Acer och Asus siktar på 1080p i nästa generation Ultrabook

Permalänk

Detta är en riktigt bra utveckling. Jag hoppas att Apple börjar tänka mer sådär, tänker då framförallt på MacBook Pro där t.ex. 13" versionen fortfarande kör på gamla uråldrade 1280x800 (bättre på Macbook Air), deras skärmar är bra i betrakningsvinklar och färger jämfört med de flesta andra laptops men att upplösningen fortfarande inte är högre tycker jag är dåligt.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Skrivet av wooprat:

Hm, 1920x1080 på 13" lär väl vara lite väl mycket enligt mig, visst man får mer arbetsyta men texten blir även mindre vilket säkert kommer bli jobbigt

man kan öka textstorleken och ikonerna i vista, och win 7 så att de är lättare att tyda, utan att dra ner på upplösningen... vill du ha större text i tex en webläsare är det bara att öka texten med ctrl-+

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Skrivet av SBeaver:

Folk har förtroende för Apples service när hårdvaran går sönder.

Skojar du?

Permalänk
Medlem

Det vettefan hur man ska kunna hålla sig från att köpa en av dessa andra generationens ultrabooks...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det vettefan hur man ska kunna hålla sig från att köpa en av dessa andra generationens ultrabooks...

Jättelätt... De fortsätter leverera datorer med värdelösa skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Jättelätt... De fortsätter leverera datorer med värdelösa skärmar.

Ja, det ska vara det då. Jag kräver egentligen ingen superpanel, men acceptabla betraktningsvinklar skulle vara trevligt som omväxling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mel0dy:

Skojar du?

Du har två laptops, en macbook och en acer, båda med trasigt moderkort. Du lämnar in macen till apple store och acern skickar du med posten till skit-Oves datorbutik i Korpilombolo efter att du tjatat på dem i 2 veckor för att skicka ut en fraktsedel så du slipper betala återfrakten.

Vilken kommer tillbaka först?

Till mitt försvar så har jag aldrig ägt en Appleprodukt och inte använt en på mer än 15 år.

Vad jag menade med mitt inlägg: Tunna laptops går sönder och folk litar inte på random Taiwanesisk firma att avhjälpa problemen som kan inträffa. Speciellt inte i Sverige. Hade man haft ett globalt enhetligt RMA-förfarande där man inte behöver betala i pengar och arbete för andras inkompetens eller misstag så hade det varit en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Ja, det ska vara det då. Jag kräver egentligen ingen superpanel, men acceptabla betraktningsvinklar skulle vara trevligt som omväxling.

Ger snart upp.. Vet inte om jag har blivit överkräsen med åren, men jag hittar ingen vettig laptop som jag skulle vilja köpa i dagsläget. Möjligen Lenovos X220 då den har IPS panel... Kostar därefter också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBeaver:

Man kommer behöva något sånt här för att få upp intresset för ultrabooks.

Problemet är att ingen kommer våga köpa.
Om man använder en ultrabook som den bör användas så blir det väldigt mycket slitage.
Folk har förtroende för Apples service när hårdvaran går sönder.
Köper jag en Acer från någon nätbutik i Korpilombolo så vet jag ju redan från början att om det blir minsta fel så blir det en jävla massa strul.
För att inte tala om ifall jag skulle importera från ett annat land.

Det enda undantaget skulle kanske vara Lenovo, men då får jag ju lägga till en rejäl slant.

Om byggkvaliteten är tillräckligt bra kan ultrabooks bygga upp ett bättre ryckte, men det återstår att se.
Om ingen köper så kan de ju lägga ner det hela avsett hur bra de är.

Tänker på just "

Folk har förtroende för Apples service när hårdvaran går sönder. " alltså sämre service får man leta efter.
Har lämnat allt vad äpple heter pga total kass service.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBeaver:

Man kommer behöva något sånt här för att få upp intresset för ultrabooks.

Problemet är att ingen kommer våga köpa.
Om man använder en ultrabook som den bör användas så blir det väldigt mycket slitage.
Folk har förtroende för Apples service när hårdvaran går sönder.
Köper jag en Acer från någon nätbutik i Korpilombolo så vet jag ju redan från början att om det blir minsta fel så blir det en jävla massa strul.
För att inte tala om ifall jag skulle importera från ett annat land.

Det enda undantaget skulle kanske vara Lenovo, men då får jag ju lägga till en rejäl slant.

Om byggkvaliteten är tillräckligt bra kan ultrabooks bygga upp ett bättre ryckte, men det återstår att se.
Om ingen köper så kan de ju lägga ner det hela avsett hur bra de är.

bra att inet har börjat sälja ultrabooks då, då kan man ju vända sig till dom om man får strul och dom är kända för förbannat bra service sålänge man själv inte orsakat problemet såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

bra att inet har börjat sälja ultrabooks då, då kan man ju vända sig till dom om man får strul och dom är kända för förbannat bra service sålänge man själv inte orsakat problemet såklart

Man kan ju alltid hoppas.

Nu har även Toshibas svindyra ultrabook Z830 dykt upp på följande halvskumma butik:
http://www.expansys.se/toshiba-portege-z830-10n-13-3-core-i3-...

Jag tror att hela beskrivningen är ett enda stort fel för den borde inte finnas med i3.
Ett rimligt antagande är att den inte går att beställa annat än i fantasin än så länge.

Permalänk
Medlem

expansys

expansys tror jag inte är så skumma faktiskt... de har funnits skitlänge och har alltid varit tidiga med produkter då de är nån form av "EU-butik" (alltså har grenar i praktiskt taget alla länder inom EU).

Priser etc. vet jag inte, om de är särskilt billiga eller så, men man kan hitta grejor där som inte dykt upp i Sverige ännu iaf. Har aldrig handlat där men vet att jag surfade i den butiken redan -05 när jag var sugen på min första smartphone (med Windows Mobile 5, urk).

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBeaver:

Man kan ju alltid hoppas.

Nu har även Toshibas svindyra ultrabook Z830 dykt upp på följande halvskumma butik:
http://www.expansys.se/toshiba-portege-z830-10n-13-3-core-i3-...

Jag tror att hela beskrivningen är ett enda stort fel för den borde inte finnas med i3.
Ett rimligt antagande är att den inte går att beställa annat än i fantasin än så länge.

de står att den väger 3kg och det spelar nog ingen roll om det är i3or eller i5or eftersom i5orna är 2 kärniga i ultrabooks ändå, ska vara i7an med HT 4 trådar!

Permalänk

Problemet med Ultrabooksen är inte panelerna och skrämarna, i alla fall inte på Asus UX-serien, utan brist på bra touchpad och tangentbord!!

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Detta är en riktigt bra utveckling. Jag hoppas att Apple börjar tänka mer sådär, tänker då framförallt på MacBook Pro där t.ex. 13" versionen fortfarande kör på gamla uråldrade 1280x800 (bättre på Macbook Air), deras skärmar är bra i betrakningsvinklar och färger jämfört med de flesta andra laptops men att upplösningen fortfarande inte är högre tycker jag är dåligt.

Apple har en del problem med att OSX inte skalar grafiken så bra om man kör på hög upplösning och liten skärm - inte för att Windows är perfekt heller, men jag trodde nog att OSX Lion skulle vara anpassat för "Retinaskärmar", men icke sa nicke. (Att Retina mestadels är salestalk är en annan diskussion, Iphone har hög upplösning men Retinaklassat kan man inte riktigt säga att det är).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Apple har en del problem med att OSX inte skalar grafiken så bra om man kör på hög upplösning och liten skärm - inte för att Windows är perfekt heller, men jag trodde nog att OSX Lion skulle vara anpassat för "Retinaskärmar", men icke sa nicke. (Att Retina mestadels är salestalk är en annan diskussion, Iphone har hög upplösning men Retinaklassat kan man inte riktigt säga att det är).

Jo jag vet men om Apple skulle börja släppa fler mer högupplösta skärmar så hade de antagligen fixat deras DPI (som varit todo sedan Tiger->Leo i stort sätt). Jag behöver inte "retina" upplösning på en datorskärm, retina är bara ett flummigt marknadsföringstrick från Apple (ögat kan se betydligt högre upplösning). Men i vilket fall att sätta in skärmen från 13" MBA i 13" MBP hade ju inte varit något problem och det hade varit betydligt bättre med 1440x900 än 1280x800. Det är ju sjukt att deras "Pro" modell har sämre skärm än dera ultraportabla, Pro ska ju trots allt vara de lite kraftfullare, bättre och mer påkostade modellerna.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m0rk:

Ger snart upp.. Vet inte om jag har blivit överkräsen med åren, men jag hittar ingen vettig laptop som jag skulle vilja köpa i dagsläget. Möjligen Lenovos X220 då den har IPS panel... Kostar därefter också.

Jag känner dessvärre samma sak. Jag har haft en Dell XPS M1330 under cirka 4 år nu och det är inte klokt hur seg den blivit (tills jag slängde in linux på den för ett par veckor sedan). Det intressanta är att jag under dessa år har varit mellan mycket och ganska nöjd med maskinen, beroende på hur mycket spelsug jag haft för tillfället. Sedan jag för ungefär ett halvår sedan skaffade mig en ny stationär speldator, IPS - skärm, mus och mekaniskt tangentbord tillsammans med golvhögtalare och riktig förstärkare så har jag däremot i princip inte stått ut med att använda den.

När jag köpte den så var en relativt bra för sitt något höga pris (12 500 - ja Dell må ha bra service om man lägger till den och trevligt att man kan konfigurera datorerna etc. men billiga är de då inte) men när man ser tillbaka på det så framstår det som vansinne. Jag hade absolut inte under några omständigheter velat köpa en liknande dator i dagsläget (dvs. skärm, ljud etc.). Det finns ingen bärbar i dagsläget för ca 15 000 (vilket jag betalat för hela min stationära "setup") eller mindre som håller om man ställer de krav jag gör nu.

kort och gott så är det ett helvete att bli kräsen

m.v.h.
Setesh