Permalänk
Medlem

Vad har jag satt kylflänsar på? (Bild)

Hej, jag sitter och roar mig med att överklocka processorn men det var svårt att få den att gå i över 3.8 ghz på mitt moderkort.

Jag hade dock några kylflänsar över från ett grafikkortsbygge som jag provade sätta på ett par delar som jag tyckte blev jättevarma men jag har ingen aning om vad det är jag har satt kylfläsar på.
Är det någon som kan hjälpa mig att svara på den frågan? Det är dom två silverfärgade små flänsarna.
1R2 står det på båda och direkt jag tar bort ena flänsen eller båda, när datorn är varm, får jag blåskärm.

Nu går den stabilt i 4.0ghz.

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Medlem

Det är nog en resistor. En resistor på 1,2 Ohm.

Om jag inte är helt ute och cyklar^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellmore:

Det är nog en resistor. En resistor på 1,2 Ohm.

Om jag inte är helt ute och cyklar^^

Tack, är det vanligt att man är tvungen att göra så, för att få upp hastigheten?

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalohux:

Tack, är det vanligt att man är tvungen att göra så, för att få upp hastigheten?

Absolut ingen fara!^^

Hmm, på frågan om det är vanligt att man behöver göra så, har jag kanske inte helt koll på.
Men iom att du kör vattenkylning, så har du ingen fläkt som kyler komponenterna runt om socketen, som en vanlig luftkylare gör. Det gör att resistorer, kondensatorer etc etc blir kanske lite varmare än i vanliga fall. Nu har du dessutom klockat prollen^^ Så se till att du har bra med kylning i chassit. Vilket du säkert redan har.
Du har ju dessutom löst problemen genom att montera kylflänsar på resistorerna, vilket va mycket fyndigt gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalohux:

Tack, är det vanligt att man är tvungen att göra så, för att få upp hastigheten?

Vanligt vid extrem överklockning ja. Dessa låser ju sig uppenbart via överhettning. Sen är ju frågan om dessa resistorer eller vad det nu kan vara är byggda för att hantera den spänning som körs. Livslängden kan du ju räkna med en dropp på. Men så är det med allt man manipulerar.