Permalänk
Medlem

Flaskning av CPu och GPU

Morsning, tänkte höra om det är någon som har några kloka tankar och applikationer till stöd för att avgöra när antingen CPU:n eller GPU:n börjar flaska?

Fullt medveten om att både CPU:n och GPU:n peakar då och då, men när börjar man anse att den flaskar?

Vet inte om det enkla lösningen är att köra fraps och sen konstatera att nog hade jag runt 20 i snitt där så nu är det dax att skruva på burken.

Finns det någon app som kan ligga i bakgrunden och räkna ut avg fps samt belastning på CPU:n?

Tankar och kommentarer?

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem

behöver inte tänka på att cpun skulle flaska ditt grafikkort om dina specs stämmer.
kan skaffa ett likadant grafikkort till utan att det ska flaska med den cpun

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Har du burken i sign?

De borde väl klara det mesta utom typ BF3 på ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

behöver inte tänka på att cpun skulle flaska ditt grafikkort om dina specs stämmer.
kan skaffa ett likadant grafikkort till utan att det ska flaska med den cpun

Den stämmer förutom att jag tog bort överklockningen, kunde inte styrka för mig själv att den gjorde någon skillnad vilket efter ett tag ledde fram till frågan.

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem
Skrivet av qramian:

Den stämmer förutom att jag tog bort överklockningen, kunde inte styrka för mig själv att den gjorde någon skillnad vilket efter ett tag ledde fram till frågan.

Ja men då är det väl än tydligare att det är grafikkortet som flaskar om nåt?

Permalänk
Medlem

Dra ner upplösningen och sänk gpu krävande inställningar och se vad du får för fps. Får du ingen/marginell ökning fps så flaskar cpu:n. Lita på hårdvarutester som sweclockers testlabb publicerar. Det är rätt självklart vad som flaskar, framförallt när det finns tester med flera uppsättningar hårdvara och samma grafikinställningar. Någon applikation som mäter cpu belastning och gpu belastning för att räkna ut vad som flaskar känner jag inte till. Det finns säkerligen ingen heller. För det skulle ändå förutsätta att du körde ett test med hög upplösning/inställningar och låg upplösning/inställningar. Att någonting flaskar för att den jobbar på i 100% när den andre inte gör det, är ingen direkt slutsats man kan dra heller skulle jag tro. Det är inte som när någonting throttlar direkt.
Att generellt säga att "aa din cpu kommer flaska din gpu" är svårt att säga, då olika spel är olika cpu/gpu krävande. Din rigg är nog rätt bra avvägd, men generellt skulle jag nog vilja påstå att din gpu flaskar mest med antagandet att man tar 10 nya slumpvalda spel, maxar dessa i höga upplösningar. Man får gå på magkänslan helt enkelt

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Att generellt säga att "aa din cpu kommer flaska din gpu" är svårt att säga, då olika spel är olika cpu/gpu krävande. Din rigg är nog rätt bra avvägd, men generellt skulle jag nog vilja påstå att din gpu flaskar mest med antagandet att man tar 10 nya slumpvalda spel, maxar dessa i höga upplösningar. Man får gå på magkänslan helt enkelt

Utan att dra för stora slutsatser kan man väl säga att i nya FPS-spel sätter rimligtvis grafikkortet stopp först , men i typ Civ5 och SC2 är det inte lika självklart (men datorn lär ju klara de spelen bra ändå)

Permalänk
Medlem

Skulle inte säga att något i ditt system flaskar det andra. CPUn borde ju klara alla spel utan problem och grafikkortet gör så gott det kan.
Som all tester visar så betyder inte cpun så mycket i spel atm, de gör sin del och lite till utan problem.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Tack för er input, men det är en "lyxfråga" eller kalla det en proaktiv fråga.

Jag kör BF3 på high och är nöjd med i 1920 upplösning så jag anser inte att jag har några problem för stunden. Men förutom att vi frälsta gillar att optimera våra burkar, finns det något bra universal recept för att avgöra vad det är som flaskar, eller när det börjar bli dax att faktiskt överklocka prollen?

Chris_Kadaver, tror ditt svar var nära min egna känsla. Ville få den bekräftad så tack för det.

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem
Skrivet av qramian:

Tack för er input, men det är en "lyxfråga" eller kalla det en proaktiv fråga.

Jag kör BF3 på high och är nöjd med i 1920 upplösning så jag anser inte att jag har några problem för stunden. Men förutom att vi frälsta gillar att optimera våra burkar, finns det något bra universal recept för att avgöra vad det är som flaskar, eller när det börjar bli dax att faktiskt överklocka prollen?

Titta på den här tråden! Tror du kommer tycka den är intressant! http://www.sweclockers.com/forum/123-battlefield/1059553-vilk...

Och denna med: http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...