Rensa SSD från onödig data?

Permalänk

Rensa SSD från onödig data?

Tja

Det är så att jag har sett trådar om detta tidigare med lite hjälp om hur man stänger av olika funktioner samt rensar sin SSD så systemet flyter på mer.
Tänkte om det är någon här som har massa förslag då min SSD på 80gb börjar bli full av skräp.

Just nu har jag Win7 64 bit + lite små program och WOW+SC2 och de ger 4,5gb ledigt efter jag har:

* Rensat med diskrensning.
* Rensat papperskorg samt SP1 paket.
* Kört CMD som admin och skrivit "powercfg -h off".
* Tagit bort onödiga saker i mina dokumet etc.

Men fortfarande är det massa skit på disken då jag hade för 2 mån ca 10gb ledigt så nånting tar upp massa plats. Några förslag?

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Ett tips är att flytta hela "mina dokument" till en annan disk. Högerklick -> Egenskaper -> Plats

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ericsundell2:

nånting tar upp massa plats.

Spacemonger kan hjälpa till att hitta vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Tja

Det är så att jag har sett trådar om detta tidigare med lite hjälp om hur man stänger av olika funktioner samt rensar sin SSD så systemet flyter på mer.
Tänkte om det är någon här som har massa förslag då min SSD på 80gb börjar bli full av skräp.

Just nu har jag Win7 64 bit + lite små program och WOW+SC2 och de ger 4,5gb ledigt efter jag har:

* Rensat med diskrensning.
* Rensat papperskorg samt SP1 paket.
* Kört CMD som admin och skrivit "powercfg -h off".
* Tagit bort onödiga saker i mina dokumet etc.

Men fortfarande är det massa skit på disken då jag hade för 2 mån ca 10gb ledigt så nånting tar upp massa plats. Några förslag?

Enda jag gör är att se till att saker man laddar ner från diverse ställen tex browsern inte hamnar på systemdisken utan styr det till någon lagringsdisk istället.
Sen kör jag denna som automatisk tar bort skräpfiler. Funkar utmärkt.

http://www.piriform.com/ccleaner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Spacemonger kan hjälpa till att hitta vad det är.

En app som är senast uppdaterad 2006 ? Låter inte helt lockande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hackeron:

En app som är senast uppdaterad 2006 ? Låter inte helt lockande.

Tja, problemet den löser har väl inte ändrats de senaste decennierna; varför laga om det inte är trasigt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

Tja, problemet den löser har väl inte ändrats de senaste decennierna; varför laga om det inte är trasigt?

+1

Lysande inlägg.

Permalänk
Medlem

Växlingsfilen kan man ju minska eller flyta till annan disk, hibernatefilen om man aldrig använder det kan man inaktivera, sedan mina dokument kan man flytta, samt att man då och då tar bort systemåterställningspunker eller så kan man begränsa hur mycket utrymme dom tar

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Tja, problemet den löser har väl inte ändrats de senaste decennierna; varför laga om det inte är trasigt?

Hur många gånger har inte just uppdateringar gjort programmen trasiga och SKAPAT problem ?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av hackeron:

Enda jag gör är att se till att saker man laddar ner från diverse ställen tex browsern inte hamnar på systemdisken utan styr det till någon lagringsdisk istället.
Sen kör jag denna som automatisk tar bort skräpfiler. Funkar utmärkt.

http://www.piriform.com/ccleaner

Har kört ccleaner och tagit bort allt men fortf massa skit kvar då jag inte får tillbaka till 10 gb ledigt på c disken.

Skrivet av 2000+:

Ett tips är att flytta hela "mina dokument" till en annan disk. Högerklick -> Egenskaper -> Plats

Kan vara bra dock var de max ca 250 mb i dessa så inte så farligt.

Skrivet av ggustavsson:

Växlingsfilen kan man ju minska eller flyta till annan disk, hibernatefilen om man aldrig använder det kan man inaktivera, sedan mina dokument kan man flytta, samt att man då och då tar bort systemåterställningspunker eller så kan man begränsa hur mycket utrymme dom tar

Det jag gjorde med powercfg menar du?

Jag tror även att de ligger massa patchar till wow/sc2 kvar samt till windows 7 vilket tar en massa plats. Till wow har jag letat men patch foldern är tom vilket är bra men fortf 26,5gb för ett spel är väl lite väl. sc2 tar 10gb och hittar inga patch filer eller liknande.

I programx64 ligegr alla program etc som VLC,Spotify,Quicktime,adobe flash o firefox men mycket mer än några små test program är de inte och 80gb är rätt mycket så nånstans ligger de filer jag inte behöver då en clean install av win7+sp1+wow+sc2+lite program tar inte 75 gb. Det är omöjligt.

Några andra förslag på hur man frigöra mer space i windows foldern kanske?

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Tja

Det är så att jag har sett trådar om detta tidigare med lite hjälp om hur man stänger av olika funktioner samt rensar sin SSD så systemet flyter på mer.
Tänkte om det är någon här som har massa förslag då min SSD på 80gb börjar bli full av skräp.

Just nu har jag Win7 64 bit + lite små program och WOW+SC2 och de ger 4,5gb ledigt efter jag har:

* Rensat med diskrensning.
* Rensat papperskorg samt SP1 paket.
* Kört CMD som admin och skrivit "powercfg -h off".
* Tagit bort onödiga saker i mina dokumet etc.

Men fortfarande är det massa skit på disken då jag hade för 2 mån ca 10gb ledigt så nånting tar upp massa plats. Några förslag?

Kan det vara så att du fått några windows uppdateringar å några program uppdateringar?
För det tar ju plats det med så att plats från diskar försvinner är väl ingen nyhet. Men testa å köra med något program som rensar lite i system register mm! Jag har kört med det nått år eller nått å jag tycker det har funkat sjukt bra. Testat i många datorer å inte blitt fel en enda gång å mycket plats har kunnat bli frigjort i vissa fall.

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Skrivet av Meckley:

Kan det vara så att du fått några windows uppdateringar å några program uppdateringar?
För det tar ju plats det med så att plats från diskar försvinner är väl ingen nyhet. Men testa å köra med något program som rensar lite i system register mm! Jag har kört med det nått år eller nått å jag tycker det har funkat sjukt bra. Testat i många datorer å inte blitt fel en enda gång å mycket plats har kunnat bli frigjort i vissa fall.

vilket program rensar i register?
ccleaner rensade massa data i olika delar av datorn men fortf inte jätte mycket.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

vilket program rensar i register?
ccleaner rensade massa data i olika delar av datorn men fortf inte jätte mycket.

Jag har kört med ett som heter TuneUp Utility å det har som sagt funkat skitbra!
Lycka till

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Medlem

Jag gissar på hibernate tar kanske 8 gig disk av dig

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ericsundell2:

ccleaner rensade massa data i olika delar av datorn men fortf inte jätte mycket.

När man kör spacemonger kan man upptäcka att till exempel mappar som winsxs, SoftwareDistribution eller $PatchCache$ tar ohemult mycket plats. Enklare googling på dessa brukar kunna resultera i några GB frigjort utrymme (särskilt om man till exempel har installerat service pack 1).

Permalänk
Medlem

Växlingsfilen ändrar man i Windows Systemegenskaper, jag har valt att begränsa storleken till 1024MB för både Ursprunglig och Maximal, om man har mycket ram minne så är växlingsfilen onödigt stor.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av ericsundell2:

I programx64 ligegr alla program etc som VLC,Spotify...

Spotify sparar en himla massa data på hårddisken (under appdata i användarmappen om jag inte missminner mig).

Visa signatur

För många datorer för signaturen.
http://h23.se

Permalänk
Medlem

Flytta WoW till en annan HDD, ingen skillnad på loading screens, bara att spelet startar någon sekund snabbare. 35GB ger plats för mycket annat.

Permalänk
Medlem

Wow tar ca 26-30gb så enkelt är det och då har man tagit bort alla patchfiler och updates mm.

Och SC II tar 11-12gb, sånt är livet när det gäller dagens spel. Och varför lägger du Wow på SSD,
det är inte direkt ett "snabbt" spel som behöver det lilla extra?

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av inomjordisk:

Spotify sparar en himla massa data på hårddisken (under appdata i användarmappen om jag inte missminner mig).

Helt rätt, appdata > local > spotify. Den mappen tar up 4.5gb för mig, så det kan vara det utrymmet som fattas för dig.

Skrivet av Tibi:

Flytta WoW till en annan HDD, ingen skillnad på loading screens, bara att spelet startar någon sekund snabbare. 35GB ger plats för mycket annat.

Skrivet av Yoshien:

Wow tar ca 26-30gb så enkelt är det och då har man tagit bort alla patchfiler och updates mm.

Och SC II tar 11-12gb, sånt är livet när det gäller dagens spel. Och varför lägger du Wow på SSD,
det är inte direkt ett "snabbt" spel som behöver det lilla extra?

Jag håller absolut inte med er, med wow på en SSD så blir allting betydligt snabbare. Loading screensen laddar snabbare, NPC, detaljer o.s.v. laddar mycket snabbare, än med en mekanisk hårddisk. Vet att det beror också mycket på övriga komponenter. Men om man köper en SSD så vill man väl använda den till det man använder mest, för att det ska gå så snabbt som möjligt?

Visa signatur

| INTEL i7-4770k | Z87-G45 GAMING | CRUCIAL BALLISTIXSPORT 16 GB 1600 MHZ | EVGA GTX 980TI SC+ ACX 2.0+ | CORSAIR 750W PLUS GOLD | CORSAIR FORCE 3 SSD | SAMSUNG SSD EVO 250GB | WD BLACK 7200RPM 1TB | FRACTAL DESIGN DEFINE R4 | CREATIVE SOUNDBLASTER Z | DT 990 PRO 250 OHM + ANTLION AUDIO MODMIC | ACER PREDATOR XB270HUBPRZ | ASUS 27" VG278HE 144HZ |

Permalänk
Skrivet av lhffan:

Jag gissar på hibernate tar kanske 8 gig disk av dig

Var kollar jag detta?=)

Skrivet av janee:

Växlingsfilen ändrar man i Windows Systemegenskaper, jag har valt att begränsa storleken till 1024MB för både Ursprunglig och Maximal, om man har mycket ram minne så är växlingsfilen onödigt stor.
http://img543.imageshack.us/img543/5167/vxlingsfil.png

Har gjort det nu. Den låg på 8172 MB. Jag sitter på 8 GB ram så de borde räcka långt. Och inte slut alls.

Skrivet av inomjordisk:

Spotify sparar en himla massa data på hårddisken (under appdata i användarmappen om jag inte missminner mig).

Skrivet av W3z3R:

Helt rätt, appdata > local > spotify. Den mappen tar up 4.5gb för mig, så det kan vara det utrymmet som fattas för dig.

Kommer gå in och kolla i programmet på appdata. vad händer om man tar bort detta? Försvinner de massa saker man behöver eller är de bara skräp?

Citat:

Jag håller absolut inte med er, med wow på en SSD så blir allting betydligt snabbare. Loading screensen laddar snabbare, NPC, detaljer o.s.v. laddar mycket snabbare, än med en mekanisk hårddisk. Vet att det beror också mycket på övriga komponenter. Men om man köper en SSD så vill man väl använda den till det man använder mest, för att det ska gå så snabbt som möjligt?

Dock ska jag sluta med wow och spela swtor så de kanske löser sig. Vem vet

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast

Du måste in och ändra i inställningarna i Spotify annars kommer du ha tillbaks de där 4,5 GB skit igen inom en snar framtid.
Det brukar även vara lönt att gräva runt lite i Appdata för där kan det gömma sig enroma mängder data till ingen nytta. Det ligger inte helt sällan kvar massa skit från avinstallerade program och så vidare där.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av W3z3R:

Jag håller absolut inte med er, med wow på en SSD så blir allting betydligt snabbare. Loading screensen laddar snabbare, NPC, detaljer o.s.v. laddar mycket snabbare, än med en mekanisk hårddisk.

Jag ökade min haste med 12% med min SSD, mina firebolts flyger mycket snabbare nu.

OnT, jag brukade köra både CCLeaner och EasyRegistry, men numera kör jag på en 120GB SSD så jag har slutat med sånt just nu, blir väl att jag fortsätter när det börjar bli dåligt med utrymme.

Vad jag vet så tar spotify upp ganska mycket utrymme, bäst att installera det på en annan disk.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Du måste in och ändra i inställningarna i Spotify annars kommer du ha tillbaks de där 4,5 GB skit igen inom en snar framtid.
Det brukar även vara lönt att gräva runt lite i Appdata för där kan det gömma sig enroma mängder data till ingen nytta. Det ligger inte helt sällan kvar massa skit från avinstallerade program och så vidare där.

Har gjort de nu. Satte den på 2gb istället för 10gb.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Du har nog redan stängt av Hibernate med hjälp av CMD, citat * Kört CMD som admin och skrivit "powercfg -h off".

På denna sida förklarar Microsoft hibernate och hur man kan stänga av denna funktion http://support.microsoft.com/kb/920730

Klicka på Start och skriv cmd i rutan Påbörja sökning.
Högerklicka på Kommandotolken i listan med sökresultat och klicka sedan på Kör som administratör.
När du får en fråga i Kontroll av användarkonto klickar du på Fortsätt.
Skriv powercfg.exe /hibernate off vid kommandotolken och tryck på RETUR.
Skriv exit och stäng kommandotolksfönstret genom att trycka på RETUR.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Jag ökade min haste med 12% med min SSD, mina firebolts flyger mycket snabbare nu.

Fan va fint och höra! inte 14% då? hehehehe

Visa signatur

| INTEL i7-4770k | Z87-G45 GAMING | CRUCIAL BALLISTIXSPORT 16 GB 1600 MHZ | EVGA GTX 980TI SC+ ACX 2.0+ | CORSAIR 750W PLUS GOLD | CORSAIR FORCE 3 SSD | SAMSUNG SSD EVO 250GB | WD BLACK 7200RPM 1TB | FRACTAL DESIGN DEFINE R4 | CREATIVE SOUNDBLASTER Z | DT 990 PRO 250 OHM + ANTLION AUDIO MODMIC | ACER PREDATOR XB270HUBPRZ | ASUS 27" VG278HE 144HZ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tibi:

Flytta WoW till en annan HDD, ingen skillnad på loading screens, bara att spelet startar någon sekund snabbare. 35GB ger plats för mycket annat.

Skrivet av Yoshien:

Wow tar ca 26-30gb så enkelt är det och då har man tagit bort alla patchfiler och updates mm.

Och SC II tar 11-12gb, sånt är livet när det gäller dagens spel. Och varför lägger du Wow på SSD,
det är inte direkt ett "snabbt" spel som behöver det lilla extra?

WoW är ju precis ett sånt spel där du tjänar på att ha det på SSD, snabbare loading screens, snabbare inläsningar av texturer (hur många har inte loggat in i WoW och alla i den staden man befinner sig i är osynliga i 20-30 sekunder?) osv.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EnNickeMan:

[...]
Vad jag vet så tar spotify upp ganska mycket utrymme, bäst att installera det på en annan disk.

Litet förtydligande här.
Att installera spotify, själva programmet, någon annanstans hjälper inte eftersom det lägger cachade musiken i Appdata-mappen. Men i programmet så kan man i inställningar ändra var den ska ha musiken. Ändra till en mekanisk disk, ingen har väl haft problem att köra spotify för att musiken legat på en HDD och inte SSD...

Ont:
Som sagt rätt mycket i Appdata som kan ta upp utrymme. Appdata är kan man säga mappen där program ska lägga användarspecifik data, men inte är rena dokument (användarskapade saker).
Man vill ha kvar sin profil på SSD:n eftersom läsning och skrivning är vanlig där. Men om man har något program som man inte kan ändra sökväg var det lagrar en himla massa data kan man använda en funktion i filsystemet NTFS (som du mest troligen kör) som heter junction points. Det är lite krångligt att sätta upp det med windows inbyggda saker (kommandotolken) så jag rekommenderar ett program som http://www.rekenwonder.com/linkmagic.htm
Förenklat kan man säga att det är som genvägar fast på en djurare nivå. Program som navigerar ner i filträdet och "passerar" en junction point märker inget av det, helt transparent (förutom överföringshastigheterna, HDD är ju långsammare).

Så gör så här: På en av HDD skapar du t.ex. en mapp kallade Appdata. Stäng av programmet som du hittat som använder massa utrymme i Appdata, kopiera över dess mapp direkt till din nya appdatamapp (strunt att det inte blir local/roaming osv). Rensa nu mappen det låg i på SSD och gör en junctionpoint från den mappen till den på HDD:n. Voila!

Observera att windows explorer kanske inte alltid uppfattar det här. Så t.ex. ta egenskaperna på appdatamappen på SSD:n ger nog (gissar jag) samma mängd använt utrymme som tidigare. Men kollar du på toppnivån som säger hur mycket ledigt utrymme det finns på SSD:n så borde det ha ökat.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Du har nog redan stängt av Hibernate med hjälp av CMD, citat * Kört CMD som admin och skrivit "powercfg -h off".

På denna sida förklarar Microsoft hibernate och hur man kan stänga av denna funktion http://support.microsoft.com/kb/920730

Klicka på Start och skriv cmd i rutan Påbörja sökning.
Högerklicka på Kommandotolken i listan med sökresultat och klicka sedan på Kör som administratör.
När du får en fråga i Kontroll av användarkonto klickar du på Fortsätt.
Skriv powercfg.exe /hibernate off vid kommandotolken och tryck på RETUR.
Skriv exit och stäng kommandotolksfönstret genom att trycka på RETUR.

Nu har jag stängt av sleep mode? Om jag går in på Pagefile och minskar mitt Virutiella minne till, låt oss säga, från 16GB till 4GB så spelar det ingen roll va? För jag har väl stängt av det helt, dvs. tatt bort hela pagefilen. Har jag förstått rätt?
Om detta nu är fallet, att jag har stängt av Sleep Mode/Hibernation Mode (är det samma sak?), hur sätter jag på Sleep Mode/Hibernation Mode igen?

Jag skulle gissa på att det är samma sak fast jag skriver /hibernate on, yes?