Permalänk
Medlem

Vilken fläkt?

Hejsan,

Ok, det blir nog en Corsair H70 core med 2 Noctua NF-F12-PWM då dom har pwn stöd och garanti på 6 år, dom kommer köras push pull såklart

Undrar bara fortfarande ifall vätskan i kylaren (corsair h70 core) är "strömförande"?

Permalänk

Först och främst, om du skall ha en annan fläkt än org. till hydro paketet så måste det vara en med PWR funktion, så att du efter installering av fläkten kan ställa in optimala temperaturer och fläktvarv i BIOS.

Efter det så gäller det att hitta en effektiv fläkt, en fläkts effektivitet, alltså förmåga att blåsa igenom luft mäts m³ / h eller CFM.
Kolla efter ett högt värde där.

Efter det så gäller det vilka varv fläkten snurrar för att producera den mängd luft som angets i CFM eller m³ /.
600-800 RMP är snudd på ljudlöst och 2000 RMP och uppåt låter som en jetmotor.

Upp till dig då är alltså att hitta den fläkt som levererar mest luft vid ett lagom RPM för ljudnivånsskkull och PAFF där har du in fläkt

www.indomo.se har ett enormt utbud på fläkar.

Själv kör jag på Cougar Vortex men sen kostar de ju också motsvarande det dubbla av vad en fläkt med 30 % sämre värden hade gjort.

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Medlem

Tror att några av Noctuas fläktar och gentle typhoon fläktarna är bra att använda till radiatorer med deras konstanta och starka lufttryck.
Kan tyvärr inte backa upp det men google funkar alltid

Permalänk
Medlem
Skrivet av limited_edition:

Först och främst, om du skall ha en annan fläkt än org. till hydro paketet så måste det vara en med PWR funktion, så att du efter installering av fläkten kan ställa in optimala temperaturer och fläktvarv i BIOS.

Efter det så gäller det att hitta en effektiv fläkt, en fläkts effektivitet, alltså förmåga att blåsa igenom luft mäts m³ / h eller CFM.
Kolla efter ett högt värde där.

Efter det så gäller det vilka varv fläkten snurrar för att producera den mängd luft som angets i CFM eller m³ /.
600-800 RMP är snudd på ljudlöst och 2000 RMP och uppåt låter som en jetmotor.

Upp till dig då är alltså att hitta den fläkt som levererar mest luft vid ett lagom RPM för ljudnivånsskkull och PAFF där har du in fläkt

www.indomo.se har ett enormt utbud på fläkar.

Själv kör jag på Cougar Vortex men sen kostar de ju också motsvarande det dubbla av vad en fläkt med 30 % sämre värden hade gjort.

Tack för lite förklaringar!
Funderar på att köpa en h40 först och sedan kolla på fläktar.

Enermax cluster såg bra ut med pwn ocså:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av qif:

Tror att några av Noctuas fläktar och gentle typhoon fläktarna är bra att använda till radiatorer med deras konstanta och starka lufttryck.
Kan tyvärr inte backa upp det men google funkar alltid

Jepp, har bara hört bra om gt fläktarna:)

Synd att dom alltid är slutsålda bara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jachxz:

Jepp, har bara hört bra om gt fläktarna:)

Synd att dom alltid är slutsålda bara...

Senast jag kollade hade både Webhallen och Indomo en hög inne.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Senast jag kollade hade både Webhallen och Indomo en hög inne.

Blir till att kolla där då:)

Permalänk
Skrivet av jachxz:

Tack för lite förklaringar!
Funderar på att köpa en h40 först och sedan kolla på fläktar.

Enermax cluster såg bra ut med pwn ocså:)

vill dock höja en varningens finger här.
Läs först runt om ditt och andra Corsair system så kommer du att märka att det varit mycket problem.
Jag har personligen haft problem med TRE Antec Khüler H2O 920 på FEM månader, alla med missljud i från pumpen.
Därför kommer jag att köpa och bygga en egen vattenkylning nu i veckan..

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av limited_edition:

vill dock höja en varningens finger här.
Läs först runt om ditt och andra Corsair system så kommer du att märka att det varit mycket problem.
Jag har personligen haft problem med TRE Antec Khüler H2O 920 på FEM månader, alla med missljud i från pumpen.
Därför kommer jag att köpa och bygga en egen vattenkylning nu i veckan..

Lycka till med vatten kylningen:)

Undra bara ifall vätskan som är i dom slutna systemen är strömförande?

Permalänk
Medlem

skulle gissa på att nästan alla fall där slutna vattensystem så som Antec's Khüler H2O 620/920 samt Corsair's motsvarighet krånglar
beror på dålig ström försörjning eller att dom helt enkelt kopplat pumpen på cpu fan uttaget
får systemena bara konstant 12volt så brukar dom alldrig krångla
och att pumparna låter kan också bero på luft i systemet som har "fastnat" i pumpen
brukar kunna gå att lösa genon att montera ur dom och vrida och vända lite på dom när pumpen är i drift

har haft H40 och har en H50 nu
och har inte upplevt några som helst problem med nån av dom
förutom fläktarna som inte är av bästa kvalite och bör bytas omgående
inget problem för mig dock då jag köpte fläktar på samma gång för att kunna köra PnP på kylarna iallafall

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

skulle gissa på att nästan alla fall där slutna vattensystem så som Antec's Khüler H2O 620/920 samt Corsair's motsvarighet krånglar
beror på dålig ström försörjning eller att dom helt enkelt kopplat pumpen på cpu fan uttaget
får systemena bara konstant 12volt så brukar dom alldrig krångla
och att pumparna låter kan också bero på luft i systemet som har "fastnat" i pumpen
brukar kunna gå att lösa genon att montera ur dom och vrida och vända lite på dom när pumpen är i drift

har haft H40 och har en H50 nu
och har inte upplevt några som helst problem med nån av dom
förutom fläktarna som inte är av bästa kvalite och bör bytas omgående
inget problem för mig dock då jag köpte fläktar på samma gång för att kunna köra PnP på kylarna iallafall

Tack, anser du kylaren värd att köpa (h40)?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jachxz:

Tack, anser du kylaren värd att köpa (h40)?:)

Hej jachxz vill du skaffa dig ett vattenkylt system pga skrytfaktorn, prestanda, ljudnivå eller pris/prestanda?
jag tycker det känns dumt att slänga pengarna på ett H40 system då det är i det klenaste laget.
H70 låter mer vettigt, men jag kan inte säga att jag tycker de slutna systemen är värd pengarna i dagens läge vad gäller pris, prestanda eller ljudnivå.

det är ju helt klart lite häftigare, ser lite bättre ut om man hör ett chassi med fönster. men har du ett stängt chassi tycker jag du ska satsa på Noctua kylarna istället. de flesta presterar bättre än H40 och låter mindre. Får du plats med Noctua NH d14 så är den likvärdig H80 om jag inte mins fel. med en ljud nivå på 12,6 -19,8 dBA

Vattenkylning är Bäre grymt om det är av den typen man sätter ihop själv (lite för att jag själv har ett sådant system)

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jachxz:

Hejsan,
Planerar att beställa hem en eller två fläktar
till kylning av mitt Fractal Design Define Mini Svart
och undra vilken fläkt som är bäst.

Ska köpa en Corsair Cooling Hydro H40 sedan.
Så fläkten ska alltså kunna putta luft genom en rad också.

Hade tänkt att beställa från Coolingstuff.se

Har kollat på enermax magma och undra ifall den är bra?
Just nu ser det ut såhär i chassit

Insug i fram->2 fd fläktar som följde med chassit

Utsug->Har ingen men funderar på en enermax fläkt som sagt

Insug botten-> har ingen där heller

Skrivet av limited_edition:

Först och främst, om du skall ha en annan fläkt än org. till hydro paketet så måste det vara en med PWR funktion, så att du efter installering av fläkten kan ställa in optimala temperaturer och fläktvarv i BIOS.

Efter det så gäller det att hitta en effektiv fläkt, en fläkts effektivitet, alltså förmåga att blåsa igenom luft mäts m³ / h eller CFM.
Kolla efter ett högt värde där.

Efter det så gäller det vilka varv fläkten snurrar för att producera den mängd luft som angets i CFM eller m³ /.
600-800 RMP är snudd på ljudlöst och 2000 RMP och uppåt låter som en jetmotor.

Upp till dig då är alltså att hitta den fläkt som levererar mest luft vid ett lagom RPM för ljudnivånsskkull och PAFF där har du in fläkt

www.indomo.se har ett enormt utbud på fläkar.

Själv kör jag på Cougar Vortex men sen kostar de ju också motsvarande det dubbla av vad en fläkt med 30 % sämre värden hade gjort.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Skrivet av Murcho:

Hej jachxz vill du skaffa dig ett vattenkylt system pga skrytfaktorn, prestanda, ljudnivå eller pris/prestanda?
jag tycker det känns dumt att slänga pengarna på ett H40 system då det är i det klenaste laget.
H70 låter mer vettigt, men jag kan inte säga att jag tycker de slutna systemen är värd pengarna i dagens läge vad gäller pris, prestanda eller ljudnivå.

det är ju helt klart lite häftigare, ser lite bättre ut om man hör ett chassi med fönster. men har du ett stängt chassi tycker jag du ska satsa på Noctua kylarna istället. de flesta presterar bättre än H40 och låter mindre. Får du plats med Noctua NH d14 så är den likvärdig H80 om jag inte mins fel. med en ljud nivå på 12,6 -19,8 dBA

Vattenkylning är Bäre grymt om det är av den typen man sätter ihop själv (lite för att jag själv har ett sådant system)

Då vet vi varför du har vattenkylning iaf

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk

Tack, helt klart användbar info!

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Medlem

Satte enbart dit en nexus fläkt fram. Ingen i botten - tycker inte de behövs i nuläget (övriga specs i sign).

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av jachxz:

Tack, anser du kylaren värd att köpa (h40)?:)

det beror på har du en 4 kärning cpu så är H40 lite i klenaste laget
då skulle jag säga H50/60 istället eller varför inte en H70 core då får du välja fläktar själv

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murcho:

Hej jachxz vill du skaffa dig ett vattenkylt system pga skrytfaktorn, prestanda, ljudnivå eller pris/prestanda?
jag tycker det känns dumt att slänga pengarna på ett H40 system då det är i det klenaste laget.
H70 låter mer vettigt, men jag kan inte säga att jag tycker de slutna systemen är värd pengarna i dagens läge vad gäller pris, prestanda eller ljudnivå.

det är ju helt klart lite häftigare, ser lite bättre ut om man hör ett chassi med fönster. men har du ett stängt chassi tycker jag du ska satsa på Noctua kylarna istället. de flesta presterar bättre än H40 och låter mindre. Får du plats med Noctua NH d14 så är den likvärdig H80 om jag inte mins fel. med en ljud nivå på 12,6 -19,8 dBA

Vattenkylning är Bäre grymt om det är av den typen man sätter ihop själv (lite för att jag själv har ett sådant system)

Skrivet av snozan:

Satte enbart dit en nexus fläkt fram. Ingen i botten - tycker inte de behövs i nuläget (övriga specs i sign).

http://img.photobucket.com/albums/v673/petta/dator-2.jpg

Skrivet av pumba-kung:

det beror på har du en 4 kärning cpu så är H40 lite i klenaste laget
då skulle jag säga H50/60 istället eller varför inte en H70 core då får du välja fläktar själv

Jag funderar på att spendera lite extra och köpa en Corsair h70 core nu när h40 var för klen.
Fläkten jag kommer använda blir nog http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=579948
då den har bra luftflöde och 4-pins kontakt:)

Tackar för infot jag fått av er här på forumet:)

Slutligen så blir det alltså H70core med push pull...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Satte enbart dit en nexus fläkt fram. Ingen i botten - tycker inte de behövs i nuläget (övriga specs i sign).

http://img.photobucket.com/albums/v673/petta/dator-2.jpg

Du tror inte du kan sänka tempsen lite med att sätta en fläkt som blåser på grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jachxz:

Du tror inte du kan sänka tempsen lite med att sätta en fläkt som blåser på grafikkortet?

Känns inte som de behövs med CUII kylaren. Tempsen i övrigt är så pass låga ändå. De enda i nuläget som ja överväger är att sätta en 140mm fläkt i taket (istället för 120mm). Enbart pga av den då täcker hela gallret på ovansidan (120mm ser lite liten ut). Men de får blir vart efter.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Ok, det blir nog en Corsair H70 core med 2 Noctua NF-F12-PWM då dom har pwn stöd och garanti på 6 år, dom kommer köras push pull såklart;)

Undrar bara fortfarande ifall vätskan i kylaren (corsair h70 core) är "strömförande"?