Jämföra Överklockad PH II 955/965 med Stock i5 2500k

Permalänk
Medlem

Jämföra Överklockad PH II 955/965 med Stock i5 2500k

Skulle vara kul att se en jämförelse mellan en 955:a i typ 4GHZ som jämförs med en 2500k som kör i stock 3.3GHZ.

Någon som har sett någon sådan info. Hur lika/olika skulle en sådan matchning vara? Närmast tänker jag på SC processorgraf för BF3, vad hade hänt om 980:an varit överklockad?

Min nyfikenhet grundar sig endast på att jag är en nöjd 955-ägare

Jag är 955-ägare, inte 965
Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Om man kollar är på resultaten ser det ut som phenom måste ligga på mellan 30% och 40% högre clock för att klå i5an i vissa fall högre och i andra lägre. En i5a har väl en clock på 3.3Ghz?

3.3Ghz*1.30=4.29

Med andra ord är i5an mycket vassare men kostar också 70% mer.

EDIT: Men glöm inte att din phenom x4 klår en i5 2300 som vissa har köpt för att de inte ska överklocka. Så phenom still rules

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Medlem

Jag gillar din kalkyl, men kan man verkligen sätta ett likhetstecken mellan hyper threading och klockfrekvens?

Om så är fallet, tur att jag inte slängde pengar på en i5 Nu väntar jag en anstormning av posts från Intel ägare.

4.29GHz, kanske lite väl högt för jag ska kunna få den stabil med luftkylning. Siktar på 4.0 med ny kylpasta +två nya chassi fläktar.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneoff:

Jag gillar din kalkyl, men kan man verkligen sätta ett likhetstecken mellan hyper threading och klockfrekvens?

Om så är fallet, tur att jag inte slängde pengar på en i5 Nu väntar jag en anstormning av posts från Intel ägare.

4.29GHz, kanske lite väl högt för jag ska kunna få den stabil med luftkylning. Siktar på 4.0 med ny kylpasta +två nya chassi fläktar.

Det kan hända att prestandan inte skalar linjärt med clockfrekvensen. Så mina uträkningar stämmer inte helt men det ger en fingervisning om hur det kan vara.

Jag förstår inte vad du menar med hyper threading? Hyper threading har endast i7an och är en teknik för att kunna göra så att varje kärna kan köra två trådar samtidigt. Vilket gör att en i7 är ofta betydligt bättre än en i5a när det används fler än 4 trådar.

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av UNIX1337:

Jag förstår inte vad du menar med hyper threading? Hyper threading har endast i7an och är en teknik för att kunna göra så att varje kärna kan köra två trådar samtidigt. Vilket gör att en i7 är ofta betydligt bättre än en i5a när det används fler än 4 trådar.

Ok, jag hade för mig att alla Intel CPU:er stödde hyper threading (my fault). I så fall skulle jag tro att ditt antagande inte är helt missvisande, då jag ville jämföra med i5.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UNIX1337:

EDIT: Men glöm inte att din phenom x4 klår en i5 2300 som vissa har köpt för att de inte ska överklocka. Så phenom still rules

http://www.anandtech.com/bench/Product/102?vs=289

Tveksamt, Sandy Bridge är kraftigare än du tror. En i3 2100 kan få Phenom X4 att verka långsam i många applikationer.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

vad synd att i5 2500k klockar utan problem till 4.6ghz på luftkylning då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

vad synd att i5 2500k klockar utan problem till 4.6ghz på luftkylning då

Klart man kan, med det är inte alla som gör det. Nu pratar vi 2500k stock

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför ni skulle vilja jämföra en klockad cpu mot en ickeklockad cpu (som mer eller mindre är till för att överklockas)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bratalix:

Jag förstår inte varför ni skulle vilja jämföra en klockad cpu mot en ickeklockad cpu (som mer eller mindre är till för att överklockas)?

What he said. Vad är poängen för nån som vill överklocka (eftersom ni utgår från en överklockad processor) att jämföra med stock när man garanterat skulle överklockat den med om man hade haft en sån processor istället?
Jämför stock med stock och överklockad med överklockad tack.

Visa signatur

Din dator är snabbare än min.

Permalänk
Medlem

Finns vissa poänger med att jämföra stock vs non stock. Alla har inte fet plånbok, så en klockad amd processor kan mycket väl vara ett bra köp i dagsläget pga deras lägre priser.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhffan:

Finns vissa poänger med att jämföra stock vs non stock. Alla har inte fet plånbok, så en klockad amd processor kan mycket väl vara ett bra köp i dagsläget pga deras lägre priser.

Det är väl ingen poäng att jämföra så bara för att man inte har råd att köpa den snabbare processorn? Då lurar man ju bara sig själv eftersom det inte kostar att överklocka så hade man gjort det om man köpt den dyrare processorn med. Har man inte fet plånbok ska man jämföra de processorer man har råd med, inte försöka lura sig till att man får en lika bra processor bara för att man jämför överklockat med oklockat.
Sen att det kan vara ett bra köp det håller jag med om, men jämförelsen är ovidkommande ändå.

EDIT: Påhittade ord är obra.

Visa signatur

Din dator är snabbare än min.

Permalänk
Medlem

Visst håller jag med, fast ändå inte. Det handlar inte om att lura sig själv, mer att jämföra äpplen med päron.

För förstagångsklockare så kan jag tänka mig att det känns bättre att "pröva sina vingar" på en billigare processor pga garanti. Även känner jag folk som köper "dyrare" processorer för att slippa överklocka.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneoff:

Visst håller jag med, fast ändå inte. Det handlar inte om att lura sig själv, mer att jämföra äpplen med päron.

För förstagångsklockare så kan jag tänka mig att det känns bättre att "pröva sina vingar" på en billigare processor pga garanti. Även känner jag folk som köper "dyrare" processorer för att slippa överklocka.

finns ju inget bättre än i5 2500k och börja klocka på, det kan ju i princip inte gå fel om man kombinerar den med p67 bräda och en rejäl kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

http://www.anandtech.com/bench/Product/102?vs=289

Tveksamt, Sandy Bridge är kraftigare än du tror. En i3 2100 kan få Phenom X4 att verka långsam i många applikationer.

Jag kollade lite fel jag trodde TS hade en phenom i 4Ghz. Klart en i5 2300 klår en phenom som är oklockad men en överklockad phenom som snurrar i 4Ghz tror jag klår en i5 2300. Eller vad tror du?

Jag kollade lite på anandtech och det verkar som en i5 2300 är jämnsnabb med en phenom i 4ghz.

Så phenom maybe, kanske, ibland rules...

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UNIX1337:

Jag kollade lite fel jag trodde TS hade en phenom i 4Ghz. Klart en i5 2300 klår en phenom som är oklockad men en överklockad phenom som snurrar i 4Ghz tror jag klår en i5 2300. Eller vad tror du?

Jag kollade lite på anandtech och det verkar som en i5 2300 är jämnsnabb med en phenom i 4ghz.

Så phenom maybe, kanske, ibland rules...

Dom har väl inte ens en 2300 att jämföra med på Anandtech?

2100 - 2400 - 2500K och 2600K

Dom är nog jämlika skulle jag säga, Intels fruktansvärt höga IPC är ett starkt argument mot en Phenom X4.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

finns ju inget bättre än i5 2500k och börja klocka på, det kan ju i princip inte gå fel om man kombinerar den med p67 bräda och en rejäl kylare

Det ända felet är att en phenom 2 kostar runt tusenlappen och en 2500K kostar nästan dubbla.

Om överklockningen skulle gå tokigt, skulle du hällre kasta iväg en tusenlapp eller 1900kr?

Dock är 2500K ett riktigt bra köp idag om man ska bygga en speldator, phenom 2 är budget.

Edit: För att förstärka att jag förstod ditt argument så vill jag säga att risken att det går fel är fruktansvärt liten om man tar det lungt och läser på innan men OM det nu är första gången kan det ändå vara skönt att ta en mindre risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bratalix:

Jag förstår inte varför ni skulle vilja jämföra en klockad cpu mot en ickeklockad cpu (som mer eller mindre är till för att överklockas)?

Är väl bra att kolla ifall man går i tankarna om att uppgradera från en p2 eller om man bara ska klocka å leva på de ett tag till. Sitter själv i den sitsen och väljer att klocka och vänta tills intel eller amd släpper ngt häftigt

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Är väl bra att kolla ifall man går i tankarna om att uppgradera från en p2 eller om man bara ska klocka å leva på de ett tag till. Sitter själv i den sitsen och väljer att klocka och vänta tills intel eller amd släpper ngt häftigt

Word!

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk

Att köpa mobo+i5 2500k skulle blivit dyrare än som jag nu har mobo+965BE+kylare. Kör min i 4,2 Ghz just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Dom har väl inte ens en 2300 att jämföra med på Anandtech?

2100 - 2400 - 2500K och 2600K

Dom är nog jämlika skulle jag säga, Intels fruktansvärt höga IPC är ett starkt argument mot en Phenom X4.

Nä dem har inte 2300 men 2300 är ju en 2400 med lägre clock. Det verkar iaf som phenom x4 har svårt att rå på i5orna även om den är överklockad.

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte realistiskt sett just hur mycket en 2500K slår en 955:a, men jag gjorde ett par benchmarks när jag bytte häromveckan. En 955:a klockad till 4,2 GHz med en saftig nordbrygga på 2,9 GHz ger betydligt bättre poäng i wPrime än en 2500K i stock. Däremot så utklassas 955:an en aning i Cinebench.

Jag gjorde även ett par benchmarks på spel, men där var det så pass liten skillnad att det inte är värt att nämna ens en gång. I Heaven Benchmark har 2500K någon FPS i försprång och i Alien Vs Predator så ligger 955:an någon FPS över. Spelar ingen roll om jag överklockar 2500K eller inte, där var det grafikkorten som satte gränserna i mitt fall. Jag önskar att jag testade en 955:a i stock också, men jag var allt för lat.

Permalänk
Medlem

Att köra samma clock på en processor (2.8) som i testet där uppe är bara intressant om man vill veta skillnaden på IPC. Det du kan göra är ju att ta amd phenom x4 980 (3.8 tror jag?) och jämföra med en 2500k på anandtech. det borde ge dig ett hum om hur en öveclockad 955 står sig mot 2500k.

EDIT: för det är väl samma chip?

Skrivet av Chimo:

Det ända felet är att en phenom 2 kostar runt tusenlappen och en 2500K kostar nästan dubbla.

Om överklockningen skulle gå tokigt, skulle du hällre kasta iväg en tusenlapp eller 1900kr?

Dock är 2500K ett riktigt bra köp idag om man ska bygga en speldator, phenom 2 är budget.

Edit: För att förstärka att jag förstod ditt argument så vill jag säga att risken att det går fel är fruktansvärt liten om man tar det lungt och läser på innan men OM det nu är första gången kan det ändå vara skönt att ta en mindre risk.

Det är väldigt enkelt att klocka en 2x00k verkar det som. kolla bara killen under här.

Skrivet av Hraf:

Höjd volt och bra kylare så äre bara ösa på med multipel. Verkar inte gå att få ostabilt under 4.7 typ.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Nu vet jag inte realistiskt sett just hur mycket en 2500K slår en 955:a, men jag gjorde ett par benchmarks när jag bytte häromveckan. En 955:a klockad till 4,2 GHz med en saftig nordbrygga på 2,9 GHz ger betydligt bättre poäng i wPrime än en 2500K i stock. Däremot så utklassas 955:an en aning i Cinebench.

Jag gjorde även ett par benchmarks på spel, men där var det så pass liten skillnad att det inte är värt att nämna ens en gång. I Heaven Benchmark har 2500K någon FPS i försprång och i Alien Vs Predator så ligger 955:an någon FPS över. Spelar ingen roll om jag överklockar 2500K eller inte, där var det grafikkorten som satte gränserna i mitt fall. Jag önskar att jag testade en 955:a i stock också, men jag var allt för lat.

Rätta mig gärna om jag är fel ute här men att en klockad 955 slår en stock 2500k i wPrime är väll för att det är helt och hållet matematiska beräkningar vilket inte utnyttjar 2500k:s högre IPC. Testet i Cinebench tror jag ger ett mer rättvist resultat, det återspeglar ju inte vanligt användande men mer likt än wPrime skulle jag tro.

Permalänk
Skrivet av Bassefrom:

Att köpa mobo+i5 2500k skulle blivit dyrare än som jag nu har mobo+965BE+kylare. Kör min i 4,2 Ghz just nu

vad har du för kylare och med vilka temps?

Visa signatur

Ljud: Quadral Aurum 70, Rotel RB-1582, Rotel RC-1550, Rega Dac, Musical Fidelity V-Link 192, Isotek Sirius Evo3
Dator 1: Define R4, Intel i7 3770k, HD 7970 Arctic Cooling CF, Samsung 840 Evo 500gb, Creative SB X-Fi Titanium HD
Dator 2: fujitsu lifebook nh532, Samsung 840 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Att köra samma clock på en processor (2.8) som i testet där uppe är bara intressant om man vill veta skillnaden på IPC. Det du kan göra är ju att ta amd phenom x4 980 (3.8 tror jag?) och jämföra med en 2500k på anandtech. det borde ge dig ett hum om hur en öveclockad 955 står sig mot 2500k.

EDIT: för det är väl samma chip?

Riktigt bra tips! Det stämmer ganska bra in på mina få benchar, att en 955:a på 4,2 GHz realistiskt borde prestera bättre i de tester där 980:in ligger något sånär nära en 2500K. Det är däremot knappast speciellt svårt att klocka upp en 2500K till exempelvis 4 GHz varvid ingen AMD x4 har en chans att komma ikapp.

Skrivet av blagi:

Det är väldigt enkelt att klocka en 2x00k verkar det som. kolla bara killen under här.

Höjd volt och bra kylare så äre bara ösa på med multipel. Verkar inte gå att få ostabilt under 4.7 typ.

Upp till 4,5 - 4,6 GHz är det inga problem att överklocka till om man har (o)turen att få ett standardchip. Över det så krävs det nästan att man leker runt med PLL och LLC och då är det moderkortet som sätter gränserna. Jag kunde omöjligt få upp min 2500K i 4,7 GHz stabilt med ett MSI-bord, men så fort jag testade med ett ASRock-bord så kom jag upp i 4,8 GHz utan någon speciell ansträngning.

Skrivet av DevilsDad:

Rätta mig gärna om jag är fel ute här men att en klockad 955 slår en stock 2500k i wPrime är väll för att det är helt och hållet matematiska beräkningar vilket inte utnyttjar 2500k:s högre IPC. Testet i Cinebench tror jag ger ett mer rättvist resultat, det återspeglar ju inte vanligt användande men mer likt än wPrime skulle jag tro.

På grund av tidsbrist så blev det inte så mycket benchar som jag hade velat, men precis som du säger kan det mycket väl vara så att wPrime ger en förskönad bild bara pga den betydligt högre klockfrekvensen. Jag lovar att dela med mig av bencharna framöver när jag har sammanställt dem något, just nu är det rejält rörigt.

Permalänk
Medlem

Intel ägare vill rättfärdiga priset med kryddade stats.

Hur man är ser på saken så är AMD bäst. Inget att snacka om egentligen. Lägger man ihop pris plus spelprestanda (det enda som många bryr sig om) så är AMD ett vettigare köp. Kör min X4a i 3.8 (3.2 stock) med 45grader max temp. Körde just klart bulletstorm på högsta utan nåt värsting graffe (GTX 550 Ti). Inte de minsta laggigt och inga frame drops. Varför lägga tusenlappar på Intelutrustning i onödan?

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem

Vill tillägga, om man pysslar med videoredigering så borde man i alla lägen köra på Apple.

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Skrivet av AlbusDlx:

Vill tillägga, om man pysslar med videoredigering så borde man i alla lägen köra på Apple.

IIRC så kör apples datorer med Intel processorer.

Skrivet av alakabambam:

vad har du för kylare och med vilka temps?

En Noctua, kommer inte ihåg vilken. Ligger på ~28 grader i idle och max 56 i full load. Som sagt så är den på 4,2 Ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassefrom:

IIRC så kör apples datorer med Intel processorer.

Hahaha. Ok. Den borde ja ha förutsett.

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™