Ovanligt varm CPU temp i BIOS men inte i OS?

Permalänk
Medlem

Ovanligt varm CPU temp i BIOS men inte i OS?

Tja
Jag har ett bygge med p8p67 pro och intel 2600k med en hyper 212 plus cpu kylare. När jag är inne på bios så säger den att min cpu är 47 grader varm medan med program i windows så säger den att den är 36 grader varm. Vad beror det här på? Är det fel på programmet eller bios? Borde inte processorn vara mer stressad i windows än i bios?
Snälla svara!

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

I BIOS är alla strömsparningsfuntioner avstängda, så det är vanligt att man får högre temp i BIOS än i Windows.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Tack. Så är 47 grader vanligt alltså?

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Samma för mig ! då ja satte på min nyköpta i5 2500k så visade den upp till 70 grader! så blev orolig och kände på kylaren den var inte ens ljummen så misstänker även att temp ej stämmer .. ja satte då i min noctua och då visar det typ 55 = lika högt som i full load @ 4,4ghz

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

när den är 47 grader så går den på högre klock än i windowsdärav mindre temperaturer när du väl kommit in där

och om du oroar dig över cpu temp så säger jag bara att det är lungt min kusins burk (gammal och skruttig 478 men tål temperaturer som fn den rackarn
Celeron 2.53 ghz ^^
I idle låg den på 82 grader minsta belastning spikade den upp till 90 grader och kunde fortsätta och spela och allting utan problem då bestämde jag mig för och rengöra datorn idle 34 enligt bios när jag e inne på windows (xp btw så är den i idle 37 grader ^^)
det är en gammal stockkylare på socket 478 aldrig borttagen och bytt kylpasta sen 2003 XD

men den burken ska pensioneras nu då kusin får ta över sin brors gamla burk (asus m2n68am-SE2 med stöd för de flesta amd processorerna)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Ladda ner coretemp och kolla vad det programmet säger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Ladda ner coretemp och kolla vad det programmet säger...

Det var det programmet jag använde

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

I varje fall nu prövade jag att köra Core temp medan jag använde minecraft och min cpu var i turbo eftersom den var i 3,8ghz. Då visade den 45 grader ungefär på alla cores. Det tycker jag inte låter så mycket så tycker ni att jag borde överklocka min cpu lite. Typ 4,0ghz (Vet inte hur man gör )
PS: Kan man överklocka bara själva turbon? Så att den är 3,4ghz i vanliga fall men tar kanske 4,2 eller något när den behöver det?

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Den temperatur jag ser i BIOS varken stiger eller minskar även om man låter datorn stå på ett tag och den visar samma vid en "kallstart" som en start då den varit igång länge tidigare. Slutsats: Lita inte på temperaturen i BIOS, ladda istället hem något bra program(Speedfan, Everest m.fl).

Skrivet av hinkik:

I varje fall nu prövade jag att köra Core temp medan jag använde minecraft och min cpu var i turbo eftersom den var i 3,8ghz. Då visade den 45 grader ungefär på alla cores. Det tycker jag inte låter så mycket så tycker ni att jag borde överklocka min cpu lite. Typ 4,0ghz (Vet inte hur man gör )
PS: Kan man överklocka bara själva turbon? Så att den är 3,4ghz i vanliga fall men tar kanske 4,2 eller något när den behöver det?

Processorn behöver inte jobba mycket alls när du spelar Minecraft då spelet inte kräver några större mängder CPU-kraft. Om du testar att starta ett mer krävande spel eller kör ett belastningstest så ska du se att den blir varmare. Skulle hoppa över att överklocka så länge den klarar det du vill. Speciellt om du inte vet exakt vad du sysslar med.

Permalänk
Medlem

Jag sysslar egentligen med 3d rendering och video effekter. Så därför så vill jag helst överklocka. Jag körde minecraft bara för att kunna testa snabbt.

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus