AMD justerar priser, släpper Athlon II X4 651

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Sitter för närvarande på en C2Duo och funderade tidigare på att uppgradera till en Intel Core I52500k efter alla dåliga testresulat som Bulldozer fick. Problemet som jag ser det är ju dock att Intel alltid släpper nya socklar i samband med nya prollar så känns inte direkt framtidssäkra. Därför funderar jag istället på att köpa en am3+bräda tillsammans med en x4be i ngn form. Då kan jag ju alltid uppgradera till Bulldozer sernare om behov finns och komma mkt billigare undan än med Intel. Vad tror ni om det? Kan en x4be fortfarande hänga me i dagens spel som bf3, skyrim osv?

Anledningen till nya socklar är oftast inte för att jävlas utan för att det behövs ett nytt chipset som förstår att CPUn tar hand om nya/andra arbetsuppgifter. Sandy 1155 kör med inbyggd klockgenerator på CPU etc, något inte 1156 skulle hajjat troligtvis. Och 1156 förstod hur kommunikation med iGPU skulle ske, en kompabilitet som inte 775 kunde ha. Nu går jag inte in på detta särskilt djupt eller tekniskt men att ständigt sträva efter bakåtkompabilitet är inte så mysigt om det begränsar hur effektiv CPU man kan göra.

Men som nämnt tidigare. Nästa generation Intel-processorer kommer ju vara bakåtkompatibel med dagens H67/P67/Z68 (iirc ännu fler chipset än dessa tre), just för att den har exakt samma funktionalitet fast krympt.

En Phx4be ska väl generellt sett kunna hålla sitt fortfarande sett till just spelande, undantag finns som WoW raiding där jag förstått det som att den är mindre trevlig att ha om man vill hålla grafikinställningarna höga. Men eftersom den är klenare så kommer den "behöva" bytas ut tidigare.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av karjix:

92Dollar är väll i dagens kurs 622.82kr. Kanske jämförde lite för snabbt o trodde det var Euro ;D ?

+moms

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Sitter för närvarande på en C2Duo och funderade tidigare på att uppgradera till en Intel Core I52500k efter alla dåliga testresulat som Bulldozer fick. Problemet som jag ser det är ju dock att Intel alltid släpper nya socklar i samband med nya prollar så känns inte direkt framtidssäkra. Därför funderar jag istället på att köpa en am3+bräda tillsammans med en x4be i ngn form. Då kan jag ju alltid uppgradera till Bulldozer sernare om behov finns och komma mkt billigare undan än med Intel. Vad tror ni om det? Kan en x4be fortfarande hänga me i dagens spel som bf3, skyrim osv?

1090T BE

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk

asg .. längesen man hörde talas om amd .. bryter folk fortfarande av kärnan när dom monterar fläktarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Hmm konstigt att endast 6-kärniga bulldozern sänks.. Det betyder att både 4- och 6kärniga Bulldozer kommer ligga på ungefär 1000.

Man får nog leta länge för att hitta en lika svår såld cpu. Jag är inte ens säker att folk skulle vara beredd att ens betala för Bulldozer överhuvudtaget. Visst sitter man med winrar dag in och dag ut har man världens mest prisvärda cpu.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av riktigninja:

asg .. längesen man hörde talas om amd .. bryter folk fortfarande av kärnan när dom monterar fläktarna?

Nej helt kapslat numera, AMDs sockel är också robust med en rejäl stålplatta på baksidan.
Idag är Intel betydligt känsligare med sina fjädrande punkter och push pinnar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av riktigninja:

asg .. längesen man hörde talas om amd .. bryter folk fortfarande av kärnan när dom monterar fläktarna?

lol exakt vad som hände med min thunderbird 1333

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej helt kapslat numera.

Som entusiasterna försökar få bort på med div finurliga knep.

Permalänk

Är den 6 kärnig på riktigt eller är de en 3a med dubbla trådar?

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

asg .. längesen man hörde talas om amd .. bryter folk fortfarande av kärnan när dom monterar fläktarna?

Pfft, vilken sten har du sovit under?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

asg .. längesen man hörde talas om amd .. bryter folk fortfarande av kärnan när dom monterar fläktarna?

hahahah vad du var upp to date... :')
Lite sorglig kommentar, du kan inte ha surfat på Sweclockers senaste 6 månaderna?

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

asg .. längesen man hörde talas om amd .. bryter folk fortfarande av kärnan när dom monterar fläktarna?

Troll? Min Intel P3 coppermine 733MHz knäcktes förövrigt. Det var en mycket kort period som Intel hade heatspreader som inte AMD hade, under den tiden pratade folk direkt om hur viktigt det var, det var tydligen inte viktigt innan Intel fick det och inte viktigt efter att AMD fick det.
Samma sak med nödstoppsfunktionen vid överhettning som intel fick med P4 och AMD nästan samtidigt med Athlon XP, men eftersom AMD var bakåtkompatibla med äldre Socket A så fanns det många moderkort som inte hade stöd för funktionen på en gång, och under den korta perioden fick man plötsligt lära sig att AMD brann upp. Bara för att de på den tiden erkänt Intel-mutade grabbarna på Toms Hardware arrangerade så att AMDn skulle brinna, genom att välja modell av processor och moderkort som inte hade stöd för funktionen samt ta bort flänsen helt.

Trodde dessa trollerier var förbi, men icke.

Permalänk
Skrivet av ErDraug:

hahahah vad du var upp to date... :')
Lite sorglig kommentar, du kan inte ha surfat på Sweclockers senaste 6 månaderna?

intresset går i vågor .. bläddrat här lite på senaste tiden .. men sist jag byggde en dator själv så va 64bits den stora sajten, och sweclockers bara en parantes där folk la upp bilder på moddade chassin ..och typ ingen som skrev i forumet .. nu verkar 64bits va stendött istället .. ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

intresset går i vågor .. bläddrat här lite på senaste tiden .. men sist jag byggde en dator själv så va 64bits den stora sajten, och sweclockers bara en parantes där folk la upp bilder på moddade chassin ..och typ ingen som skrev i forumet .. nu verkar 64bits va stendött istället .. ;D

Både 64bit och Nordic Hardware är väl ganska dött nu för tiden :(. Bara swec som överlever.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm