Permalänk
Medlem

Förmycket RAM nu förtiden?

När jag skaffade min första burk stoppade jag i massiva 256mb. Sedan har ju behovet ökat konstant, men nu känns det som RAM racet stannat av. 4gb i RAM har fungerat väldigt bra länge. Knölade in 8 gb i min burk, mest för att jag kunde.

Har jag rätt i mitt antagande att vi idag har mycket mera RAM i burkarna än vi har bruk för? När jag kollar min aktivitetshanterare ligger jag aldrig över 3 gb i använt minne.

Såg att 192 gb var max för W7.

Hoppas någon förstår vad jag är ute efter och kan rulla snöbollen vidare.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk

För spel är antagligen 4GB tillräckligt.

När jag renderar film med Adobe premiere fick jag dock en märkbar prestnadaskillnad när jag ökade från 8 till 16, så nej, onödiga minnesmängder handlar det inte om., bara onödiga mängder till vissa syften.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

När jag sitter hemma i inventor så äts mitt ram upp hyffsat snabbt, samma gäller när min fru sitter i photoshop och maya etc etc.
Sitter mer 4gb och det har vart för lite i ett part tre år minst nu.
Bara inte tyat byta ut mina stickr mot större.
Kommer sikta på minst 12gb till ivybridge nästa år.

Som tidigare talare nämnde så har det att göra med helt och hållet vad du gör, till enbart spel så är 4gb helt klart tillräkligt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

körde 4gb på win7 x64 men var lite lite. 8gb och allt gick mycket trevligare, inc spel såsom tex bf3 som vill ha en 1.3gb ram för sig självt men sen är det väl väldigt beroende på vad man ska göra med datorn?
sitter du med hårda 3D program eller bara spel så är det en väldigt skillnad i att ha "för lite" och ha tillräckligt
64gb verkar va restrikten på 2011 socketen som släpptes precis

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk

När jag köpte nytt datorsystem i höstas så blev det 16 gig, mest för att det var så billigt och för att framtidssäkra

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk
Medlem

Jag sitter på 16gb och det är enbart för att det va så billigt :P. Jag har ingen praktisk användning för det... kanske ska köra ramdrive... eller nåt...

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Jag satte i 4gb till i datorn och jag tycker nu att det är sjönt att ha lite marginal, sen jag kör ju med 2 st 9800 gtx+ 512mb och de lånar RAM som fan när man kör BF3, sen om man kör RTS spel brukar det äta ram. Supreme Commander är ett xtrem fall och då menar jag första spelet.

Så att investera i 8gb kan vara en bra sak för framtiden.

Permalänk
Medlem

Du kan aldrig ha för mycket, RAM som "inte används" anväds ändå till att lagra annan information som du använder ofta/nyligen så att det inte behöver laddas in när du behöver det igen, men 4GB med x64 OS ska räcka till nästan allt när det gäller spel (x64 är ändå viktigt eftersom växlingsfil och grafikkort också delar på de 4GB som finns tillgänligt i x86 OS). Däremot är det ju självklart att det är bra att ha mer om du vill kunna köra flera instanser samtidigt, personligen kan jag sitta med upp till 8 EVE klienter igång samtidigt (även om det är ovanligt, brukar va ~3) vilket funkar utan problem nu med windows 7 och 8GB ram utan at ens tänga av bakgrunds program, medans XP med 4GB ram bara klarade 1-3 beroende på vad som gjordes just då. Det beror helt enkelt på vad du spelar.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Entusiast

Du har inte spelat minecraft hör jag xD Jag vet inte hur det är med den färdiga releasen men ända upp i 1.9.5 så äter det upp allt RAM du har, och en stor del av processorn. Det är seriöst lika krävande som bf3, fast utan grafikkortet då. Det är alltid bra att ha massor med ram, mina 6 gig börjar kännas för lite till och med

Permalänk
Medlem

4gb är tillräckligt för de flesta spel, men som för BF3 så tar det upp 6gb ram för mig när jag spelar, dock eftersom firefox måste vara igång samtidigt...

Permalänk
Medlem

Om du trycker i 16 Gb minne i burken och du normalt aldrig använder mer än 4-8 kan du stänga av diskcachen (page) och öka prestandan en del.

Bf3 verkar ta mycket minne, min pc använder 4-5 gb när jag kör bf3

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

problemet som är nu är att konsollerna ligger prestandamässigt så långt efter datorer idag det är därför kraven är så mediokra för de flesta spelen. min burk som jag köpte hösten 2008 KAN fortfarande spela alla spel jag testat, vilket enligt mig är skrämmande.

Och att photoshop/renderingar använder 8+GB ram är meningslöst att säga, för samma sak skulle gå några sekunder långsammare på en burk med 2-4GB, det är bara att de tar upp det lediga om det finns där

Permalänk
Medlem

Om gpu:erna skulle se till att bli lite piggare, och vram mängden ökade till typ 4 gb som standard, skulle man kunna öka upplösningen på texturer och spel skulle kunna dra nytta av 8-16gb. Undra hur prissättningen gör GDDR5 ram minnen kommer se ut när produktionen är i full gång? när beräknas detta ske förresten? någon gång mellan 2013-2015 va?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

problemet som är nu är att konsollerna ligger prestandamässigt så långt efter datorer idag det är därför kraven är så mediokra för de flesta spelen. min burk som jag köpte hösten 2008 KAN fortfarande spela alla spel jag testat, vilket enligt mig är skrämmande.

Säger väl kanske mer om spelen du spelar.. och eventuellt vilka upplösningar du spelar i.

Skrivet av medbor:

Och att photoshop/renderingar använder 8+GB ram är meningslöst att säga, för samma sak skulle gå några sekunder långsammare på en burk med 2-4GB, det är bara att de tar upp det lediga om det finns där

Och du har testat att köra PS med +8GB ram? Kan säga att det blir en enorm skillnad i flytet. Satt med 4GB ram och gick till 8GB och 16GB.. kan säga att jag aldrig kommer att ångra det.
Men det beror ju också på vad man gör i PS.. hur många bilder man bearbetar, vad man gör med dem och hur stora de är. När det gäller att redigera film skulle jag aldrig gå under 8GB..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rocklets:

När jag skaffade min första burk stoppade jag i massiva 256mb. Sedan har ju behovet ökat konstant, men nu känns det som RAM racet stannat av. 4gb i RAM har fungerat väldigt bra länge. Knölade in 8 gb i min burk, mest för att jag kunde.

Har jag rätt i mitt antagande att vi idag har mycket mera RAM i burkarna än vi har bruk för? När jag kollar min aktivitetshanterare ligger jag aldrig över 3 gb i använt minne.

Såg att 192 gb var max för W7.

Hoppas någon förstår vad jag är ute efter och kan rulla snöbollen vidare.

Antagligen inte.. Eftersom den rammängd som blir över kan användas till annat. Sedan finns det ju vissa områden där ju mer minne du har ju bättre. tex. om du använder Photoshop eller något annat redigeringsprogram där man även har anvädning av HT. För just spel så är det sällan du behöver över 4GB ram.. Finns ju iof ett fåtal spel som har högre än 4Gb som rekommenderat (BF3 är ett medan Metro 2033 är ett annat) dock går dessa spel att spela med ganska bra prestanda på 4GB ram.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Fick varning senaste idag att mitt ram var slut (har 8GB).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

brukar köra bf3 och ha vanliga program igång mestadels chrome spotify och skype brukar dra 5 gb cirkus

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Om du trycker i 16 Gb minne i burken och du normalt aldrig använder mer än 4-8 kan du stänga av diskcachen (page) och öka prestandan en del.

Bf3 verkar ta mycket minne, min pc använder 4-5 gb när jag kör bf3

Har aldrig funkat att stänga av page för min del...har fått hängningar och annat

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Vänta nu, det ni säger är att man kan ha för mycket ram?!

MADNESS

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

TS, du har verkligen rätt i din punkt men i dagens läge så är priset på RAM väldigt lågt jämfört för flera år sen. Då blir det som en "lyxvara" ungefär att man slängar in 16GB utan problem och till en väldigt låg kostnad även, speciellt när de minskat lite nu även efter Thailand. Däremot ser jag inte att 4GB ska vara tillräckligt för spel utan om man ska köra på på ett GPU som är påkostat så bör man inte spara in på 400 SEK, självfallet är detta min subjektiva åsikt när jag har vissa kontroll beroende när det gäller min egen dator självfallet.

Permalänk
Medlem

Har en server på jobbet med 2tb ram, kör massor av virtualiserade win 2008or

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem

Tänk också på att "back in the day" kostade ram skjortan! Ville man ha 256mb kostade det många hundralappar eller mer än det.
Ram idag är billigare som tur är, 8gb börjar bli standard. För mycket ram finns nog inte, däremot beror det såklart på vad man använder datorn till.

Permalänk
Medlem

Jag klarar iaf mig hur bra som helst med 4GB ram än så länge. Tror inte ännu att jag skulle skaffa mera ram ifall jag uppgraderar i början av året till en Ivy Bridge, alltså den varianten som ska ersätta Sandy Bridge 2xxx serien med max 4 cores och dual channel ram. Sen har jag aldrig använt datorn på det viset som skulle kräva mycket ram så varit alltid lite i efterkanten, typ hade 1GB ännu när BF2 lanserats och använde 2GB tills lanseringen av Lynnfield osv. Blir väl 8GB nångång år 2012 - 2013.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Fick varning senaste idag att mitt ram var slut (har 8GB).

http://spearhawk123.no-ip.org/?di=T0PK

Du har troligen stängt av pageing utan att ha ram nog för allt som är igång.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jag klarar iaf mig hur bra som helst med 4GB ram än så länge. Tror inte ännu att jag skulle skaffa mera ram ifall jag uppgraderar i början av året till en Ivy Bridge, alltså den varianten som ska ersätta Sandy Bridge 2xxx serien med max 4 cores och dual channel ram. Sen har jag aldrig använt datorn på det viset som skulle kräva mycket ram så varit alltid lite i efterkanten, typ hade 1GB ännu när BF2 lanserats och använde 2GB tills lanseringen av Lynnfield osv. Blir väl 8GB nångång år 2012 - 2013.

Så länge du bara kör bf2 är det inga problem, men ska du spela bf3 är det stor skillnad mellan 4-8 GB

Köper du ny dator nästa år är nog frågan 16 eller mera.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Men det beror ju precis på vad du ska göra på datorn! ska du spela såräcker 4gig förtillfället men om du ska köra adobe photoshop och andra sånna program så behöver man mer!

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kingrags:

Jag sitter på 16gb och det är enbart för att det va så billigt :P. Jag har ingen praktisk användning för det... kanske ska köra ramdrive... eller nåt...

4-6GB arbetsminne och 10-12GB ramdisk rekommenderas.. Mest för att man kan och det är sjukt snabbt

9K MB/s läs/skriv är rätt skoj

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Finns inget som heter för mycket Själv brukar jag ligga mellan 5-6gb när jag kör mina tyngsta program. Då jag sitter på 6gb så börjar det bli lite snålt. Men har aldrig fullständigt lyckats maxa ramen så jag avaktar med att byta upp mig då min ekonomi inte tillåter det för tillfället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

4-6GB arbetsminne och 10-12GB ramdisk rekommenderas.. Mest för att man kan och det är sjukt snabbt

9K MB/s läs/skriv är rätt skoj

Hehe, ska testa. låter kul. Vilket program bör man köra (ja jag vet... jag borde googla lite)?

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kingrags:

Hehe, ska testa. låter kul. Vilket program bör man köra (ja jag vet... jag borde googla lite)?

Kika här

#11286989

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI