AMD Radeon 7900 "Tahiti" andra veckan i januari 2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Teoretiska prestandan brukar dubblas eller mer även den. Att det inte alltid syns hänger nog snarare på att grafikkortet inte är enda komponenten i en dator och att det inte är det som flaskar 100% av tiden. Ett dubbelt så snabbt grafikkort kan mycket väl få nöja sig med 180FPS mot 100FPS.

Lita inte på febers uttalande. Det har aldrig varit gångbart med serieproducerade kort på 12000:- ens för dubbelmackor. Dubbelmackorna lär hamna på 6000:- med enkelkorten på 3000-4000:- inledningsvis även denna gången. Alltså samma priser som vanligt, fast korten är en "serie" bättre. Vilket i runda slängar brukar vara dubbelt så bra.

Du kan knappast ha annat än fel.
Ryktet sa 1920 till 6970 på grund av att det är 384 streamprocessorer, vilket brukade multipliceras med fem shaders, men eftersom så många inte används så tog man bort en onödig shader för varje streamprocessor. Summan är 1536 shaders med samma prestanda som 1920. Så det blev inget floppande där. Och i den nya arkitetkuren pratar man inte shaders, man pratar SIMD-enheter, 4 SIMD i varje Compute Unit. Varje SIMD-enhet har 16 ALUer, det blir 64 ALUer per Compute unit och ingen vet hur många Compute Units det blir i en full GPU. Men varje CU får iaf sin egen cache och decode och branchenhet. Så varje CU kommer i stort vara en egen liten processor.

Bra inlägg tack!

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porraz:

Eeeeeh JA, räcker gott och väl, och blir över. Du vet att dagens CPU:er i mellan/prestanda segmentet numera aldrig flaskar? I budget segmentet kan det hända, det är bara att kolla på lite tester här på SweClockers så förstår du. Det ska behövas ett riktigt monsterkort motsvarande flera generationer frammåt i tiden för att prollen ska flaska.

Jodå jag har läst testerna och är medveten om att de inte flaskar idag. Men här pratar vi ändå om en möjlig dubblering av prestandan, därav min fråga. Flera generationer framåt? Har man verkligen sådan prestandareserv hos processorerna idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Nabilon:

Rykten påstår att 7970 skall vara i ungefär samma prisklass som 6990 är förtillfället. Det hintas också om att själva prestanda ökningen inte ska vara så hög, utan istället är det stora att formen minskar men prestandan förblir den samma. Så det blir väl att isf hoppas på ett asdyrt 7990...

http://www.sweclockers.com/nyhet/14725-rykte-radeon-hd-7000-e... (Denna handlar inte om värstingkorten, men skulle tro att det blir såhär på high end likaså, men vad vet jag)

http://feber.se/pc/art/228074/radeon_hd_7970_och_hd_7950_kom/ (den sista frasen)

Hm. låter tråkigt men rykten ska tas med ett badkar salt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Strypta?? DU är väl medveten om att dagens grafikkort inte ens är i närheten av att utnyttja PCI-e 2.0 x16 till 100% va? Finns inte en chans att 2.0 skulle flaska de nya Radeon korten..

Men det blir ökad strömtillförsel i pci-e 3.0 vilket kan ställa till problem.....

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Men det blir ökad strömtillförsel i pci-e 3.0 vilket kan ställa till problem.....

Blir det väl inte alls?
Från PCI-SIG:
"Q: Does PCIe 3.0 enable greater power delivery to cards?
A: The PCIe Card Electromechanical (CEM) 3.0 specification consolidates all previous form factor power delivery specifications, including the 150W and the 300W specifications."

Alltså befäster de standarden ytterligare med PCIe 3.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Jodå jag har läst testerna och är medveten om att de inte flaskar idag. Men här pratar vi ändå om en möjlig dubblering av prestandan, därav min fråga. Flera generationer framåt? Har man verkligen sådan prestandareserv hos processorerna idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Fördubblad prestanda från HD6990??? Knappast, vore helt sjukt i så fall. Har det över huvud taget hänt någonsin i historien att prestandan har fördubblats från generation till generation? Jag har följt med utvecklingen mer eller mindre ända sedan GeForce 2 tiden och kan inte komma ihåg att detta hänt.
Alltså, jag kör fortfarande på en i7 920 som du, och ett fläskigt överklockat 5970 som inte är så långt ifrån 6990 och det är fortfarande GPU:n som flaskar. Jag skulle kunna klocka ner CPU:n till standardvärdena och fortfarande inte ha någon FPS förlust.

Som exempel lirar jag Battlefield 3 på Ultra@1080p dock utan AA med 75-190 FPS. Skulle jag nu slänga in Intels absolut fläskigaste CPU så kanske jag får en ökning på MAX 10 FPS, dvs. 85 som lägst i stället för 75. Så nej, man behöver inte tänka på vad man har för CPU såvida man inte har en riktigt gammal eller lågbudget.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zAjben:

Tycker det ska bli intressant att se vad för processorer som krävs för att kunna dra full nytta av ett 7970 eller ännu mer 7990 i spel. Tror ni det fortfarande kommer att räcka med en 2600k?

Processorval kommer troligen vara lika irrelevant som vanligt om man kör med en upplösning över 1280x1024. Kolla valfri processorrecension i med spel i lite högre upplösningar.

Skrivet av Lan:

Äntligen broder! Hur många ggr har vi inte grymtat om HD7 seriens senareläggning?

Detta blir en sen julklapp till sig själv tror jag nog.

Skönt att 28nm-serierna verkligen närmar sig helt klart. 40nm känns onekligen rätt gammalt idag. Förhoppningsvis så kanske BF3 blir körbart i Eyefinity med ett kort dessutom, i dagsläget klarar det inte ens low acceptabelt. Jag slipper mer än gärna CF/SLI-lösningar.

Hoppas nu bara att Tahiti nu också blir bra och är köpbar vid lanseringen. HD5800-lanseringen ligger ju kvar i minnet och TSMC's problem att få ut kort tillverkade med den då nya 40nm-tillverkningen är ju något vi _inte_ vill se igen denna gång..

Skrivet av Tobbe Nukem:

Kläm in stöd för olika upplösningar i Eyefinity så har finns en köpare till 7970+ här.

Olika upplösningar på olika skärmar alltså? Det blir nog svårt, för att inte tala om omöjligt, såvida inte du råkar sitta på exempelvis en mittenskärm med 2560 och två sidoskärmar i porträtt-läge med 1600x1200. Har inte alla skärmar samma upplösning i höjdled så kommer ju information att försvinna på någon av skärmarna. Dock ska det ju nu gå att blanda mellan skärmar med samma upplösningar men med olika fabrikat och storlek vilket borde förenkla skapligt.

Permalänk
Skrivet av anders190:

Olika upplösningar på olika skärmar alltså? Det blir nog svårt, för att inte tala om omöjligt, såvida inte du råkar sitta på exempelvis en mittenskärm med 2560 och två sidoskärmar i porträtt-läge med 1600x1200. Har inte alla skärmar samma upplösning i höjdled så kommer ju information att försvinna på någon av skärmarna. Dock ska det ju nu gå att blanda mellan skärmar med samma upplösningar men med olika fabrikat och storlek vilket borde förenkla skapligt.

Correcto mundo, och som du ser i sign sitter jag, sedan slutet av 2008, på en sån setup. [1200x1600+2560x1600+1200x1600]
Känns inte direkt värt för mig att varken köpa 3st 24" eller 2st 30" till, speciellt inte med tanke på vad 30" kostar...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keltar:

Beställde en ny dator på inet i helgen så jag blev inte jätte glad över detta. Datorn gick på 13000 och det är väldigt mycket för mig fast det är så klart trevligt att graikorten utvecklas.

Nyss köpt nya grejer för samma summa men så kan man inte tänka, då blir det aldrig något köp för när detta kort kommer lurar något annat runt hörnet
Då kan man vänta i all evighet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porraz:

Fördubblad prestanda från HD6990??? Knappast, vore helt sjukt i så fall. Har det över huvud taget hänt någonsin i historien att prestandan har fördubblats från generation till generation? Jag har följt med utvecklingen mer eller mindre ända sedan GeForce 2 tiden och kan inte komma ihåg att detta hänt.
Alltså, jag kör fortfarande på en i7 920 som du, och ett fläskigt överklockat 5970 som inte är så långt ifrån 6990 och det är fortfarande GPU:n som flaskar. Jag skulle kunna klocka ner CPU:n till standardvärdena och fortfarande inte ha någon FPS förlust.

Som exempel lirar jag Battlefield 3 på Ultra@1080p dock utan AA med 75-190 FPS. Skulle jag nu slänga in Intels absolut fläskigaste CPU så kanske jag får en ökning på MAX 10 FPS, dvs. 85 som lägst i stället för 75. Så nej, man behöver inte tänka på vad man har för CPU såvida man inte har en riktigt gammal eller lågbudget.

Jo det har hänt att det fördubblats. Varje generation från nVidia sedan 6000-serien har gett 70-120% prestandaboost. Inte inräknat 9000- och 500-serien som tillhör 8000- och 400-serierna.
Samma sak med ATi/AMD sedan säkert Radeon 7500 släpptes, fast hos ATi/AMD är 2000- och 3000-serierna samma generation, även 5000- och 6000 är samma generation.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tobbe Nukem:

Correcto mundo, och som du ser i sign sitter jag, sedan slutet av 2008, på en sån setup. [1200x1600+2560x1600+1200x1600]
Känns inte direkt värt för mig att varken köpa 3st 24" eller 2st 30" till, speciellt inte med tanke på vad 30" kostar...

Missade skärmarna.
Mycket trevlig lösning även om det är rätt svårt att få till något sådant idag. Hade nog själv satsat på något sådant idag om det dels fanns 1600x1200-skärmar att köpa och att Eyefinity-stöd faktiskt funnits. Ett matchande kit, gärna med skärmar från samma serie, vore helt klart riktigt läckert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Utvecklingen har ju redan stannat just på grund av konsolportningar. Inte jag som inte ser ett behov utan spelutvecklare skiter i att göra ordentliga spel som drar nytta av de nyaste grafikkorten samt den tillgängliga tekniken utan kör med flera år gamla grafikmotorer och dåliga texturer bara för att pc-spelarna blivit så dumma eller inte inte ens vet (pga ung ålder så de växt upp med dåliga konsolport och tror det är normalt) vad bra spel är utan köper all skit som slängs åt de.

Tom spel som BF3 där man gjort massor med bra grejer och snygg ny grafikmotor lider av konsolifiering. Kolla bara på kartan och textrutan som tar nästan 1/4 del av skärmen! Herregud! Är det så att utvecklarna inte ens ser när de konsolifierar pc-spel eller de gör det medvetet för att spara det lilla extra som en person hade kunnat fixa på några timmar?

Förr i tiden dreglade man när skärmdumpar från nya spel dök upp och började redan då planera att uppgradera med nyare grafikkort men nu är såna händelser ytterst ovanliga. Det man ser låga texturer och flera år gammal teknik...Vad ska man med ny grafikkort till då? Vill kidsen ha en fps mätare i hörnan och skryta att de fick 89fps med det nya grafikkortet istället för 69?

Fy fan så sant!!! Jag har spelat PC spel sen Prince of Persia 1993 på en 386:a och kan inte annat än hålla med om ovanstående hur det ser ut idag. Förut behövde man uppgradera korten nästan årligen för att kunna spela de nyaste spelen. Men sen hände det nåt när PS3 och Xbox släpptes. All utveckling i bättre grafik stannade av totalt. Jag köpte ett HD5870 kort i slutet på 2009 och än idag kan jag maxa i princip alla spel som jag velat spela. Inte ens BF3 går på knäna. Jag har aldrig tidigare haft ett gpu kort så länge i sträck.
Jag fattar inte hur folk kan nöja sig med konsollgrafik från 2008 när det nu är 2012 och vi har tekniken att kunna göra sjukt snygga (och bra) spel. Absolut värsta som finns för en Hardcore PC-spelare som mig själv, är tillverkare som snabbporterarat spelen från PS3 och knappt lagit in mus-stöd. Inte ens i menyerna kan man klicka med musen. Alla vet vad jag pratar om när de möter texten "Press any button to start" först av allt efter tillverkarintrot. haha

Jag sitter nu med 5870 i crossfire och känner inget behova av uppgradering. OM det inte vore för att Crossfire funkar sjukt dåligt ibland, så känns behovet långt borta. Kommer troligtvis kränga mina HD5870:or och skaffa ett modernt singellkort 7990? Vore nice att slippa värmeutvecklingen mellan crossfire-korten. Ena fläkten går fan på 80% ibland.

http://www.youtube.com/watch?v=rENuHF9B5sk

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyro2:

Finns ju massor med forum runt om på denna jord där dessa siffror figurerar. Så helt taget ur luften är det nog inte. Om inte du sitter inne med kunskap om andra siffror. Här e några axplock.

http://news.ati-forum.de/index.php/news/34-amdati-grafikkarte...

http://messages.finance.yahoo.com/Stocks_%28A_to_Z%29/Stocks_...

http://www.overclock3d.net/news/gpu_displays/possible_specs_f...

http://npowerit.blogspot.com/2011/06/specifications-of-amd-ra...

Ati-forum, källa yahoo
Overclock3d källa HW-lab, HW-lab källa ati-forum
NpowerIT källa Ati-forum

Bara för att en lögn upprepas av många sajter blir det inte sant.
Ursprunget är från en anonym postare på Yahoo daterat 15 mars och fick ingen större spridning då. Vi behöver inte sprida det nu heller.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jo det har hänt att det fördubblats. Varje generation från nVidia sedan 6000-serien har gett 70-120% prestandaboost. Inte inräknat 9000- och 500-serien som tillhör 8000- och 400-serierna.
Samma sak med ATi/AMD sedan säkert Radeon 7500 släpptes, fast hos ATi/AMD är 2000- och 3000-serierna samma generation, även 5000- och 6000 är samma generation.

70-120%??? Asså vi måste ju snacka olika språk här. Nu pratar jag prestanda utifrån FPS i spel enbart, alltså vi kan inte snacka om samma sak? Aldrig i livet att "nästa generation" har gett dubbelt så mycket FPS som föregående. Snarare 15-30% ökning. Så du menar att exempelvis GTX 580 ger dubbelt så mycket FPS i spel som GTX 480? Haha, nae... vi snackar inte samma språk.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Skrivet av Porraz:

70-120%??? Asså vi måste ju snacka olika språk här. Nu pratar jag prestanda utifrån FPS i spel enbart, alltså vi kan inte snacka om samma sak? Aldrig i livet att "nästa generation" har gett dubbelt så mycket FPS som föregående. Snarare 15-30% ökning. Så du menar att exempelvis GTX 580 ger dubbelt så mycket FPS i spel som GTX 480? Haha, nae... vi snackar inte samma språk.

Jag tror du missar att han räknar 480 och 580 till samma generation. Det kan man ju diskutera, men de ligger på samma tillverkningsteknik iaf.

Jämför 480 med 280 (fanns det något 380?) så ser du nog en ca 100% förbättring. Jag har inte kollat efter detta själv, så ta det med en nypa salt, men prestandaökningarna blir störst när man krymper tillverkningstekniken.

På AMD-sidan vet jag iaf att ett 5870 presterar som ett 4870 x2. Alltså nära en dubbling i prestanda (från 4870 alltså) när man krympte tillverkningstekniken. Sedan var ju inte hoppet lika stort från 5870 till 6970, men där låg man som sagt kvar på samma teknik.

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]

Permalänk
Medlem

Ser fram emot recensionerna. Men det kommer väl fler kort i 7000-serien än dom som stod i nyheten?

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperZnake:

Jag tror du missar att han räknar 480 och 580 till samma generation. Det kan man ju diskutera, men de ligger på samma tillverkningsteknik iaf.

Jämför 480 med 280 (fanns det något 380?) så ser du nog en ca 100% förbättring. Jag har inte kollat efter detta själv, så ta det med en nypa salt, men prestandaökningarna blir störst när man krymper tillverkningstekniken.

På AMD-sidan vet jag iaf att ett 5870 presterar som ett 4870 x2. Alltså nära en dubbling i prestanda (från 4870 alltså) när man krympte tillverkningstekniken. Sedan var ju inte hoppet lika stort från 5870 till 6970, men där låg man som sagt kvar på samma teknik.

Exakt. 5xx serien var bara en optimering av fermi och det fermi skulle blivit egentligen. De var kretsar med bättre yield som kunde ha fler kärnor aktiverade. 6xx serien och 7900 är nya serier då de sänker tillverkningsprocessen och inte bara optimerar en gammal krets. 15-30% förbättring skulle ses lite som ett misslyckande om man inte fått när strömförbrukningen något dramatiskt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Cykler

Skrivet av koobi:

Nyss köpt nya grejer för samma summa men så kan man inte tänka, då blir det aldrig något köp för när detta kort kommer lurar något annat runt hörnet
Då kan man vänta i all evighet!

Enda rätta tillfälle att köpa är precis när nya generationen kommit ut, sen sitter man och är nöjd över att få vara bäst 6 månader.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

AMD GPU Tick-tock?

Skrivet av SuperZnake:

Jag tror du missar att han räknar 480 och 580 till samma generation. Det kan man ju diskutera, men de ligger på samma tillverkningsteknik iaf.

Jämför 480 med 280 (fanns det något 380?) så ser du nog en ca 100% förbättring. Jag har inte kollat efter detta själv, så ta det med en nypa salt, men prestandaökningarna blir störst när man krymper tillverkningstekniken.

På AMD-sidan vet jag iaf att ett 5870 presterar som ett 4870 x2. Alltså nära en dubbling i prestanda (från 4870 alltså) när man krympte tillverkningstekniken. Sedan var ju inte hoppet lika stort från 5870 till 6970, men där låg man som sagt kvar på samma teknik.

Kör ATI (AMD) någon slags Tick-Tock strategi på sina GPU:er? Följer den deras CPU:er?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperZnake:

Jag tror du missar att han räknar 480 och 580 till samma generation. Det kan man ju diskutera, men de ligger på samma tillverkningsteknik iaf.

Jämför 480 med 280 (fanns det något 380?) så ser du nog en ca 100% förbättring. Jag har inte kollat efter detta själv, så ta det med en nypa salt, men prestandaökningarna blir störst när man krymper tillverkningstekniken.

På AMD-sidan vet jag iaf att ett 5870 presterar som ett 4870 x2. Alltså nära en dubbling i prestanda (från 4870 alltså) när man krympte tillverkningstekniken. Sedan var ju inte hoppet lika stort från 5870 till 6970, men där låg man som sagt kvar på samma teknik.

OK. Alltså jag kan inte allt det där i huvudet, men en ny generation kallar jag det när det släpps en ny serie så klart, inte tillverkningstekniken. Man måste väl specifiera för att inte skapa missförstånd helt enkelt :/

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Jag läser maya-indianernas tecken i skyn, gräver i lite djurinälvor och spår att detta datum inte stämmer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porraz:

70-120%??? Asså vi måste ju snacka olika språk här. Nu pratar jag prestanda utifrån FPS i spel enbart, alltså vi kan inte snacka om samma sak? Aldrig i livet att "nästa generation" har gett dubbelt så mycket FPS som föregående. Snarare 15-30% ökning. Så du menar att exempelvis GTX 580 ger dubbelt så mycket FPS i spel som GTX 480? Haha, nae... vi snackar inte samma språk.

Uppenbarligen snackar vi olika språk då du inte läste/förstod hälften av vad jag skrev. Tror inte du kan peka ut vad som skiljer GF100 (GTX480) från GF110 (GTX580) om du inte läser en artikel först. De är verkligen samma generation, mer lika än 8800GT och 8800GTX, eller 8600GS och de andra.

Permalänk
Medlem

Finns det nått bra spel på gång som behöver bättre grafikkort? (Är inte så insatt i kommande spel för tillfället)

BF3 är jag helt nöjd med blandade high/ultra utan värsta kantutjämningen. Känns som att om ett single 570 klarar BF3, så bör jag ekonomiskt sett invänta ett bättre spel innan jag pyntar för ett nytt grafikkort.

Gillar inte heller SLI-lösningar eller dubbla GPU. Problem som microstuttering och allt som folk rapporterar verkar ju aldrig försvinna?
Med det i tanke ser 7970 mest intressant ut. För det är väl då ett singlekort?
Som vissa påpekar, så påverkas ju strömförbrukning och värme med, så jag köper hellre det bästa singlekortet...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Uppenbarligen snackar vi olika språk då du inte läste/förstod hälften av vad jag skrev. Tror inte du kan peka ut vad som skiljer GF100 (GTX480) från GF110 (GTX580) om du inte läser en artikel först. De är verkligen samma generation, mer lika än 8800GT och 8800GTX, eller 8600GS och de andra.

Vänta lite nu, nu ger du dig in på ett sidospår här polarn. Och för den delen, kan jag inte peka ut skillnaden? Jag har läst alla artiklar men kan inte allt i huvudet, för så intressant är det inte för mig. Inte så svårt att ta reda på fakta direkt. Om du läser lite längre upp så ser du att det hela började så här:

Skrivet av zAjben:

Jodå jag har läst testerna och är medveten om att de inte flaskar idag. Men här pratar vi ändå om en möjlig dubblering av prestandan, därav min fråga. Flera generationer framåt? Har man verkligen sådan prestandareserv hos processorerna idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Helt enkelt menar han att 7000 serien kommer kanske prestera dubbelt så bra som 6000 serien. Till dig zAjben: Eller hur??? Du kan ju inte mena något annat med ditt påstående, för i så fall är du jäkligt otydlig!

Och då svarar jag med andra ord: Nej, knappast att 7000 serien kommer presterar dubbelt så bra som 6000 serien, för sådan stor skillnad har det nog aldrig varit från serie till serie vad jag kan komma ihåg. Det skulle innebära (och jag tar upp BF3 igen som exempel) att 7990 kommer ge en medel FPS på 136 eftersom 6990 ger 68 (med samma rigg för övrigt så klart). Förstår vi alla varandra nu eller???

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Ati-forum, källa yahoo
Overclock3d källa HW-lab, HW-lab källa ati-forum
NpowerIT källa Ati-forum

Bara för att en lögn upprepas av många blir det inte sant.
Ursprunget är från en anonym postare på Yahoo daterat 15 mars och fick ingen större spridning då. Vi behöver inte sprida det nu heller.

Så sant som det var sagt.
*Host*religion

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porraz:

Vänta lite nu, nu ger du dig in på ett sidospår här polarn. Och för den delen, kan jag inte peka ut skillnaden? Jag har läst alla artiklar men kan inte allt i huvudet, för så intressant är det inte för mig. Inte så svårt att ta reda på fakta direkt. Om du läser lite längre upp så ser du att det hela började så här:

Helt enkelt menar han att 7000 serien kommer kanske prestera dubbelt så bra som 6000 serien. Till dig zAjben: Eller hur??? Du kan ju inte mena något annat med ditt påstående, för i så fall är du jäkligt otydlig!

Och då svarar jag med andra ord: Nej, knappast att 7000 serien kommer presterar dubbelt så bra som 6000 serien, för sådan stor skillnad har det nog aldrig varit från serie till serie vad jag kan komma ihåg. Det skulle innebära (och jag tar upp BF3 igen som exempel) att 7990 kommer ge en medel FPS på 136 eftersom 6990 ger 68 (med samma rigg för övrigt så klart). Förstår vi alla varandra nu eller???

Jag försökte jämföra 3 generationer av Radeon x850 på tomshardware charts, men de verkar inte vara jämförbara. =/

x850 verkar har sjunkit från "Mainstream Gamer" ner mot budget i 6xxx serien? (Detta är ett påstående, feel free at bevisa motsatsen)

Här är test av 4850, 5850 & 6850.
http://www.tomshardware.com/charts/2011-gaming-graphics-chart...

Däremot är inte dubbelt så snabbt grafikkort = dubbel FPS eftersom den ju bara är en del av hela systemet. Men det vet du nog redan så jag ska inte bitcha som man brukar på forum. :/

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Jag försökte jämföra 3 generationer av Radeon x850 på tomshardware charts, men de verkar inte vara jämförbara. =/

x850 verkar har sjunkit från "Mainstream Gamer" ner mot budget i 6xxx serien? (Detta är ett påstående, feel free at bevisa motsatsen)

Här är test av 4850, 5850 & 6850.
http://www.tomshardware.com/charts/2011-gaming-graphics-chart...

Däremot är inte dubbelt så snabbt grafikkort = dubbel FPS eftersom den ju bara är en del av hela systemet. Men det vet du nog redan så jag ska inte bitcha som man brukar på forum. :/

Jo i 6000 serien så är det förskjutet ett steg, 5850 efterträdare är 6950. Sedan kan man inte riktigt kalla 6000 för ny serie, det är mest en refresh av 5000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jo i 6000 serien så är det förskjutet ett steg, 5850 efterträdare är 6950. Sedan kan man inte riktigt kalla 6000 för ny serie, det är mest en refresh av 5000-serien.

Ja, vore ju dumt av en elektroniktillverkare att göra det lätt för konsumenten...

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Ja, vore ju dumt av en elektroniktillverkare att göra det lätt för konsumenten...

Värre var det förr, var väldigt körigt med X8** och X1*** serierna, då var det massa suffix också, då kunde ett med högre siffra vara långsammare än ett med lägre siffra beroende på suffix. T.ex. ATi X1950 PRO vs. X1900 XT. Då var den senare snabbare, och hur var det med X1800 XT och X1900 GT? Och hur presterade X1800 GTO?

Permalänk
Medlem

Här är läckt info om kommande "london serien", alltså mobila HD 7000m.
http://vr-zone.com/articles/report-amd-radeon-hd-7000m-to-lau...

Det som ser positivt ut är att flertalet av korten i mellansegmentet är utrustade med både 128-bit minnes bandbredd, samt GDDR5 ram. En möjlighet är även att Thames LP, Thames PRO och Thames XT är samma gpu med med olika klockfrekvenser.
Dvs HD 7650M ser på pappret ut att vara en nedklockad HD7690M, så där finns rätt stor överklockningspotential om så är fallet. Fast å andra sidan så kanske inte prisskillnaden är speciellt stor då det tycks vara samma hårdvara, men iaf. Ska bli spännande att se. Källan uppger att dessa kommer släppas redan i december.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...