AMD släpper Catalyst 11.11a – optimerar för BF3, Skyrim och Rage

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper Catalyst 11.11a – optimerar för BF3, Skyrim och Rage

För den som röjer loss i några av höstens populäraste speltitlar släpper AMD en ny drivrutin som ska rätta till problem och leverera högre prestanda.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När crossfire fungerar kanske det blir dax att köpaskyrim, inte innan dess.

C

Permalänk
Medlem

Gammal DLL

Problemen med negativ skalning i multi-GPU och i Fallout 3, New Vegas och Oblivion märkliga effekter på vatten (helt transparant cirkel runt spelaren) brukade bero på att Bethesda av någon märklig anledning skickade med en gammal DLL för identifikation av AMD multi-GPU, en DLL som dessutom var 32-bit enbart och nästan inte fungerade alls i 64-bits windows.

Minns inte vad filen heter nu, sitter på jobbet, men den låg i Oblivions och Fallout3s programmappar. Har inte kollat om den ligger i Skyrim-mappen eftersom jag bytte ut mina 2x4890 mot 1x6970 och inte upplever några problem.

Visa signatur

/ Per

Permalänk
Medlem
Skrivet av crilloan:

När crossfire fungerar kanske det blir dax att köpaskyrim, inte innan dess.

C

Du behöver knappast Crossfire prestanda för att köra skyrim. Det har inte speciellt höga grafikkrav då hela spelet är dx9.

Permalänk
Medlem

"Inaktiverar Crossfire för att förhindra negativ skalning och bildkvalitetsproblem"

Det där är ju verkligen världsklass...
GPUtillverkarna måste stänga av en GPU för att Skyrim ska bli snabbare.
Bethesda borde snarast fixa SLI/CF stöd för att det inte ska bli direkt pinsamt..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Härligt! Skall hem direkt och testa prestandaförbättringarna i Batman-Arkaham city! ....eller just det ja, det har ju inte släppts till PC ännu...

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Du behöver knappast Crossfire för att köra skyrim. Det har inte speciellt höga grafikkrav då hela spelet är dx9.

droppar till 20fps med mitt 6970 ibland om jag har allt på max

Permalänk
Medlem
Skrivet av crilloan:

När crossfire fungerar kanske det blir dax att köpaskyrim, inte innan dess.

C

Dock använder Skyrim CPU'n till en hel del rendering, så vet inte om kraften från Crossfire behövs, eller ens kan nyttjas.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Ugh, det tar alltid emot att köra in ny grafikdriver. Sitter på 11.7 eller nåt sånt shit, fungerar klockrent.
(nej jag får inte 0.00243% mer prestanda i AvP i SLI som när man kör nyare men vem bryr sig)

Däremot så tog Skyrim kaffepaus i en 3-4 sekunder då och då när man traskar runt i det öppna landskapet, så petade in en användarfix som kom runt det (en gammal dx9-dll, väldigt emot att låta sånt köra på mina OS men men), vore iofs. nice om drivern löser/jobbar runt problemet åt mig.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

droppar till 20fps med mitt 6970 ibland om jag har allt på max

Klocka CPU'n

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Bethesda borde snarast fixa SLI/CF stöd för att det inte ska bli direkt pinsamt..

Varför hör jag aldrig någon basha Blizzard för att de inte brytt sig om att fixa/optimera SLI/CF till någon av sina titlar trots att de bör ha 30ggr mer resurser till det än vad mindre utvecklare har?

Om spelet i utgångsläge omodifierat inte kan dra nytta av SLI/CF prestanda endå så som Skyrim, varför bry sig om att optimera för det eller stödja det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av piotrr:

Problemen med negativ skalning i multi-GPU och i Fallout 3, New Vegas och Oblivion märkliga effekter på vatten (helt transparant cirkel runt spelaren) brukade bero på att Bethesda av någon märklig anledning skickade med en gammal DLL för identifikation av AMD multi-GPU, en DLL som dessutom var 32-bit enbart och nästan inte fungerade alls i 64-bits windows.

Minns inte vad filen heter nu, sitter på jobbet, men den låg i Oblivions och Fallout3s programmappar. Har inte kollat om den ligger i Skyrim-mappen eftersom jag bytte ut mina 2x4890 mot 1x6970 och inte upplever några problem.

Tack för info!
Det kanske förkalrar varför jag inte kan installera FO3 och få det att fungera sedan jag köpte ett till 6850

C

Permalänk

Någon som provat denna med BF3? Värt att uppgradera? Tycker mitt flyter på klockrent med den som kom innan.

Permalänk

Det är inte speciellt snyggt, men krävande. Dåligt optimerat? Inga problem att maxxa BF3, men skyrim får datorn att ge med sig på högre tweakade inställningar.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

droppar till 20fps med mitt 6970 ibland om jag har allt på max

Då är nånting annat fel, enligt min erfarenhet och benchmark går det aldrig under 40-50 fps beroende på klockning.

http://www.tomshardware.com/reviews/skyrim-performance-benchm...

Permalänk

CF fungerar med RadeonPRO påslaget och ger en stor ökning i FPS. Vad är det atis kodknackar team inte klarar som ett 3:e-parts-program och dess knackare klarar?

EDIT:

Skrivet av Ixos:

Du behöver knappast Crossfire prestanda för att köra skyrim. Det har inte speciellt höga grafikkrav då hela spelet är dx9.

Skrivet av Jilted82:

Dock använder Skyrim CPU'n till en hel del rendering, så vet inte om kraften från Crossfire behövs, eller ens kan nyttjas.

Beror ju på vad för kort man har. Har man två high-end kort så kanske det räcker med ett men har man två budget/midrage, tex två 5750 eller som jag så kan man ju dra nytta av CF. Och som sagt, man kan nyttja CF med RadeonPRO.

EDIT2:

Skrivet av Ixos:

Varför hör jag aldrig någon basha Blizzard för att de inte brytt sig om att fixa/optimera SLI/CF till någon av sina titlar trots att de bör ha 30ggr mer resurser till det än vad mindre utvecklare har?

Om spelet i utgångsläge omodifierat inte kan dra nytta av SLI/CF prestanda endå så som Skyrim, varför bry sig om att optimera för det eller stödja det?

Blizzard spel har alltid krävt så pass lite prestana så ett low-end/budget kort kunnat maxa spelet och därför har inte många klagat över att det inte är optimerat till CF/SLI. Det har helt enkelt inte behövts för de allra flesta.

Skrivet av _MmattiasS_:

droppar till 20fps med mitt 6970 ibland om jag har allt på max

Överklock av processor kan ge massor med FPS i Skyrim om man ska tro techspots prestanda-test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Varför hör jag aldrig någon basha Blizzard för att de inte brytt sig om att fixa/optimera SLI/CF till någon av sina titlar trots att de bör ha 30ggr mer resurser till det än vad mindre utvecklare har?

Hmm, wut ?
Jag bashar gärna Blizzard. Köper aldrig något skit från dom (gamla starcraft är dock rätt ok)
Men jag har högre förhoppningar och krav på Bethesda som ändå är en av mina favoritspeltillverkare.

Skrivet av Ixos:

Om spelet i utgångsläge omodifierat inte kan dra nytta av SLI/CF prestanda endå så som Skyrim, varför bry sig om att optimera för det eller stödja det?

Nej visst, men jag menar att det pinsamma är att GPU-tillverkarna måste anpassa sig till spelens tillkortakommanden och stänga av funktioner.
Säger inte att AMD gör något fel eller så.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Bethesda borde snarast fixa SLI/CF stöd för att det inte ska bli direkt pinsamt..

SLI i Skyrim fungerar ypperligt hos mig.

Skrivet av Ixos:

Om spelet i utgångsläge omodifierat inte kan dra nytta av SLI/CF prestanda endå så som Skyrim, varför bry sig om att optimera för det eller stödja det?

Kan inte få 60FPS i ultra 1920x1080 med endast ett 460.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Jävla skit amd dem bryr sig inte ett dugg om sina gamla grafikkort, dem har ju inte släppt en uppdatering som hjälper kort i 4000 serien i Battlefeild 3 ännu. ska alldrig mer köpa ett kort från amd, SKIT FÖRETAG!!!!!!!!!!

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk

Är det en generell prestandaförbättring, eftersom den kallas "performance driver", eller är det enbart de förbättringar som punktas upp i changeloggen?

I så fall verkar det ganska onödigt* att installera i BF3-syfte;

"- Löser bildkorruption från specifika kameravinklar"

* 11.11 gav (iaf mig) betydligt sämre prestanda än 11.10 och 11.9

Permalänk

Jag hoppas i alla fall Witcher 2 funkar bättre snart någon gång =/

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Du behöver knappast Crossfire prestanda för att köra skyrim. Det har inte speciellt höga grafikkrav då hela spelet är dx9.

Skyrim är en DirectX11 titel utan specifika DX11-funktioner (ännu, men lär väl stanna så).

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av DragonRapide:

Jävla skit amd dem bryr sig inte ett dugg om sina gamla grafikkort, dem har ju inte släppt en uppdatering som hjälper kort i 4000 serien i Battlefeild 3 ännu. ska alldrig mer köpa ett kort från amd, SKIT FÖRETAG!!!!!!!!!!

ATI/AMD har alltid varit känt för att har prisvärda grafikkort men bristande drivrutiner. Man får det man betalar för.

Permalänk
Skrivet av DragonRapide:

Jävla skit amd dem bryr sig inte ett dugg om sina gamla grafikkort, dem har ju inte släppt en uppdatering som hjälper kort i 4000 serien i Battlefeild 3 ännu. ska alldrig mer köpa ett kort från amd, SKIT FÖRETAG!!!!!!!!!!

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

Jävla skit amd dem bryr sig inte ett dugg om sina gamla grafikkort, dem har ju inte släppt en uppdatering som hjälper kort i 4000 serien i Battlefeild 3 ännu. ska alldrig mer köpa ett kort från amd, SKIT FÖRETAG!!!!!!!!!!

Nej, och jag betvivlar att Nvidia skulle göra samma sak för sina kort i tex FX 5000 serien heller.
Självklart prioriteras de kort som verkligen är mest aktuella för spelet i fråga i första hand. 4000 serien är gammal vid det här laget.
Någon uppdatering av drivrutiner kommer inte att förvandla ditt kort till ett monsterkort som klarar BF3 utan problem i vilket fall som helst.

Drivrutinerna för ett så gammalt kort har de redan uppdaterat så mycket det i princip går och det går knappast att klämma ut mer.
Köp ett nytt kort istället om du vill ha högre prestanda.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av DragonRapide:

Jävla skit amd dem bryr sig inte ett dugg om sina gamla grafikkort, dem har ju inte släppt en uppdatering som hjälper kort i 4000 serien i Battlefeild 3 ännu. ska alldrig mer köpa ett kort från amd, SKIT FÖRETAG!!!!!!!!!!

Behövs det? Jag har ett 4890 och det flyter på hur bra som helst i Bf3.

Permalänk
Skrivet av DragonRapide:

Jävla skit amd dem bryr sig inte ett dugg om sina gamla grafikkort, dem har ju inte släppt en uppdatering som hjälper kort i 4000 serien i Battlefeild 3 ännu. ska alldrig mer köpa ett kort från amd, SKIT FÖRETAG!!!!!!!!!!

Lycka till att spela bf3 med ett hd4000

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Lycka till att spela bf3 med ett hd4000

Det går alldeles utmärkt bara du inte har kravet att spela på de högre inställningarna.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av Twitter, @CatalystCreator:

Please note that Skyrim CF can't be resolved through a CAP update - needs a driver fix - trying to get this resolved ASAP

Intressant att de misslyckades med att lägga in det i en CAP och tvingas skriva om drivisarna.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Skrivet av Ramblemoe:

Intressant att de misslyckades med att lägga in det i en CAP och tvingas skriva om drivisarna.

Det som gör det hela mer intressant är att ett 3:e-parts-program (RadeonPRO) och dess kodapor klarar av att fixa CF till Skyrim men ati själva inte gör det.