Samsung 22" LCD Syncmaster 226BW - dåliga kondensatorer?

Permalänk

Samsung 22" LCD Syncmaster 226BW - dåliga kondensatorer?

Hej!

Min skärm har börjat blinka väldigt mycket vid uppstart. Började leta runt lite här och var och ganska snabbt så verkar det vara kondensatorerna som är dåliga, så jag öppnade upp skärmen och vad jag kan se så är dessa tre upphöjda:

C110 820uF, 25v, 105 °C, 10mm D x 20mm H
C111 820uF, 25v, 105 °C, 10mm D x 20mm H
C112 330uF, 25v, 105 °C, 10mm D x 15mm H

Någon som vet var man kan köpa nya kondensatorer med specifikationerna ovan?

mvh

Johan

Permalänk
Medlem

http://www.elfa.se har förhoppningsvis grejerna. Min Samsung 226bw har också börjat krångla men jag håller fortfarande på att försöka öppna den

Permalänk

Ja, har tittat lite där, dock väldigt osäker på vilken typ och vilka kondensatorer exakt ska ha. Jag öppnade skärmen med hjälp av den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=TEkckeT8Pz4.

Permalänk
Medlem

Har samma skärm och min har också börjat flippa ur den senaste tiden.. Är dock för lat för att skruva upp och kolla vad det kan vara.. får införskaffa mig en ny skärm inom snarast.. Lycka till så du får det å funka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipperdawg:

Ja, har tittat lite där, dock väldigt osäker på vilken typ och vilka kondensatorer exakt ska ha.

Du ska ha radiella aluminium elektrolyt kondensatorer. På elfa ska du klicka på:
-Passiva komponenter
-Kondensatorer
-Elektrolytkondensatorer
-Aluminiumelektrolyter, radiella

Sedan är det bara att sortera på parametrarna du själv nämnde. Vad gäller tempen så finns det dom som klarar både -55, -40 och -25, det spelar ingen roll i ditt fall då skärmen ändå inte ska användas under 0 grader. Det ser inte ut att finnas 820uf kondensatorer så kör på 1000uf, det kommer fungera. Nästan alla alternativ ser ut att ha mindre dimensioner än dom som sitter där nu men det är inget problem, så länge dom får plats spelar storleken ingen roll. För att vara säker bör du köpa kondensatorer med så låg ESR ("Ekvivalent serieresistans" på elfas sida) som möjligt, det kostar ändå bara 1:- mer

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Jag har fått exakt samma problem med min 226bw sedan en dryg månad tillbaka. Skärmen är först svart ett tag vid uppstart och sedan börjar den blinka/flimra. Tiden innan den kommer igång har också blivit sämre och sämre sedan den började strula. Är väldigt intresserad över om du får till din skärm då jag vill försöka fixa min också.

Permalänk
Medlem

Har också en Samsung 226BW. Fick varianten med den bästa panelen och skärmen fungerar utmärkt fortfarande. Nästan så jag vill att min också börjar krångla så att jag blir "tvungen" att köpa en ny 27-tummare...

Permalänk
Skrivet av Curly:

Du ska ha radiella aluminium elektrolyt kondensatorer. På elfa ska du klicka på:
-Passiva komponenter
-Kondensatorer
-Elektrolytkondensatorer
-Aluminiumelektrolyter, radiella

Sedan är det bara att sortera på parametrarna du själv nämnde. Vad gäller tempen så finns det dom som klarar både -55, -40 och -25, det spelar ingen roll i ditt fall då skärmen ändå inte ska användas under 0 grader. Det ser inte ut att finnas 820uf kondensatorer så kör på 1000uf, det kommer fungera. Nästan alla alternativ ser ut att ha mindre dimensioner än dom som sitter där nu men det är inget problem, så länge dom får plats spelar storleken ingen roll. För att vara säker bör du köpa kondensatorer med så låg ESR ("Ekvivalent serieresistans" på elfas sida) som möjligt, det kostar ändå bara 1:- mer

tja undrar dom du orkar hjälpa mig o visa vilka kondensatorer jag ska ha dom som är trasiga på min skärm hetet "gl 105 c702 vent"

Visa signatur

eru

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmIIrNoFF:

tja undrar dom du orkar hjälpa mig o visa vilka kondensatorer jag ska ha dom som är trasiga på min skärm hetet "gl 105 c702 vent"

Står det inget mer på kondensatorn? Här är PDF'en för vad jag tror är rätt produktfamilj http://www.capxongroup.com/files/2011-GL%20Series.pdf ser dian kondensatorer ut så? (bild överst till höger på första sidan)

Det jag behöver veta är vad som står på andra sidan. specifikt ####uF ##v

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Skrivet av Curly:

Står det inget mer på kondensatorn? Här är PDF'en för vad jag tror är rätt produktfamilj http://www.capxongroup.com/files/2011-GL%20Series.pdf ser dian kondensatorer ut så? (bild överst till höger på första sidan)

Det jag behöver veta är vad som står på andra sidan. specifikt ####uF ##v

820 uf 25v capxon

Visa signatur

eru

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmIIrNoFF:

820 uf 25v capxon

Då är det en https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-234-56&t... (elfa# 67-234-56) du behöver. Då elfa inte hade 820uF tog jag en med 1000uF. Den ha en diameter på 12,5mm istället för 10 hos den gamla så säg till om det så trångt att 2,5mm till inte får plats.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

återupplivar den här tråden för jag fick ett ryck och ville sparka igång min 226bw.
Är inte alls insatt i lödning osv men har möjlighet att få hjälp med den biten. Dom kondensorerna som som Curly länkade ovan är som sagt lite större och jag tror att det inte finns utrymme för 12.5mm. Så finns det någon annan kondensator jag kan införskaffa istället? samma specs som ovan i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slajm:

återupplivar den här tråden för jag fick ett ryck och ville sparka igång min 226bw.
Är inte alls insatt i lödning osv men har möjlighet att få hjälp med den biten. Dom kondensorerna som som Curly länkade ovan är som sagt lite större och jag tror att det inte finns utrymme för 12.5mm. Så finns det någon annan kondensator jag kan införskaffa istället? samma specs som ovan i tråden.

Nu hade elfa modeller med 10mm diameter: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-051-67&t... art# 67-051-67 om länken inte fungerar.

Detta förutsätter att det är samma 820uF 25VDC kondensatorer som det pratades om tidigare i tråden som ska ersättas.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Mycket riktigt det är samma specs på delarna. Tack för svaret!

Permalänk

jag necrofilar lite istället för att göra en helt ny tråd om i princip samma sak.

märkte att min gammla skärm började krångla nu när ja skulle sova powerknappen gjorde bara att skärmen stängdes av kanske 3sec sen hoppa den igång igen.

så sagt och gjort blev att öppna skärmen istället och kolla om man kunde hitta något fel.

ser nu i efter öppnande att 330uf kondensatorn är svullen men allt annat ser ok ut även microbrytaren som ja misstänkte blivit dålig kändes bra och hade ett distinkt klick när man tryckte ner den så verkade ok.

ska fixa en multimeter i morn å kolla hur den beter sig men den berkade iaf ok.

nån bra ide vad för konding man ska köpa 330uf 25v är de enda jag ser på andra sidan står det V8A och den är blå.

någon som kan identifiera mer exakt vad man ska ha för någon.

annars tar ja bara nån random med ungefär rätt storlek eller lite högre värde.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jag necrofilar lite istället för att göra en helt ny tråd om i princip samma sak.

märkte att min gammla skärm började krångla nu när ja skulle sova powerknappen gjorde bara att skärmen stängdes av kanske 3sec sen hoppa den igång igen.

så sagt och gjort blev att öppna skärmen istället och kolla om man kunde hitta något fel.

ser nu i efter öppnande att 330uf kondensatorn är svullen men allt annat ser ok ut även microbrytaren som ja misstänkte blivit dålig kändes bra och hade ett distinkt klick när man tryckte ner den så verkade ok.

ska fixa en multimeter i morn å kolla hur den beter sig men den berkade iaf ok.

nån bra ide vad för konding man ska köpa 330uf 25v är de enda jag ser på andra sidan står det V8A och den är blå.

någon som kan identifiera mer exakt vad man ska ha för någon.

annars tar ja bara nån random med ungefär rätt storlek eller lite högre värde.

Det är troligen en vanlig elektrolytkondig och du bör hålla dig till samma kapacitans om du inte vet hur kretsen fungerar, mät vad som får plats och var anslutningarna sitter, sedan kan du börja leta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är troligen en vanlig elektrolytkondig och du bör hålla dig till samma kapacitans om du inte vet hur kretsen fungerar, mät vad som får plats och var anslutningarna sitter, sedan kan du börja leta.

jo det vet jag.

tänkte om någon hade hitat lite mer exakta spec på den när de bytte den här i tråden innan.

troligen kommer en konding på 330uf från jamicon för 1.87:- fungera men tänkte så det inte var något annat värde som var special på dem. hålmönstret på kortet är ögonmåttat till ~5mm dimensionerna 10mm diameter 12mm hög men går att mosa dit upp till 20 hög iaf. då de runt är nästan dubbelt så höga.

det fick bli ett par 330uf och 820uf elektrolytkondingar från elektrokit byter rubbet på nätdelen när ja ändå är igång och har den isärplockad slipper ja göra det igen när nästa svullna konding börjar visa sig..

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jo det vet jag.

tänkte om någon hade hitat lite mer exakta spec på den när de bytte den här i tråden innan.

troligen kommer en konding på 330uf från jamicon för 1.87:- fungera men tänkte så det inte var något annat värde som var special på dem. hålmönstret på kortet är ögonmåttat till ~5mm dimensionerna 10mm diameter 12mm hög men går att mosa dit upp till 20 hög iaf. då de runt är nästan dubbelt så höga.

det fick bli ett par 330uf och 820uf elektrolytkondingar från elektrokit byter rubbet på nätdelen när ja ändå är igång och har den isärplockad slipper ja göra det igen när nästa svullna konding börjar visa sig..

Kondensatorer med högre värmetålighet brukar ha bättre kvalitet, i övrigt kan det vara lurigt att byta typ om man inte vet hur kretsen ser ut och påverkas, det kan ju finnas nån regulator som påverkas av ett byte och bara för att kondensatorn i sig är "bättre" så behöver inte kretsen som helhet bli bättre, oftast så går det bra att byta då billiga elektrolyter brukar ha stor spridning på värdena men det fungerar inte alltid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kondensatorer med högre värmetålighet brukar ha bättre kvalitet, i övrigt kan det vara lurigt att byta typ om man inte vet hur kretsen ser ut och påverkas, det kan ju finnas nån regulator som påverkas av ett byte och bara för att kondensatorn i sig är "bättre" så behöver inte kretsen som helhet bli bättre, oftast så går det bra att byta då billiga elektrolyter brukar ha stor spridning på värdena men det fungerar inte alltid.

jo troligen men har ju iaf valt med samma värden och 105°c tolerans som redan satt där så bör va i närheten åtminstonne. och samtliga sitter på strömdelen till själva ingångskrätsen och lcd drivaren.

ska rita upp det på papper å se mer exakt vad de är till medans jag väntar på att de ska komma hem tror dock samtliga bara sitter som glätting kondensatorer mellan + och minuspolen för att jämna ut spänningen

så borde inte vara någon fara utgångstiften från kortdelen som sen skenar mot andra kortet säger 13.5V och ingen utav de stift som inte verkar tillhöra strömmatningen (dim-a / Dim-b) rör kretsen som kondingarna sitter på utan matas från ett annat håll på kortet.

så nästan säker på att jag i princip kunde tagit vilket högre värde som helst på rubbet av dem om jag velat.

är den lille 330uf kondingen jag är osäker på då den sitter sista innan utgången från kortet efter en liten spole.

hundra år sen ja läste elektronik i skolan så minnet sviker lite men fått för mig att det med den kopplingen blir någon form av störningsfilter så är väl den som möjligen var lite noga med.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows