Permalänk
Medlem

Istället För Thomson Tg789 ?

Jag sitter på en telia smart,,, och behöver väl knappast presentera er för den grymma gatewayen man får med,,

Jag undrar om man kan byta mot någon annan användarvänlig gateway ... och behålla mitt bredband+tv+ip telefoni !!!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nope, inget VDSl tyvärr

Digitalt signaleringsprotokoll ADSL, VDSL, ADSL2, ADSL2+, VDSL2 ,

Permalänk
Medlem

Undrar samma sak. Min startar om lite då&då, sjukt irriterande.

Vdsl?
Jag har 100/10 fiber.

Permalänk
Medlem

har inte hört att det finns någon annan som klarar allt, dvs nät + telefoni + tv
kör själv med ett zyxel modem nu men fick offra telefoni för det istället (har inte tv) men det tycker jag är värt de
har du hastigheter över 24 eller är det 30 nu kanske har du VDSL (gäller inte fiber dvs)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jag var inne och slö surfade lite på telias hemsida, och fann denna,,,

https://www.tewss.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?prod...

Tror ni mjukvaran är lika slaktad som tg789:an ?

EDIT: Såg att den inte hade inbyggt wlan, vilket gör den värdelös

Permalänk
Medlem

Här fanns en till,

http://www.dustinhome.se/d-link-dsl-524t-triple-play-modem-ad...

Modemet är färdigkonfigurerat för Telias tjänster , billig va den också.
saknar wlan,

Edit: Beställde denna idag, återkommer med funktion.

Eftersom den inte har wlan, så tänker jag koppla in mitt trådlösa D-Link Di-524 Router i Port 1 på nya dsl-524T ,
på så sätt kan jag koppla in fler datorer till den trådlösa routern och få tillgång till WLAN ,,

Permalänk
Medlem

Den routern du anger kommer att fungera så länge du har ADSL. VDSL får du aldrig genom denna D-Link. Jag tror att ADSL kommer att fortsätta fungera, men då endast med 24/2 i bandbredd. Med Telias Bredband30 kan du komma upp i 30/12 om du har VDSL. En del kan även få Bredband60 vilket då kan maxa på 60/12.
Skriv gärna om du får igång telefonin.
Skall själv skaffa en zyxel VDSL-router och brygga den. Brandväggen jag har (pfSense) kan tagga av VLAN-taggarna och dirigera till lämpliga burkar.

Visa signatur

/ Assar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_kenzo:

Jag sitter på en telia smart,,, och behöver väl knappast presentera er för den grymma gatewayen man får med,,

Jag undrar om man kan byta mot någon annan användarvänlig gateway ... och behålla mitt bredband+tv+ip telefoni !!!

Problemet är iptelefonin. Det är en inbyggd telefonadapter i modemet så den blir du nog utan om du tar bort den.

Skrivet av Assar:

Den routern du anger kommer att fungera så länge du har ADSL. VDSL får du aldrig genom denna D-Link. Jag tror att ADSL kommer att fortsätta fungera, men då endast med 24/2 i bandbredd.

Jag tolkar din text som att du tror att TS fortfarande kan använda sig av ADSL-hastigheter om/när han byter till VDSL. Bara för att inte förvirra till det här men det är alltså helt fel.

Kopplar Telia om dig på stationen till VDSL så är det "no return" sålänge du inte ringer och ber om en nedgradering till ADSL igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Problemet är iptelefonin. Det är en inbyggd telefonadapter i modemet så den blir du nog utan om du tar bort den.

Jag tolkar din text som att du tror att TS fortfarande kan använda sig av ADSL-hastigheter om/när han byter till VDSL. Bara för att inte förvirra till det här men det är alltså helt fel.

Kopplar Telia om dig på stationen till VDSL så är det "no return" sålänge du inte ringer och ber om en nedgradering till ADSL igen.

100 på detta? vad jag förstått så klarar telias nya vdsl2 utrustning i princip vilken dsl standard som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajser:

100 på detta? vad jag förstått så klarar telias nya vdsl2 utrustning i princip vilken dsl standard som helst.

Japp jag är 100. Utrustningen på stationen klarar båda, men den är bara konfigurerad för en sak i taget. Så antingen kör du ADSL på VDSL-utrustningen eller så kör du VDSL på VDSL-utrustningen.
Nu pratar jag om telestationen för att förvirra till det ytterligare :]

Så om Telia kopplar om dig till ett VDSL-abonnemang så kommer ditt ADSL-modem att sluta fungera direkt.

Permalänk
Skrivet av laasek:

Undrar samma sak. Min startar om lite då&då, sjukt irriterande.

Vdsl?
Jag har 100/10 fiber.

Ring Telia supporten och be om att få Inteno switchen, har den själv. Funkar även med TV+Telefoni.
(Endast Fiber)

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Då har jag kopplat in det nya Modemet, Än sålänge fungerar Internet + TV , har ej testat telefonen,,,

jag kan surfa och kolla på tv, men när jag kör bredbandskollen så får jag bara max 6 mbit ner och 0,8 upp , jag har 24mbit adsl lina...

Några förslag??

Permalänk
Skrivet av mr_kenzo:

Då har jag kopplat in det nya Modemet, Än sålänge fungerar Internet + TV , har ej testat telefonen,,,

jag kan surfa och kolla på tv, men när jag kör bredbandskollen så får jag bara max 6 mbit ner och 0,8 upp , jag har 24mbit adsl lina...

Några förslag??

Vad köpte du för modem?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_kenzo:

Då har jag kopplat in det nya Modemet, Än sålänge fungerar Internet + TV , har ej testat telefonen,,,

jag kan surfa och kolla på tv, men när jag kör bredbandskollen så får jag bara max 6 mbit ner och 0,8 upp , jag har 24mbit adsl lina...

Några förslag??

Förmodligen har du lite avstånd till telestationen som inte gör att du kommer upp i exakt 24Mbit. Tänk på att IPTV:n tar ca 6-7Mbit av den totala maxkapaciteten (som i teorin är 24Mbit).

Du borde dock få lite mer än 6Mbit. Borde gå att se i modemet vad den synkar upp i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Förmodligen har du lite avstånd till telestationen som inte gör att du kommer upp i exakt 24Mbit. Tänk på att IPTV:n tar ca 6-7Mbit av den totala maxkapaciteten (som i teorin är 24Mbit).

Du borde dock få lite mer än 6Mbit. Borde gå att se i modemet vad den synkar upp i.

För att klargöra lite.

Med den gamla Modemet/Gateway Tg789 så kom jag upp i normala hastigheter på bredbandskollen, och det var typ 15 mbit ner.

Nu har jag bytt till en dlink dsl-524T , där kommer jag upp i 6 mbit (när tv'n är avstängd, och 3 mbit när tv'n är på.

Kontaktade telia och dem bad mig starta om alt reseta modemet...

Kör på standard inställningarna på modemet,,+

Permalänk
Medlem

Prova utan router. Modemet ska klara adsl2+ så det ska inte vara några problem.
Hade annars rekommenderat Zyxel P-660H som man kan få tag på billigt på tradera.

Permalänk
Medlem

https://forum.tewss.telia.se/topic/4657-thomson-tg789vn-ut-zy... läs den här tråden.:D

Jag skulle köpt den som anges i länken ovan istället för ZyXEL Prestige 870HW-51A V2, för den är billigare.

Sen varför priset är högt är på grund av att det är enbart Zyxel som har ett VDSL2 modem ute i butikerna som funkar med telia.

Edit: Om du kör med 12-24 fortfarnde så kör du ju självklart på P-660H, dock får du räkna med att fortsätta betala för smart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Assar:

Den routern du anger kommer att fungera så länge du har ADSL. VDSL får du aldrig genom denna D-Link. Jag tror att ADSL kommer att fortsätta fungera, men då endast med 24/2 i bandbredd. Med Telias Bredband30 kan du komma upp i 30/12 om du har VDSL. En del kan även få Bredband60 vilket då kan maxa på 60/12.
Skriv gärna om du får igång telefonin.
Skall själv skaffa en zyxel VDSL-router och brygga den. Brandväggen jag har (pfSense) kan tagga av VLAN-taggarna och dirigera till lämpliga burkar.

Har du fortfarande problem med begränsad hastighet?
Läste på telia forumet att du bara fick 4 mbit,, (om det är du som är Assar63 där)

Permalänk
Medlem

Jag upgraderade till senaste firmware och då fick jag tillbaka mina 15 mbits ner,, så nu är man med i svängarna igen

Permalänk
Medlem

Sådär, nu har jag testat att byta ut Thomson Tg789 mot D-Link DSL-524T modem, och kört i 2 månader,

Fungerar kanon,,, Digital Tv'n spelar på , bredbandet har blivit lite snabbare , kommer upp i hastigheter nedström 1,6mbit , innan endast 1,2 ungefär,.

Två nackdelar,, jag inte kunde köra telefonin direkt till modemet, var tvungen att använda ett Telefon Modem, men det löste jag genom att gå tillbaka till gamla hederliga telefonuttag,
Och modemet saknar WiFi, har kopplat till en WiFi Router. mycket sladdar så jag kommer nog byta ut allt till en lite nyare med WiFi

Spelen fungerar mycket bättre online nu,... Hade stora problem med Fifa 12 ps3, kunde inte möta vänner pga brandvägg och port problem , men nu kan jag möta de flesta,,,