Rengörning av radiator med hjälp av filter från Biltema

Permalänk
Medlem

Rengörning av radiator med hjälp av filter från Biltema

Jag tänkte bara dela med mig lite om mina första erfarenheter i vattenkylningens underbara värld. Kanhända att det intresserar någon. Tipsar om filtret!
Har läst mycket på nätet om olika sätt att göra rent radiatorer. Varmt vatten och ättika är tydligen inte någon bra metod eftersom det finns risk för frätskador.
Min metod (rätt eller fel):

  • Sköljning (skakning och tömning) flera gånger med kallt kranvatten (här kom det ut rätt mycket skräp kan jag säga)

  • Genomspolning med kallt kranvatten (spolade en stund utan att kontrollera vad som kom ut)

  • Filtreringsloop med destillerat vatten

Jag köpte ett 100um filter på Biltema för 99 kr och kopplade in i serie med pump och radiator. Nu har jag kört hela natten. Ska bli intressant att se om några partiklar fortfarande finns kvar!

Overkill?

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk

Är det inte ett slutet system? hur kommer det in smuts? eller är det typ ärg/rost/alger eller liknande som samlas i vattnet?
Har inte testat vattenkylning än, blir en ny rigg snart men med en H60 Någon som har koll på livslängden på dessa helt slutna system?

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Är det inte ett slutet system? hur kommer det in smuts? eller är det typ ärg/rost/alger eller liknande som samlas i vattnet?
Har inte testat vattenkylning än, blir en ny rigg snart men med en H60 Någon som har koll på livslängden på dessa helt slutna system?

Smutsen i själva radiatorn ingår utan kostnad när man köper en sådan ny. Jag tror att det rör sig om flussmedel eller andra rester från lödningen.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk

Fluss, damm, metallspan, farg, dessa hogkvalitativa saker far du tyvarr bara om du koper prylar till ett custom system, thermochill ska vara varst (jakla britter antar jag :). Jag hade nog spolat igenom en gang till med destvatten efter det ifall det finns saker som ar mindre an 100um som cirkulerar

I ett slutet system ar det val >5 ar som ar livslangden?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arkebuzer:

Är det inte ett slutet system? hur kommer det in smuts? eller är det typ ärg/rost/alger eller liknande som samlas i vattnet?
Har inte testat vattenkylning än, blir en ny rigg snart men med en H60 Någon som har koll på livslängden på dessa helt slutna system?

3-5 år håller en sådan, betydligt mindre än med en bra luftkylare.

Förstår inte hypen över dessa slutna vattenkylare.. De kyler inte bättre för priset, och låter inte mindre. Att de tar mindre plats måste vara enda argumentet..

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Jag har velat göra det här också, innan jag sätter min radiator i drift. Såg den här videon på westcoast mods och blev väldigt taggat på att göra något liknande. Har en XSPC RX240 och känner att om det verkligen lurar så där mycket jox i systemet så ska jag ha ut det.

Permalänk

QL: allright, så det är inget underhåll, utan bara något man gör med nya radiatorer?

Skrivet av Leifson:

3-5 år håller en sådan, betydligt mindre än med en bra luftkylare.

Förstår inte hypen över dessa slutna vattenkylare.. De kyler inte bättre för priset, och låter inte mindre. Att de tar mindre plats måste vara enda argumentet..

Vad är det som tar slut efter 3-5 år? pumphaveri, kylvätska som diffunderar ut(galen gissning)?

Jag tänkte bygga i silverstones TJ08-e, och vattenkylning verkar vettigt för att inte hindra luftflöde osv i ett så litet chassi. Ska inte överklocka brutalt utan bara lite lagom, och då borde prestandan i ett H60 vara tillräcklig känns det som

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

QL: allright, så det är inget underhåll, utan bara något man gör med nya radiatorer?

Vad är det som tar slut efter 3-5 år? pumphaveri, kylvätska som diffunderar ut(galen gissning)?

Jag tänkte bygga i silverstones TJ08-e, och vattenkylning verkar vettigt för att inte hindra luftflöde osv i ett så litet chassi. Ska inte överklocka brutalt utan bara lite lagom, och då borde prestandan i ett H60 vara tillräcklig känns det som

Ja, för nya radiatorer är det tydligen standard procedure att skölja ut skräpet. Man vill ju inte använda CPU-blocket som filter i alla fall!

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arkebuzer:

QL: allright, så det är inget underhåll, utan bara något man gör med nya radiatorer?

Vad är det som tar slut efter 3-5 år? pumphaveri, kylvätska som diffunderar ut(galen gissning)?

Jag tänkte bygga i silverstones TJ08-e, och vattenkylning verkar vettigt för att inte hindra luftflöde osv i ett så litet chassi. Ska inte överklocka brutalt utan bara lite lagom, och då borde prestandan i ett H60 vara tillräcklig känns det som

Bra fråga, är antagligen en blandning.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.