Hur kopplar jag in 2 st 4pin fläktar till moderkortets CPUFAN(4 pin)?

Permalänk

Hur kopplar jag in 2 st 4pin fläktar till moderkortets CPUFAN(4 pin)?

Jag har en cooler master hyper tx3 cpukylare med en fläkt. Man kan sätta en fläkt till på andra sidan för bättre kylning vilket jag funderar på att göra.
Om jag vill köpa en till likadan fläkt och montera på andra sidan kylflänsen, var hittar jag då en adapter som kan dela 4 pin uttaget på moderkortet till två st 4 pin kontakter??
Den nya fläkten jag tänkt montera (samma sort som den fläkten sitter orginal) är 4 pin.

Hittat dessa men de verkar inte vara rätt, de delar ju 4 pin kontakten till 3 pins och jag behöver 4 pin.
http://www.inet.se/artikel/6308155/z...ti-connector-1
http://www.inet.se/artikel/8903473/a...rkortets-4-pin

Förresten i dagsläget sitter en 120mm chassifläkt ca 10 cm bakom CPUkylaren. Gör den redan det jobb som den extra fläkten på cpukylaren är till för? Är det onödigt att köpa en till fläkt och sätta på andra sidan av kylflänsen?

Jag har idag temps på 35-40 idle och 55-60 i load. Tror ni jag får ner tempen men en till fläkt på andra sidan kylflänsen?

mvh// jocke

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk

Ingen som vet?

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du "behöver" inte 4 pin. Fläktarna kommer köras på 3 pin oavsett. Om problemet är att fläktarna inte får plats i kontakten i sig - fram med avbitaren.

Permalänk
Medlem

Hej Jocke!

Fläkten i baksidan av chassit (vilket brukar vara utblås i de allra flesta fall) har inte speciellt stor inverkan på själva cpu-kylaren efter som att den sitter 10cm bort (Jag utgår ifrån att fläkten på din tx3 och chassifläkten blåser åt samma håll). Att sätta på ytterligare en fläkt på tx3'an kommer antagligen ge några graders skillnad men kommer inte ge någon "wow-effekt" vill jag påstå!

Tips: Kolla på Scythe GT fläktarna, de är mycket trevliga!

edit: stavfel

Visa signatur

Citera om du vill få ett svar!

Permalänk

Tack vladir! Va synd att de inte hade coolermaster fläkten som jag vill ha(har fått för mig att ja vill ha 2 likadana fläktar men det kanske inte spelar någon roll? Känns dumt att betala 20 kr för adaptern och 50 kronor för frakten om jag bara ska köpa en adapter:P

Fusy: Klippa? nej

Lonesome: Ja fläkten på flänsen blåser bakåt mot chassifläkten. Du rekommenderar inte att jag köper någon fläkt då. Nu är tempen i load max 59 grader. Har en quadcore som ska klara 71 grader

Någon som vet något mer ställe som säljer en sån här adapter: http://www.aquatuning.se/product_inf...-4Pin-PWM.html ?

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fusy:

Du "behöver" inte 4 pin. Fläktarna kommer köras på 3 pin oavsett. Om problemet är att fläktarna inte får plats i kontakten i sig - fram med avbitaren.

Skippar du pin 4 så hänger det på om moderkortet fixar både PWM och Volt-styrning på CPU-FAN-uttaget, många gör det inte. Annars får man ju köra i max-blås konstant.

Själv köpte jag 2st Arctic Coolings F9 för 45kr/st på Dustin och körde på min gamla TX3 (sitter i sambons PC nu) då de har inbyggd seriekoppling monterad.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

blackeagle: Behöver jag inte köpa någon adapter för att koppla båda fläktarna till 4 pin kontakten på moderkortet då?

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk
Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632250#extra

Ser lustig ut. Kan man koppla den till CPU Fan och få den delad från 1 st 4-pin kontakt till 2 st 4-pin kontakt?
Ser ut som en sån där bredare kontakt som man kopplar till nätaggregatet? Jag vill att moderkortet ska styra fläkthastigheterna och inte behöva använda mig av fläktmotstånd och dylikt. Jag vill ha en sån du länkade förut, fast gärna från ett företag där jag kan beställa fläkten på samma beställning(frakt)

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk
Medlem

Som jag förstod det så koppar kom kompletts kabel både till Moderkort och Nätaggregat, för att få strömen från nätagget och styrningen från moderkortet. Men jag har kanske mistförstått någonting.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk

Fick svar av komplett när jag frågade om de hade någon sådan adapter till mig:

"Vi säljer tyvärr inga adapters för det ändamålet"

Jaha liksom

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalaskulan:

Fick svar av komplett när jag frågade om de hade någon sådan adapter till mig:

"Vi säljer tyvärr inga adapters för det ändamålet"

Jaha liksom

(y)

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalaskulan:

blackeagle: Behöver jag inte köpa någon adapter för att koppla båda fläktarna till 4 pin kontakten på moderkortet då?

Inte om du kör med de fläktarna, nej. Man kopplar kontakterna i rad efter varandra. Dock får man sätta varvtalspinen på olika ställen om man måste veta den, men iom att det är samma fläktar så räcker det ju om ena rapporterar.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=478619

EDIT: Hittade en bild på själva kontakten där man ser pass-through-biten

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX