CPU-Kylare till socket 1155 som EJ kör Intels pushpins

Permalänk

CPU-Kylare till socket 1155 som EJ kör Intels pushpins

För den som inte orkar läsa "storyn" skippa till sista stycket

Tjena! Köpte mig en Shuriken Rev B till min burk häromdagens. Det hela var dock lite av ett antiklimax. Det börjar med att jag konstaterar att det kommer bli svårt att komma åt pushpinsen under den överhängande flänsen på kylaren. Sen inser jag att även kylflänsarna på mitt moderkort kommer vara ivägen. Ok.. måste ju testa att putta dit den iaf.. right? Sagt och gjort så börjar jag pilla å dona, när pushpinsen på ena sidan klickar i så halkar dom ur på motsatt. Efter ungefär 45minuter så sitter den ändå där den ska... dock har jag vid detta laget skurit sönder nagelbanden såpsass så jag var tvungen att tejpa ihop mig för att inte få blod på moderkortet... wee!! Som extra bonus inser jag att Corsair Vengeance-pinnarna inte får plats i slotsen närmast CPUn så glöm att skaffa mer RAM med denna kylaren.

Nåvål, till frågan: Finns det någon med tips på en kylare som INTE har Intels pissedåliga pushpins (gärna typ genomgående skruv+mutter), som ger bra kylning med LÅG ljudnivå och som lämnar plats åt mina RAM-minnen?

Permalänk
Medlem

Jag rekomderar Cooler master hyper 212 plus stark. Låter ingenting och extremt bra kylning. Kör i7 2600k @ 4.4ghz i 100% load med 60°.

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinkik:

Jag rekomderar Cooler master hyper 212 plus stark. Låter ingenting och extremt bra kylning. Kör i7 2600k @ 4.4ghz i 100% load med 60°.

Då har du en nice cpu, min peakar 84C i IBT med en D14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinkik:

Jag rekomderar Cooler master hyper 212 plus stark. Låter ingenting och extremt bra kylning. Kör i7 2600k @ 4.4ghz i 100% load med 60°.

VArt har du fått den tempen ifrån?
Jag har aldrig fått dom resultaten med Hyper 212 oavsett vilken cpu jag använt...

Permalänk
Medlem

Dom flesta kylarna har eget med skruvar men främst Scythe har kvar pushpins och AMDs clip på några av sina modeller.
Det du kan göra innan köp är att kolla på bilder och reviews, för har dom eget fäste så ser du det alltid på bilderna av "tillbehören".

Permalänk

Noctua NH-D14...suverän monteringsanordning...sitter som berget efter montering!

Edit: såg inte förrän nu att du hade höga vengeanceminnen....tyvärr funkar de inte med NH-D14:(

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Tack för svar allihopa. Blir omgående en ny kylare bland någon av modellerna ni föreskrivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

VArt har du fått den tempen ifrån?
Jag har aldrig fått dom resultaten med Hyper 212 oavsett vilken cpu jag använt...

Med en i7 2600k och ett haf 912 plus chassi

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styrbjorn:

Nåvål, till frågan: Finns det någon med tips på en kylare som INTE har Intels pissedåliga pushpins (gärna typ genomgående skruv+mutter), som ger bra kylning med LÅG ljudnivå och som lämnar plats åt mina RAM-minnen?

Vad har du för låda, och vilket moderkort?

Hyper 212+ är prisvärd, men är precis gränsfall att den täcker ramslotten allra närmast CPU:n. Kan gå att böka dit en sticka där om du måste, men kör du med bara två stickor så kanske du inte behöver göra det? (du kan ev använda slot 2+4 istället)

De flesta tornkylare är "tjockare" är 212+, så kan bli lite trickigt annars. Undrar om Thermalright HR02 macho kanske funka? Den är lite "offsettad" så lämnar ev plats för RAM:et.

Annars finns det ev "blåsa uppifrån" alternativ.. Noctua C14 klarar biffen, så länge du kör med bara en fläkt på den. 65mm utrymme. Dyr dock!
Den billigare Noctua C12P SE14 klarar dock bara 44mm, så det är väl kört?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Styrbjorn:

Sagt och gjort så börjar jag pilla å dona, när pushpinsen på ena sidan klickar i så halkar dom ur på motsatt. Efter ungefär 45minuter så sitter den ändå där den ska..

Låter som när man monterar dit intels stock kylare. De som designat skiten bör sparkas, tre gånger om.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinkik:

Med en i7 2600k och ett haf 912 plus chassi

OK, men hur har du mätt temperaturen? Under vilken belastning?

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Vad har du för låda, och vilket moderkort?

Det är ett Fractal Design Core 3000 och kortet är ASRock Extreme4. Har nu 8gig ram i slot 2 och 4 och det känns iofs. som att det räcker för stunden.

Den "lilla" Noctuan kan kanske vara ett alternativ ifall man kan anta att vengeance-minnen går in under överhänget på bilden.

Permalänk
Medlem

Enligt Noctua själva så klarar som sagt lilla Noctuan bara 44mm, och Vengeance är väl högre än så?

Baserat på bilden så överlappar ju i och för sig knappt CPU:n minnena, men jag misstänker det kommer bli tätare än så på ditt moderkort...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Nu vet jag att Vengeance-minnen är ca 5cm höga, så det är nog kört det med.

Permalänk
Avstängd

Vet själv hur jävligt det är att få alla att sitta som dom ska.
Jag har länge undrar om Intel valt att göra "skit pushpins" bara för att folk ska misslyckas med att få dit alla 4 pushpins och därav bränna sin cpu och därefter inhandla en ny.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk

Ja.. Lite därför jag nu vill byta. Jag litar helt enkelt inte på att plastaskiten sitter där den skall under hela datorns livslängd. Jag menar, om dom ploppar ur när jag trycker dit motsatt sida, vad är det som säger att dom sitter som dom skall just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Vet själv hur jävligt det är att få alla att sitta som dom ska.
Jag har länge undrar om Intel valt att göra "skit pushpins" bara för att folk ska misslyckas med att få dit alla 4 pushpins och därav bränna sin cpu och därefter inhandla en ny.

Haha eller hur, man tycker ändå Intel har ett relativt gott anseende och man har vissa förväntningar. Men den där kylaren alltså, under all kritik