Permalänk
Medlem

Vilka fläktar ska jag köpa till 212+ PnP

Hej
Jag tycker att min 212+ med originalfläkten väsnas för mycket när den går för fulla muggar (~2000rpm).
Har nu sänkt den i BIOS till 1400rpm och ljudet blev faktiskt helt ok imo, DOCK så har idle tempen gått upp typ 5-6 grader i och med detta.
(Ligger på ca 38-42 grader, alltså när jag har lite webbläsarflikar uppe, Spotify m.m... inge Cool n Quiet här inte).

Jag pallar inte mecka med fläktkontrollers och sånt utan jag vill ha en config som kör samma RPM hela tiden, och där fläktarna vid denna hastighet är minst lika tyst som nuvarande lösning men som får ner tempen några grader.

Är målet möjligt, och isåfall vilka fläktar ska jag köpa?

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

Hej
Jag tycker att min 212+ med originalfläkten väsnas för mycket när den går för fulla muggar (~2000rpm).
Har nu sänkt den i BIOS till 1400rpm och ljudet blev faktiskt helt ok imo, DOCK så har idle tempen gått upp typ 5-6 grader i och med detta.
(Ligger på ca 38-42 grader, alltså när jag har lite webbläsarflikar uppe, Spotify m.m... inge Cool n Quiet här inte).

Jag pallar inte mecka med fläktkontrollers och sånt utan jag vill ha en config som kör samma RPM hela tiden, och där fläktarna vid denna hastighet är minst lika tyst som nuvarande lösning men som får ner tempen några grader.

Är målet möjligt, och isåfall vilka fläktar ska jag köpa?

Gentle typhoon 1450 rpm kanske?
Har aldrig upplevt något negativt med dom fläktarna

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Hur mkt låter de fläktarna? Räcker 1450rpm för att kyla cpu:n ordentligt i load?

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

Hej
Jag tycker att min 212+ med originalfläkten väsnas för mycket när den går för fulla muggar (~2000rpm).
Har nu sänkt den i BIOS till 1400rpm och ljudet blev faktiskt helt ok imo, DOCK så har idle tempen gått upp typ 5-6 grader i och med detta.
(Ligger på ca 38-42 grader, alltså när jag har lite webbläsarflikar uppe, Spotify m.m... inge Cool n Quiet här inte).

Jag pallar inte mecka med fläktkontrollers och sånt utan jag vill ha en config som kör samma RPM hela tiden, och där fläktarna vid denna hastighet är minst lika tyst som nuvarande lösning men som får ner tempen några grader.

Är målet möjligt, och isåfall vilka fläktar ska jag köpa?

Idle är inte det viktiga, kolla istället vad skillnaden har blivit under load, då den skillnaden kan vara micket mindre än idle skillnaden, och då kanske det inte gör så mycket

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem

För pnp med 212 skulle jag välja 1450, och 1850 för singel. Mer än så behövs inte. 2st 1450 gt låter inte mycket alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör en liten tråd-hijack om det är lugnt!

Köpte och installerade denna kylaren till lillbrorsans dator idag, och jag är normalt inte speciellt kräsen vad gäller ljudnivå, men fläkten ger ifrån sig ett svagt men påtagligt "gnisslande" ljud. Den liksom piper. Både i idle och load, men värre ju mer den får jobba.
Har kollat om något tar emot och t.o.m. tagit av fläkten, men ljudet kvarstår.
Frågan är kort, brukar 212+ stockfläkten "gnissla"(bästa ordet jag hittar för att förklara ljudet) så här, eller bör jag få den bytad?

Visa signatur

i5 2500k @ 4.4Ghz (Noctua NH-D14) | P8Z68-V PRO | Vengeance 8GB 1600Mhz | GeForce GTX 780 | Crucial m4 128Gb | Fractal Design Define R3 | Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Skitsvårt att beskriva och jämföra ljud.
Jag tycker bara att min väsnas lite väl mycket, ett mekaniskt malande ljud liksom. Inga pip.

Ang de här Scythe GT fläktarna så verkar de svåra att få tag på. Inet har dem som beställningsvara wtf

Nån som kör med 1450 GT i pnp som kan uttala sig om ljudnivån? Kan ni sova 1 meter från datorn, när den e igång?

Kan f ö upplysa om att jag har ett Core 3000 chassi med de medföljande FD fläktarna, och de kör jag på minimum hastighet med den medföljande fläktkontrollern, det tycker jag är lagom ljudnivå. Nuvarande cpu fläkt och rpm låter mkt mer

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

Testa Scythes 140mm serie(slip stream 140mm), bättre kylförmåga och lägre ljudnivå
(Fastän dom är 140mm så passar dom till 120mm då hålen är anpassade för det)

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Testa Scythes 140mm serie(slip stream 140mm), bättre kylförmåga och lägre ljudnivå
(Fastän dom är 140mm så passar dom till 120mm då hålen är anpassade för det)

Det låter som en vettig idé.

Själv körde jag på gt 1250rpm (push) och stock som pull. Lät mindre än gpun (amd stock) både i idle och load. Visseligen låter 1450 lite mer men är man inte superkräsen så ska det nog gå

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Testa Scythes 140mm serie(slip stream 140mm), bättre kylförmåga och lägre ljudnivå
(Fastän dom är 140mm så passar dom till 120mm då hålen är anpassade för det)

Trodde slipstream lät mer än GT?
Menar du att jag kan få på 2st 140mm slip stream på en 212+ med de inkluderade fäst-anordningarna ?

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

Trodde slipstream lät mer än GT?
Menar du att jag kan få på 2st 140mm slip stream på en 212+ med de inkluderade fäst-anordningarna ?

Beror helt på hur mycket luft du vill flytta, är nada problem med 2st

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

Hur mkt låter de fläktarna? Räcker 1450rpm för att kyla cpu:n ordentligt i load?

Det beror väl på vad du tycker låter högt
Jag tycker dom är väldigt tysta iaf!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fork_:

Kör en liten tråd-hijack om det är lugnt!

Köpte och installerade denna kylaren till lillbrorsans dator idag, och jag är normalt inte speciellt kräsen vad gäller ljudnivå, men fläkten ger ifrån sig ett svagt men påtagligt "gnisslande" ljud. Den liksom piper. Både i idle och load, men värre ju mer den får jobba.
Har kollat om något tar emot och t.o.m. tagit av fläkten, men ljudet kvarstår.
Frågan är kort, brukar 212+ stockfläkten "gnissla"(bästa ordet jag hittar för att förklara ljudet) så här, eller bör jag få den bytad?

Jag skulle kolla om det gick att få den utbytt om jag var du, har monterat en 212+ men upplevde inget gnissel.
Annars kan du ju testa att smörja den, har gjort det med ett par fläktar som låtit och det har hjälpt.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Nexus 120mm real silent i pnp? Skulle vilja ha ett par fläktar som är tystare än den som följer med men kyler ungefär lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fork_:

Kör en liten tråd-hijack om det är lugnt!

Köpte och installerade denna kylaren till lillbrorsans dator idag, och jag är normalt inte speciellt kräsen vad gäller ljudnivå, men fläkten ger ifrån sig ett svagt men påtagligt "gnisslande" ljud. Den liksom piper. Både i idle och load, men värre ju mer den får jobba.
Har kollat om något tar emot och t.o.m. tagit av fläkten, men ljudet kvarstår.
Frågan är kort, brukar 212+ stockfläkten "gnissla"(bästa ordet jag hittar för att förklara ljudet) så här, eller bör jag få den bytad?

Hmm, hur driver du fläkten? Är det genom moderkortet eller separat fläktkontroller? Vissa separata PWM-styrda fläktkontrollers kan ibland göra ljud från sig, men det här låter lite konstigare än så... (den ligger inte mot nånstans?)
Å andra sidan är det inte någon speciellt bra fläkt, så är knappt värt besväret att få den utbytt... Läge att köpa på sig en bättre fläkt?

"Bytad" måste förresten vara bland de fulaste påhittade ord som finns

Skrivet av ChiLLY:

Vad tror ni om Nexus 120mm real silent i pnp? Skulle vilja ha ett par fläktar som är tystare än den som följer med men kyler ungefär lika bra.

Kolla här för bra jämförelse mellan Nexus och standardfläkten:
http://www.silentpcreview.com/article1046-page9.html (andra tabellen)
En Nexus på maxvarv (1000rpm) kyler ungefär som standardfläkten på 9v, dvs ca 1250rpm. (men den gör det tystare)

Behöver du något som är jämförbart med originalfläkten på nära maxvarv så är det nog svårare, och antagligen onödigt... Men då är nog GT 1450 eller GT1850 bästa förslaget.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kolla här för bra jämförelse mellan Nexus och standardfläkten:
http://www.silentpcreview.com/article1046-page9.html (andra tabellen)
En Nexus på maxvarv (1000rpm) kyler ungefär som standardfläkten på 9v, dvs ca 1250rpm. (men den gör det tystare)

Behöver du något som är jämförbart med originalfläkten på nära maxvarv så är det nog svårare, och antagligen onödigt... Men då är nog GT 1450 eller GT1850 bästa förslaget.

Tackar, det var en riktigt bra jämförelse precis vad jag sökte efter. Är det någon som har praktiska erfarenheter av nexus real silent i pnp?

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått hem 2st Gentle Typhoon 1450rpm som jag nu kör som PnP på min 212+.

Kyler bättre än bara CM originalet på full fräs (2000rpm) i load och låter då betydligt mindre. Kör dem i 1450rpm hela tiden, orkar inte hålla på med nån styrning då de låter tillräckligt tyst än då.

Ingen skillnad i idle men 4-5 grader mindre i load (50C i prime95 / några timmars BF3).

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk

Hur fäster ni Gt fläktarna på 212an? Jag får inte till dom riktigt bra! Man får ju med såna metall stänger som man fäster fläktarna med men jag får bara på den på översidan inte där under på grund av hur Gts fästen ser ut! Med original fläkten som följde med 212an så kunde jag fästa både under och över! Nån som har tips?

Permalänk
Medlem

Jodå det går. Först trodde jag också att det inte gick, men sen plötsligt gick det. Vetifan hur jag gjorde? Men det går, min dator är ett levande bevis på det då mina GT1450 sitter på min 212+ i skrivande stund med de tillhörande metallupphängningarna.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61