Svenska mobiloperatörer i gemensam satsning på mobilen som plånbok

Permalänk
Citat:

Möjligtvis kan det vara aktuellt med stöd för NFC

Om det inte stöder NFC är det ganska löjligt. Ganska dumt av operatörerna att inte förbereda sig inför framtiden. Och det kommer vara så smidigt att betala via mobilen och NFC. Bara kolla på Google Wallet. Som sagt så används mobilen och sms biljetter oftast för att betala via mobilen. Så bara att ha NFC i det området hade varit mycket smidigare. Att bara ta fram mobilen och glida den över en NFC enhet som man betalar via, förhoppningsvis i samma enhet som kortavläsaren. Så slipper man ha busskort om man är en person som knappt åker buss/tåg etc.
NFC support annars kan det nästan kvitta.

Permalänk
Medlem

Erm mobil-operatörer som samarbetar. Vad har hänt!?

Permalänk
Medlem

Förväntar mig inte något NFC då iPhones inte klarar detta idag. Knappast att operatörerna vill förlora den marknaden.

Kunde man inte bara dra hit Google Wallet istället?

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FERGUS:

Det känns som om det bara är jag som fruktar en annalkande katastrof med att allt ska göras med mobilen idag. Tycker det känns lite riskabelt att ha hela sitt liv kopplat till en apparat.

Men köp då en billig mobiltelefon som du har i höger fick likt din nuvarande telefon. och sedan köper du ytterliggare en telefon som du har i vänster fick istället för dagens plånbok. problem solved.

Med andra ord... koppla ditt liv till flera apparater då.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKulspruta:

Telia och Tele2 kan satsa pengar på att få deras nät att fungera som de ska INNAN de börjar med sånt här.

Och dra en fiberlina till jukkasjärvi?

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Förväntar mig inte något NFC då iPhones inte klarar detta idag. Knappast att operatörerna vill förlora den marknaden.

Kunde man inte bara dra hit Google Wallet istället?

Hade ju kunna blivit nådastöten för att slå ut de j"#"¤! från marknaden!!!

EDIT: Ursäktar att jag helt missat multi citat... Vart så ivrig att kommentera för varje kommentar så jag skrev och postade innan jag läste vidare

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Oj, snart kan man betala med mobilen. Som dom redan gör i en del Afrikanska länder.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Och dra en fiberlina till jukkasjärvi?

Nu är det så att det är problem med nätet i fler delar av Sverige, på ställen du inte skulle tro.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Skrivet av kaffesump:

Faktum är att det i Japan till och med kan vara lurigt att betala med kort. Det brukar rekommenderas ifall man reser till just Japan att ta ut pengar.

Japan är lite skojigt i den meningen att det är extremt underutvecklat när det kommer till kortbetalningar samtidigt som de kunnat betala diverse varor och tjänster med sin mobiltelefon i snart ett decennium. Det är också Japan i ett nötskal, hi-tech och konservativt på samma gång.

Permalänk

Men neje. :C Räcker det inte med att man fick sms från comviq "om du vill betala kollektivtrafik med din mobil efter 1/12, skicka ett sms med ditt personnr. till *nummer*" Nej ni, tänker inte ge er mitt personnummer, jag har kontant av en anledning, kalla mig paranoid men jag är trött på att allt ska övervakas och hållas koll på.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rappe Rodent:

Men neje. :C Räcker det inte med att man fick sms från comviq "om du vill betala kollektivtrafik med din mobil efter 1/12, skicka ett sms med ditt personnr. till *nummer*" Nej ni, tänker inte ge er mitt personnummer, jag har kontant av en anledning, kalla mig paranoid men jag är trött på att allt ska övervakas och hållas koll på.

vad hindrar dig från att ge någon annans?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffesump:

Faktum är att det i Japan till och med kan vara lurigt att betala med kort. Det brukar rekommenderas ifall man reser till just Japan att ta ut pengar.

hmm kanske fick fel bild av den här filmen
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=N0f3hGYW4R4#t=67s

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Förväntar mig inte något NFC då iPhones inte klarar detta idag. Knappast att operatörerna vill förlora den marknaden.

Kunde man inte bara dra hit Google Wallet istället?

Det kommer garanterat att bli NFC, allt kretsar inte omkring iPhone och om NFC slår igenom nästa år. Så kommer iPhone garanterat släppa en ny uppdaterat iPhone 4GS (vad det nu kommer att kallas) med NFC. Apple har väntat med NFC, för se om det slår igenom och som det ser ut, så kommer det bli nästa år nu.
Google Wallet körs med NFC, så vad är meningen med "dra hit den" om mobilerna inte har NFC?

Sen så tjänar alla på det om det nu blir NFC, tillverkare släpper nya mobiler med NFC och tjänar ännu mera pengar. För de som vill ha en mobilt plånbok får då köpa ny mobil och nya abbonemang kommer att tecknas.
För oss konsumenter så underlättas det också, surfa via mobilen, letar efter erbjudande/bonus etc. och några klick, så tjänar man in några kronor.

Det viktigaste är säkerheten med mobilt plånbok, hur att få oss konsumenter lita på att betala med mobilen.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mytos:

Nu är det så att det är problem med nätet i fler delar av Sverige, på ställen du inte skulle tro.

Blekinge län
Dalarna län
Gävleborg län
Halland län
Jämtland län
Jönköping län
Kalmar län
Kronoberg län
Norrbotten län
Skåne län
Stockholm län
Södermanland län
Uppsala län
Värmland län
Västerbotten län
Västernorrland län
Västmanland län
Västra Götalands län
Örebro län
Östergötland län

Tror ungefär dessa ställen...

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk

P2P

Garanterat NFC med stöd för SNEP, dvs P2P.

Bla paypal lanserade nyligt stöd för P2P i sin senaste android-app. För över pengar till poolaren genom att han anger ett belopp, sveper sin telefon mot din och du bara anger ditt lösenord för att skicka pengarna. Är även på G laptops med inbyggda NFC-chip - svep telefonen mot datorn för att betala produkten du handlar på webshopen, typ.

http://www.nfc-forum.org/specs/spec_list/

Permalänk
Skrivet av Sifear:

Ja men kommer väl på mobilräkningen? Det blir ju lite som ett kreditkort med ingen kreditgräns. Finns ju ingen spärr idag vad jag vet. Därför har jag spärrat betalsamtal.

Detta var det första jag kom och tänka på också.

[FOLIEHATT ON]
Jag riktigt ser hur dom sitter och gnider händerna nu och kommer göra om allas telefonabb. till någon form av kreditlösning Det kommer shoppas ännu mer lättvindigt och folk kommer dra på sig ännu mer onödiga köp och skulder på massa skit dom egentligen inte behöver.

Möjligt förenklat scenario: Bengt åker till Elgiganten och köper fet plasma för 25k. Betalar med mobil. Elgiganten får betalt av operatören som faktiskt lånar ut dom pengarna och Bengt kommer ju inte betala operatören förrens en månad senare när räkningen kommer. Operatören vill ju då samtidigt ha pröjs för att ha lånat ut pengar enligt någon hög räntesats som säkert kommer motsvara något liknande från någon av kreditkortföretagens räntesatser. Retorisk fråga är ju att detta borde innebära att teleoperatören blir ungefär som en bank då?

Effekten blir ju att alla med mobil, dvs ALLA mer eller mindre, får ett "kreditkort" iom den funktionen på mobilen. ALLA ska nog inte ha möjlighet att ha den funktionen Bara dra jämförelsen med sms-lån, inga högre krav som ställs där. Bara skicka ett mess så är pengarna på kontot minuten efter. Men nu ska jag inte gå händelserna i förväg, såg bara ett möjligt scenario
[FOLIEHATT OFF]

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 650D ][ Corsair AX850 ][ Intel Core i7 2600k ][ Noctua NH-U12P-SE2 ][ Asus P8Z68V-Pro ]
[
16Gb G-Skill RipJaws Gaming ][ Crucial M4 128gb SSD ][ Seagate Barracuda Green 2TB HDD ]
[
KFA2 Geforce GTX570 1280MB ][ Samsung S24A350 Monitor ][ Win7 SP1 Enterprise 64-bit ]

Permalänk
Medlem

Det här var en sjukt dålig idé

Gå ut på krogen -> ta med 500 kr + lämna VISA hemma. Vakna upp dagen efter utan minnesluckor.

Gå ut på krogen med nya tekniken -> vakna upp 8000 kronor fattigare i en främmande säng.

Det här passar mig inte alls hahaha

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Låter mer som ett sätt för dessa operatörer att skapa kartell.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

NFC?... No F*cking Cash?

Ser ingen fördel med denna, två saker jag alltid har med mig är körkort och betalkort.. Mobilen glömmer jag lätt på jobbet, hemma, bilen eller glömt att ladda batteriet.
Min plånbok har ett skydd, höger näve och två stålhättor.. mobilen?

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Skrivet av tifius:

vad hindrar dig från att ge någon annans?

Hmm, det har jag inte tänkt på.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk

Kartell.

Visa signatur

specc.
i7 920, 570, intel ssd. fulltower FD.

Permalänk
Medlem

Bra med konkurrens!

Grymt bra ju! Nu kan vi slå mot bankerna där det känns som mest, dvs mot alla deras betalningsavgifter som de lever gott på. Varje gång vi betalar med debetkort eller kreditkort så tar bankerna (och amerikanska kortföretag) en del av köpesumman (iaf på kreditkort, men kanske även på debetkort). Som kund märker inte vi detta, men handlarna får betala för det. Nästan alla betalningar går via bankernas betalningstjänst, så nu är det bra att vi får lite konkurrens som pressar avgifterna, samt att VISA/MasterCard inte kan leva gott på att ta "hyra" på en massa transaktioner inom Sverige.

Permalänk
Skrivet av Se33:

Och dra en fiberlina till jukkasjärvi?

Jukkasjärvi har redan en STM-1:a.

Permalänk
Skrivet av EBTS:

Grymt bra ju! Nu kan vi slå mot bankerna där det känns som mest, dvs mot alla deras betalningsavgifter som de lever gott på. Varje gång vi betalar med debetkort eller kreditkort så tar bankerna (och amerikanska kortföretag) en del av köpesumman (iaf på kreditkort, men kanske även på debetkort). Som kund märker inte vi detta, men handlarna får betala för det. Nästan alla betalningar går via bankernas betalningstjänst, så nu är det bra att vi får lite konkurrens som pressar avgifterna, samt att VISA/MasterCard inte kan leva gott på att ta "hyra" på en massa transaktioner inom Sverige.

Skulle tro att det är just bankerna som ligger bakom idén från första början. Alternativt har samarbete med operatörerna genom att de outsourcar tjänsten.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Avstängd

det finns väll redan något liknande i afrika ?

edit: hittade det , http://vikomagasinet.wordpress.com/2011/02/17/betalar-med-mob...