Permalänk

var kopplar man i en fläkt hjälp?

Hej jag undrar var man kopplar i en fläkt i en sån här burk. Ni kan ju ta och ringa in i vilken kontakt man ska koppla i den här är länker till fläkten.http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=2557 Här är bild på datorn.[IMG]

Permalänk
Avstängd

Bilden är inte så tydlig men det ser ut att vara en sådan kontakt precis till höger om botten på minnesplatserna. Kolla: #9880117

Det bör stå SYSFAN eller nåt liknande vid porten, står det CPUFAN så ska bara processorns fläkt kopplas in där.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha hjälp att hitta kontakter på en bild, så måste du göra den mycket större, dessutom ser man ju inget bakom CPU kylaren. Enklaste är väl att titta i manualen? Har du inte den så leta upp moderkortet på google så hittar du nog ett schema över var alla kontakter sitter.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Hej, och välkommen till sweclockers!:)

Jag anar att det är en chassi fläkt som du vill koppla in, och då finns det 2 alt.

1: du kopplar in det på moderkortet, finns en 3 pins kontakt (liten) någon stans, kan dock inte se vart!
2. du tar/köper en 3 --> 4 pins converter, och kopplar in till ditt nätagg.

Jag hoppas det hjälpte, och kan förklara lite mer noga om det skulle behövas:)

Lycka till!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

NU tror jag att jag har hittat ska jag koppla in den där om fläkten har 3 pins

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Bara koppla in o köra

Permalänk

Men hur ska man sätta fläkten ska det blåsa ut eller in kallluft ?

Permalänk
Medlem

Om du sätter den vid den lediga fläktplatsen till vänster om cpu-kylaren. Vilket jag antar. Då ska den blåsa UT.
Välkommen till datormeckarvärlden förresten, är detta ditt första ingrepp?

Permalänk

Luftriktningen brukar symboliseras av en liten pil någonstans på fläktens ram.
Beroende på vad den sitter finns det olika rekommendationer angående in/utblås. Se ovanstående användares svar.

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk

Är det inte bättre och säta så den blåser in ist ?
Tacksam för alla svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mathias23200:

Är det inte bättre och säta så den blåser in ist ?
Tacksam för alla svar

Sätt en i utblåset. Som blåser ut (du vill ju ha bort värmen)

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk

okej det verkar ju bättre
tack för alla svar=)