Permalänk
Medlem

2500k värmeproblem?

Hej, har en 2500K i min burk, tillsammans med ett NZXT H2 med 3 fläktar. CPU kylaren är en Noctua NH-U12P SE2 med PnP.

Problemet jag har är att CPU:n ligger på 70 grader i load, i stock clock. Finns det på något sätt att man har fått en "defekt" cpu, eller är det bara kylaren som sitter lite knasigt?

Vet ej heller om det är pga temperaturen i chassit, då mitt Asus GTX 580 ligger på 70 i load, men dock är det efter ca 2 timmars spelande

Mvh

Permalänk
Skrivet av Philippk:

Hej, har en 2500K i min burk, tillsammans med ett NZXT H2 med 3 fläktar. CPU kylaren är en Noctua NH-U12P SE2 med PnP.

Problemet jag har är att CPU:n ligger på 70 grader i load, i stock clock. Finns det på något sätt att man har fått en "defekt" cpu, eller är det bara kylaren som sitter lite knasigt?

Vet ej heller om det är pga temperaturen i chassit, då mitt Asus GTX 580 ligger på 70 i load, men dock är det efter ca 2 timmars spelande

Mvh

har du nån fläkt som suger ut all den varma luften kan vara att det är det som gör att din processor blir för varm annars är det att din prolle är felmonterad eller dålig med kylpasta

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk
Medlem

Ett Gtx 580 i 70 grader är fullt normalt. Dock så lät dinna CPU temps lite höga speciellt eftersom du har en eftermarknadskylare. Kan vara så att varmluften från ditt gtx 580 går upp i CPU fläkten. Prova köra Prime95 eller liknande något som bara beslatar processorn och se om du får samma temps. Kan även vara som Psykiskanka sa om kylpasta / montering.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem

Ibland får man ett ganska varmt exemplar. 70 grader under belastning är ju långt ifrån någon farlig temperatur så du behöver inte oroa dig iallafall.

Permalänk

Eller så har du bara fått fel värden, vad mäter du tempen med?

Jag fick över 130C på min 2600k men det visade sig vara fel på MSI-controlcenter, en updatering och sen såg allt bra ut

Permalänk
Medlem

Kör med HWMonitor, men det roliga är att i BIOS så visade IDLE temperaturen mer i BIOS än vad den gör i HwMonitor. Så man börjar ju bli skeptisk, tror jag låg nästan på 45-48 grader i IDLE enligt bioset, börjar bli riktigt skeptisk! Dock så har jag en bra batch för att överklocka, fick upp den i 5.2ghz stabila en svänga.

Permalänk
Medlem

Ok, uppdatering då! Ja, nu tog jag bort kylaren, tog bort kylpastan och la dit ny, ett riskorn av kylpastan. Sedan fäster jag dit kylaren som vanligt, med att skruva jämt på varje skruv åt gången. Startade datorn, stresstesta den, men 70 grader fortfarande i LOAD med stockklock.. Vilken del kan vara defekt tror ni? Kan det vara sensorn som visar helt fel värden? Nu har jag dessutom suttit igång alla fläktar i max, och tror att burken kommer flyga iväg snart!

Permalänk
Medlem

Ingen som har ide om vad problemet kan vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Ingen som har ide om vad problemet kan vara?

Det låter ju onekligen väldigt högt.

Vad händer om du höjer fläkthastigheten på chassifläktarna?

Jag har en rätt saftig VCore, en D14 och stresstestar med Prim95 nu. Kärnorna ligger på 74°-73°-78°-77° C med chassifläktarna på högsta läget. I lägsta fläkthastighet så springer temperaturerna upp i höga 80° och toppar i låga 90° C.

Skillnaden på GPUn är för övrigt från knappt 50° till 31° C mellan högsta och lägsta fläktläget när CPUn går på 100% och GPUn idlar.

Jag rekommenderar även den här modden för att få lite mer insug i framkant. http://www.silentpcreview.com/article1188-page9.html
Allt du behöver är en såg, ett par starka nypor och en tång av den här typen: http://www.fotoakuten.se/albums/userpics/avbitartaang.jpg
Om du framsidan med dörren nedåt börjar du längst till vänster, gör ett märke med tången så du vet hur långt ner du ska såga. Såga sedan två eller tre skåror, så att du börjar och slutar där märket med tången börjar och slutar. Sen är det bara att ta tången och ta i för kung och fosterland.

Sen biter du av lite i taget så behöver du inte såga så mycket.

Rekommenderar att göra det lite snyggare genom att dra med en rasp/sandpapper ett par gånger när du har knipsat av all onödig plast.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Får nog testa detta, men hade fronten öppen nu, så att den kan suga luft in utan något emellan, och fortfarande 39 grader i IDLE :S

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite, satte just ihop min intel i7 2600k, med gd65 msi med klickbios, efter första uppstart gick jag direkt in i bios och hade upp imot 74 grader, datorn hade varit på i kanske 5 min...... så monterade ner skiten och kollade att allt såg riktigt ut, nu när jag surfar ligger jag på runt 40 grader, och i bios ligger jag i 54? men i bios stiger tempen som fan.... core temp och hw monitor visar typ 40 och biosen visar 55 och stiger om man stannar kvar i biosen.....

Permalänk
Medlem

Har du en 140mm i taket? För din kylare blåser annars upp allting rätt upp i taket, då blir det nog ganska varmt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med min 2600K, 67C i load @ stock med D14, frågade Inet om det är normalt och de sa att 85C i load är normalt i stock clock. (Dock med stock kylare).

Just nu ligger min på 80C i load på bara 1.365V, körde 1.4V men maxxa då 85C och det va fan för mycket för mig.

Monterat om kylaren minst 10 ggr och provat MX-2, MX-3 och AS5.

Permalänk
Medlem

Jag bytte från ett amd system till en i5 2500k och ett Asus p68z68-v. Min cpu ligger på 65 grader @ 4300mhz och 1.280v när jag kör intelburn, vet inte om det är en bra temp men jag upplever den som lite hög. Har ett Haf-X chassi och en CM V8 kylare.
Luften som kommer ut ur chassit är kall vilket jag tycker är märkligt, kylaren är oxå sval när man känner på den. Har monterat om kylaren några gånger nu med samma resultat.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

kan passa på att nämna att både jag och några kompisar har haft enorma felräkningar värmemässigt för i5 2500k (t.ex visar coretemp 11 grader skillnad mellan core1 och core 3 lol..) och åter igen, det är inga jättefarliga temperaturer vi pratar om, har haft en CS-server till skol-lan där nordbryggan låg på 93 grader passivt och prollen låg på 75 grader (stog igång över ett dygn) om det då bara är ~70 grader för er i normal load så tror jag inte det ska vara ngt problem

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem

Skall nog testa trycka dit en fläkt i taket och se ifall det gör skillnad, annars kommer man nog få panik!

Frågan är, har jag fått ett dåligt ex av CPU:n där sensorerna verkar vara defekta, eller är den inte plan som den skall vara? Känns som att 2 fläktar i insug framifrån, samt 1 utsug på baksidan borde räcka?

Permalänk
Medlem

Fler fläktar hjälpte tyvärr inte, update av BIOS gjorde ingen skillnad. Frågan återstår, kan CPU:n vara defekt?

Permalänk
Medlem

Låter väldigt konstigt. Jag körde Prime Blend i ca 5 min igår, den går för tillfället i 4.5GHz och då toppade den 55-60 grader på dom olika kärnorna, jag har dock inte hunnit testa så mycket men spänningen låg på 1.32V. I idle 28-32 grader. Detta med en Cooler Master Hyper 212+, fast jag har bytt ut fläkten till 2 st Enermax Magma.

Dåligt luftflöde i chassit kanske?

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av dav1d:

Låter väldigt konstigt. Jag körde Prime Blend i ca 5 min igår, den går för tillfället i 4.5GHz och då toppade den 55-60 grader på dom olika kärnorna, jag har dock inte hunnit testa så mycket men spänningen låg på 1.32V. I idle 28-32 grader. Detta med en Cooler Master Hyper 212+, fast jag har bytt ut fläkten till 2 st Enermax Magma.

Dåligt luftflöde i chassit kanske?

Kan hända att kall luften fastnar någonstanns i chassit, för att när jag har chassit öppet, så blir det mer humana grader t.ex 60-65 grader i LOAD. Men ja, jag måste skaffa ett helt nytt nätagg, då denna som jag har nu är det omöjligt att dra kablarna snyggt!

Dock så skjuter fläkten bak ut all varmluft, det känner jag. Men jag befarar att kylaren inte skjuter in Kall luft inifrån chassit.

Permalänk
Skrivet av Philippk:

Fler fläktar hjälpte tyvärr inte, update av BIOS gjorde ingen skillnad. Frågan återstår, kan CPU:n vara defekt?

Har ingen info till dig gällade defekt, men kan ta mitt exempel..

NOTERA, Jag kör en Genuine "Windows 7 x64 Professional"

Har en i5 - 2500K med standardkylare, köpt September 2011, Misco

I Chassit (Fractal Design Refine r3 USB 2.0) sitter för övrigt,

Intel® Core i5 2500K, 3.3GHz
Corsair Vengeance minne - 2 x 4 GB 1866Mhz
Corsair Force 3 Series 120GB
Corsair Builder Series CX600 V2
Gigabyte HD6850 OC 1GB GDDR5 (820Mhz)
WD Caviar Green WD20EARX 2TB
GIGABYTE GA-Z68MX-UD2H-B3 Z68 S-1155 M-ATX

Inget extra i kylväg mer än frontfläkten som suger in och bakfläkten som blåser ut, vilket är standardmonterat.

Hur mycket jag än kör 3D mark och Benchtestar, lika väl spelar på maxat så det laggar sönder, eller konverterar video med CPU-load 100% på alla Kärnor, så är resultatet följande.

Normal Idle, 31°C
Maximal temp någonsin 73°C efter 30min videokonvertering med konstant 100% CPU-Load, dyker ganska så omgående till 40 efter slutförd process.

Samma Värde i BIOS som mätningsprogram i Windows som Gigabytes egna BIOS-verktyg.
Kör för övrigt även OS X 10.6.8 på burken som projekt, samma värden även där...

Vet inte om det finns olika revisioner eller inte, men min är löjligt stabil :S

PS. Har inte klockat något alls ännu, pga tidsbrist.

/Lenny

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Kan hända att kall luften fastnar någonstanns i chassit, för att när jag har chassit öppet, så blir det mer humana grader t.ex 60-65 grader i LOAD. Men ja, jag måste skaffa ett helt nytt nätagg, då denna som jag har nu är det omöjligt att dra kablarna snyggt!

Dock så skjuter fläkten bak ut all varmluft, det känner jag. Men jag befarar att kylaren inte skjuter in Kall luft inifrån chassit.

Vad har du för chassi? Jag har ett Fractal Design R3 med 2 insug och 3 utblås. Men känns konstigt att jag kan ha så mycket högre klock och endå bättre temps... O.o

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Skrivet av dav1d:

Vad har du för chassi? Jag har ett Fractal Design R3 med 2 insug och 3 utblås. Men känns konstigt att jag kan ha så mycket högre klock och endå bättre temps... O.o

Kom till att tänka på detsamma, i R3´an så "Genar" ju Nätagget helt utanför Chassits egna klimatzon.. Det blåser ju rätt så gött med värme trots allt bakom ett nätagg om man säger så..

Kan problemet vara såpass enkelt att han har för hög temperatur i chassit så att kylaren inte kan prestera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Littlelen:

Kom till att tänka på detsamma, i R3´an så "Genar" ju Nätagget helt utanför Chassits egna klimatzon.. Det blåser ju rätt så gött med värme trots allt bakom ett nätagg om man säger så..

Kan problemet vara såpass enkelt att han har för hög temperatur i chassit så att kylaren inte kan prestera?

Det kan vara så. Det sitter ju i botten så det blåser ingen varmluft på dom andra komponenterna. Du skulle ju kunna prova att lägga nätagget utanför lådan och kolla om det blir någon skillnad.

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Kör med HWMonitor, men det roliga är att i BIOS så visade IDLE temperaturen mer i BIOS än vad den gör i HwMonitor. Så man börjar ju bli skeptisk, tror jag låg nästan på 45-48 grader i IDLE enligt bioset, börjar bli riktigt skeptisk! Dock så har jag en bra batch för att överklocka, fick upp den i 5.2ghz stabila en svänga.

har samma i mitt bios har ett msi moderkort , installerade min sb 2500k och hade originalaren på och visade upp emot 70 utan belastning i bios, kände på flänsen och var inte ens ljummen så vart skraj iaf å bytte till min noctua d14 och då visade den iaf 60 , sen då ja kommer in till windows och mäter i coretemp så är den runt 60 som VARMAST efter 3tim bf3 och runt ... verkar ej stämma mitt bios antar ja får testa om det finns någon ny bios version

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag har samma problem med min 2600K, 67C i load @ stock med D14, frågade Inet om det är normalt och de sa att 85C i load är normalt i stock clock. (Dock med stock kylare).

Just nu ligger min på 80C i load på bara 1.365V, körde 1.4V men maxxa då 85C och det va fan för mycket för mig.

Monterat om kylaren minst 10 ggr och provat MX-2, MX-3 och AS5.

1,365V är väl t.o.m. lite över spec?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

har samma i mitt bios har ett msi moderkort , installerade min sb 2500k och hade originalaren på och visade upp emot 70 utan belastning i bios, kände på flänsen och var inte ens ljummen så vart skraj iaf å bytte till min noctua d14 och då visade den iaf 60 , sen då ja kommer in till windows och mäter i coretemp så är den runt 60 som VARMAST efter 3tim bf3 och runt ... verkar ej stämma mitt bios antar ja får testa om det finns någon ny bios version

Fick veta att BIOS på något sätt belastar, då inga funktioner som Speedstep m.m kickar igång

Ja, nu är frågan om luften förflyttar sig riktigt i chassit, testade dock aldrig med en fläkt längst ner i chassit. Ja, det blir till att inhandla fler fläktar, eller se vad man gör. Då jag kör ett GTX 580 som producerar en hel del värme. Kan vara att den stiger upp mot kylaren och förstör tempsen lite :/

Men sen är ju frågan, en kollega till mig har exakt samma setup som jag har. Och hans temps ligger inte i närheten som mina, tror han låg i 55 grader LOAD med 1.3V och 4.5ghz i OC...

Så något skumt verkar det ju vara!

Skall nog testa en helt annan kylarpasta ikväll, kan vara något på den medföljande till Noctua :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

1,365V är väl t.o.m. lite över spec?

Nej, folk kör ju 1.4-1.45V så jag kör ju i lägre nivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Nej, folk kör ju 1.4-1.45V så jag kör ju i lägre nivåer.

Vadå nej? Är inte spec 1,35V?