Permalänk
Medlem

Hittar inte allt RAM efter uppgradering!

Ändrar detta inlägg då andra problem har uppstått då det problem jag hade först löste sig men istället uppkom ett mycket värre problem

INFO

Har trichannel på mitt mobo http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1366/P6T/

(Mobot är 2-3 år gammalt nu.)

Jag hade innan uppgraderingen 3x2gb dominator ram 1600mhz och skaffade 4x4 Vengence 1600mhz
Mitt mål var att jag skulle köra 3st 4gb i trichannel sen resten i vad de nu skulle bli.
Jag kom på med hjälp utav folk på forumet hur jag skulle kunna göra så att det skulle bli optimalt.
Efter allt detta så såg jag framemot att få detta att funka tyvärr så gör det inte det.

PROBLEM

Jag märkte att mina två mitten portar (B2, B1) inte verkar fungera och jag förstår inte hur det är möjligt, kanske någon inställning jag missat.

När jag skaffade min dator så hade jag en ramsticka i varje X1 port och det funkade bra efter ett längre tag så märkte jag för någon månad sen att jag bara såg 4gb ram utav 6gb, jag bytte då platsen från B1 till C2 och då fick jag fram allt igen och tänkte inte mer på detta.

Nu är det så att jag köpte 16gb till för att få ut 20gb, och efter en massa försök att bara starta med en sticka i B1 eller B2 gav jag upp och la mina gamla ram åt sidan och körde istället med 16gb i A och C kanalerna. Jag kom senare att tänka på att detta problem uppstod nog efter att jag uppgraderat mitt bios och flasha ner det till en äldre version den jag trodde jag haft tidigare utan effekt då.

Igår så fick jag för mig att stoppa in mina två av mina gamla ram i B kanalen datorn startar som vanligt och visar 16gb i både bios och windows, men CPU-Z märker av att jag har 20gb i datorn, vilket då måste betyda att B kanalen fortfarande funkar?

Jag minns att jag sett andra trådar om detta men jag har sökt på forumet och inte hittat dessa igen... Jag börjar nu bli lite desperat eftersom det verkar ju som dem funkar men att dem ändå inte känns av.
Min specc jag har ser ni i sign.

Jag tackar för att hjälp jag kommer få och i hopp om att någon ska få en mindstorm och kunna hjälpa mig.

TEST

Att starta med en sticka i alla x1 portar i både A och C kanalen får jag bild men inte i B (I manualen står det att om man bara har ett minne ska man ha den i X1 port) och som sagt om jag har minnen i B kanalen medans jag har andra minnen i dem andra får jag bild fast bios hittar dem inte. Har testat olika versioner med att tex ha en i C1 Porten och en i B2 porten.

Andra problem har uppstått
Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Har 6 ram slots med färgerna orange och svart tänkte att jag kör in två st 4gb i svart och två st i orange sedan en 2gb i vardera.

Någon som vet om detta skulle funka

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Det kan nog krångla, men med tanke på det extremt låga priset på RAM nu så skulle jag helt enkelt köpa så mycket som du behöver i 4GB moduler istället. Du kan ju få in hur många som helst mellan 1 och 6 (förutom 5) jämnt fördelat på antingen 2 eller 3 kanaler.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Det kan nog krångla, men med tanke på det extremt låga priset på RAM nu så skulle jag helt enkelt köpa så mycket som du behöver i 4GB moduler istället. Du kan ju få in hur många som helst mellan 1 och 6 (förutom 5) jämnt fördelat på antingen 2 eller 3 kanaler.

Jo men om jag kör som sagt 10gb i vardera så borde det väl gå?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk

Svårt att säga, själv har jag aldrig kört med mer än 6gb. 3-channel hänger väl på att du kör rätt mängd och i rätt slots?

EDIT: Konsultera moderkorts manualen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Svårt att säga, själv har jag aldrig kört med mer än 6gb. 3-channel hänger väl på att du kör rätt mängd och i rätt slots?

EDIT: Konsultera moderkorts manualen.

Aldrig förstått manualen Xd, får väl kolla men jag menar jag kör du samma mängd i de två olika trippelkanalerna.

Minnena har samma mhz bara mängden gb som skiljer och kylflänsen om jag inte har fel?

Som det ser ut i manualen är det uppbyggt på det sättet att det är 3st 2or

a1 a2 b1 b2 c1 c2
4g 4g 4g 4g 2g 2g

Då borde detta väl funka ?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Nej, jag tror inte det. Jag är inte jätte insatt i RAM, men jag är rätt säker på att den också förväntar sig att det ska vara samma mängd minne i alla kanaler så att data kan läggas ut på vilken som helst av dem utan att det spelar någon roll vilken. Fördelen med tripple channel är ju den högre band bredden, men kör du så där så tvingas ju majoriteten av arbetet ut på de andra.

Enligt Wikipedia, så kan vissa moderkort klara av det, men inte alla, och i vilket fall så är det rekommenderat att köra identiska minnen för prestanda skäl.
Alltså:
1x4 i single channel
2x4, 4x4 i dual channel
eller
3x4, 6x4 i tripple channel

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik redigerad*

Tänk på att skriva rubriker som ger en ledtråd om vad problemet eller frågan handlar om!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Har 6 ram slots med färgerna orange och svart tänkte att jag kör in två st 4gb i svart och två st i orange sedan en 2gb i vardera.

Någon som vet om detta skulle funka

Skrivet av SteveK:

Nej, jag tror inte det. Jag är inte jätte insatt i RAM, men jag är rätt säker på att den också förväntar sig att det ska vara samma mängd minne i alla kanaler så att data kan läggas ut på vilken som helst av dem utan att det spelar någon roll vilken. Fördelen med tripple channel är ju den högre band bredden, men kör du så där så tvingas ju majoriteten av arbetet ut på de andra.

Enligt Wikipedia, så kan vissa moderkort klara av det, men inte alla, och i vilket fall så är det rekommenderat att köra identiska minnen för prestanda skäl.
Alltså:
1x4 i single channel
2x4, 4x4 i dual channel
eller
3x4, 6x4 i tripple channel

Jag har blandat olika mängd minne (och även fabrikat) så som TS skriver vid flera tillfällen på olika moderkort utan att någonsin få problem!
Att köra identiska minnen är alltid att föredra naturligtvis, men så länge man sorterar upp minnena kanalvist lika så brukar inte mängden minne per kanal spela så stor roll. Det viktiga är att BIOS får minnesvärdena rätt. Det bör alltid vara samma spänning och latency för minnena man sätter i, annars brukar det gå att justera manuellt i BIOS till högsta latency och lägsta frekvens som finns på de minnena man blandar.

Att det sen finns moderkort som kan bli gnälliga då det är olika värden på något sätt det är något man får räkna med, speciellt när man fyller alla slottar (har aldrig personligen råkat ur för det, men sett att en del haft problem på forumet med det tidigare). Å andra sidan ska man även ta med i beräkningen att ju fler komponenter man trycker i sin dator, så är det större risk för att något strular! Själv hade jag föredragit att köra så få lika moduler med så hög kapacitet som möjligt! Har du verkligen behov av 20Gb, 3x4 brukar räcka rätt långt?

Edit: Kom just på att jag aldrig testat detta på ett tri-chanelkort, har alltid varit dual-chanel.

Permalänk
Skrivet av kerbo:

Jag har blandat olika mängd minne (och även fabrikat) så som TS skriver vid flera tillfällen på olika moderkort utan att någonsin få problem!
Att köra identiska minnen är alltid att föredra naturligtvis, men så länge man sorterar upp minnena kanalvist lika så brukar inte mängden minne per kanal spela så stor roll. Det viktiga är att BIOS får minnesvärdena rätt. Det bör alltid vara samma spänning och latency för minnena man sätter i, annars brukar det gå att justera manuellt i BIOS till högsta latency och lägsta frekvens som finns på de minnena man blandar.

Att det sen finns moderkort som kan bli gnälliga då det är olika värden på något sätt det är något man får räkna med, speciellt när man fyller alla slottar (har aldrig personligen råkat ur för det, men sett att en del haft problem på forumet med det tidigare). Å andra sidan ska man även ta med i beräkningen att ju fler komponenter man trycker i sin dator, så är det större risk för att något strular! Själv hade jag föredragit att köra så få lika moduler med så hög kapacitet som möjligt! Har du verkligen behov av 20Gb, 3x4 brukar räcka rätt långt?

Edit: Kom just på att jag aldrig testat detta på ett tri-chanelkort, har alltid varit dual-chanel.

Ja klart att det fungerar att ha olika minnen i men TS fråga är ju om dom då också kan köras i 3-channel vilket jag ser som tveksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Ja klart att det fungerar att ha olika minnen i men TS fråga är ju om dom då också kan köras i 3-channel vilket jag ser som tveksamt.

Jag uppfattade bara frågan som om det var görbart att använda olika minnen. Kan inte heller svara på om de kommer att fungera i 3-channel.

Permalänk
Medlem

Yo, har stoppad in dem nu verkar inte som mittenportarna av mitt moderkort funkar eller måste jag ställa in det i bios någonstants?

Eller har dem bara lagt av?

Jag kan stoppa in minnen där datorn får bild och allt men den hittar i dem verkar det som.

Nu kör jag

a1 a2 0 0 c1 c2
4 4 4 4

Jag ville köra
a1 a2 b1 b2 c1 c2
4 4 4 2 4 2

Testat på många olika sätt börjar tro att dem har pajjat!

Skrivet av widL:

*Rubrik redigerad*

Tänk på att skriva rubriker som ger en ledtråd om vad problemet eller frågan handlar om!

Tackar!

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Ska testa att byta tillbaka till mitt gamla bios som jag hade för ett tag sedan har 1049 nu hade 908 förut jag kan inte mer än hoppas att detta är problemet.

Såg nu att CPU-Z hittar 20gb men varken bios eller windows hittar mer än 16gb

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Uppdaterat huvudinlägget med det nuvarande problemet (Nu kanske jag får en varning för jag skrivit i min egen tråd tre gånger i rad men pga desperation så känner jag inget annat jag kan göra så får ta den smällen om så är fallet)

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk

Tyvärr så är jag inte speciellt påläst på minnen och dess funktioner, speciellt latenser.

EDIT: Prova att göra en väl sammanfattad tråd på intels supportforum, där får man ofta bra hjälp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grusburk:

Uppdaterat huvudinlägget med det nuvarande problemet (Nu kanske jag får en varning för jag skrivit i min egen tråd tre gånger i rad men pga desperation så känner jag inget annat jag kan göra så får ta den smällen om så är fallet)

Det är tillåtet att "bumpa" så länge man tillför ny information. Du har redigerat in den nya informationen i första inlägget, vilket är bra, men det bästa vore om du tog den nya infon även i bump-inlägget, så slipper man som moderator bli misstänksam.

PM:a mig om du vill få trådens rubrik ändrad också.

Permalänk
Hjälpsam

I vilken hastighet går dina minnen nu?
Kanske funkar om du sänker hastigheten lite.
CPU-Z läser av ett litet chip med information om minnen (SPD), du skall gå efter vad BIOS rapporterar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_presence_detect
Testa att gå in i BIOS spara och går ur, det kan också hjälpa att uppdatera BIOS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det är tillåtet att "bumpa" så länge man tillför ny information. Du har redigerat in den nya informationen i första inlägget, vilket är bra, men det bästa vore om du tog den nya infon även i bump-inlägget, så slipper man som moderator bli misstänksam.

PM:a mig om du vill få trådens rubrik ändrad också.

Men skulle inte detta resultera i att jag gör ett inlägg med samma information? Alltså ett dubble inlägg? Pm skickas snart!

Skrivet av Ratatosk:

I vilken hastighet går dina minnen nu?
Kanske funkar om du sänker hastigheten lite.
CPU-Z läser av ett litet chip med information om minnen (SPD), du skall gå efter vad BIOS rapporterar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_presence_detect
Testa att gå in i BIOS spara och går ur, det kan också hjälpa att uppdatera BIOS.

Tror jag kör minnerna i 1203mhz vilket är minimum men ska ta och uppdatera igen antar jag bild på cpu-z så du får se står bara 600mhz där dock aldrig förstått varför kanske för jag är i idle

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av Grusburk:

Har 6 ram slots

Hur kan du ha det? 32GB är högsta man kan ha i RAM och det krävs 4Ram slots med 8GB I varje, om du har 6 ram slots kan du ha
48GB Ram.. Låter inte troligt..

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Grusburk:

Men skulle inte detta resultera i att jag gör ett inlägg med samma information? Alltså ett dubble inlägg? Pm skickas snart!

Tror jag kör minnerna i 1203mhz vilket är minimum men ska ta och uppdatera igen antar jag bild på cpu-z så du får se står bara 600mhz där dock aldrig förstått varför kanske för jag är i idle

http://img804.imageshack.us/img804/8890/namnlsrd.png

Det är DDR, minnena skickar data i dubbel takt, din går altså i 1200MHz.
Vad har du för OS?
Det har förekommit att det blivit ett glapp vid monteringen av CPUn, som resulterat i vad du fått.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SimonMattila:

Hur kan du ha det? 32GB är högsta man kan ha i RAM och det krävs 4Ram slots med 8GB I varje, om du har 6 ram slots kan du ha
48GB Ram.. Låter inte troligt..

i7 har 6 slots.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonMattila:

Hur kan du ha det? 32GB är högsta man kan ha i RAM och det krävs 4Ram slots med 8GB I varje, om du har 6 ram slots kan du ha
48GB Ram.. Låter inte troligt..

Antagligen vet du inte vad trichannel är bara att kolla länken på mitt mobo så ser du att jag har 6 ram slots :). Precis som sandy bridge-E kommer att ha åtta istället. 2011 är den sockeln som kommer ta över min nuvarande 1366, och är speciella.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det är DDR, minnena skickar data i dubbel takt, din går altså i 1200MHz.

Uppgraderat bios inte någon ändring här inte :(, samt testade jag att restora allt till i bios men ingen effekt där heller hade gjort allt detta tidigare också, men som sagt verkar som att portarna är döda även fast cpu-z märker av dem

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Uppgraderat bios inte någon ändring här inte :(, samt testade jag att restora allt till i bios men ingen effekt där heller hade gjort allt detta tidigare också, men som sagt verkar som att portarna är döda även fast cpu-z märker av dem

Så, vad har du för OS?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Grusburk:

Uppgraderat bios inte någon ändring här inte :(, samt testade jag att restora allt till i bios men ingen effekt där heller hade gjort allt detta tidigare också, men som sagt verkar som att portarna är döda även fast cpu-z märker av dem

Vad har du för OS, Home stödjer max 16GB?
Det har förekommit att det blivit ett glapp vid monteringen av CPUn, som resulterat i vad du fått.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vad har du för OS, Home stödjer max 16GB?
Det har förekommit att det blivit ett glapp vid monteringen av CPUn, som resulterat i vad du fått.

Som du ser tänkte jag samma sak. Home Premium stödjer 16GB. Professional stödjer 192GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vad har du för OS, Home stödjer max 16GB?
Det har förekommit att det blivit ett glapp vid monteringen av CPUn, som resulterat i vad du fått.

Skrivet av lorgix:

Som du ser tänkte jag samma sak. Home Premium stödjer 16GB. Professional stödjer 192GB.

Jag kör med enterprises win 7 64x. Samt då borde det väl ändå visas 20k i bios?

Förekommit glapp ? ska jag ta bort kylaren ta u den och stoppa tillbaka den?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Grusburk:

Jag kör med enterprises win 7 64x. Samt då borde det väl ändå visas 20k i bios?

Förekommit glapp ? ska jag ta bort kylaren ta u den och stoppa tillbaka den?

Och CPU.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Okej får ta och göra detta inom en timma då!

inte det lättaste men aja

Vad gör man inte för att försöka ^^

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Grusburk:

Okej får ta och göra detta inom en timma då!

inte det lättaste men aja

Vad gör man inte för att försöka ^^

Det är lite av ett långskott, men alternativet är nog att det är fel på moderkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |