Permalänk
Medlem

STOR fläkt.

Hej, klarar den här psu:n att köra den här fläkten på gul och svart molex?

Tacksam för svar eftersom jag inte fattar det där, med vart det är 12 volt egentligen och ampere och watt.

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Medlem

Min amatör-titt säger att den klarar det..

Fläkten tar 12v och 8A
Nätagget lämnar 12v och 25A

Men du får nog modda kontakterna då den inte är gjord för datorbruk...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Min amatör-titt säger att den klarar det..

Fläkten tar 12v och 8A
Nätagget lämnar 12v och 25A

Men du får nog modda kontakterna då den inte är gjord för datorbruk...

Tack.

Men då har jag alltså 25A på molexkontakterna? Har jag alltså 25 A på alla gula sladdar?

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Medlem

Har inte den blekaste men jävlar vilken fläkt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalohux:

Tack.

Men då har jag alltså 25A på molexkontakterna? Har jag alltså 25 A på alla gula sladdar?

Vad jag får det till är att nätagget lämnar 25A på 12V kablarna.. men jag är inte helt hundra.. :-/
Är ingen elektriker..

Men det står ju det på den länken du hade på nätagget i alla fall...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Gissar att du ska modda dit den på sidoplåten?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Annars finns det ju 12V transformatorer på typ Claes Ohlson och liknande ställen som du kan trycka in på 220V uttaget i väggen/grendosan och sen koppla fläkten på.

Edit.. Tar tillbaka det där.. de var på 1A bara. Fläkten tog 8A...

Hur mycket ljud alstrar en sådan där fläkt? Är den tyst?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Annars finns det ju 12V transformatorer på typ Claes Ohlson och liknande ställen som du kan trycka in på 220V uttaget i väggen/grendosan och sen koppla fläkten på.

Hur mycket ljud alstrar en sådan där fläkt? Är den tyst?

Hur mycket luftflöde alstrar en sån djävulusisk fläkt, tänk den på max

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Annars finns det ju 12V transformatorer på typ Claes Ohlson och liknande ställen som du kan trycka in på 220V uttaget i väggen/grendosan och sen koppla fläkten på.

Edit.. Tar tillbaka det där.. de var på 1A bara. Fläkten tog 8A...

Hur mycket ljud alstrar en sådan där fläkt? Är den tyst?

Det ser ut som en "vanlig" fläkt för montering på bilkylare.
De brukar höras utan problem även när motorn är igång.

12V x 8A = ~100Watt

Permalänk
Medlem

Vetifan om det är en bra ide liksom. För den drar 8A konstant, samt att uppstartsströmmen är högre än 8A en kort stund, upp till 3x den specade strömmen kan den peaka under en kort stund (Läs ellära om ni undrar varför).
Skall du samtidigt driva en dator på det agget är väl risken att den smäller när du startar datorn.

Samt att jag tror den kommer låta väldigt mycket. 2000/rpm är väldigt mycket. De flesta större datorfläktar går knappt över 1200rpm.
Denna fläkten är till en bil ser jag, iaf om man skall gå på vad det är för saker på sidan. Kan säga att jag lätt hör fläkten på min bil när den är igång iaf. Även när huven är stängd.
Fläktar till bilar är gjorda för att kyla och inte direkt för att vara tysta. Samma med industrifläktar man hittar i elskåp.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Kylarfläktar för bil är riktigt högljudda, fast å andra sidan skyfflar dom hyfsad med luft.
Dock är denna fläkten tänkt som sugande, går säker att fixa då det ser ut till att det är en "dum" fläkt(ingen styrning).

Som Dr_Spackel är inne på, uppstartsströmmen kan bli ett problem, med antagandet att du får en 3x uppstartsströmm så är det ju 24A som dras, det är inte mycket kvar till resten av datorn.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Jag ska i så fall montera den med en termistor som fläkt till rummet, det kan bli ganska varmt med projektor, dator mm, i mitt rum.

Så att den skyfflar ut all luft när det blir över tex 25c.

Men den kommer ju inte att behövas när datorn inte är på, det var därför jag tänkte köra den på nätagget.

Men jag har ju flera nätagg, man kanske kan köra den på ett fristående nätagg?

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Medlem

Blir väl billigare och smidigare att köpa en fläkt för det ändamålet isf? Dvs en helt vanlig golvfläkt? http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/klimat-och-varme/f...
Eller tänkte du montera den i väggen eller fönstret? Finns ventilationslösningar som är anpassade för hus. Du vill inte ha ljudnivån från en bilfläkt i ett hushåll.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Blir väl billigare och smidigare att köpa en fläkt för det ändamålet isf? Dvs en helt vanlig golvfläkt? http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/klimat-och-varme/f...
Eller tänkte du montera den i väggen eller fönstret? Finns ventilationslösningar som är anpassade för hus. Du vill inte ha ljudnivån från en bilfläkt i ett hushåll.

Jag köpte tre sådana för att inse att dom bara pumpar runt 100 m3/h i allra bästa fall, den jag funderar på att byta till skickar 1000 m3/h.

Men den ska ju inte stå på konstant, den ska ju bara starta vid en viss temperatur. För att bli av med varmluften snabbt. Alternativt att sätta en strömbrytare ifall jag inte duger till att montera en termistor.

Typ här tänkte jag montera den men jag vet inte om det blir bäst med sugande eller blåsande med tanke på vart ac:n är?

Högupplöst bild.

Ja, jag var tvungen att använda ett avloppsrör för att få plats med alla sladdar.

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Medlem

Öppna fönstret istället.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Portabel AC? Låter som det är bästa lösningen för dig om du har så stora problem med värme. Bor du i eget hur eller så, kanske en värmepump är något.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EoZ:

Öppna fönstret istället.

Skrivet av Ctrl:

Portabel AC? Låter som det är bästa lösningen för dig om du har så stora problem med värme. Bor du i eget hur eller så, kanske en värmepump är något.

Kolla min edit så förstår ni.

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Medlem

Om du vill använda den där fläkten till datorn så lär du inte vilja köra den på full fart. Du måste alltså reglera spänningen på ngt vis.

Edit: Läste inte ordentligt. Du vill ha den som AC. Ja, kolla på grejer som är gjorda för att användas som AC, det är mitt förslag.

Permalänk
Medlem

Med din edit så kommer det där inte hjälpa, den kommer låta och mest vispa om din luft, inte kyla eller låta din AC komma åt att kyla luften. Verkar som din AC är underdimensionerad för ditt hem.

Edit: Du kanske skulle kolla med en person som jobbar med ventilation och se vilken som skulle vara en bra lösning.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Med din edit så kommer det där inte hjälpa, den kommer låta och mest vispa om din luft, inte kyla eller låta din AC komma åt att kyla luften. Verkar som din AC är underdimensionerad för ditt hem.

Okej, tack för ditt svar, då slipper jag jobb och oljud.

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Just nu, med fönstrena lite öppna, så har jag 17 grader på nedervåningen och 25 grader på övervåningen.

Hur byter jag plats på luften?

Skulle en sugande takfläkt hjälpa mig?

Den här, tex?

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Medlem

Nu är det 13.1 nere och 24.4 uppe.

*Edit* Nu far jag och köper en takfläkt.

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

60 dB skulle inte jag vilja ha från fläkten, när jag sitter vid datorn eller kollar på film..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Nu har jag löst det, tack alla snälla som svarade.

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att alla ventiler på övervåningen är stängda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det är inte så att alla ventiler på övervåningen är stängda?

Nej, dom är vidöppna, jag har till och med monterat en pax-fläkt, som blåser ut, på till-luften.

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalohux:

Nej, dom är vidöppna, jag har till och med monterat en pax-fläkt, som blåser ut, på till-luften.

OK. Kanske utluften nere som har för lätt att ta sig... ut. Typ för mkt drag på bottenvåningen?

Borde nog prata med en ventilationsfirma om det inte ordnar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

OK. Kanske utluften nere som har för lätt att ta sig... ut. Typ för mkt drag på bottenvåningen?

Borde nog prata med en ventilationsfirma om det inte ordnar sig.

Nu har jag ju monterat en takfläkt för industri och lager så jag har exakt lika varmt uppe som nere.

Se även bilden ovan.

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Medlem

Det kändes dock lite läskigt att ha en 1.2 meters fläkt, med plåtblad, som snurrar i full fart, ifall man skulle råka sticka ut huvudet lite för långt över räcket, när man är okoncentrerad, så jag har stoppat ett säkerhetsskydd.

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.