AMD ryktas använda Rambus XDR2 i nästa generation Radeon

Permalänk
Skrivet av Majora:

Vad händer då med alla patent?

De kommer troligen att auktioneras ut till högstbjudande om företaget går i konkurs. Så patenten lever vidare i andra företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av x1zt:

Vad är egentligen källan till dessa "rykten"? Är jag blind för jag hittar inte det i artikeln? Lite bättre rapportering tack.. Känns som hela artikeln är tagen från luften bara.

http://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=zh-CN&tl=en&u=...
(http://news.mydrivers.com/1/209/209885.htm)

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Nja...ps3 kostade väl 6k vid realese? spelen kostade väl runt 700:- då med?

Det kostar rejält med pengar att ta fram en ny konsol så dom bör kosta fett med pengar vid realese..

700kr kostar spelen fortfarande om du köper på gamestop eller liknande. Dock kostar konsolspel runt 600 kr i normala butiker och det har inte ändrats. Runt 6k vid release stämmer ja. Tror inte att ps4 kommer kosta 10k då teknik har gått ner så pass mycket i pris de senaste åren. Plus att det skulle vara svårt att sälja en konsol för 10 000 kr.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Något jag undrar är hur minnesbandbredd/minnesmängd förhåller sig. Om vi säger att BF3 drar runt 1500Mb av ett R6970 2gb med GDDR5, skulle då den siffran gå ned om vi körde på med dubbel kapacitet på minnet(typ XDR2)?

Skulle minnesanvändningen gå ned om vi hade snabbare minnen?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Något jag undrar är hur minnesbandbredd/minnesmängd förhåller sig. Om vi säger att BF3 drar runt 1500Mb av ett R6970 2gb med GDDR5, skulle då den siffran gå ned om vi körde på med dubbel kapacitet på minnet(typ XDR2)?

Skulle minnesanvändningen gå ned om vi hade snabbare minnen?

Nej, då texturer osv fortfarande tar samma mängd minne.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathdancer:

Något jag undrar är hur minnesbandbredd/minnesmängd förhåller sig. Om vi säger att BF3 drar runt 1500Mb av ett R6970 2gb med GDDR5, skulle då den siffran gå ned om vi körde på med dubbel kapacitet på minnet(typ XDR2)?

Skulle minnesanvändningen gå ned om vi hade snabbare minnen?

Nackdelen är väl att priserna på Grafikkorten skulle bli så höga att det inte skulle bli prisvärt att producera de korten.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det är en massa kort som klarar eyefinity i dagsläget? Hela 58xx/57xx/67xx/68xx/69xx..?
Det kallar jag många

Syftade inte kompatibla med utan som klarar det även prestandamässigt

Annars är det ju bara att smälla på 3 utgångar på ett skitkort och säga att det "klarar eyefinity/Nvidia Surround".

Mitt 5850 blir lesen på ögat om jag ber det rendera 5760x1080 i 120hz själv ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Syftade inte kompatibla med utan som klarar det även prestandamässigt

Annars är det ju bara att smälla på 3 utgångar på ett skitkort och säga att det "klarar eyefinity/Nvidia Surround".

Mitt 5850 blir lesen på ögat om jag ber det rendera 5760x1080 i 120hz själv ^^

Jahaa, jaa det håller jag med om Men det börjar faktiskt bli bättre, körde mitt 6950 (flashat och klockat såklart) i...3x 12xx gånger 720 med medium i BF3, och det funkade faktiskt helt okey Skulle gissa i runda slängar på runt iaf 30 fps. Men såklart, blir värre om man vill ha 3d...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Med snabbare minnen kan man dra ned bredden på bussen och fortfarande ha samma bandbredd som tidigare gddr5, fördelen är enklare kort men färre lanes som i teorin borde resultera i billigare kort alternativt större marginaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

har läst nånstans att ps4 kommer att kosta över 10k och spelen kommer att landa på runt 1000:- st

Hårdvaran kommer inte att vara så mycket bättre än det som ps3'an har idag heller :S samma cpu ska användas...bara mera ramminne och nyare, snabbare GPU..

Och av vilken anledning skulle något av det där stämma? Då kan väl Sony direkt kasta pengarna i skön och gå i KK då även världens dummaste idiot skulle fatta att det där vore ohållbart..

Jag hoppas för din skull att du inte för en sekund trodde på det där?

Visst var 3an dyr vid release men det berodde ju också på att den hade väldigt mycket ny och dyr teknik (som blue ray). varför skulle då en (som du påstår) knappt uppdaterad version säljas ännu dyrare?

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Nja...ps3 kostade väl 6k vid realese? spelen kostade väl runt 700:- då med?

Det kostar rejält med pengar att ta fram en ny konsol så dom bör kosta fett med pengar vid realese..

Det där är ingen grund regel att så måste vara med nästa konsol. Ps3 kostade mkt för att det kom med helt ny teknik mest för Cell processorn, Blu-ray som var något nytt osv. Kollar vi på konkurrensen så är det helt motsatsen. Första Xbox kostade mer än 5tusen när den kom, men Xbox 360 kostade 3995:- och för core packetet 2995:-

Det enda vi kan göra är att gissa hur mkt Ps4 eller nästa xbox kan kosta och min gissning att ingen ingen konsol i framtiden kommer kosta mer än 4500. Konsol och allt kring det ämnet med motion sensor, Kinect och allt ökar och sätta pris på fantasi summa på 10.000 är verkligen ingen idé. Man kan lika gärna gå i konkurs.

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

juste...Nvidia dissade MS från att tillverka GPu'er till 360

Det var Microsoft som valde bort Nvidia, inte tvärt om. GPU:er till Xbox stod för 20% av Nvidias omsättning 2002. Nvidia och Microsoft hamnade i luven på varandra när Xbox sålde under förväntan och Microsoft ville trimma priserna på Nvidias grafikprocessorer. Avtalet gav tillverkningen till Nvidia, det avtalet Microsoft valde att sluta med ATi var ett licens/royalty där tillverkningen sker hos tredjepart. Samma typ av avtal som ATi hade med Nintendo gällande Gamecube. Nvidia tyckte marginalerna var för små medan ATi glatt tog över tillverkningen trots ÄNNU lägre marginalere p.g.a. licensering istället för tillverkning.

Uppenbarligen är Microsoft och AMD båda nöjda då det är AMD som fått kontraktet även för nästa generation Xbox. Nvidia är knappast nöjda med att uteslutas från ett så pass stort avtal, små marginaler eller ej.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

har läst nånstans att ps4 kommer att kosta över 10k och spelen kommer att landa på runt 1000:- st

Hårdvaran kommer inte att vara så mycket bättre än det som ps3'an har idag heller :S samma cpu ska användas...bara mera ramminne och nyare, snabbare GPU..

Lärde du dig att vara källkritisk i skolan? js

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Lärde du dig att vara källkritisk i skolan? js

Har man läst Historia A så har man. Annars, nej.. och de märks , eller hur!

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Har man läst Historia A så har man. Annars, nej.. och de märks , eller hur!

Precis

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Nja...ps3 kostade väl 6k vid realese? spelen kostade väl runt 700:- då med?

Det kostar rejält med pengar att ta fram en ny konsol så dom bör kosta fett med pengar vid realese..

Tillverkningskostnaderna kommer nog vara högre en vad konsolen kommer säljas för, så har det iaf vart tidigare. Om man planerar att sälja konsolen under minst en 10års period (som ps2 gjorde och ps3 kommer göra) så kan man ta förluster dom första åren när tekniken är ny och dyr.
Vill man ha en lång livslängd på konsolen så är det nog ingen hit att snåla med komponenterna vid release.

http://www.next-gen.biz/news/isuppli-60gb-ps3-costs-840-produ...

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att vi får se XDR2 i nya Radeonkorten!

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SideWinder86:

Hårdvaran kommer inte att vara så mycket bättre än det som ps3'an har idag heller :S samma cpu ska användas...bara mera ramminne och nyare, snabbare GPU..

Man vet att Sony investerat väldigt mycket pengar i Cell-processorn, det spekuleras därför en hel del att även PS4 kommer köra med en Cell-processor.

Den spekulationen kan mycket väl vara helt korrekt, men det är fortfarande bara en spekulation. Och det kanske inte är en så dum idé heller, det är en design som Sony själva äger och såldes slipper betala royalties till någon annan. Sony har även egna fabriker där man tillverkar Cell något som man antagligen inte vill bara slänga iväg. På senare tid har ju även många (dock långt i från alla) utvecklare börjat lära sig utnyttja den potential som Cell haft på pappret men inte riktigt visat sig i spel. Stora problemet med PS3 är att GPUn är en rejäl flaskhals.

Om PS4 använder Cell så lär den ju gissningsvis vara snabbare än dagens variant alt. (något det också spekuleras en hel del kring) så kommer det finnas mer än en Cell-processor i PS4an.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Keeper of Traditions

Det pratades om nackdelar i artikeln, men det nämndes inga nackdelar för konsumenter..?

Att det blir dyrare för AMD bryr man sig väl mindre om, då dem ur konkurrenssynpunkt inte kan höja priserna något vidare bara för en ny sorts minnen?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tillverkningskostnaderna kommer nog vara högre en vad konsolen kommer säljas för, så har det iaf vart tidigare. Om man planerar att sälja konsolen under minst en 10års period (som ps2 gjorde och ps3 kommer göra) så kan man ta förluster dom första åren när tekniken är ny och dyr.
Vill man ha en lång livslängd på konsolen så är det nog ingen hit att snåla med komponenterna vid release.

http://www.next-gen.biz/news/isuppli-60gb-ps3-costs-840-produ...

Men ändå snålas det i varje generation av nya konsoller. Har för mig att spelutvecklarna gnällt i alla tider över snålt tilltaget ramminne o.s.v.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Det talas alltså vitt och brett om detta men inlägget här länkar inte till några ytterligare källor och det står klent att finna något på de stora hårdvarusajterna(exv. Anandtech, Tom's Hardware och X-bit labs. Ingenting vettigt som blivit upplagt på /. )... Jag blir hemskt nyfiken på vart detta rykte kommer ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

intressant med dubbel bandbredd och lägre strömförbrukning

Notera att det är dubbel bandbredd per pinne, inte totalt.

Original-RDRAM hade också (mer än) dubbel bandvidd per pinne.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Man vet att Sony investerat väldigt mycket pengar i Cell-processorn, det spekuleras därför en hel del att även PS4 kommer köra med en Cell-processor.

Den spekulationen kan mycket väl vara helt korrekt, men det är fortfarande bara en spekulation. Och det kanske inte är en så dum idé heller, det är en design som Sony själva äger och såldes slipper betala royalties till någon annan. Sony har även egna fabriker där man tillverkar Cell något som man antagligen inte vill bara slänga iväg. På senare tid har ju även många (dock långt i från alla) utvecklare börjat lära sig utnyttja den potential som Cell haft på pappret men inte riktigt visat sig i spel. Stora problemet med PS3 är att GPUn är en rejäl flaskhals.

Om PS4 använder Cell så lär den ju gissningsvis vara snabbare än dagens variant alt. (något det också spekuleras en hel del kring) så kommer det finnas mer än en Cell-processor i PS4an.

Används Cell till något annat än Sonys spelkonsoler? De har ju tydligen viss potential att knäcka koder har jag hört.

Annars har jag hört rykten om att det kommer sitta ARM i nästa generation konsoler. Fast det är väl bara en tidsfråga innan Intels och AMDs små plattformar med integrerade grafikkort konkurrerar ut spelkonsolerna helt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Används Cell till något annat än Sonys spelkonsoler? De har ju tydligen viss potential att knäcka koder har jag hört.

Annars har jag hört rykten om att det kommer sitta ARM i nästa generation konsoler. Fast det är väl bara en tidsfråga innan Intels och AMDs små plattformar med integrerade grafikkort konkurrerar ut spelkonsolerna helt.

ARM låter inte så trovärdigt då det är svårare att koda till än tex. PowerPC som är relativt likt x86(DirectX 11) och dessutom är de ARM proccesorerna som finns ute rent av usla prestanda mässigt.
Tror som någon tidigare talare att PS4 kommer med Cell processor och nvidia eller amd grafik och Xbox720 kommer med Power7 proccessor och amd grafik.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Avstängd

Ah denna tråd spårade ur litegrann från XDR2 minne i AMDs 7XXX serie till vad för hårdvara det kommer att sitta nästa generations konsoler kul kul Gillar spelukationer om vad som kommer att sitta i nästa gens konsoler :D.

Ni kanske skulle finna denna intressant kanske.

Eftersom att Sony redan har investerat enorma pengar i Cell så finns det nog en chans att det sitter en utvecklad Cell i den. Det har också bekräftats att alla tre har valt AMD som GPU. En Power 7 CPU från IBM (som någon här inne var inne på) i MS och Nintendos konsoler plus två GB minne blir nog inte helt tokigt. Skulle vara kul med 4 GB minne men det blir nog inte av med tanke på att det kostade 6 miljarder för MS att gå från 256mb till 512mb i 360 som det var tänkt från början att sitta i den från början (256mb) men Epic Games tyckte "snälla ni måste ha 512mb för att vara konkurrenskraftiga". Av någon anledning så snålas det alltid med minne i konsoler. Men som en på Minhembio forum sa "konsolerna har alltid haft lika mycket minne som grafikkorten har, de har aldrig haft eller varit meningen att jämföra med datorns ram minne".

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Används Cell till något annat än Sonys spelkonsoler? De har ju tydligen viss potential att knäcka koder har jag hört.

Används i vissa servrar och kluster och tydligen i några av Toshibas TV apparater bland annat. Ska vara en bra processor för videoavkodning.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cell_(microprocessor)#Possible_a...

Permalänk
Skrivet av Jyhan:

Ah denna tråd spårade ur litegrann från XDR2 minne i AMDs 7XXX serie till vad för hårdvara det kommer att sitta nästa generations konsoler kul kul Gillar spelukationer om vad som kommer att sitta i nästa gens konsoler :D.

Ni kanske skulle finna denna intressant kanske.

http://i.imgur.com/FCQqG.png

http://i.imgur.com/ktUpA.png

Eftersom att Sony redan har investerat enorma pengar i Cell så finns det nog en chans att det sitter en utvecklad Cell i den. Det har också bekräftats att alla tre har valt AMD som GPU. En Power 7 CPU från IBM (som någon här inne var inne på) i MS och Nintendos konsoler plus två GB minne blir nog inte helt tokigt. Skulle vara kul med 4 GB minne men det blir nog inte av med tanke på att det kostade 6 miljarder för MS att gå från 256mb till 512mb i 360 som det var tänkt från början att sitta i den från början (256mb) men Epic Games tyckte "snälla ni måste ha 512mb för att vara konkurrenskraftiga". Av någon anledning så snålas det alltid med minne i konsoler. Men som en på Minhembio forum sa "konsolerna har alltid haft lika mycket minne som grafikkorten har, de har aldrig haft eller varit meningen att jämföra med datorns ram minne".

en Cell processor på runt 3,8ghz-4ghz hade inte varit fel
samt ett grafikkort från 6xx-serien och 2-4gb ram
grym prestanda

ps3 hade ju xdr ram minnen till grafikkortet och det va jävulskt snabbt kan jag ju tro...
xdr2 kom ju inte ut så jättelångt efter ps3an kom ut... typ runt 2008-2009 tror jag redan såg xdr2
lär dock inte vara billigt så om amd ska använda det i nästa generation (till pc) så lär grafikkorten inte bli billiga

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Plus att det skulle vara svårt att sälja en konsol för 10 000 kr.

många har försökt dock, en dag kanske det funkar..

Skrivet av voleyro:

Det där är ingen grund regel att så måste vara med nästa konsol. Ps3 kostade mkt för att det kom med helt ny teknik mest för Cell processorn, Blu-ray som var något nytt osv. Kollar vi på konkurrensen så är det helt motsatsen. Första Xbox kostade mer än 5tusen när den kom, men Xbox 360 kostade 3995:- och för core packetet 2995:-

alla Playstationmaskiner liksom de flesta konsoller var ny teknik egentligen, även om proxessorerna var befintlig standard i vissa fall så var sammansättningen unik, samma sak med XB360.

undantaget som du säger är Xbox (1), vilket också förmodligen är den första (och troligen sista) spelkonsollen någonsin som man ganska enkelt kunde räkna ut vad den var värd, och vad den bord sålts för.

håller inte riktigt med om introduktionspriserna bara, riktpriser är en sak men i praktiken har det ofta varit annorlunda i praktiken, pga tillgång och efterfrågan såklart.

Skrivet av Yoshman:

Man vet att Sony investerat väldigt mycket pengar i Cell-processorn, det spekuleras därför en hel del att även PS4 kommer köra med en Cell-processor.

Den spekulationen kan mycket väl vara helt korrekt, men det är fortfarande bara en spekulation. Och det kanske inte är en så dum idé heller, det är en design som Sony själva äger och såldes slipper betala royalties till någon annan. Sony har även egna fabriker där man tillverkar Cell något som man antagligen inte vill bara slänga iväg. På senare tid har ju även många (dock långt i från alla) utvecklare börjat lära sig utnyttja den potential som Cell haft på pappret men inte riktigt visat sig i spel. Stora problemet med PS3 är att GPUn är en rejäl flaskhals.

Om PS4 använder Cell så lär den ju gissningsvis vara snabbare än dagens variant alt. (något det också spekuleras en hel del kring) så kommer det finnas mer än en Cell-processor i PS4an.

är osäker på om ägarskapet ser ut så. Sony har visserligen designat själva konceptet ihop med IBM och Toshiba, men jag tror inte de är ensamma ägare till designen som mer ligger på de andra. förmodligen finns det nån form av "fair use"-avtal internt mellan dem, vilket naturligtvis ingen ser som en nackdel när alla har intresse i dem och alla använder och/eller tillverkar och bidrar till dem i vilket fall.

att det skulle vara 2 Cell i PS4 är inte särdeles långsökt då det var tanken redan med PS3 (många av de tidigaste spelen använde därför öht inte GPUn då meningen var att Cellerna skulle göra det med) vilket inte fungerade pga kostnaden, så även om man äger saker så finns det gränser tyvärr.

oavsett vilket så kommer minnesbandbredd att vara minst lika viktigt då. PS3 enorma prestanda där var också en anpassning för den speglade processor som inte blev av, de var en primär anledning att de projicerade prestanda inte riktigt nådde ända fram. så snabbare minne om den planen återupptas? ja tack!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrewFearMe:

en Cell processor på runt 3,8ghz-4ghz hade inte varit fel
samt ett grafikkort från 6xx-serien och 2-4gb ram
grym prestanda

ps3 hade ju xdr ram minnen till grafikkortet och det va jävulskt snabbt kan jag ju tro...
xdr2 kom ju inte ut så jättelångt efter ps3an kom ut... typ runt 2008-2009 tror jag redan såg xdr2
lär dock inte vara billigt så om amd ska använda det i nästa generation (till pc) så lär grafikkorten inte bli billiga

Skulle nog föredra lägre clock och fler kärnor och effektivare så klart. Eftersom en konsol ska ha lång livslängd och ha ett kompakt format förhoppningsvis och lite ljudnivå så kan den inte alstra mycket värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det verkar ha stått still på GDDR-sidan ett tag dock. För något år sen så var det ju rykten om snabbare klockade GDDR5 men de har inte setts. Var är utvecklingen där? Låst av patenttvister?

Är lite kluven. Jag vill se utveckling och snabbare minnen, men helst inte från Rambus.

AFAIK så finns det snabbare GDDR5-minnen men det är problem att få minneskontrollern att klara så höga hastigheter. Om minneskontrollern till XDR2 är uppbyggd på ett annorlunda sätt eller om samma problem existerar där har jag ingen aning om.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.