

/ Cyoor

"Make love not war"

Permalänk

Nöj dig först med att komma in i BIOS. Stanna kvar där och monitorera temperaturer, fläktvarvtal och spänningar under minst den tid det brukar klara sig.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Nöj dig först med att komma in i BIOS. Stanna kvar där och monitorera temperaturer, fläktvarvtal och spänningar under minst den tid det brukar klara sig.

Exakt min tanke! Skulle det vara så att processorn är jäkligt varm så testa att damma av och montera om kylaren.

Permalänk
Medlem

Jag har nu gjort lite ytterligare test.
Jag lyckades komma in i memtest på linuxskivan (utan problem) och kunde köra ett memtest under flera timmar. Datorn hade inga problem att vara igång under testet och minnet hade inga fel.
Direkt när jag var klar med memtest, så tänkte jag att eftersom den klarat att vara igång så länge, så kanske det (mirakulöst) hade löst sig och jag testade åter igen med att starta linux från skivan varpå den stängde av sig vid precis samma läge.

Jag funderade då lite gran om det kunde vara grafikkortet (inbyggt på moderkortet) som gett upp och inte kunde hantera annat än standard. Jag satte därför in ett gammalt PCI grafikkort (ej pci express) och inaktiverade det inbyggda grafikkortet.
Datorn slog då av sig på precis samma ställe som samtliga gånger innan.

Av dessa tester så blir jag bara mer förvirrad än tidigare. Jag känner att ett gammalt PCI grafikkort inte bör dra i princip någon ström och därmed bör det inte vara nätagregatet som är kasst. Jag känner även att det inte bör vara grafikkortet då jag faktiskt testat med ett annat (även om det kan vara det). Och minnet känns ju som jag testat nog mycket för att kunna konstatera att det inte är något problem med det.

Jag ska testa att kolla temperatur i bios osv som ni föreslagit.
Kommer ni på något annat jag kan göra så kan ni ju skriva lite vilda idéer

Visa signatur

/ Cyoor

"Make love not war"

Permalänk

Att du kunde köra minnestest så pass länge verkar inte bra, om man nu räknat med värmeproblem...
Det kanske är när det körs konfiguration & mappning av hårdvaran eller när drivrutin för dessa laddas in som den dyker.
Hur långt kommer du med Felsäkert Läge ? Eller med F8 - Boot-Logging !? Enable Boot Logging - C:\Windows\Ntbtlog.txt .

Har du kopplat bort rubbet från moderkortet ? (USB/1394/PATA/...) och eventuellt även Disabled dem i BIOS ?
Nätaggregatet är fortfarande inte frikänt från misstankar...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Ska testa att ta disabla så mycket jag bara kan i bios.
Vet inte hur jag ska köra felsäkert läge då det inte finns något fungerande operativsystem i dagens läge utan jag kör med boot skivor.
Boot logging vet jag inte heller riktigt hur jag ska köra.
Jag har i alla fall kört datorn i bios med helalth status i lite över 30 min nu och processorn ligger stabilt på 40°C samt systemet på 32° (Slog över till 32 från 31 efter ca en minut, men har legat stabilt där sen dess)
Alla fläktar snurrar som de ska.
Jag damsög även igenom skiten igår för att vara på säkra sidan och monterade av/på processorkylaren så den inte satt snett eller nått sånt konstigt.

Har inget utom inbyggda prylar på moderkortet just nu (som USB osv) och ska testa att ta stänga av dem.
Fler idéer uppskattas.

Visa signatur

/ Cyoor

"Make love not war"

Permalänk
Medlem

Allt inaktiverat som jag kunde komma åt.
Seriellport, paralellport, USB, Built in Audio, built in LAN osv.
Samma resultat. =(

Visa signatur

/ Cyoor

"Make love not war"

Permalänk

Så... dålig komponent på moderkortet (eller nätaggregat som inte orkar leverera när det gäller) ?!?
Det är svårt att koppla ifrån och utesluta fler delar...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Ok, jag förstår att något är fel och i detta läget är jag mest intresserad av att förstå vad som är fel så jag kan lägga det bakom mig
Så nu funderar jag på om någon vet vad som sker precis efter följande screen i ubuntu installationen:
http://imageshack.us/f/407/ubuntustarting.png/
Alternativt följande screen om man kör avancerat http://ubuntu.paslah.com/wp-content/uploads/2011/04/anternate...

Jag är även intresserad av om det är någon som vet vad som sker under installationen vid "Starting Windows" screenen precis efter "Windows is loading files..." screenen. D.v.s. vid:
http://weblogs.asp.net/blogs/jguadagno/StartingWindows_30D4F4...
som kommer efter:
http://www.checkcomputersetup.com/files/windows_7/install_win...

Jag antar att något specifikt sker just där vid båda installationerna och om man får koll på vad som sker, så kanske det kan ge något.

Visa signatur

/ Cyoor

"Make love not war"