Permalänk

Vad rekommenderar ni för vattenkylning

Hejsan. Är sugen på att skaffa vattenkylning. Men känns som en stor dimma. Vet inte vad jag ska leta efter, inte vad som behövs eller något.
Setupen som ska ha vattenkylningen ser ut så här.
Motherboard: Gigabyte Z68-UD3P
CPU: Intel Core i5 2500K 3.3 Ghz
Ram: Corsair 4 * 4GB 1600MHz CL9 VENGEANCE
Graphics Card: 2st XFX Radeon HD 6950 2048MB, men nu i börjar kommer det vara vara 1, ska skaffa ett lite senare.
PSU: Corsair HX 850W 80 + Silver Misstänker att jag måste byta ut detta för klara av det driva allt.
Chassi: Corsair 800D

Allt jag mer eller mindre vet, är att jag är ute efter en 360mm radiator och en 240mm radiator. och att det ska kyla både CPU och GPU.
Fråga om det är något mer ni behöver veta. Jo en sak till, är ute efter att ha en dubble loop, är detta något som skulle vara bra EK-BAY SPIN Reservoirs?

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk

plocka ihop nat och sa kan vi hjalpa dig utifran det, det finns hundratals liknande tradar i forumet sa sok lite. Och dit natagg kommer racka

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

varför skall du ha en dubbel loop?
Man maxar i princip aldrig cpu och gpu samtidigt, när du spela kommer grafikkorten att "värma" cpu:n med någon grad, men kylningen för grafikkorten kommer att bli bättre.
Sitter du och surfar vid datorn så kommer du kunna konfigurera kylningen så att du får en tystare dator. Om du bara använder en loop.

vad har du för mål med vattenkylningen, vill du ha vattenkylning bara för "att", ta då och skippa det.

Det är inte så komplicerat, du behöver ett block för varje del som skall kylas, sedan radiat(orer) + fläktar för att gör dig av med värmen, sedan en pump + resovoir, och slang och nipplar.

Vad har du för budget?, jag skulle gissa att de kommer kosta 3-5000 kr.

läs lite trådar på forumet, finns ganska många om vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av mattoys:

varför skall du ha en dubbel loop?
Man maxar i princip aldrig cpu och gpu samtidigt, när du spela kommer grafikkorten att "värma" cpu:n med någon grad, men kylningen för grafikkorten kommer att bli bättre.
Sitter du och surfar vid datorn så kommer du kunna konfigurera kylningen så att du får en tystare dator. Om du bara använder en loop.

vad har du för mål med vattenkylningen, vill du ha vattenkylning bara för "att", ta då och skippa det.

Det är inte så komplicerat, du behöver ett block för varje del som skall kylas, sedan radiat(orer) + fläktar för att gör dig av med värmen, sedan en pump + resovoir, och slang och nipplar.

läs lite trådar på forumet, finns ganska många om vattenkylning.

Tänkte väl mest att i början ha det för att Sen blir det att jag hade tänkt att börja klocka CPU/GPU en hel, och vill därför hålla ner temp lite

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geforce9500gt:

Tänkte väl mest att i början ha det för att Sen blir det att jag hade tänkt att börja klocka CPU/GPU en hel, och vill därför hålla ner temp lite

du behöver inte vattenkylning för att kunna överklocka.

du får nog räkna med en kostnad på 3-5000 kr för vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av mattoys:

du behöver inte vattenkylning för att kunna överklocka.

du får nog räkna med en kostnad på 3-5000 kr för vattenkylning.

Okej, tycker ju dock att har man ett 800D stående så bör man ju sätta dit vattenkylning Känns trevligare på något sätt Vsst, det går bra med luft också. Men känns lite "old school" just nu, det är så vanligt med vatten kylning, och sen vill man inte riktigt vara en, ursäkta uttrycket en p12 och köpa te.x H70, H80 eller H100.

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem

Sedan får du tänka igenom om du vill har radiatorerna utanför chassit eller inuti, har man radiatorn i chassit så får man oftast modda chassi för att få plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geforce9500gt:

en p12 och köpa te.x H70, H80 eller H100.

/facepalm

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Skrivet av mattoys:

Sedan får du tänka igenom om du vill har radiatorerna utanför chassit eller inuti, har man radiatorn i chassit så får man oftast modda chassi för att få plats.

Det enda jag vet jag behöver modda är om jag använder en 240mm radiatorn. Den ska placeras under Hot-Swapen, Men för att kunna göra det. Måste man plocka bort HDD buren som sitter under Hot-swapen. Men det gör inte mig något, då jag ändå tänker sätta dit en bit plåt för att slippa se nätagget osv. Eller ja, är inte säker där ännu, Kanske blir istället att köpa hem en 700D sida och skära ut ett nytt fönster. Så döljer man ju det på samma sett. Och så blir det inte lika jobbigt om man ska byta nätagg eller nåt

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem

För dubbla loopar kommer kostnaden att dra iväg rätt rejält. Tänk på att du kommer att behöva i runda slängar dubbelt så många "fittings" och tro mig fittings är inte billigt. Dessutom kommer det att bli rätt mycket slang i chassit. Har själv kör ett bygge med dubbla loopar(crossfire gpus/cpu) och även om det kan verkar häftigt så anser jag det inte lönt. Kör med dubbla pumpar i en singelloop istället. Ek har rätt sjyssta pumptoppar för dubbla laing d5:or i serie.
Själv har min vattenkylning på min kommande dator kostat runt 10000-12000 kr. Och då kör jag bara en loop.

Permalänk
Skrivet av perhuden:

För dubbla loopar kommer kostnaden att dra iväg rätt rejält. Tänk på att du kommer att behöva i runda slängar dubbelt så många "fittings" och tro mig fittings är inte billigt. Dessutom kommer det att bli rätt mycket slang i chassit. Har själv kör ett bygge med dubbla loopar(crossfire gpus/cpu) och även om det kan verkar häftigt så anser jag det inte lönt. Kör med dubbla pumpar i en singelloop istället. Ek har rätt sjyssta pumptoppar för dubbla laing d5:or i serie.
Själv har min vattenkylning på min kommande dator kostat runt 10000-12000 kr. Och då kör jag bara en loop.

Okej. Sloppar iden om dubble loop, utan kör med en loop istället.

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid