Permalänk

FX-8120 eller 2600k?

Är ute efter en värdig efterträdare till mig trotjänare Q6600 som börjar kännas lite gammal.

När man läser här blir det uppenbart att det är 2600k som rekomenderas. Det är också tämligen uppenbart att det i princip alltid är spelburkar det rör sig om.

Den här processorn ska inte användas för att spela. Den enda lite tyngre enkeltrådade applikationen som kommer köras på den här burken är flash. Den främsta arbetsuppgiften den här datorn kommer få är att kompilera lite större projekt samt kanske köra någon virtuell maskin och lite servermjukvara för att testa kod på. Detta kommer att ske i linuxmiljö.

Som ni ser så är det i princip bara flertrådade arbetsuppgifter.

Min fråga blir nu, hur står sig de båda processorerna i sådana här situationer? På de benchar jag har sett så verkar ju AMDn likvärdig om inte snabbare i de tester där mjukvaran varit välskriven för flera trådar, ändå ser jag aldrig att processorn rekomenderas över huvud taget? Kolla till exempel på Phoronix test av processorn i linuxmiljö, i FFMpeg sopar bulldozern mattan med övriga startfältet (visserligen fanns bara 2500k med i det testet så det är ju svårt att dra några slutsatser).

Så, till frågeställningen. Under dessa förutsättningar, hur står sig bulldozern mot i7an? Ligger AMDn hopplöst efter så är det väl inte mer än att jag får hosta upp de extra pengarna för en i7a, men jag undviker det gärna om det inte skiljer mycket.

Jag kanske också ska passa på att fråga om några nya modeller som skulle passa mig är på ingång inom en snar framtid? 8 riktiga kärnor? Eller kommer det dröja innan vi får se sånt till schyssta priser på konsumentmarknaden?

Och kom nu ihåg, jag bryr mig inte alls om vilken prestanda de här proccessorerna har i spel. Inte alls.

Permalänk
Medlem

dom är väll ungefär likvärdiga vad jag förstått. bd är billigare men drar mer ström. så om du betalar strömmen själv är det mer värt med en i7 skulle jag säga... annars, kör bd why not liksom skulle vara roligt om någon kunde göra det för att stödja AMD ^^

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

AMD fan som jag är måste jag ändå rekomendera 2500k, möjligtvis 2600k om du gillar flera trådar. bulldozer har inget att säga till om nu bland high-end processorer.

AMD är bra på mycket annat men just nu, bland de väsrta prossesorerna är de hopplöst efter. tror inte bara en revision löser buldozers problem, det kommer nog kräva mer.

MEN, jag vill oxå säga att bara för bulldozer pressterar (vanligtvis) sämre än en 2600k betyder det inte att den processorn är slö, utan bara att 2600k är snabbare.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

för dom pengarna så skulle jag hellre spara till i7 2600k - även om jag är AMD fanboy..

Visa signatur

[Moderkort: ASUS Rog Strix Z390-F] - [CPU: Intel i7 9700k] - [Minnen: Corsair 16GB CL15 Vengeance] - [GPU: Palit Geforce RTX 2080 OC] - [SSD: Samsung EVO 120GB] - [PSU: Corsair AX1200] - [Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG278QR] - [Skärm: Samsung SA700]