Samsung och LG introducerar OLED TV till olympiska spelen 2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Jag menar om färgen är t.ex. spänningsstyrd så ser jag inte hur man skulle kunna ändra ljusstyrkan praktiskt.
en LCD skärm har väll en skärm som släpper igenom ljus i olika färger och antingen LED's eller ljusrör som lyser upp dem olika mycket.

Nu är jag inte insatt i oled-styrning, men säg för enkelhetens skull att ljusstyrkan är direkt proportionell mot inmatad spänning, då är det faktiskt inte svårare än att sänka spänningen med t.ex. 50% över hela panelen.

Visst, man tappar mer kontrast ju lägre ljusstyrka man väljer(eftersom bara ljusa fält blir mörkare medan svärtan står kvar på samma nivå), men eftersom den odynamiska kontrasten är uppemot 1000000:1 så kan du sänka ljusstyrkan REJÄLT innan det ens går att ana.

min SGS t.ex. har vid mörkaste ljusstyrkan ungefär lika bra svärta som en normal LCD, och då är den så mörk att den nästan är oläslig annat än i totalt mörker. Högsta läget bländar istället i normal inomhusbelysning, så det finns gott om omfång även fast man ändrar ljusstyrkan direkt i panelen

Permalänk
Medlem

en OLEd 55" ska bli min nästa TV när min plasma börjar bli till åren.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

ett litet smakprov för de som kanske aldrig sett oleds :>

gissa om det ser fränt ut i totalt mörker när man bara ser ett lysande jordklot

LED-LCD vs OLED vid samma ljusstyrka. skillnaden är naturligtvis inte lika stor rakt framifrån, men klart märkbar även då.

edit: en till.
Bilden blev iofs suddig och överexponerad men wth.

Permalänk
Medlem

Intressant med prisjämförelser folk tar upp. Jag har själv några att bidra med. När 40-42" var standard på tv apparater för några år sen, kostade 50" omkring 25000. Samtidigt fanns det 60", men dessa kostade omring 250.000 (det här var bara några år sedan). När 50" plasmorna sjönk i pris, sjönk priset på 60" till omkring 25000. Dvs en minskning med över 200000 på bara 1-2 år när produktionen kom igen. Och nu finns de modeller som är näst intill gratis i jämförelse. Gällande oled, så vet jag inte hur tillverkningsprocessen ser ut. Men skulle de nå samma massproduktion som plasma och lcd står för så borde tillverkningskonstanderna teoretiskt sett vara lägre?! Åtminstone materialkostnaderna?! Lyckas man arbeta bort bristerna i en tillräckligt hög utsträckning så att de kan massproduceras borde de bli standard innan 2020 iaf.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

OLED tv = riktig LED tv. Dagens "LED" tvs är vanliga lcd skärmar med LEDs som bakgrundsbelysning.

Ja när dom lanserade LED-tv skrev dom ju att det skulle förändra allt osv.. Jag trodde dom hade krympt LED:ar så pass att dom representerade pixlar. Vore typ optimalt beträffande ljusstyrka/livslängd osv,,, men nej icke då jag var före min tid uppenbarligen... Eller nåt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den enda OLED display jag äger är den 2.7" AMOLED som sitter i min Samsung digitalkamera WB650. Och det ger helt klart fördelar i direkt solljus där den är överlägsen vanliga LCD displayer, betrakningsvinkeln är också överlägsen. Men jag kan inte direkt påstå att jag är impad av bilden. Tycker inte den är bättre än vad LCD skärmar på andra kameror visar. Så uppenbart behöver inte OLED betyda överlägsen bild.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

ett litet smakprov för de som kanske aldrig sett oleds :>

gissa om det ser fränt ut i totalt mörker när man bara ser ett lysande jordklot

LED-LCD vs OLED vid samma ljusstyrka. skillnaden är naturligtvis inte lika stor rakt framifrån, men klart märkbar även då.

AMOLED är riktigt fina!

Jag hoppas ingen tog upp det här som jag missat, men jag skriver av mig iaf

Jo, jag tyckte jag hörde något om Inorganic LED, som OLED fast med lång livstid och som namnet låter ska det här vara teknik som grundar sig på en icke-organisk tillämpning av tekniken bakom OLED, om det nu låter mer begripligt.

Här är en länk på vad jag tror är vad jag hörde talas om (det är inte min källa till den här infon dock):
http://www.oled-info.com/researchers-develop-inorganic-leds-a...

Namnet låter ju lite dumt kan man tycka, men det verkar röra sig om en teknik liknande OLED med längre livstid på pixlarna helt enkelt. Som jag fattade är dessa "IOLED"s mer lämpade och tänkta för TV apparater där OLED kanske var en förhoppning som inte riktigt levde upp till förväntan.

Hoppas tillverkningen av OLED i framtiden blir lite billigare och storskaligare. "LED-tv"s kunde slippa behovet av en bakgrundsbelysning i framtiden. RGB-LED verkar lovande, men samtidigt dyrt/strömkrävande.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Är oled en skärm som man kan rulla ihop och banka på med en hammare utan att den går sönder? Jag har sett en sådan demonstration nämligen.

Ja exakt det OLED är till för. Har också sett videon, visserligen var det en Super AMOLED panel. Mycket imponerande,,, och förstås användbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Som sagt så är det fortfarande falsk marknadsföring, då det ej är en "LED-TV". Det är en LCD tv. Om du beställde en "Dator" Och fick en osthyvel istället skulle väl du ändå anse att det är fel namn på produkten?
Man tror inte att det är en OLED tv, utan en LED tv, vilket det inte är.

Måste dessvärre hålla med dej lite, får se vad inorganic led kan ge framöver. Läste om "ILED" här...
Äger dessutom en "LED-tv" (LCD) och cloudingen är sjukt irriterande...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kogster:

Jag menar om färgen är t.ex. spänningsstyrd så ser jag inte hur man skulle kunna ändra ljusstyrkan praktiskt.
en LCD skärm har väll en skärm som släpper igenom ljus i olika färger och antingen LED's eller ljusrör som lyser upp dem olika mycket.

Nej i en vanlig LCD lyser bakgrundsbelysningen alltid lika mycket och mängden ljus regleras genom att pixlarna öppnas och stängs olika mycket. De utnyttjar det faktum att man med ett polarisationsfilter kan släcka ut planpolariserat ljus. Det fungerar alltså så här. Lampan bakom lyser med en viss konstant intensitet. Sedan sitter det ett polfilter som planpolariserar pluset. Efter det kommer själva pixeln som är en så kallad flytande kristall. Den har den fina egenskapen att den också fungerar som ett polarisationsfilter som går att rotera. Man kan alltså styra hur mycket ljus de ska släppa igenom individuellt. Om man släcker alla pixlar blir det svart men lampan bakom lyser fortfarande lika mycket. Det är därför man inte får riktigt bra svärta med LCD eftersom de alltid läcker lite ljus genom lagret med flytande kristaller. Öppnar man alla pixlar fullt får man helt vitt, öppnar man bara gröna pixlar blir skärmen grön och varierar man kan man då bygga alla färger man vill.
Den här tekniken har massa nackdelar som du säkert förstår. Dels får man ju problem med svärtan eftersom man får så kallad backlight bleeding. Sen är det bara väldigt lite ljus som faktiskt går igenom filtrena så man drar massa ström och genererar massa värme helt i onödan. Sen är många billigare apparater dessutom oftast kantbelysta (edge lit) vilket betyder att de har en ljuslist i kanterna, eller i värsta fall, bara ena kanten. Det ger en tydlig färgskiftning över hela bilden.
Det finns tillverkare som experimenterat med variabel bakgrundsbelysning vilket är svårt med CCFL eftersom det är långa lysrör men genomförbart med LED om man bygger en matris bakom hela skärmen. Man kan då relativt enkelt reglera ljusstyrkan på de dioder som är bakom mörka partier och få bättre svärta.

OLED fungerar tvärt om. Där lyser varje enskild pixel själv så man styr bilden genom att reglera hur mycket varje pixel ska lysa. Har man en helt svart bild stänger man alltså av alla pixlarna och då blir det helt kolsvart och skärmen drar i princip ingen ström. Vill man ha en vit bild så drar man på alla pixlar på max och skärmen drar max ström. Detta i kontrast till LCD som i stort sett drar lika mycket ström hela tiden.

Kort sagt, OLED FTW!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jo, den här falska marknadsföringen är ganska irriterande imo, inte bara för att det handlar om LCD med LED belysning. När LED började marknadsföras trodde jag att vi snackade RGB-LED ungefär, men en sån TV hade ju tom i teorin kostat mycket så vad tänkte jag på, dessutom har jag bara sett RGB-LED för PC-monitorer
Men RGB-LED är alltså en LED för varje pixel, men det är ju en bråkdel så många LEDs i en vanlig LED-tv som det är pixlar på den.

Egentligen är jag lack på HD/FULL-HD/HD-Ready märkningen också.
Det sätts en standard så att företagen kan känna sig trygga med att lansera bättre teknik för allmänheten, och i samma veva introduceras det som något nytt... Men märkningarna hit och dit? Vaddå FULL-HD?? är upplösningen maximal eller nåt? Högre upplösningar existerar, men det är väl dumt att sätta den som FULL som att det är "final".
Att man kallar det High definition låter som att det är "bäst" fast de som gått över till 1080p på sina burkar tycker ju att 576p ser illa ut i jämförelse så det är ju något relativt. det är som att Hi-Fi är High-Fidelity, fast Hi-Fi blir inte mycket bättre än vad det är. HD/Full-HD lär ju vara några år men det är knappast slutet på resan antar jag :S

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Nu är jag inte insatt i oled-styrning, men säg för enkelhetens skull att ljusstyrkan är direkt proportionell mot inmatad spänning, då är det faktiskt inte svårare än att sänka spänningen med t.ex. 50% över hela panelen.

Visst, man tappar mer kontrast ju lägre ljusstyrka man väljer(eftersom bara ljusa fält blir mörkare medan svärtan står kvar på samma nivå), men eftersom den odynamiska kontrasten är uppemot 1000000:1 så kan du sänka ljusstyrkan REJÄLT innan det ens går att ana.

min SGS t.ex. har vid mörkaste ljusstyrkan ungefär lika bra svärta som en normal LCD, och då är den så mörk att den nästan är oläslig annat än i totalt mörker. Högsta läget bländar istället i normal inomhusbelysning, så det finns gott om omfång även fast man ändrar ljusstyrkan direkt i panelen

alltså rgb lampor där ljusstyrkan i samtliga färger styrs av spänning och sen bara ändrar man Vcc till hela kretsen för att ändra ljusstyrkan? låter rimligt

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

ett litet smakprov för de som kanske aldrig sett oleds :>

gissa om det ser fränt ut i totalt mörker när man bara ser ett lysande jordklot
http://i.imgur.com/sBZZJ.jpg

LED-LCD vs OLED vid samma ljusstyrka. skillnaden är naturligtvis inte lika stor rakt framifrån, men klart märkbar även då.
http://i.imgur.com/gCtaG.jpg

edit: en till.
Bilden blev iofs suddig och överexponerad men wth.
http://i.imgur.com/8oxRc.jpg

Har själv en SGS och folk som ser den irl brukar kommentera hur fin bilden är. Sitter och väntar på min Galaxy Note, är helt såld på AMOLED. Samsung är ju först med Super Amoled HD, så säger de att de har TV-apparater klara till sommaren blir jag inte vidare förvånad.

Största fördelen är ju svärtan. Är så less på backlight bleeding, dynamisk kontrast och allt annat som förstör bilden. Ska bli spännande att se hur långt de specar livsländen...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Jag måste nog också ansluta mig till lägret "LED-tv marknadsförs felmässigt i dagsläget". Inga lagbrott inblandade. Bara traditionellt fula knep för att "lura" konsumenten. Anledningen till citattecknen är för att om konsumenten blir "lurad" så är förmodligen konsumenten inte heller speciellt insatt och kommer därmed vara precis lika nöjd när denna går från butiken med en nyinköpt tv, trots att den displayen, rent tekniskt, fungerar som konsumenten tror. Dock är det även många "insatta" som har misstolkat hela LED-biten. Någon här på forumet skrev att "Det bara är att läsa beskrivningen" men det är läskigt få elektronikaffärer som skriver ut LCD istället för led i beskrivningen. Däremot finner man ju givetvis informationen i specifikationerna men den oninsatta svenssonköparen kommer kolla i reklambladet och se fraserna LED, FULL-HD, 3D och gärna någon slags frekvens som egentligen inte är intressant ur bildsynpunkt. Kombinera detta med en dynamisk kontrast på 1:1+så-många-nollor-att-du-inte-ens-orkar-räkna-dem och en fläskig storlek så kan jag garantera att oinsatta svensson kommer dregla sig blöt och köpa så fort krediten på den gamla tvn är avbetalad.

Lite mer on topic så skulle jag vilja uttrycka min glädje över att tillverkarna, officiellt, har börjat satsa på oled igen efter lite omvägar runt 3D och annat trevligt men ointressant.
Till dig som pratade om OLED i kameran: OLED är ju en teknik inte en standard för HD-displayer. Min SE MW600 (blåtandsheadset) har en monokrom OLED enligt specifikationerna. Med andra ord har OLED redan börjat "smutskastas" men tekniken kommer bli smått fantastisk när den väl förfinats så pass att den kommit ner i konsumentpris. Det ska bli spännande att se vad dom skriver ut i reklambladen då, eftersom endast "OLED" förmodligen inte kommer räcka för att övertyga konsumenterna. Min gissning faller på "riktig OLED" eller kanske ett nytt pr-fenomen "FULL-LED"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

ett litet smakprov för de som kanske aldrig sett oleds :>

gissa om det ser fränt ut i totalt mörker när man bara ser ett lysande jordklot
http://i.imgur.com/sBZZJ.jpg

LED-LCD vs OLED vid samma ljusstyrka. skillnaden är naturligtvis inte lika stor rakt framifrån, men klart märkbar även då.
http://i.imgur.com/gCtaG.jpg

edit: en till.
Bilden blev iofs suddig och överexponerad men wth.
http://i.imgur.com/8oxRc.jpg

Jäklar vilken skillnad!
En OLED TV ska man skaffa sig i framtiden!

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när jag läste en artikel i Illustrerad Vetenskap för massa år sedan om nästa generations bildskärmar, och då pratade dem om just LED och OLED, fast då var det absolut inget snack om LED-backlit/edgelit eller vad dem nu väljer att kalla det. Utan båda var olika vägar till samma resultat, att pixlarna själv ger ifrån sig ljuset och det inte kommer från någon annan källa.

Permalänk
Medlem

Det ska bli riktigt fint när OLED-TV kommer i vettiga konsumentpriser, något som såklart inte kommer ske nästa år.

Jag är haft svår längtan ända sedan jag köpte min första AMOLED-lur (Galaxy S) och upplevde den otroliga svärtan. Det är verkligen helt svart även om man har totalt mörkt omkring sig och även i belysta rum är det ofta svårt att se var skärmen slutar och den svarta plasten börjar.

Jag antar att TV-panelerna dock inte kommit lika långt som de som används i mobiltelefoner eftersom artikeln nämner problem med färgåtergivningen, något som telefonerna inte har några större problem med (mycket mer levande färger än min monitor).

Permalänk
Avstängd

jag tog några bilder på S2an så kan ni kika
men det förutsätter att ni har bäcksvart svärta på monitorn annars stämmer det inte
ena bilden är det helt kolsvart i rummet och den andra med en liten lampa tänd så det syns att det är telefonen.

svart är svart på AMOLED när inga backlight LEDs måste fixa ljuset.
det finns heller inga Halos runt objekt som det blir från tv apparater med Local Dimming.
alltså så blir svärtan mer knivskarp runt objekt.

kan tänka mig en tv med den svärtan vilken djup det kommer att bli i bilden,då behövs ingen 3D
ingen clouding inga halos
rena julafton

alla bilder tagna med samma exponering och slutartid
Nikon D60 på stativ

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag antar att TV-panelerna dock inte kommit lika långt som de som används i mobiltelefoner eftersom artikeln nämner problem med färgåtergivningen, något som telefonerna inte har några större problem med (mycket mer levande färger än min monitor).

Att färgerna ser mer levande ut betyder inte att den visar korrekt kolla bara på dagens Vivid-inställning som just förstärker färgerna, alla videofiler skyr det som pesten.

så att de har problem med färgåtergivningen betyder nog bara att det är svårt att kalibrera en OLED-skärm till en exakt specifikation(t.ex. d6500k), eftersom oled-cellerna tappar känslighet med tiden. Fosforerna i plasma och crt tappar också ljusstyrka, men det sker linjärt så bilden blir bara mörkare överlag.. Oled däremot har en mycket svårare "åldringskurva" som dessutom ser olika ut för varje färg, så där kommer tonkurvorna att ändras med tiden.

om det sen är något som medelsvensson ens kan se är ju en helt annan fråga vivid-inställningen kommer ju t.ex ibockad från fabrik i alla tv-apparater som säljs idag, och de enda som klagar är videofilerna :>

en sak till, oleds kan få burn-ins.. flame on!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Allvarligt? Folk tittar på en oled mobilskärm och bestämmer sig för att oled är bra och skall ha en sån TV?
Vänta lite tills TV-apparaterna släpps så ni inte köper grisen i säcken pojkar...:)

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Jag är inte så insatt förutom att jag vet vad dagens led-tv är för något. Eller skall jag säga led-belyst lcd som jag tycker fungera jättefint. Local-dimming och de problem som uppstår när sånt används är lite tråkigt. Men Samsung var tydliga när dom släppte LED-tv med att säga att det var ett nyttt sätt att belysa lcd-paneler men det var ett så "stort steg" att dom valde att skilja från vanliga llcd genom at "kalla dom för LED-tv". Fysiskt sett blev också tv´n mycket tunnare och lättare.

Vad jag undrar är om OLED alltså har ljuskontroll på varje individuell pixel? dvs kommer varje pixel vara helt "självstyrd" av bildsignalen. Vilket skulle leda till läskigt bra kontrastvärden. Sedan måste ju allt annat med färgåtervinning och snabbhet etc fungera för att det skall bli bra "filmbild" också.

/Anders

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

Det stämmer att varje pixel i sig är en "lampa"! Dock finns det idag ett problem med att röda färgen i OLED-displayerna har för kort livslängd, vilket i längden kan påverka färgåtergivningen. Hoppas de har kommit på någon smart lösning tills lanseringen

Visa signatur

Tja tja bloggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Allvarligt? Folk tittar på en oled mobilskärm och bestämmer sig för att oled är bra och skall ha en sån TV?
Vänta lite tills TV-apparaterna släpps så ni inte köper grisen i säcken pojkar...:)

Klart man väntar tills proffsen sagt sitt. Men har man en Super Amoled eller bättre så "bestämmer" man sig inte för att den är bra. Man tappar hakan oavsett om man är en tant eller ISF-certifierad kalibrerare. Bara att den senare förstår varför bilden upplevs som den gör. Denne vet även problemen som kommer uppstå med kalibreringen och är förmodligen inte den första som hoppar på tåget. Däremot kommer Svenssons som besöker el-ladorna och ser den uppställda oled-tv:n få en orgasm i ögat och köpa rakt av...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jika:

Jag måste nog också ansluta mig till lägret "LED-tv marknadsförs felmässigt i dagsläget". Inga lagbrott inblandade. Bara traditionellt fula knep för att "lura" konsumenten. Anledningen till citattecknen är för att om konsumenten blir "lurad" så är förmodligen konsumenten inte heller speciellt insatt och kommer därmed vara precis lika nöjd när denna går från butiken med en nyinköpt tv, trots att den displayen, rent tekniskt, fungerar som konsumenten tror. Dock är det även många "insatta" som har misstolkat hela LED-biten. Någon här på forumet skrev att "Det bara är att läsa beskrivningen" men det är läskigt få elektronikaffärer som skriver ut LCD istället för led i beskrivningen. Däremot finner man ju givetvis informationen i specifikationerna men den oninsatta svenssonköparen kommer kolla i reklambladet och se fraserna LED, FULL-HD, 3D och gärna någon slags frekvens som egentligen inte är intressant ur bildsynpunkt. Kombinera detta med en dynamisk kontrast på 1:1+så-många-nollor-att-du-inte-ens-orkar-räkna-dem och en fläskig storlek så kan jag garantera att oinsatta svensson kommer dregla sig blöt och köpa så fort krediten på den gamla tvn är avbetalad.

Lite mer on topic så skulle jag vilja uttrycka min glädje över att tillverkarna, officiellt, har börjat satsa på oled igen efter lite omvägar runt 3D och annat trevligt men ointressant.
Till dig som pratade om OLED i kameran: OLED är ju en teknik inte en standard för HD-displayer. Min SE MW600 (blåtandsheadset) har en monokrom OLED enligt specifikationerna. Med andra ord har OLED redan börjat "smutskastas" men tekniken kommer bli smått fantastisk när den väl förfinats så pass att den kommit ner i konsumentpris. Det ska bli spännande att se vad dom skriver ut i reklambladen då, eftersom endast "OLED" förmodligen inte kommer räcka för att övertyga konsumenterna. Min gissning faller på "riktig OLED" eller kanske ett nytt pr-fenomen "FULL-LED"?

Fast nu överskattad du konsumenten samtidigt som du fördummar dem. Har de ingen koll på vad LED i TV-sammanhang står för vet de inte heller vad en "riktig" LED-panel är. Det enda Svensson vet är det som försäljaren säger vilket är att LED är tunnare, ljusare och drar mindre ström. Vet man hur en LCD fungerar och hur en panel med LED fungerar så är man med största sannolikhet så insatt att man inte blint lyssnar på försäljaren utan åtminstone läser lite om produkten i fråga.

Blir det gamla skärmarna FUL-LED då?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast nu överskattad du konsumenten samtidigt som du fördummar dem. Har de ingen koll på vad LED i TV-sammanhang står för vet de inte heller vad en "riktig" LED-panel är. Det enda Svensson vet är det som försäljaren säger vilket är att LED är tunnare, ljusare och drar mindre ström. Vet man hur en LCD fungerar och hur en panel med LED fungerar så är man med största sannolikhet så insatt att man inte blint lyssnar på försäljaren utan åtminstone läser lite om produkten i fråga.

Blir det gamla skärmarna FUL-LED då?

Haha! Äger en Ful-LED!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GustavN:

Jag längtar tills jag kan köpa mig en 27" datorskärm med 2160p för ca 5000

Fram tills dess finns ju denna för snarlikt pris och 1440p

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539896

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moire:

en OLEd 55" ska bli min nästa TV när min plasma börjar bli till åren.

plasma är redan gånget xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigCheese:

Vad jag undrar är om OLED alltså har ljuskontroll på varje individuell pixel? dvs kommer varje pixel vara helt "självstyrd" av bildsignalen. Vilket skulle leda till läskigt bra kontrastvärden.

Ja. Samsung pratar om 1:1000000 i reell kontrast. som jämförelse har en IPS-LCD runt 1:1000, oavsett vad tillverkarna skriver för dynamiska fantasisiffror.

oddbot; tror det var blå oleds som har kortare livslängd iom att blått ljus har högre energi.

jika; namngivningsracet har redan börjat för OLEDs, har du inte hört om samsungs nya "Super AMOLED Plus HD" som sitter i galaxy nexus? xD

Permalänk
Medlem

Bra. Första OLED att köpa kom ju 2007 eller nått sånt i Japan. Visserligen bara 11 tum och svindyr men tycker ändå det tagit extremt lång tid. Minns att de snackades om OLED för över tio år sen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av pg_ice:

jag tog några bilder på S2an så kan ni kika
men det förutsätter att ni har bäcksvart svärta på monitorn annars stämmer det inte
ena bilden är det helt kolsvart i rummet och den andra med en liten lampa tänd så det syns att det är telefonen.

svart är svart på AMOLED när inga backlight LEDs måste fixa ljuset.
det finns heller inga Halos runt objekt som det blir från tv apparater med Local Dimming.
alltså så blir svärtan mer knivskarp runt objekt.

kan tänka mig en tv med den svärtan vilken djup det kommer att bli i bilden,då behövs ingen 3D
ingen clouding inga halos
rena julafton

http://privat.bahnhof.se/wb192876/S22.jpg

http://privat.bahnhof.se/wb192876/S21.jpg

http://privat.bahnhof.se/wb192876/S23.jpg

http://privat.bahnhof.se/wb192876/S24.jpg

alla bilder tagna med samma exponering och slutartid
Nikon D60 på stativ

Det där kan missuppfattas, som att du tog med dig din Canon D60 i yttre rymden och tog ett kort på jorden, med ditt stativ...

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...