Är det möjligt att knäcka IP adress på en facebook användare?

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att knäcka IP adress på en facebook användare?

God kväll sweclockare!

Jag har en liten fråga. Jag har en "polare" på facebook som jag misstänker är någon annan. Kan jag få reda på facebook användarens IP och sedan ta redan på adressen på honom/henne?? Jag vet att man kan få veta ort men detta är så oexakt så jag vill veta lite mer exakt så jag inte behöver misstänka 100 pers. Finns det något sätt att spåra h*n???
Det ska vara ett realistiiskt tips, inte typ "bli bästa intrångs hackern i världen". Kan tillägga att jag kan lite om programering och håller på att lära mig om datorintrång för tillfället...

Vore tacksam för svar

Ännu mer tacksam om det finns en lösning

Visa signatur

Intel Celeron 1,7 GHz | Kingston 667 MHz | Intel X3100 | suck,snyft och gäsp :(

Permalänk
Medlem

Om du kan lura personen att klicka på en länk vars serverlogg du har tillgång till så får du ju personens IP-adress.

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att ställa en fråga som bara ni vet svaret på

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pump It:

God kväll sweclockare!

Jag har en liten fråga. Jag har en "polare" på facebook som jag misstänker är någon annan. Kan jag få reda på facebook användarens IP och sedan ta redan på adressen på honom/henne?? Jag vet att man kan få veta ort men detta är så oexakt så jag vill veta lite mer exakt så jag inte behöver misstänka 100 pers. Finns det något sätt att spåra h*n???
Det ska vara ett realistiiskt tips, inte typ "bli bästa intrångs hackern i världen". Kan tillägga att jag kan lite om programering och håller på att lära mig om datorintrång för tillfället...

Vore tacksam för svar

Ännu mer tacksam om det finns en lösning

Sorry. Det är en JÄVLA säkerhetsbrist samt sekretess-brytning om någon från facebook ger ut någon annans ip till något. Bästa sättet som jag kan se det är iXam's lösning.

Lycka till hörru!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det är inte direkt att bara gå till en internetleverantör och fråga efter en address heller... De flesta vägrar att ge ur den informationen tills du har ett domstolsbeslut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Världens äldsta trick på facebookproblem -blockera personen som besvärar dig,blockeringar brukar få de flesta att bli sura eller irriterade och fråga varför, eller prata med din omgivning (alltså i det där läskiga irl-tillståndet) eller gå ur facebook.
Verkar som ett problem som nån i yngre tonåren har detta, för övrigt.
Resten kan du nog bara ta och glömma.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Om han har en mail så är det väll bara att skicka ett brev och om du får svar så är det klart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeLeap:

Sorry. Det är en JÄVLA säkerhetsbrist samt sekretess-brytning om någon från facebook ger ut någon annans ip till något. Bästa sättet som jag kan se det är iXam's lösning.

Lycka till hörru!

Mm misstänkte det :/

Skrivet av Sir. Haxalot:

Det är inte direkt att bara gå till en internetleverantör och fråga efter en address heller... De flesta vägrar att ge ur den informationen tills du har ett domstolsbeslut.

Skickades från m.sweclockers.com

De va är så illa alltså tänkte att det kan finnas andra lösningar.

Skrivet av BergLake:

Enklast är väl att ställa en fråga som bara ni vet svaret på

Jag skulle helst vilja vara säker på vem det är och sedan konfrontera personen IRL så han får inte vara förberedd

Skrivet av iXam:

Om du kan lura personen att klicka på en länk vars serverlogg du har tillgång till så får du ju personens IP-adress.

Mm de var det jag letade efter tack

Visa signatur

Intel Celeron 1,7 GHz | Kingston 667 MHz | Intel X3100 | suck,snyft och gäsp :(

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Jag har en fake account som vän och jag tror det är en annan person. Kan man ej kontakta facebook på nått sätt och be dem kolla om det är samma ip nummer på denna account samt denna persons riktiga facebook. Sånt kunde man på lunarstorm. där kunde man anmäla folk med faceaccount. Borde gå på facebook med! Har kollar upp och det finns ingen i hela sverige som heter så. personen kan iof ha skyddad identitet

Permalänk

Varför accepterar ni personer ni inte känner / vet vilka det är?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Idleworks:

Varför accepterar ni personer ni inte känner / vet vilka det är?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns de som tror att ens (personen som accepterar folk som hen inte känner) sociala status grundas på antalet Facebook Vänner man har

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Varför använder ni facebook till att börja med liksom??

Permalänk
Medlem

Plugga lite social engineering så kan du nog luska fram något. Men att gå via en IP-adress kan du glömma

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Finns de som tror att ens (personen som accepterar folk som hen inte känner) sociala status grundas på antalet Facebook Vänner man har

Jo, men om man vill veta vem personen som vill bli ens vän är så accepterar man väl inte personen först och frågar sen? Man skickar ett meddelande och frågar vem personen är!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Entusiast

Ja det med ip blir nog svårt, du kan som iXam sa få reda på hans/hennes IP men den leder dig bara till orten.

Men varför ber du inte den personen som den misstänkta utger sig för att vara att skriva något specifikt på sin wall?

Permalänk

Serverlogg

@iXam: Hur får man tillgång till en serverlogg?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av caroline666:

@iXam: Hur får man tillgång till en serverlogg?

Du ansluter till din server och kollar i textfilerna som servermjukvaran skriver ut.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.