underklocka idle läge Intel's i7 2600 (med eller utan K )

Permalänk
Medlem

underklocka idle läge Intel's i7 2600 (med eller utan K )

som rubriken lyder

kan man sänka idle klock läget på en i7 2600 utan att sänka "max" läget så att säga?

vet inte hur lågt dom går i idle 1.1GHz kanske?

men går det att sänka mer utan att tumma på orginal elller "max" läget?

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Varför skulle du vilja göra det?

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Medlem

dethär är jag också nyfiken över, skulle vara perfekt om man vill minska strömförbrukning och värmeutveckling när den inte används
Skulle vara roligt att mixtra med för till exempelt en spelserver. Totalt idle när ingen är inne!

Permalänk
Avstängd

Det skall väl gå att göra genom energiprofiler i windows7. När du går in på avancerat på en profil, så finns det "processor". Sedan har du processor minium och max (heter någonting annat kanske, men ni lär se). Sedan skall det väl gå att dra ned min. till så lite som 1%. Inte helt säker på detta, men tror att det var det som löste min idledownclock. Har 4ghz, satte 5% min. och fick 200mhz Min i HWINFO32.

Denna funktion kan behövas vara aktiverad i BIOS, men det lär väl redan vara på.

Reserverar mig för total idioti, så mobba inte ihjäl mig om jag hade helt fel. :<

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Det skall väl gå att göra genom energiprofiler i windows7. När du går in på avancerat på en profil, så finns det "processor". Sedan har du processor minium och max (heter någonting annat kanske, men ni lär se). Sedan skall det väl gå att dra ned min. till så lite som 1%. Inte helt säker på detta, men tror att det var det som löste min idledownclock. Har 4ghz, satte 5% min. och fick 200mhz Min i HWINFO32.

Denna funktion kan behövas vara aktiverad i BIOS, men det lär väl redan vara på.

Reserverar mig för total idioti, så mobba inte ihjäl mig om jag hade helt fel. :<

det lät ju intressant
ska kolla upp det

Skrivet av Rywern:

dethär är jag också nyfiken över, skulle vara perfekt om man vill minska strömförbrukning och värmeutveckling när den inte används
Skulle vara roligt att mixtra med för till exempelt en spelserver. Totalt idle när ingen är inne!

det var det jag va ute efter
onödigt att den står och drar en massa ström när den inte används

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gottson:

Varför skulle du vilja göra det?

den sitter i en server och skulle vilja få ner ström förbrukningen när den inte används då den står i lägenheten

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Man kan klocka ner via clock modulation. Men att gå under 16x multiplier tjänar inget till. I själva verket påfrestar ni processorn mer i t.ex 10x jämfört mot 16x.

Visa signatur

Star Citizen ❤