Permalänk
Medlem

Hög ram-användning?

Formaterade precis om C:, installerat dom vanliga programmen, idlar 4-6gb (kanske lika mycket som innan formateringen).. Står inget speciellt under aktivitetshanderaren. Vad slukar allt ram? har 12gb men ändå

Permalänk
Medlem

Var står dessa 4-6GB?

I aktivitetshanteraren finns det flera siffror för "Physical Memory":
Total: totala mängden RAM
Cached: hur mycket Windows cachat/buffrat data från hårddisken som den tror du kommer använda
Available: hur mycket RAM du kan använda till vad du vill
Free: mängden helt oanvänt RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Var står dessa 4-6GB?

I aktivitetshanteraren finns det flera siffror för "Physical Memory":
Total: totala mängden RAM
Cached: hur mycket Windows cachat/buffrat data från hårddisken som den tror du kommer använda
Available: hur mycket RAM du kan använda till vad du vill
Free: mängden helt oanvänt RAM

total 12279
cached 8267
available 8242
free 173

Permalänk
Medlem

Vad händer om du plockar bort en massa minnen och bara har t.ex 4GB totalt?

Visar Process Explorer något som vanliga aktivitetshanteraren inte gör?

Permalänk
Medlem

Lite off, men stäng av Hdd swapen. En pagefile med 12gb är helt onödigt, om du använder datorn normalt, dvs inge CAD lr photoshop osv.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Vad händer om du plockar bort en massa minnen och bara har t.ex 4GB totalt?

Visar Process Explorer något som vanliga aktivitetshanteraren inte gör?

Skrivet av Tarasus:

Lite off, men stäng av Hdd swapen. En pagefile med 12gb är helt onödigt, om du använder datorn normalt, dvs inge CAD lr photoshop osv.

Tjänar jag något på att stänga av den då? ^^

Permalänk
Medlem

Windows har en funktion som heter Superfetch som "gissar" vilka program du kommer vilja använda och läser in dem i minnet i bakgrunden. Detta gör att när du väl vill använda ett program så finns det redan i minnet och går snabbare att starta. Nackdelen är att hårddisken får jobba hårt när datorn startas.

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista_I/O_technologies#S...

Du kan testa och stänga av tjänsten om du tycker att det är ett problem att du bara har 8 GB ledigt eller om du tycker att det är onödigt att läsa från disken i onödan.

Jag skulle inte stänga av pagefilen vissa program vill inte starta om man inte har en sådan.

Permalänk
Medlem

pagefilen bör aldrig egentligen stängas av dels kan program krascha, dels kan det bli så att RAM minnet blir fullt med vilande program och processer istället för att kunna användas som arbetsminne, däremot har man mycket RAM kan pagefilen minskas en del om man har ont om hårddiskutrymme

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kanske lite halv offtopic, men när jag startade Skyrim så sjönk ram användningen direkt med 1.2gb

Permalänk
Hedersmedlem

"Cached" som visas i aktivitetshanteraren vill du ha så högt som möjligt. Det är superfetch som lär sig och läser in sådant. Det cachade slängs direkt något börjar vilja ha mycket minne, därför då fortfarande har massor på "available".
Men i övrigt är det ju lite konstigt att 4 hela GiB är upptaget till något annat.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Tjänar jag något på att stänga av den då? ^^

Massor, jämför din läshastighet och accesstid på ditt ramminne med din hdd. Ramminnet vinner 24/7.

Skrivet av Snorren:

Jag skulle inte stänga av pagefilen vissa program vill inte starta om man inte har en sådan.

Jaså? Jag har kört utan sedan WIN XP (~10 år) och har ALDRIG upplevt de problem du trollar om. Och skulle det vara ett problem att du MÅSTE ha en pagefile, sätt den på 16mb och problem solved!

Skrivet av ggustavsson:

pagefilen bör aldrig egentligen stängas av dels kan program krascha, dels kan det bli så att RAM minnet blir fullt med vilande program och processer istället för att kunna användas som arbetsminne, däremot har man mycket RAM kan pagefilen minskas en del om man har ont om hårddiskutrymme

Att du har program som ligger kvar har jag inte haft några problem med sen XP SP1. Vilka program har problem med detta? Har som sagt inte upplevt några problem på 10 år och vad är det för OS du snackar om nu som har den minneshanteringen, måste vara XP. Har som minst kört med 6gb på vista och win7 och inte haft några som helt problem med fullt RAM-minne, ska vara när jag råkade dra igång två spel samtidigt då.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K