Permalänk

Är tempen för hög för att överklocka?

Hejsan, jag har, som ni ser i sign, en i7 2600k 3.4GHz CPU som kyls av en Antec Kuhler H2O 920. När jag stresstestade den i prime95 idag så låg tempen på 30C i idle och stannade på 60C som max under 100% load. Jag vet inte om detta är för hög temp för denna kylare, och om jag bör montera om den, är det någon som har koll på detta?

Hur som helst hade jag tänkt att överklocka den en del, till 4.0-4.5 för att få bättre flyt i skyrim. Då jag aldrig överklockat förut så tänker jag självklart använda mig av någon guide för att se hur jag ska gå till väga, men undrar hur mycket ni tror att tempen kommer gå upp av överklockningen?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

ett måste e bättre kylare om du sko klocka den! max temp på de flesta är 60-70grader. Du har redan halvhäga temps.

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

kommer kanske öka ca: 10-20 C, på ett ungefär

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Skrivet av Solding:

ett måste e bättre kylare om du sko klocka den! max temp på de flesta är 60-70grader. Du har redan halvhäga temps.

Okej så det krävs bättre än en kylare för 900 spänn för att alls kunna överklocka? Vet inte riktigt varför jag fick tips om att köpa den då om jag lika gärna kunde haft stockkylare om ja inte skulle klockat...

som nämt tidigare så undrar jag över om den behöver monteras om eftersom temperaturen verkar åt helvete för hög för en sån kylare. Sen är det lite väl att säga att 60 grader är det högsta en intel processor klarar.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

du bör inte ha så höga temps tycker jag, har du monterat kylaren rätt bra kylpasta o rätt mängd. montera om den o lägg bara en liten klick i mitten av CPUn och montera dit den igen. blir det inte bättre så får du nog bta kylare om du ska överklocka den så mkt.

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Okej så det krävs bättre än en kylare för 900 spänn för att alls kunna överklocka? Vet inte riktigt varför jag fick tips om att köpa den då om jag lika gärna kunde haft stockkylare om ja inte skulle klockat...

som nämt tidigare så undrar jag över om den behöver monteras om eftersom temperaturen verkar åt helvete för hög för en sån kylare. Sen är det lite väl att säga att 60 grader är det högsta en intel processor klarar.

tror dom ligger på 70, men om du klockar den till 4,5 så kommer dina temps hamna på över maxtempen. och det e ju inte att rekomendera i längden.

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

max load så ligger jag på 46 grader, så du bör ju inte ha så hör temp. montera om kylaren med bra kylpasta och som sagt endast en liten klick i mitten och låt cpun sen pressa ut pastan vid montering.

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

har du dubbelkollat tempen på ngt annat program HWmonitor eller liknande?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Skrivet av Solding:

du bör inte ha så höga temps tycker jag, har du monterat kylaren rätt bra kylpasta o rätt mängd. montera om den o lägg bara en liten klick i mitten av CPUn och montera dit den igen. blir det inte bättre så får du nog bta kylare om du ska överklocka den så mkt.

Jag körde med kylpastan som kom med på kylaren, redan ditsatt. Hurvida jag monterat den bra nog vet jag inte, då det var jobbigt som in i helvete. Tänker bara att det är väldigt hög temp med tanke på att den kostar 900 och att föregångaren 620 har typ samma temp

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

frågan är varför du ska överklocka cpu'n i första hand när det är gpu du bör satsa på att klocka för att få bättre resultat i skyrim?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Skrivet av Solding:

max load så ligger jag på 46 grader, så du bör ju inte ha så hör temp. montera om kylaren med bra kylpasta och som sagt endast en liten klick i mitten och låt cpun sen pressa ut pastan vid montering.

okej, jag har hört att man helst ska smeta ut den med ett kort innan, kanske inte stämmer? Vilken pasta är bra pasta?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av hårdnackad:

frågan är varför du ska överklocka cpu'n i första hand när det är gpu du bör satsa på att klocka för att få bättre resultat i skyrim?

Fast om du vore insatt så skulle du veta att skyrim är extremt påfrestande på CPU, medans för de flesta med bra GPU så är GPUn bara på 50% load även fast det är låg fps. klockar man däremot processorn så höjs fpsen markant.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

MX-4 är en riktigt fin pasta, riktigt enkel arbeta med dessutom.

Permalänk
Skrivet av Solding:

har du dubbelkollat tempen på ngt annat program HWmonitor eller liknande?

Nepp, har bara testat med RealTemp

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Oldvikingschool:

MX-4 är en riktigt fin pasta, riktigt enkel arbeta med dessutom.

Okej, får testa den då

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Okej...testade just att dra upp fläkthastigheten till "extreme" med chillcontrol som man får med kylaren...det lät ju bara för bedrövligt, gick upp i 51dB.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Okej...testade just att dra upp fläkthastigheten till "extreme" med chillcontrol som man får med kylaren...det lät ju bara för bedrövligt, gick upp i 51dB.

chit:O de e fan värre än min 230v metall fläkt jag kastat in i min:P låter med som fan så använder den inte

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

om du skaffar push and pull så borde det gå bra. Sen är det skillnad på maxtemp under stresstest och vid maxbelastning av bruk. Det enda sättet att få reda på det är att testa. Börja klocka lite och se hur högt du kommer. Då vet du vad du behöver göra och hur långt du kan gå

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Skrivet av santair:

om du skaffar push and pull så borde det gå bra. Sen är det skillnad på maxtemp under stresstest och vid maxbelastning av bruk. Det enda sättet att få reda på det är att testa. Börja klocka lite och se hur högt du kommer. Då vet du vad du behöver göra och hur långt du kan gå

Märker att jag borde postat en bild på kylaren

Som du ser är det redan push and pull.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Chilla, din maxtemp är inte nådd på relativt långa vägar.
Håll dig under 80-85 grader celcius samt 1,5vcore så är det lugna puckar.

Visa signatur

| 7000D | 7950X3D | RTX 4090 | TUF X670e | Dominator 7000mhz | LG C4 - GPROx HS - Wooting60 - Viper Mini Signature Edition

Citera för en pris ettan lös!

Permalänk
Medlem

Ladda ner HWMonitor till en början och testa vad den ger för temps.

Permalänk

Skaffade just HWMonitor, ungefär samma temp där, några grader lägre.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

60 °C är alldeles för högt med en sådan kylare @ stock. Jag har en H80 och den låg väl på 45 °C i load @ stock och den presterar ju ganska likvärdigt. Nu ligger jag kring 70 °C med 1.4V, så en temperaturhöjning på 25 °C ungefär. Montera om den är mitt tips.

Skrivet av hårdnackad:

frågan är varför du ska överklocka cpu'n i första hand när det är gpu du bör satsa på att klocka för att få bättre resultat i skyrim?

CPU renderar bland annat skuggor i spelet så där har du ganska så fel.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Skrivet av Rickard11:

60 °C är alldeles för högt med en sådan kylare @ stock. Jag har en H80 och den låg väl på 45 °C i load @ stock och den presterar ju ganska likvärdigt. Nu ligger jag kring 70 °C med 1.4V, så en temperaturhöjning på 25 °C ungefär. Montera om den är mitt tips.

CPU renderar bland annat skuggor i spelet så där har du ganska så fel.

Tackar, äntligen någon som precis som jag tycker att kylaren bör klara mycket mer än vad den gör. Btw bör de vara insug eller utblå på fläktarna på radiatorn?

Antar att det sista inte skulle vara till mig xD

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Tackar, äntligen någon som precis som jag tycker att kylaren bör klara mycket mer än vad den gör. Btw bör de vara insug eller utblå på fläktarna på radiatorn?

Antar att det sista inte skulle vara till mig xD

Har du ett Antec 900 som det står i din sign bör det inte spela någon roll. Kör de som utblås för att slippa dra in damm i datorn.

Kör en liten klick kylpasta och kolla så kylaren verkligen sitter hårt emot processorn.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Skrivet av Rickard11:

Har du ett Antec 900 som det står i din sign bör det inte spela någon roll. Kör de som utblås för att slippa dra in damm i datorn.

Okej, jo jag kör på 920. Har redan på utblås, då det i monteringsinstruktionerna stod att man skulle ha det

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Kan ju aldrig vara bättre att ha fläktarna som utblås. All värme från övriga komponenter då... Ta luft utifrån datorn för att kyla istället.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem